Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Lisse

Verordening op de heffing en invordering van leges 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Lisse
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2016
CiteertitelLegesverordening Lisse 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet art. 229, lid 1, aanhef en onder b
  2. Paspoortwet art. 2, lid 2
  3. Paspoortwet art. 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-01-201625-02-2016Rectificatie

17-12-2015

gmb-2016-9902

Onbekend.
01-01-201629-01-2016Nieuwe regeling

17-12-2015

gmb-2015-128963

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening 2016

De raad van de gemeente Lisse;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 november 2015, nr W053416/85180;

gelet op het bepaalde in artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

B e s l u i t :

vast te stellen:

De Verordening op de heffing en invordering van leges 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag van dezelfde kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar‘ en ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

  • c.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • d.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wabo.

  • e.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de rechten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28a van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.8 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 ( reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen)

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen).

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Verordening op de heffing en invordering van leges 2014’ van 18 december 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als de ‘Legesverordening Lisse 2016’.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Lisse in zijn openbare vergadering van

17 december 2015.

M. Verhoev
griffier
A.W.M. Spruit
voorzitter

Tarieventabel 2016 Lisse

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2016

Inhoudsopgave  
   
Titel 1 Algemene dienstverlening 
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Hoofdstuk 3Rijbewijzen
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6Verstrekking op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7Bestuursstukken
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10Gemeentearchief
Hoofdstuk 11Huisvestingswet 2014
Hoofdstuk 12Leegstandwet
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie (niet van toepassing)
Hoofdstuk 14Standplaatsen
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16Kansspelen
Hoofdstuk 17Telecommunicatie
Hoofdstuk 18Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 19In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
   
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4Vermindering
Hoofdstuk 5Teruggaaf
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Hoofdstuk 9Woonschepen
   
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1Horeca
Hoofdstuk 2Organiseren van evenementen of markten
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4Huisvestingswet 2014
Hoofdstuk 5Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 6Terrasvergunning
Hoofdstuk 7Uithangborden en andere daarmee gelijk te stellen voorwerpen
Hoofdstuk 8Overige verstrekkingen op grond van de APV
Hoofdstuk 9Kinderopvang/Gastouderopvang
Hoofdstuk 10In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
     
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, in het gemeentehuis, op  
1.1.1.1maandag om 09.00 en 10.00 uur: kosteloos
1.1.1.2maandag van 11.00 tot en met 16.00 uur, dinsdag tot en met donderdag van 09.00  
 tot en met 16.00 uur en vrijdag van 9.00 tot met 12.00 uur: € 298,75
1.1.1.3vrijdag van 13.00 tot en met 16.00 uur: € 358,75
1.1.1.4zaterdag van 9.00 tot en met 16.00 uur: € 632,35
     
1.1.2Het tarief bedraagt voor een voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere locatie dan het gemeentehuis:€ 254,95
     
1.1.3Als op verzoek het huwelijk wordt voltrokken of het partnerschap wordt geregistreerd door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente, worden de leges als bedoeld in de onderdelen 1.1.1.2 tot en met 1.1.2 verhoogd met:€ 103,50
     
1.1.4Het tarief bedraagt:  
1.1.4.1voor het vastleggen van het tijdstip, de datum en de locatie voor het voltrekken van een huwelijk en/of registreren van een partnerschap als bedoeld in subonderdeel 1.1.1.1:€ 34,50
     
1.1.4.2voor het op verzoek wijzigen van het tijdstip en/of de datum en/of de locatie voor het voltrekken van een huwelijk en/of registreren van een partnerschap als bedoeld in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2:€ 34,50
     
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.5.1een trouwboekje of partnerboekje ingeval van een huwelijksvoltrekking of een partnerschapsregistratie als bedoeld in subonderdeel 1.1.1.1:€ 25,45
1.1.5.2een duplicaat van een trouwboekje of partnerboekje: € 25,45
     
1.1.6Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van:  
1.1.6.1gemeentelijke getuigen bij een huwelijksvoltrekking en/of bij een registratie  
 van een partnerschap, per getuige: € 103,50
1.1.6.2een gemeentebode bij een huwelijksvoltrekking en/of een registratie van een  
 partnerschap op een andere locatie: € 103,50
     
1.1.7Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de  
 Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan: € 17,25
     
1.1.8Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
     
1.1.9Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, waarbij de aanwezigheid van de Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand is gewenst, gelden de tarieven zoals genoemd in de subonderdelen 1.1.1.2 t/m 1.1.1.4 en de onderdelen 1.1.2 en 1.1.3.  
     
