Organisatie | Houten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliënt- en burgerbetrokkenheid in het sociaal domein gemeente Houten |
Citeertitel | Verordening cliënt- en burgerbetrokkenheid |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Art 150 van Gemeentewet, Participatiewet, de Wmo 2015 en de Jeugdwet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-01-2016 | 01-07-2015 | nieuwe regeling | 06-10-2015 | 2015-043 |
De raad van de gemeente Houten
overwegende dat zowel de gemeente als bewoners en cliënten en hun vertegenwoordigers van genoemde wetten het wenselijk vinden de cliënten- en burgerbetrokkenheid in het sociale domein conform het zogenaamde Houtense model in te richten, waarbinnen themagerichte satellieten via een adviesraad, de Adviesraad Sociaal Domein, het college adviseren; en
gelet op artikel 150 van de Gemeentewet, de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet
De cliënt- en burgerbetrokkenheid, zoals vormgegeven in het Houtense model, heeft tot doel:
Artikel 3 Taken en bevoegdheden satellieten
Satellieten zijn uit inwoners van de gemeente Houten bestaande werkgroepen, die tot taak hebben om thema’s die spelen binnen de Houtens samenleving, en die betrekking hebben op het sociale domein, te bespreken en over die thema’s via de Adviesraad Sociaal Domein advies uit te brengen aan het college.
Artikel 4 Samenstelling en taken en bevoegdheden Adviesraad Sociaal Domein
De Adviesraad Sociaal Domein heeft tot taak om aan het college gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid, de regelgeving, de uitvoering en de gemeentelijke dienstverlening op het gebied van de Participatiewet, Wmo 2015 en Jeugdwet betreffen en kan dienaangaande alle ter zake doende onderwerpen aan de orde stellen.
De leden van de Adviesraad Sociaal Domein, de satellieten en de inwoners van Houten kunnen onderwerpen ter bespreking in de Adviesraad Sociaal Domein aandragen. Dit dient te geschieden uiterlijk 10 werkdagen voorafgaand aan de vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein door toezending aan de ambtelijke contactpersoon.
Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning
De ambtelijk secretaris van de Adviesraad Sociaal Domein:
stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein een vergaderkalender samen, stelt in overleg met de voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein voorafgaand aan iedere vergadering de agenda samen, verzendt de uitnodigingen en stelt het verslag op;
Artikel 8 Onderwerpen huishoudelijk reglement
De Adviesraad Sociaal Domein stelt een huishoudelijk reglement op, waarin in ieder geval de volgende zaken geregeld worden:
Het presentiegeld bedraagt per bezochte (overleg)vergadering het maximumbedrag genoemd in tabel IV behorende bij het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. Er komen maximaal tien (overleg)vergaderingen per jaar voor vergoeding in aanmerking, tot een maximum van 60% van het jaarlijkse budget.
Jaarlijks vóór 1 april brengt de Adviesraad Sociaal Domein aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen van de Adviesraad Sociaal Domein en de satellieten over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van toegekende budget.
Leden van de satellieten en de Adviesraad Sociaal Domein behouden hun uitkeringsrechten gedurende de voorbereidingstijd op (overleg)vergaderingen, het uitvoeren van werkzaamheden voor en door de satellieten en Adviesraad Sociaal Domein, de tijd waarin zij derden raadplegen en het deelnemen aan tussentijdse vergaderingen.
Artikel 12 Intrekken oude verordeningen
De Verordening Wmo-raad, vastgesteld bij besluit van 29 november 2011 en Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen, vastgesteld bij besluit van 21 september 2010, worden ingetrokken.
Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 6 oktober 2015.
