Organisatie | Gilze en Rijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Gilze en Rijen 2016 |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Gilze en Rijen 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 31-12-2016 | Onbekend | 21-12-2015 | Onbekend |
Hoofdstuk 1 Begroting en verantwoording
Het college legt vóór 15 juli een perspectiefnota ter besluitvorming voor aan de raad met daarin de financiële kaders en speerpunten van beleid die het college bij het voorbereiden van de programmabegroting van het volgende begrotingsjaar en de drie daarop volgende jaren dient te hanteren.
Artikel 4 Autorisatie begroting, investeringskredieten en begrotingswijzigingen
1. De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de lasten en baten per programma, het overzicht algemene dekkingsmiddelen het bedrag voor onvoorzien
2.Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later
tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige
nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële
3.Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet dreigt te worden
overschreden, wordt dit door het college in de eerstvolgende raadsvergadering of via een tussentijdse rapportage aan de raad gemeld. Het college voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het budget of het investeringskrediet of een voorstel voor bijstelling van het beleid.
4.Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt
het college vooraf aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel
voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de raad voor.
5.Bij investeringen groter dan € 100.000,-- informeert het college de raad in het voorstel over het effect van de investering op de schuldpositie en/of weerstandsvermogen van de gemeente.
Artikel 5 Tussentijdse rapportages
de risico’s en de effecten daarvan op het weerstandsvermogen.
Het college informeert in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen indien de begrotingspost onvoorziene uitgaven wordt overschreden. Bij raadsvoorstellen met als dekking de begrotingsposten onvoorziene uitgaven dient ook altijd het saldo van deze post vermeld te worden.
Als het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3 zesde lid van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten, die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd waarbij naast de directe kosten de indirecte kosten worden betrokken die rechtstreeks samenhangen met de verleende diensten.
Voor de inzet van materiële activa worden naast directe kosten, indirecte kosten en afschrijvingskosten de rentekosten voor de financiering van het actief toegerekend. De rentekosten betreffen een vergoeding voor de inzet van eigen en vreemd vermogen. Het rentepercentage voor deze vergoeding wordt bij de behandeling van de begroting vastgesteld.
Artikel 10 Vaststelling tarieven belastingen, rechten, heffingen en diensten
Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, rechten en heffingen en geleverde diensten. De raad stelt de tarieven jaarlijks vast.
1.Het college biedt de raad één keer in de vier jaar een nota lokale heffingen aan.
Deze nota behandelt in ieder geval:
Artikel 12 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
1.Het college biedt de raad één keer in de vier jaar een nota weerstandsvermogen en risicobeheersing aan.
In deze nota wordt in ieder geval ingegaan op:
2.Het college geeft in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de begroting en jaarstukken een actueel beeld van de risico's van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen.
In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten in ieder
2.In de paragraaf grondbeleid van de begroting en de jaarstukken wordt ingegaan op de uitvoering van de nota grondbeleid, met name de belangrijkste financiële ontwikkelingen zoals verlies- en winstverwachtingen, de verwerving van gronden en dergelijke en de relaties van het grondbeleid met de programma's.
Bij de jaarstukken doet het college in de paragraaf grondbeleid verslag van:
Hoofdstuk 4 Financiële organisatie
Artikel 20 Financiële organisatie
Het college zorgt voor en legt vast:
a.een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de
gemeentelijke taken aan de organisatieonderdelen;
b.een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, zodat aan
de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie
aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;
c.verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de
toegekende budgetten en investeringskredieten;
van de productraming en de productrealisatie;