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
     
1.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  
     
1.2.1van een nationaal paspoort:  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet  
 heeft bereikt € 51,20
     
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal  
 paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,40
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet  
 heeft bereikt€ 51,20
     
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende  
 de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):  
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet  
 heeft bereikt € 51,20
     
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 51,20
     
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:  
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 50,40
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet  
 heeft bereikt€ 28,45
     
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde  
 documenten, worden de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een  
 bedrag van€ 47,30
     
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
     
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het  
 afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs: € 38,95
     
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij spoedlevering vermeerderd met:€ 34,10
     
1.3.3Voor het uitreiken van een aanvraagformulier voor een geneeskundige verklaring  
 bij het CBR geldt het tarief zoals dat is opgenomen op het aanvraagformulier.  
     
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
     
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of  
 meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden  
 geraadpleegd.  
     
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken  
 van een uittreksel uit de basisregistratie, per verstrekking: € 8,65
     
1.4.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken  
 van een overzicht naar leeftijdsopbouw uit het geautomatiseerd systeem:€ 34,50
     
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van  
 een overzicht anders dan naar leeftijdsopbouw uit het geautomatiseerd systeem:€ 69,00
     
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling  
 nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17,  
 tweede lid van het Besluit basisregistratie personen€ 7,50
     
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie  
 personen, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan:€ 17,25
     
Hoofdstuk 5 Kiezersregister
     
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het  
 verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer,  
 bedoeld in artikel D4 van de Kieswet, per inlichting:€ 17,25
     
Hoofdstuk 6 Wet bescherming persoonsgegevens
     
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken  
 van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:  
     
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina's, per pagina€ 0,23
 met een maximum per bericht van € 5,00
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina's € 22,50
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier: € 5,00
     
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de  
 verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking: € 22,50
     
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de subonderdelen 1.6.1.1 tot en met 1.6.1.3  
 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.  
     
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld  
 in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens: € 4,50
     
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
     
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het  
 verstrekken van een verordening van de gemeente, de voorschriften, behorende bij  
 bestemmingplannen daaronder begrepen: € 16,40
 vermeerderd met € 0,05 per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde.  
     
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
     
1.8.1Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
     
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie of een lichtdruk van een plan, zoals een bestem-  
 mingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger  
 bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingplan:  
1.8.1.1.1.per bladzijde A4-formaat:€ 16,50
1.8.1.1.2per bladzijde A3-formaat: € 32,50
     
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken  
 van een afschrift van of een uittreksel uit:  
1.8.2.1de gemeentelijke gebouwenadministratie:€ 16,50
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet:€ 16,50
1.8.2.3van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid van de Monumenten wet 1988:€ 16,50
1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988:€ 16,50
1.8.2.5het register bedoeld in artikel 57, eerste lid, van de Woningwet:€ 16,50
1.8.2.6de kadastrale massale output:€ 16,50
1.8.2.7het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie,  
 dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als  
 bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen: € 16,50
     
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het  
 verstrekken van kopieën van:  
1.8.3.1het gemeentelijk adressenbestand, per adres:€ 16,50
1.8.3.2het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel, per perceel:€ 16,50
1.8.3.3het gemeentelijke adres-coördinatenbestand, per adres-coördinaat:€ 16,50
1.8.3.4de gebouwenregistratie, per bladzijde op A4-formaat:€ 16,50
     
1.8.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.8.4.1een kopie van een digitale fotokaart, op A4-formaat tot schaal 1:1000, per pagina€ 1,00
1.8.4.2een kopie van een digitale fotokaart, op A3-formaat tot schaal 1:1000, per pagina€ 2,00
     
1.8.5Het tarief voor het raadplegen van de geautomatiseerde kadastrale stukken bedraagt:  
1.8.5.1per kadastraal perceel:€ 16,50
1.8.5.2per hypotheekinschriijving:€ 16,50
1.8.5.3per beslaglegging:€ 16,50
1.8.5.4per inschrijving in het scheepsregister:€ 16,50
     
1.8.6Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een kopie (analoog) vanuit de digitale  
 Grootschalige Basiskaart, per A4-formaat:€ 16,50
     