De raad van de gemeente Houten,
Toelichting verordening Cliënt- en Burgerbetrokkenheid Sociaal Domein Houten
We willen toe naar een brede vorm van Cliënt- Burgerbetrokkenheid. In deze verordening wordt de officiële gevraagde en ongevraagde advisering geregeld, maar Cliënt- en Burgerbetrokkenheid is meer dan dat. Het gaat om communicatie tussen burgers onderling en tussen de gemeente en cliënten en burgers in het algemeen. We verwachten dat de satellieten de rol kunnen gaan vervullen van onderlinge (digitale) netwerken, infovoorzieningen, …
De gemeente kijkt tegen dit Model aan als een model van de bewoners in het algemeen en cliënten in het bijzonder. Dit krijgt vooral vorm in de satellieten, maar voor de gevraagde en ongevraagde advisering van de gemeente waarbij de gemeente het van belang vindt dat de advisering 3D-proof is wordt ook een Adviesraad Sociaal Domein ingesteld.
We hebben het in deze fase nog veel over cliëntbetrokkenheid en dat is logisch, dat moeten we goed invullen. Om de drie nieuwe wetten, de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet, goed in te kunnen vullen moeten we het gesprek breder voeren. Het gaat namelijk ook om onderwerpen als vrijwilligerswerk, sociale netwerken, preventie en hoe dit alles zich verhoudt tot de rol van het bedrijfsleven, de zorg en welzijnsinstellingen. Dit zijn onderwerpen in Houten waarin de Adviesraad Sociaal Domein een belangrijke rol heeft.
Het is wettelijk verplicht bewoners en cliënten te consulteren. Daarnaast is het van belang dat wat de gemeente doet aansluit bij wat inwoners nodig hebben om zelfstandig te kunnen leven en te participeren in de samenleving. Cliënt- en Burgerbetrokkenheid levert de gemeente informatie van ervaringsdeskundigen, informatie waarmee de gemeente de voorzieningen beter kan afstemmen op wat er nodig is (goede kwaliteit) en de gemeente hoort zo vroeg in het proces wat betrokkenen van een onderwerp vinden en kan daar in het beleid rekening mee houden. Hierdoor voelen mensen zich meer betrokken bij het beleid (draagvlak).
Tenslotte is vroegtijdige betrokkenheid een effectieve en efficiënte vorm van beleidsvoorbereiding.
Artikel 3 Taken en bevoegdheden satellieten
Elke satelliet heeft 1 stem in de Adviesraad Sociaal Domein. Namens de satelliet mogen 2 vertegenwoordigers bij vergaderingen van de Adviesraad Sociaal Domein aanwezig zijn, 1 met stem en 1 zonder stem. De reden waarom hiervoor gekozen is om de continuïteit van de relatie tussen Adviesraad Sociaal Domein en satelliet te waarborgen en om, wanneer nodig, voldoende expertise en ervaring over specifieke satelliet-gerelateerde onderwerpen in de Adviesraad Sociaal Domein te waarborgen.
We nemen in de Verordening op dat zija’s die spelen in de Houtense samenleving en betrkking hebben op het Sociale Domein bespreken en dat ze zorg dragen voor advisering over dit onderwerp. We nemen geen apart artikel op over de (overige) taken en bevoegdheden van de satellieten, omdat satellieten dit in feite zelf kunnen bepalen.
-Onderwerpen als Wonen & Zorg zijn aanpalend aan Wmo en Jeugd en kan dus een onderwerp van een satelliet zijn.
Artikel 4 Samenstelling en taken en bevoegdheden Adviesraad Sociaal Domein
In de vervolgsessie van 12 mei 2015 is afgesproken dat de voorzitter vooral is aangetrokken om het proces te bewaken, netwerken te smeden en de onderlinge chemie te bewaken. De voorzitter hoeft geen trekker te zijn, de koepel heeft namelijk een gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de resultaten. Er is voorkeur voor een aanstelling van twee jaar met mogelijkheid tot verlenging. Flexibele inzetbaarheid van de voorzitter is een aandachtspunt. Het profiel van de voorzitter is als volgt:
In de Adviesraad Sociaal Domein zijn 3 leden opgenomen die geen binding hebben met een satelliet. De bedoeling hiervan is dat zij de brede maatschappelijke (3D-overstijgende) discussie bewaken. In de vervolgsessie van 12 mei 2015 is afgesproken dat de vrije leden heeft een algemene verbindende functie hebben. De functie levert een toegevoegde waarde aan de kennis en ervaringen in de satellieten; het kan een verbindende schakel zijn tussen de verschillende belangen. Gesproken wordt over dat de vrije leden wel één van de satellieten of een thema nemen als vast aandachtspunt.
