Organisatie | Westervoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling piketdienst gemeente Westervoort 2016 |
Citeertitel | Regeling piketdienst gemeente Westervoort 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de regeling Piketdienst Gemeente Westervoort 2011.
Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2016.
Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO)
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-01-2016 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 15-12-2015 | Onbekend. |
Burgemeester en wethouders van Westervoort:
gelet op het bepaalde in de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) laatstelijk gewijzigd op 16 december 2014;
gelet op de overeenstemming met de commissie voor Georganiseerd Overleg van de gemeente Westervoort d.d. 9 december 2015;
vast te stellen de “Regeling piketdienst gemeente Westervoort 2016”.
Artikel 2 Onderscheiden piketdiensten
De volgende piketdiensten vallen onder de werking van deze regeling:
Artikel 3 Functies piketdiensten
De piketdiensten zijn als volgt verdeeld over verschillende functies:
De medewerk(st)er die bij rooster, conform artikel 3 van deze regeling, deelneemt aan de piketregeling ontvangt een toelage beschikbaarheidsdienst. De vergoeding bedraagt overeenkomstig het gestelde in artikel 3:13 lid 2 en 3 CAR-UWO. De vergoeding wordt op declaratiebasis uitbetaald, op basis van een opgave, ondertekend door de afdelingsmanager.
Bij ziekte of verlof van de medewerk(st)er die een piketdienst heeft, zal de vervanging van deze medewerk(st)er worden geregeld door de coördinator buitendienst. De coördinator buitendienst deelt dit mede aan de afdelingsmanager. In het geval dat een ingeroosterde ambtenaar moet worden vervangen als gevolg van verlof wordt hem over de vervangingsperiode geen vergoeding toegekend en uitbetaald. In deze situatie wordt de uitbetaling gedaan aan de vervang(st)er. In het geval dat een ingeroosterde ambtenaar moet worden vervangen als gevolg van ziekte wordt hem voor de betreffende week wel de vergoeding uitbetaald. De vervang(st)er ontvangt tevens de vergoeding.
In gevallen, waarin deze regeling niet voorziet, wordt door burgemeester en wethouders incidenteel beslist.
Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling piketdienst gemeente Westervoort 2016” en treedt in werking na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2016. Onder gelijke datum wordt de regeling Piketdienst Gemeente Westervoort 2011 ingetrokken.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Westervoort op ………….
Regeling piketdienst gemeente Westervoort 2016
Het begrip piketdienst: De regeling verstaat onder piketdienst het zich op last van burgemeester en wethouders beschikbaar houden buiten de normale diensttijd.
Voor de uitvoering is aansluiting gezocht in de CAR/UWO art. 3:13 (toelage beschikbaarheidsdienst), art. 3:12 (buitendagvenstertoelage voor de ambtenaar die valt onder de standaardregeling voor de werktijden) en art. 3:18 (overwerkvergoeding voor de ambtenaar die valt onder de bijzondere regeling voor de werktijden).
Er blijken een aantal situaties te bestaan waarvoor medewerk(st)ers buiten kantooruren bereikbaar moeten zijn en waarvoor uniforme richtlijnen noodzakelijk zijn, nl.:
Bij beveiliging gaat het om meldingen bij scholen, het gemeentehuis en gebouwen die eigendom zijn van de gemeente.
Een melding bij de school gebeurt in eerste instantie bij de directeur van de school, vervolgens bij een leerkracht. Zijn deze personen niet te bereiken dan wordt contact opgenomen met de aangewezen ambtenaar voor de piketdienst.
Meldingen bij het gemeentehuis en andere gebouwen die eigendom zijn van de gemeente gaan direct naar de aangewezen ambtenaar voor de piketdienst.
Verwacht wordt dat de aangewezen medewerker maatregelen treft of laat treffen die de onveilige situatie opheffen.
Bij dringende milieumeldingen wordt verwacht dat de medewerker direct contact opneemt met een extern gespecialiseerd bedrijf, tenzij hij dit zelf adequaat kan oplossen.
Bij rioolstoringen wordt verwacht dat de medewerker de storing zelf verhelpt danwel externen inschakelt om de storing te verhelpen.
Bij bereikbaarheid in de openbare ruimte gaat het om meldingen in de openbare ruimte waar acute actie noodzakelijk is.
Bij rioolstoringen wordt verwacht dat de medewerker de storing zelf verhelpt danwel externen inschakelt om de storing te verhelpen.
Ten behoeve van de instructie is een draaiboek opgesteld met verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
Bij de verschillende piketdiensten is aansluiting gezocht bij de inhoud van de verschillende functies.
In het rooster wordt vastgelegd welke medewerk(st)er wanneer en voor welke piketdienst bereikbaar moet zijn buiten de kantooruren.
Via een instructie kunnen uitvoeringszaken worden geregeld. Te denken valt dan aan:
Het bereikbaar zijn geldt voor de duur van een piketdienst. Tegenover deze dienst staat een toelage beschikbaarheidsdienst. Dit is een bruto-vergoeding. Bij een feitelijke “uitruk” start de overwerkvergoeding of buitendagvenstertoelage (zie toelichting artikel 5).
De bereikbaarheid en tijdige aanwezigheid en de wijze waarop de werkzaamheden dienen te worden verricht zijn belangrijke bepalingen in de regeling en zijn daarom in een apart artikel opgenomen.
Het begrip bereikbaar: Door gebruik van de mobiele telefoon is het niet nodig dat men thuis bereikbaar is. Wel dient men binnen een bepaalde tijd op de standplaats aanwezig te kunnen zijn. Opgenomen is dat de medewerker zich niet buiten een straal van 15 kilometer om Westervoort begeeft en derhalve binnen 30 minuten na de oproep aanwezig moet zijn op de standplaats.
Op declaratiebasis (eens per kwartaal) worden de vergoedingen berekend en via de salarisadministratie uitbetaald. Mocht er vanuit de fiscale wetgeving aanleiding toe zijn, dan kan de frequentie van de in te dienen declaraties wijzigen.
Naast de toelage beschikbaarheidsdienst kent de regeling een vergoeding voor overwerk of een buitendagvenstertoelage toe wanneer als gevolg van een calamiteit feitelijke werkzaamheden moeten worden verricht. Voor deze vergoeding geldt het volgende:
Er is een duidelijk onderscheid in geen piketdienst kunnen draaien als gevolg van verlof, of geen piketdienst kunnen draaien als gevolg van ziekte. Ziekte wordt aangemerkt als een overmachtsituatie, waarbij de medewerker zich toch al van tevoren beperkingen op heeft moeten leggen als gevolg van de piketdienst. Daarom wordt over de betreffende week waarin de medewerker wel piket heeft maar waarin deze ziek wordt wel de piketvergoeding uitbetaald. Mocht de ziekte langdurig zijn, dan zal de afdelingsmanager bij de bodes en de coördinator buitendienst (in overleg met de afdelingsmanager Openbare Ruimte) het rooster voor piket aan moeten passen en wordt de medewerker automatisch uitgeroosterd. Een piketvergoeding is dan niet meer van toepassing.