1.8.7Het tarief bedraagt voor het uitvoeren van een historisch bodemonderzoek:€ 72,00
     
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
     
1.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1.1tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag€ 30,05
1.9.1.2tot het legaliseren van een handtekening:€ 8,65
1.9.1.3tot het waarmerken van een fotokopie:  
1.9.1.3.1voor de eerste verstrekte pagina: € 8,65
1.9.1.3.2voor elke volgende gelijktijdig verstrekte pagina voor zover deze afkomstig is uit  
 hetzelfde dossier: € 0,50
     
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
     
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het  
 gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier:€ 17,25
     
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken  
 van stukken geprint vanaf microfiches:  
1.10.2.1voor de eerste pagina:€ 0,50
1.10.2.2voor elke volgende gelijktijdig verstrekte pagina, voor zover deze afkomstig is  
 uit hetzelfde dossier:€ 0,10
     
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 2014
     
1.11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag±  
1.11.1.1tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 2014:€ 72,00
     
     
Hoofdstuk 12 Leegstandwet
     
1.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte  
 als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet: € 72,00
1.12.1.2tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld  
 in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet: € 72,00
     
1.12.2Indien aanvragen als bedoeld in de subonderdelen 1.12.1.1 en 1.12.1.2 gelijktijdig worden  
 ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor  
 betreffen, worden de in die subonderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven.  
 Dit geldt ook als het gaat om een geheel van huurwoningen bestemd voor sloop of renovatie  
 waarvoor gelijktijdig aanvragen worden ingediend.  
     
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
n.v.t.    
     
Hoofdstuk 14 Standplaatsen
     
1.14.1*)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen  
 van een vergunning voor een standplaats: € 128,00
     
1.14.2In afwijking van 1.14.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen  
 van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een  
 standplaats voor de verkoop van snijbloemen, bloemslingers, souvenirs en waren  
 gedurende het bloembollenseizoen:  
1.14.2.1voor één dag t/m 1 week :€ 64,00
1.14.2.2voor het gehele bloembollenseizoen:€ 128,00
     
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
     
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het  
 Vrijstellingsbesluit Winkeltijden:€ 64,00
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in subonderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing  
 over te dragen aan een ander:€ 64,00
1.15.3tot het intrekken of wijzigen van een in subonderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing:€ 64,00
     
Hoofdstuk 16 Wet op de Kansspelen
     
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen  
 van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de  
 Kansspelen:  
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat:€ 56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten:  
1.16.1.2.1voor de eerste kansspelautomaat:€ 56,50
1.16.1.2.2en voor iedere volgende kansspelautomaat:€ 34,00
1.16.1.3voor de periode van vijf jaar voor één kansspelautomaat:€ 226,50
1.16.1.4voor de periode van vijf jaar voor twee of meer kansspelautomaten:  
1.16.1.4.1voor de eerste kansspelautomaat:€ 226,50
1.16.1.4.2en voor iedere volgende kansspelautomaat:€ 136,00
     
1.16.2*)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het  
 verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen  
 (loterijvergunning): € 64,00
     
1.16.2.1*)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een herhalingsaanvraag tot  
 het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen  
 (loterijvergunning):€ 32,00
     
Hoofdstuk 17 Telecommunicatie
     
1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een instemmingsbesluit  
 of vergunning zoals bedoeld in artikle 2.1, lid 1 van de Algemene verordening ondergrondse  
 infrastructuur gemeente Lisse€ 188,50
1.17.1.1verhoogd per meter waarbij wordt uitgegaan van het theoretisch profiel van de beschikbaar  
 gestelde tekeningen, met€ 1,71
1.17.1.2Het in onderdeel 1.17.1 genoemde bedrag wordt:  
 indien met betrekking tot een aanvraag overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere  
 beheerders van openbare gronden en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€ 150,80
1.17.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met de uitvoering  
 van werkzaamheden van niet ingrijpende aard zoals bedoeld in artikel 2.1, lid 2 van de Algemene  
 verordening ondergrondse infrastructuur gemeente Lisse€ 45,24
     
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
     
1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.18.1.1tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement  
 verkeersregels en verkeerstekens 1990:€ 32,00
1.18.1.2tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling  
 voertuigen:€ 32,00
1.18.1.3tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van  
 het B.A.B.W.:€ 30,55
     
