Organisatie | Boekel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Participatiefonds 2016 |
Citeertitel | Verordening Participatiefonds 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | nieuwe regeling | 10-12-2015 | Z/029348 AB/017286 |
1.In deze verordening wordt verstaan onder:
De inwoner uit de gemeente Boekel van 18 jaar of ouder die ten behoeve van zichzelf en zijn/haar partner een tegemoetkoming in de kosten op grond van deze verordening verzoekt |
2.Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet.
Deze verordening heeft tot doel aan inwoners die een inkomen hebben tot maximaal 120% van de voor hen toepasselijke bijstandsnorm een tegemoetkoming te verstrekken voor sociaal-culturele, educatieve, sportieve en maatschappelijke activiteiten, voor henzelf en hun eventuele partner om zodoende de participatie in de samenleving te bevorderen.
Om voor een tegemoetkoming in aanmerking te komen moet de aanvrager en de eventuele partner op de dag van de aanvraag:
Geen recht op een tegemoetkoming op grond van deze verordening heeft de aanvrager die op het moment van aanvraag in detentie verblijft.
Artikel 6 Vergoeding kosten AOW-gerechtigden
Alleen personen met de AOW-gerechtigde leeftijd kunnen, naast de in artikel 5 genoemde activiteiten, de forfaitaire vergoeding ook gebruiken voor:
Artikel 7 Hoogte van de tegemoetkoming
De tegemoetkoming op grond van deze verordening bedraagt voor het kalenderjaar 2016 € 155,- per persoon voor de aanvrager en zijn/haar partner per subsidiejaar.
De bedragen kunnen jaarlijks worden geïndexeerd overeenkomstig de ontwikkelingen van de consumentenprijsindex volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek. De bedragen worden naar boven afgerond op hele euro’s.
Artikel 12 Onvoorziene omstandigheden
In bijzondere situaties kan het college afwijken van het bepaalde in deze verordening.
Degene aan wie krachtens deze verordening een tegemoetkoming is verstrekt, is verplicht aan het college onverwijld mededeling te doen van feiten en omstandigheden, waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op het recht van de tegemoetkoming.
Aldus besloten in de openbare vergadering vande raad van de gemeente Boekel, gehouden op 10 december 2015
de griffier, de voorzitter,
M.R.P. Philipse P.M.J.H. Bos
Het Participatiefonds valt niet onder de Participatiewet, maar onder wat in artikel 108 van de Gemeentewet wordt aangemerkt als gemeentelijke huishouding. De gemeenteraad is bevoegd tot vaststelling van deze verordening. Door de samenwerking met Stichting Leergeld voor de maatschappelijke participatie van kinderen in de leeftijd tot 18 jaar was het noodzakelijk de bestaande verordening Participatiefonds aan te passen. In deze verordening is de tegemoetkoming voor maatschappelijke participatie voor inwoners van de gemeente Boekel in de leeftijd van 18 jaar en ouder geregeld. De inkomensgrens blijft gehandhaafd op 120% van de toepasselijke bijstandsnorm. Daarnaast is er voor gekozen om de tegemoetkoming forfaitair uit te betalen.
In dit artikel worden definities gegeven van begrippen die in de verordening voorkomen en waarvan het van belang is dat er telkens hetzelfde onder wordt verstaan.
Hiermee is doel en strekking van de regeling verwoord.
Uit onderzoek blijkt dat het eerst bezuinigd wordt op de kosten van sociaal-culturele, educatieve, sportieve en maatschappelijke activiteiten als men rond moet komen van een minimum inkomen. Het doel van het Participatiefonds is het voorkomen van sociale uitsluiting.
Voor beoordeling van het recht op een tegemoetkoming is de inkomenssituatie- en vermogenssituatie van de aanvrager van belang. De bepalingen van de Participatiewet zijn van toepassing. Een uitzondering hierop is de vrijstelling van het vermogen van een in eigendom zelf bewoonde woning. Mits er geen vermogensrendementsbelasting betaalt wordt. Deze regel is er omdat de ervaring leert dat vooral de doelgroep van AOW-gerechtigden zich in deze situatie bevindt en daardoor uitgesloten zou zijn van deelname aan het Participatiefonds terwijl de inkomenssituatie vergelijkbaar is met die van andere minima.
Om te voorkomen dat aanvrager in detentie een beroep op het Participatiefonds kan doen is deze weigeringsgrond expliciet opgenomen.
Het betreft activiteiten met een sportief, educatief, sociaal dan wel cultureel karakter, waarbij actief aan de samenleving wordt deelgenomen.
Artikel 6 Vergoeding kosten AOW-gerechtigden
Voor de doelgroep AOW-gerechtigden is een uitzondering gemaakt op de vergoedingen genoemd in artikel 5. De abonnementskosten voor telefoon, krant of tijdschrift komen voor deze doelgroep ook voor vergoeding in aanmerking. Deze keuze is gemaakt omdat van deze doelgroep bekend is dat zij minder deelnemen aan het sociaal maatschappelijk verkeer. Om te voorkomen dat zij geheel in een isolement geraken kunnen zij ook voor bovengenoemde kosten de tegemoetkoming gebruiken.
Artikel 7 Hoogte van de tegemoetkoming
Uit ervaring blijkt dat genoemde bedragen toereikend zijn om ondersteuning te bieden om te (blijven) participeren in het maatschappelijk leven. Vanwege hoge uitvoeringskosten is een verstrekking in natura veelal niet doelmatig. Als uitgangspunt geldt dan ook een forfaitaire tegemoetkoming. Het college kan in een individueel geval besluiten tot betaling in natura. Hierbij kan men denken aan personen die in een schuldensituatie zitten of waarvan in het verleden gebleken is dat zij niet om kunnen gaan met een forfaitaire betaling. Naar verwachting gaat het hier om uitzonderingssituaties.
Het college kan met het oog op een doelmatigere uitvoering besluiten tot ambtshalve toekenningen of een andere doelmatigere werkwijze bepalen. Het college kan via steekproefsgewijze controle nagaan of de middelen besteed zijn aan het doel waarvoor ze bestemd zijn.
Er is gekozen voor een kan bepaling. De afgelopen jaar is namelijk, in de lijn van het gemeentelijk beleid, gekozen om ook voor deze regeling de nullijn te hanteren en geen indexering toe te passen.
Artikel 12 Onvoorziene omstandigheden
Dit artikel biedt het college de mogelijkheid om in niet-voorzienbare situaties te handelen. Omdat deze beslissingen onderworpen zijn aan de voorgeschreven bezwaar- en beroepsprocedures, moet ook in deze situaties een goed gemotiveerd besluit genomen worden.
Het spreekt voor zich dat wijzigingen in de situatie gemeld moeten worden in al die gevallen dat zij van invloed kunnen zijn op de toekenning
Een onterechte vergoeding komt over het algemeen voort uit het niet nakomen van de inlichtingenplicht. Aanvrager heeft de verplichting alle wijzigingen, die zich in zijn of haar situatie voordoen en die van invloed kunnen zijn op de toekenning en vergoedingen van het Participatiefonds, direct te melden bij het college. Met dit artikel is er een juridische grondslag om de verstrekte vergoedingen terug te vorderen.