Het profiel van de vrije leden is als volgt:
In de vervolgsessie van 12 mei 2015 is besproken dat de Adviesraad Sociaal Domein vooral ook de mensen in de kleine kernen niet moet vergeten. Wat speelt er buiten de rondweg. Ook is het belangrijk andere partijen mee te nemen in de advisering, bijvoorbeeld Zonnebloem en de Kerken. Zij hebben de kennis van de inwoners en hun situatie.
Dat de rol van de Adviesraad Sociaal Domein naast de adviserende taak ook gericht is op verbinding, netwerkvormend, dynamiek bevorderend nemen dit niet mee in de taak, omdat het in feite om zaken gaat die de Adviesraad Sociaal Domein zelf kan bepalen.
-Het college en de Adviesraad Sociaal Domein maken afspraken over de termijn waarbinnen een advies wordt uitgebracht. Wanneer het een vooraangekondigd advies is, kan dit 6 weken zijn. Hoe haalbaar de adviestermijnen zijn is onder andere afhankelijk van de afspraken in het voortraject en van tijdige aanlevering.
Er kunnen ook onaangekondigd adviezen worden verstrekt; dan is het raadzaam afspraken te maken over binnen welke termijn het college reageert.
Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning:
-Uit de conferentie op 26 maart 2015 en de vervolgsessies is gekomen dat de aanwezigen ambtelijke ondersteuning verstandig voor zowel de Adviesraad Sociaal Domein als (in ieder geval voor de start) voor de satellieten en de aanwezigen korte lijntjes tussen satellieten en beleidsmedewerkers belangrijk achten (niet door aanwezigheid, maar voor vragen en info).
In de Verordening regelen we de rol van de ambtelijk secretaris voor de Adviesraad Sociaal Domein en de bijdrage van beleidsmedewerkers aan de satellieten.
Het begrote budget is ter besteding van het Houtense model. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging, organisatiekosten, tijdschriften en eventuele lidmaatschappen, communicatie en presentiegelden voor het bijwonen van vergaderingen (tweede lid).
Maximaal 60% van het totale budget mag besteed worden aan presentiegelden.
De Adviesraad Sociaal Domein moet jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in het vierde lid.
Tijdens de werkconferentie op 26 maart 2015 en op de vervolgsessie op 23 april 2015 hebben de betrokken bewoners / cliënten benadrukt van start te willen gaan met het Houtense model. De precieze invulling en mogelijke consequenties daarvan waren nog niet volledig bekend, maar iedereen beseft zich dat het beter is te starten en tijdens de rit te gaan leren en waar nodig bij te stellen. Daarom worden voor de eerste jaren de termen gebezigd van Startmodel en Groeimodel.
Nadrukkelijk wordt daarom gesteld: het is een groeimodel en dit model is niet in beton gegoten.
Des te belangrijker is het om na een jaar het model op een aantal punten te evalueren. De evaluatie en de onderwerpen zijn in deze verordening vastgelegd.
Dit artikel regelt onder andere dat de activiteiten van cliënten ten behoeve van het Houtense model worden gezien als vrijwilligerswerk waarvoor eventueel een onkostenvergoeding wordt betaald als bedoeld in artikel 31 lid 2 sub k van de Participatiewet. Dit betekent dat dit bedrag niet als inkomsten op de uitkering in mindering wordt gebracht. Voor personen die een uitkering via UWV ontvangen (WAO en WIA) gelden vergelijkbare bepalingen. In een aantal gevallen is toestemming van de uitvoerende instantie nodig voor het verrichten van vrijwilligerswerk.
Overigens geldt, evenals bij andere vormen van vrijwilligerswerk, dat deze activiteiten het zoeken naar of het accepteren van een reguliere baan niet in de weg mag staan.