1.18.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken  
 van een gehandicaptenparkeerkaart op basis van een keuring bij de GGD, indien:  
1.18.2.1uit onderzoek blijkt dat de verlenging van de gehandicaptenparkeerkaart  
 kan geschieden op basis van dossieronderzoek bij de GGD: € 30,55
1.18.2.2uit onderzoek blijkt dat voor de verlenging van de gehandicaptenparkeerkaart  
 volstaan kan worden met de raadpleging van het dossier van de ISD:€ 30,55
     
1.18.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken  
 van een duplicaat van een eerder afgegeven gehandicaptenparkeerkaart met dezelfde  
 einddatum:€ 30,00
     
1.18.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.18.4.1tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats:€ 96,00
1.18.4.2tot het realiseren van een gehandicaptenparkeerplaats:€ 219,00
1.18.4.3voor het wijzigen van een gehandicaptenparkeerplaats:€ 47,00
     
1.18.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van  
 een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer:€ 32,00
     
1.18.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van  
 een schriftelijke ontheffing van de verplichting gevaarlijke stoffen te vervoeren langs  
 de route aangegeven in de route gevaarlijke stoffen:€ 64,00
     
1.18.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.18.7.1*)tot het verlenen van een ontheffing op grond van artikel 2.6 van de APV, lid 1,  
 per week, per aanvraag€ 32,00
1.18.7.2*)tot het verlenen van een ontheffing op grond van artikel 2.6 van de APV, lid 1,  
 langer dan een week, per aanvraag€ 128,00
     
1.18.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van  
 een ontheffing op grond van artikel 10, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 (het houden  
 van wedstrijden op de openbare weg):€ 32,00
     
     
1.19.1*)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het  
 verlenen van een vergunning, ontheffing, of toestemming op grond van de  
 Algemene Plaatselijke Verordening Lisse, voorzover daaromtrent in deze verordening  
 niet anders is bepaald, voor elke gelegenheid, waarvoor vergunning, ontheffing of  
 toestemming is vereist:€ 128,00
1.19.1.1*)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een herhalingsaanvraag tot  
 het verlenen van een vergunning, ontheffing, of toestemming op grond van de  
 Algemene Plaatselijke Verordening Lisse, voorzover daaromtrent in deze verordening  
 niet anders is bepaald, voor elke gelegenheid, waarvoor vergunning, ontheffing of  
 toestemming is vereist:€ 96,00
     
1.19.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het  
 verstrekken van:  
1.19.2.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel  
 of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:€ 16,40
 vermeerderd met € 0,10 per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde.  
1.19.2.2afschriften, doorslagen of fotokopiën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in  
 deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, uitgaande  
 van A4 formaat:€ 0,50
 vermeerderd met € 0,05 per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde.  
1.19.2.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de subonderdeel 1.19.2.1  
 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een  
 andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk,  
 omgerekend naar A4 formaat, per A4 formaat:€ 0,50
 vermeerderd met € 0,10 per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde.  
1.19.2.4de stukken als bedoeld in de subonderdelen 1.19.2.2 en 1.19.2.3, maar dan in kleur:€ 1,00
 vermeerderd met € 0,10 per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde.  
1.19.2.5een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of andere  
 wettelijke regeling een tarief is opgenomen:€ 16,40
1.19.2.6stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt,  
 voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een  
 een tarief is opgenomen:€ 16,40
 vermeerderd met € 0,10 per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde.  
     
1.19.3Indien de stukken, genoemd in de bovenstaande artikelen, op A0 formaat afgedrukt  
 worden, bedraagt het tarief:  
1.19.3.1voor de 1e afdruk:€ 5,45
1.19.3.2voor elke volgende afdruk, uit hetzelfde dossier:€ 4,35
     
1.19.4Voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling  
 een tarief is opgenomen, wordt bij intrekking en/of weigering van de aanvraag,  
 op schriftelijk verzoek van de aanvrager, teruggaaf van 75% van de geheven  
 leges (exclusief de externe kosten) verleend. Bovenstaande geldt niet voor  
 artikel 1.1.4.1. en 1.1.4.2.  
     
1.19.5Teruggaaf van een bedrag, kleiner dan € 5,00, vindt niet plaats.  
     

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
     
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de  
 Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van  
 technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of  
 voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet  
 inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door  
 zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan:  
 de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald  
 voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
     
2.1.1.2bouwkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de  
 Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische  
 installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze  
 ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten  
 behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzet-  
 belasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt,  
 wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch  
 verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop  
 de aanvraag betrekking heeft.  
     
