Organisatie | Edam-Volendam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op het Raadsplein en de raadscommissie(s) 2016 |
Citeertitel | Verordening op het Raadsplein en de raadscommissie(s) 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Raadsvoorstel |
Geen.
Gemeentewet, art. 82
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-07-2018 | 05-12-2019 | art. 4 | 17-05-2018 | 54-2018, no 17 | |
12-01-2016 | 01-01-2016 | 10-07-2018 | Nieuwe regeling | 04-01-2016 | 5-2016B, no. 9 |
Daar waar in deze verordening gesproken wordt in de mannelijke persoonsvorm wordt tevens de vrouwelijke persoonsvorm bedoeld
In deze verordening wordt verstaan onder:
bespreekronde: een onderdeel van het Raadsplein in de vorm van een buitengewone commissievergadering dat bestaat uit een vergadering of bijeenkomst voorgezeten door een lid van de raad en waaraan deelgenomen wordt door één of meerdere door de fracties van de raad aangewezen vertegenwoordigers, met als doel overleg te voeren over geagendeerde onderwerpen en voorstellen en/of het uitbrengen van een advies hierover aan de raad;
h: griffier: griffier van de raad of diens vervanger;
i: fractie: leden van de raad die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard;
j: vergadering: vergadering van een bespreekronde of andere activiteit van het Raadsplein of de vergadering van een raadscommissie.
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Een lid van de bespreekronde of raadscommissie kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet zijn op niet- raadsleden van overeenkomstige toepassing. De in het eerste lid genoemde leden dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een fractie en overleggen een verklaring omrent gedrag voorafgaand aan hun benoeming. [De laatste volzin van het derde lid vindt krachtens besluit van de raad van 17 mei 2018 geen toepassing van 10 juli 2018 tot 1 januari 2019.]
De leden en plaatsvervangend leden van een bespreekronde of raadscommissie leggen in de vergadering van de raad ten overstaan van de voorzitter de verklaring of belofte af overeenkomstig art. 14 Gemeentewet. Voorafgaand aan hun benoeming overleggen de leden en plaatsvervangend leden van een bespreekronde of raadscommissie een verklaring omtrent gedrag bij de griffie.
De fracties wijzen voor de bespreekronde tenminste één plaatsvervangend/deelnemend lid per fractie aan, die zitting in de vergadering neemt bij verhindering of ontstentenis van een deelnemer/lid als bedoeld in het eerste lid. De plaatsvervanger voldoet aan de in het derde lid, genoemde vereisten. De fracties bepalen welke woordvoerders bij welke onderwerpen namens de fractie deelnemen aan de bespreekrondes en andere activiteiten van het Raadsplein.
Een deelnemer aan de bespreekronde of lid van de raadscommissie en de voorzitters kunnen te allen tijde deelname beëindigen/ontslag nemen. Zij doen daarvan per e-mail via de griffie mededeling aan de raad. Het beëindigen van deelname/ontslag gaat een maand na de mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.
Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris
De voorzitter kan de burgemeester, één of meer wethouders of de secretaris schriftelijk/digitaal uitnodigen in een vergadering en bij andere activiteiten van het Raadsplein of bij de vergadering van de raadscommissie aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
Bij aanvang van de vergadering wordt de agenda na raadpleging van de vergadering door de voorzitter vastgesteld. Op voorstel van een deelnemer/lid of voorzitter kan de vergadering bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren. Bij het staken der stemmen houdt de voorzitter rekening met het gevoelen van de meerderheid in de raad.
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep – ingevolge het papierloos werken door de raad enkel op elektronische wijze ter beschikking gesteld. Indien na het elektronisch verzenden van de schriftelijke oproep aanvullende stukken ter beschikking worden gesteld, wordt hiervan mededeling gedaan aan de deelnemers/leden en worden deze stukken eveneens via de website van de gemeente kenbaar gemaakt.
Indien voor stukken op grond van artikel 25 (opleggen geheimhouding door de raad), 55 (opleggen geheimhouding door het college) of 86 (opleggen geheimhouding door raadscommissie)van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden deze stukken in afwijking van het eerste lid via een afgeschermde omgeving digitaal verstrekt aan uitsluitend daartoe gemachtigde deelnemers/leden.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst van de vergaderzaal tekent iedere deelnemer/ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van de vergadering wordt de lijst door de voorzitter en de (commissie)griffier van de vergadering door ondertekening vastgesteld.
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal deelnemers namens de fracties/leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezigen, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.
Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. De vergadering kan echter over andere aangelegenheden alleen beraadslagen of besluiten, indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende deelnemers namens de fracties/leden aanwezig is.
Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd. Elke spreker krijgt een tweede termijn van maximaal twee minuten indien hij daartoe een verzoek doet aan de voorzitter.
De deelnemers/leden, de voorzitter, de burgemeester, de wethouder(s) of de secretaris hebben het recht, een voorstel tot wijziging van het verslag te doen, indien de notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven wat er gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient tenminste 3 dagen voor het vaststellen van de notulen schriftelijk te worden ingediend bij de (commissie)griffier.
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin dat plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan de vergadering voorstellen aan een deelnemer/lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat de deelnemer/het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan de deelnemer/het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Op voorstel van een deelnemer/lid of de voorzitter kan de bespreekronde/commissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de deelnemers/de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 30 Geheimhouding opgelegd door het college
Indien geheimhouding ex artikel 55 van de Gemeentewet door het college is opgelegd, wordt het betreffende stuk of onderwerp eerst voorgelegd via het presidium om de geheimhoudingal dan niet te bekrachtigen alvorens het in een raadsplein te bespreken.
Artikel 31 Oplegging geheimhouding
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de vergadering overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De vergadering kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 32 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55 lid 3 of artikel 86 lid 3 van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd. .
Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers
Artikel 33 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, anders dan de beeldregistratie genoemd in artikel 22,doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de vergadering op voorstel van de voorzitter.