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
     
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde  
 betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
     
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die  
 betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een andere wettelijk  
 voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift  
 bedoeld.  
     
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag (principeverzoek)  
     
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag (principeverzoek):  
 tot het houden van vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een  
 voorgenomen project of plan in het kader van de Wabo vergunbaar is of tot het  
 beoordelen van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: 25% van de leges  
 berekend op basis van de bouw- en/of realisatiekosten met een minimum van € 144,00  
 en een maximum van € 1.000,00.  
     
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
     
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een  
 omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de  
 verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk  
 bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor  
 de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend  
 naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van  
 deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere  
 grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
     
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1*)Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouw-  
 activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het  
 tarief:€ 144,00
 vermeerderd met 2,3% van de bouwkosten met een maximum legesbedrag  
 van € 1.000.000,00  
     
2.3.1.2Welstandstoets  
2.3.1.2.1Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien  
 een welstandstoets noodzakelijk is:  
 bij vastgestelde bouwkosten van:  
2.3.1.2.1.a€ 0,00 tot € 25.000,00€ 45,00
2.3.1.2.1.b€ 25.000,00 en hoger 1,8‰
 van de bouwkosten met een maximum legesbedrag van € 2.250,00
     
 De op grond van 2.3.1.2.1.a en 2.3.1.2.1.b berekende bedragen worden naar boven  
 afgerond op € 5,00.  
     
2.3.1.2.2Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.2.1 bedraagt het tarief voor extra  
 werkzaamheden (kwaliteitsteam, locatiebezoek, etc) per uur:€ 96,00
     
2.3.1.2.3Onverminderd het bepaalde in de subonderdelen 2.3.1.1 en 2.3.1.2.1 t/m 2.3.1.2.2 wordt  
 het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan,  
 de ruimtelijke activiteit of de gebruiksverandering en daarvoor een nieuwe  
 welstandstoets noodzakelijk is, verhoogd met de tarieven genoemd in subonderdeel  
 2.3.1.2.1 t/m 2.3.1.2.2.  
     
 Verplicht advies agrarische commissie  
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in de subonderdelen 2.3.1.1 en 2.3.1.2 bedraagt het tarief, indien  
 krachtens wettelijk voorschrift voor de in die subonderdelen bedoelde aanvraag een advies  
 van de agrarische commissie wordt gevraagd: € 592,90
     
2.3.2 Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanleg-  
 activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief  
2.3.2.1bij vastgestelde aanlegkosten t/m € 10.000,00:€ 288,00
2.3.2.2bij vastgestelde aanlegkosten hoger dan € 10.000,00: vermeerderd met 1% van de aanlegkosten  
 met een maximum legesbedrag van € 100.000,00  
     
2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een  
 activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van  
 een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het  
 tarief, onverminderd het bepaalde in ondereel 2.3.1:  
     
2.3.3.1 Binnenplanse afwijking  
 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast:€ 144,00
     
2.3.3.2Buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking  
 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast:€ 396,00
     
2.3.3.3 Buitenplanse afwijking  
 Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast:  
2.3.3.3.1bij vastgestelde bouwkosten t/m € 100.000,00 :€ 2.880,00
2.3.3.3.2bij vastgestelde bouwkosten hoger dan € 100.000,00 :  
 vermeerderd met 1% van de vastgestelde bouwkosten  
 met een maximum legesbedrag van € 6.000,00  
     
2.3.3.4Afwijking van het exploitatieplan  
 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast:€ 468,00
     
2.3.3.5Afwijking van provinciale wetgeving  
 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is  
 met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet Ruimtelijke  
 ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast:€ 720,00
     
2.3.3.6Afwijking van nationale wetgeving  
 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is  
 met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke  
 ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast:€ 720,00
     
2.3.3.7Afwijking van voorbereidingsbesluit  
 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast:€ 468,00
     
2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een  
 activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is  
 van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo,  
 bedraagt het tarief:  
     
2.3.4.1 Binnenplanse afwijking  
 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast: € 144,00
     
2.3.4.2 Buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking  
 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast:€ 396,00
     
2.3.4.3 Buitenplanse afwijking  
 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast € 2.880,00
     
2.3.4.4Afwijking exploitatieplan  
 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b van de Wabo wordt toegepast:€ 720,00
     
2.3.4.5Afwijking provinciale regelgeving  
 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is  
 met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke  
 ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast: € 720,00
     
2.3.4.6Afwijking van nationale wetgeving  
 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is  
 met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke  
 ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast:€ 720,00
     
2.3.4.7Afwijking voorbereidingsbesluit  
 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast: € 720,00
     
2.3.4.aVaststellen bestemmingsplan (postzegelbestemmingsplan)  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vast-  
 stellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de  
 Wet ruimtelijke ordening:€ 4.320,00
     
2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit  
 als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
 bij een gebruiksoppervlakte van:  
2.3.5.1.a0 t/m 100 m²:€ 432,00
2.3.5.1.b101 t/m 500 m²:€ 720,00
2.3.5.1.cmeer dan 500 m²:€ 1.080,00
 vermeerderd met € 0,07 per m² met een maximum van € 1.224,00.  
     
2.3.5.2 Wijziging dan wel uitbreiding van een vergunning  
 Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5.1 betrekking heeft  
 op een vergunning tot wijziging, danwel uitbreiding van een vergunning, bedraagt  
 het legestarief, indien het gaat om:  
2.3.5.2.1uitbreiding van het bouwwerk, het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.5.1 met dien  
 verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de  
 uitbreiding;  
2.3.5.2.2herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van het gehele bouwwerk, dan-  
 wel een deel van het bouwwerk, 50% van het legestarief vermeld onder onderdeel 2.3.5.1  
 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de  
 oppervlakte van de herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik.  
     
2.3.5.3 Tijdelijke omgevingsvergunning  
 Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5.1 betrekking  
 heeft op het tijdelijk gebruik voor maximaal vier weken, bedraagt het tarief  
 indien de gebruiksoppervlakte is:  
2.3.5.3.1minder dan 500 m²:€ 144,00
2.3.5.3.2500 m² of meer:€ 288,00
     
2.3.5.4 Herhalingsaanvraag  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een herhalingsaanvraag  
 tot het verstrekken van een tijdelijke omgevingsvergunning als bedoeld in  
 onderdeel 2.3.5.1 waarin een gebruiksoppervlakte wordt gebruikt van:  
2.3.5.4.1minder dan 500 m²:€ 126,00
2.3.5.4.2500 m² of meer:€ 252,00
     
2.3.5.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het  
 overschrijven van een verleende omgevingsvergunning op naam van een ander:€ 36,00
     
2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten (nvt)  
     
2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van  
 een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of  
 voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g. van de Wabo  
 bedraagt het tarief:€ 324,00
     
2.3.8Aanleggen of veranderen weg  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen  
 van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor  
 ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.7 van de  
 Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld  
 in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 126,00
     
2.3.9 Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben,  
 veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een  
 bepaling in een provinciale verordening of een bepaling in de Algemeen Plaatselijke  
 Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel  
 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 144,00
     
2.3.10 Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen van  
 doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale  
 verordening of artikel 2 van de Bomenverordening Lisse 2015 een  
 vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en  
 onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 112,00
     
2.3.11 Opslag van roerende zaken  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag  
 van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente,  
 waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:29  
 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,  
 bedraagt het tarief:  
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in  
 artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:€ 112,00
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van  
 van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden  
 opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:€ 126,00
     
2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen  
 in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon,  
 de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in  
 artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 592,90
     
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren  
 van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitas en soorten in een  
 door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied  
 als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998:€ 592,90
     
2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling  
 waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing  
 nodig is, bedraagt het tarief:€ 592,90
     
2.3.14 Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten  
 van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit  
 hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten  
 die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1,  
 eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 324,00
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschaps-  
 verordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de  
 fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt  
 het tarief:  
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft:€ 324,00
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de  
 voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevings-  
 vergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door  
 het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als  
 bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen  
 op de tiende werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis  
 is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze tiende werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen  
2.3.15.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen  
 plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking  
 tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven  
 in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase  
 betrekking heeft;  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking  
 tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven  
 in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase  
 betrekking heeft.  
     
2.3.16 Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens  
 wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport  
 wordt beoordeeld:  
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport:€ 144,00
2.3.16.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:€ 144,00
     
2.3.17 Advies  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt  
 het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of  
 gemeentelijk verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies  
 moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag  
 om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo:  
 het bedrag van de (voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag  
 om een omgevingsvergunning) aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een  
 begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in  
 behandeling genomen op de tiende werkdag na de dag waarop de begroting  
 aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze tiende werkdag  
 schriftelijk is ingetrokken.  
     
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt  
 het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen  
 bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de  
 omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid,  
 van de Wabo:  
2.3.18.1.1indien een ander bestuursorgaan dan de gemeenteraad een verklaring van geen  
 bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling  
 nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager mee-  
 gedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en  
 wethouders is opgesteld.  
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.18.1.1 is uitgebracht, wordt een  
 aanvraag in behandeling genomen op de tiende werkdag na de dag waarop de begroting  
 aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze tiende werkdag  
 schriftelijk is ingetrokken.  
     
Hoofdstuk 4 Vermindering
     
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag  
 om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag (principeverzoek) als bedoeld  
 in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake  
 van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges, in  
 mindering gebracht op de kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag  
 om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3, mits de aanvraag om de  
 omgevingsververgunning is ingediend binnen een jaar na de datum van beslissing op  
 de aanvraag om vooroverleg of beoordeling van de conceptaanvraag (principeverzoek).  
     
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf  
 activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het  
 legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld  
 in de onderdelen 2.3.16, 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering beloopt:  
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten: 2% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten: 3% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten: 5% van de voor die activiteiten verschuldigde leges.  
     
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
     
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-,  
 aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn, in behandeling genomen, aanvraag om een omgevingsver-  
 gunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of  
 sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, intrekt, binnen  
 12 maanden na het indienen van de aanvraag, bestaat er aanspraak op teruggaaf  
 van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 75% van de op grond van die  
 onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
     
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-,  
 aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel  
 of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld  
 in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder  
 houder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze  
 aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de  
 vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van  
 die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-,  
 aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk  
 bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen  
 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel  
 van de leges. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de  
 betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
 Een bedrag minder dan € 5,00 wordt niet teruggeven.  
     
     
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.2, 2.3.1.3, 2.3.16,  
 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.  
     
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
     
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of  
 gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede  
 lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€ 72,00
     
     
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
     
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging  
 van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden be-  
 oordeeld, geringe wijziging in het project:€ 144,00
     
Hoofdstuk 8 In deze titel niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
     
2.8.1Overige in deze titel niet genoemde beschikking  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een  
 andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 324,00
     
2.8.2Overschrijving  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het  
 wijzigen van de tenaamstelling van de omgevingsvergunning:€ 72,00
     
2.8.3Definitief buiten behandeling laten  
 Het tarief bedraagt indien een aanvraag omgevingsvergunning definitief buiten  
 behandeling wordt gelaten vanwege het niet voldoen aan de indieningsvereisten  
 zoals aangegeven in de Ministriële regeling Omgevings Recht (MOR).€ 126,00
     
2.8.4Vergunningvrije bouwwerken  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-  
 strekken van een schriftelijke verklaring met betrekking tot de vraag of een bepaald  
 bouwplan of gebruik al dan niet omgevingsvergunningvrij is:€ 126,00
     
Hoofdstuk 9 Woonschepen
     
2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen  
 van een vergunning tot het innemen van een ligplaats, het overschrijven van een ligplaats-  
 vergunning op de naam van een nieuwe rechtsverkrijger, of het wijzigen van de  
 ligplaatsvergunning:€ 128,00

Titel 3 Dienstverlenening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2

Hoofdstuk 1 Horeca
     
3.1.1*)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het  
 verlenen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet:€ 320,00
     
3.1.1.1*)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een herhalingsaanvraag tot  
 het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet:€ 224,00
     
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in  
 artikel 30 van de Drank- en Horecawet:€ 256,00
     
3.1.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing  
 of een verklaring als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet bedraagt het  
 tarief:€ 64,00
     
3.1.4In afwijking van het in onderdeel 3.1.1 bepaalde bedraagt het tarief voor het in behandeling  
 nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3  
 van de Drank- en Horecawet, voor zover het uitsluitend gaat om een wijziging  
 van de rechtsvorm:€ 32,00
     
3.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen  
 van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid van de Drank- en Horecawet:€ 32,00
     
3.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen  
 van de inrichtingseisen als bedoeld in artikel 10 van de Drank- en Horecawet€ 32,00
     
     
Hoofdstuk 2 Organiseren van evenementen of markten
     
3.2.1*)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen een  
 vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.14 van  
 de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het  
 betreft:  
3.2.1.1*)een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel:€ 256,00
3.2.1.2*)een herdenkingsplechtigheid:€ 128,00
3.2.1.3*)een braderie:€ 128,00
3.2.1.4*)een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg:€ 128,00
3.2.1.5*)een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg:€ 256,00
3.2.1.6*)een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2.25, tweede  
 lid, van de Algemene plaatselijke verordening:€ 256,00
     
3.2.2*)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van  
 een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.21 van de  
 Algemene plaatselijke verordening:€ 256,00
     
3.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van  
 een vergunning voor het organiseren van een markt als bedoeld in artikel 4 van de  
 Marktverordening 2008 (vergunning organisatie):€ 256,00
     
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
     
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:  
3.3.1het verlenen van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning  
 als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders  
 dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2.:  
3.3.1.1voor een seksinrichting:€ 2.160,00
3.3.1.2voor een escortbedrijf:€ 2.160,00
     
3.3.2het wijzigen van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging  
 van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.16,  
 tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:  
3.3.2.1voor een seksinrichting:€ 320,00
3.3.2.2voor een escortbedrijf:€ 320,00
     
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014
     
3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.4.1tot het verlenen van een vergunning voor het onttrekken van woonruimte aan de  
 bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de  
 Huisvestingswet 2014:€ 144,00
3.4.2tot het verlenen van een vergunning voor het samenvoegen van woonruimte met andere  
 woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014:€ 144,00
3.4.3tot het verlenen van een vergunning voor het omzetten van zelfstandige woonruimte in  
 onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c, van de  
 Huisvestingswet 2014:€ 144,00
3.4.4tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huis-  
 vestingswet 2014:€ 144,00
     
Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening
     
3.5.1*)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het  
 verlenen van een (tijdelijke) gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig  
 gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1 van de brandbeveiligingsverordening:€ 144,00
     
3.5.2*)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een herhalingsaanvraag tot het  
 verlenen van een (tijdelijke) gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig  
 gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1 van de brandbeveiligingsverordening€ 126,00
     
3.5.3*)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven  
 van een verleende gebruiksvergunning als bedoeld in onderdeel 3.5.1 op naam van  
 een ander:€ 36,00
     
Hoofdstuk 6 Terrasvergunning
     
3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.6.1tot het verlenen van een vergunning voor het inrichten van een terras:€ 192,00
3.6.2tot wijziging van een vergunning als bedoeld in onderdeel 3.6.1: € 64,00
     
Hoofdstuk 7 Uithangborden en andere daarmee gelijk te stellen voorwerpen
     
3.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van  
 een vergunning tot het hebben van een uithangbord, reclamebord, lichtreclame en andere  
 daarmede gelijk te stellen voorwerpen, per aanvraag:€ 324,00
     
3.7.2Indien met betrekking tot een aanvraag op grond van onderdeel 3.7.1 door een wel-  
 standscommissie een advies over de welstandsaspecten en/of door een monument-  
 encommissie wordt uitgebracht, bedragen de leges onverminderd het vermelde  
 onder onderdeel 3.7.1 en ongeacht of tot verlening van een vergunning wordt overgegaan:€ 45,00
     
Hoofdstuk 8 Overige verstrekkingen op grond van de APV
     
3.8.1Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
3.8.1.1een nachtverblijfregister:€ 32,00
3.8.1.2een register op grond van het Honden- en Kattenbesluit:€ 32,00
3.8.1.3een register op grond van de Waarborgwet:€ 32,00
     
Hoofdstuk 9 Kinderopvang/gastouderopvang
     
3.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.9.1.1tot het bieden van gastouderschap voor het eerste adres€ 234,50
3.9.1.2tot het bieden van gastouderschap voor het tweede e.v. adres, mits de eerdere  
 aanvraag ook betrekking had op een adres in de gemeente Lisse€ 131,50
3.9.2.2tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum, gastouderbureau of peuter-  
 speelzaal€ 449,50
     
Hoofdstuk 10 In deze titel niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
     
3.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een  
 andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking:€ 324,00

*) Voor deze artikelen kan de compensatieregeling van toepassing zijn.

Behorende bij raadsbesluit van 17 december 2015.

De griffier van de gemeente Lisse