Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gennep

Beleidsregel Diplomazwemmen voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGennep
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Diplomazwemmen voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen
CiteertitelBeleidsregel Diplomazwemmen voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-01-201622-08-2019nieuwe regeling

15-12-2015

Gemeenteblad 2016, nr. 2185

192880

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Diplomazwemmen voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen

Beleidsregel Diplomazwemmen voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen

 

Burgemeester en Wethouders van Gennep,

 

Gelezen de op 22 juni 2015 door de Gemeenteraad van Gennep vastgestelde motie (kenmerk 180438) ten aanzien van het ontwikkelen van een vangnet voor kinderen uit minimagezinnen om te leren zwemmen;

 

Gelet op het daarvoor door de Gemeenteraad in de begroting van 2016 en latere jaren gevoteerde budget van 13.000 euro per jaar;

 

Gehoord de adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein, de Stichting MaGe, de Stichting Jeugdsportfonds;

 

Gezien het gezamenlijk aanbod van de in Gennep werkzame aanbieders van zwemlessen van 21 oktober 2015;

 

Stellen vast de navolgende

 

Beleidsregel

Artikel 1 Doelgroep

  • a.

    Deze beleidsregel geldt voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen, die nog niet beschikken over een erkend zwemdiploma, zoals uitgegeven door of namens het Nationaal Platform Zwembaden – NRZ;

  • b.

    Deze beleidsregel geldt voor kinderen in de basisschoolleeftijd;

  • c.

    Een gezin heeft een laag inkomen, als het op het moment van aanvraag een inkomen heeft van ten hoogste 120 % van het minimumloon. Het inkomen wordt berekend volgens de bepalingen van de Participatiewet.

Artikel 2 Verstrekking en budgetplafond

  • a.

    Burgemeester en wethouders maken een afspraak met de in Gennep werkzame zwemaanbieders, waarin zij vragen om aan deze doelgroep tegen een gepast tarief een programma van zwemlessen aan te bieden, inclusief het behalen van een erkend diploma als bedoeld in artikel 1;

  • b.

    Burgemeester en wethouders kennen op verzoek ten behoeve van een kind als bedoeld in artikel 1, een programma van zwemlessen toe, na toetsing of het kind tot de doelgroep behoort;

  • c.

    De geldelijke vergoeding wordt rechtstreeks uitbetaald aan de zwemaanbieder die het programma aanbiedt;

  • d.

    Er is een jaarlijks budgetplafond ter hoogte van het budget dat door de gemeenteraad is vastgesteld. Burgemeester en wethouders kennen geen zwemlessen toe als het budgetplafond is bereikt. Toekenningen worden op volgorde van de datum van melding beoordeeld.

Artikel 3 Procedure voor aanmelding

  • a.

    Er komt een aanmeldpunt bij de gemeente;

  • b.

    Dit aanmeldpunt wordt via de scholen in groep 4 en groep 5 bekendgemaakt aan alle ouders, die zich kunnen melden bij de gemeente. Burgemeester en wethouders maken afspraken met de basisscholen over het voorkomen van niet-gebruik;

  • c.

    Burgemeester en wethouders vragen aan de ouders toestemming om via bestandskoppeling te toetsen of zij tot de doelgroep behoren;

  • d.

    Burgemeester en wethouders melden na toekenning van het zwemprogramma het kind aan bij de gezamenlijke zwemaanbieders, die in onderling overleg met de ouders afspraken maken over lestijden.

Artikel 4 Financiële afspraken

  • a.

    De zwemaanbieder die het programma aanbiedt stuurt de gemeente per kind een factuur onder vermelding van naam en BSN-nummer voor het cursusbedrag. De aanmelding als bedoeld in artikel 3d geldt als concrete opdrachtverstrekking;

  • b.

    De zwemaanbieder meldt aan de gemeente:

    • -

      Als er tussentijdse uitval plaatsvindt;

    • -

      Als het diploma behaald is.

  • c.

    Bij tussentijdse uitval verlaagt de zwemaanbieder de factuur naar rato van de reeds gemaakte kosten;

  • d.

    Ten onrechte uitbetaalde vergoedingen worden altijd teruggevorderd van de zwemaanbieder;

  • e.

    Bij tussentijdse uitval die verwijtbaar of toerekenbaar is aan de ouders, kan de uitbetaalde vergoeding worden verhaald op de ouders. Burgemeester en wethouders kunnen geheel of gedeeltelijk van verhaal afzien als verhaal op sociale of financiële gronden onevenredig bezwarend is.

Artikel 5 Overige beleidskaders en looptijd

  • a.

    Burgemeester en wethouders vragen – bij het maken van toekomstige publiek- of privaatrechtelijke afspraken met zwemaanbieders – om medewerking aan de uitvoering van deze beleidsregel. Burgemeester en wethouders kunnen dit als voorwaarde aan een aanbesteding en/of subsidieverstrekking verbinden;

  • b.

    Deze beleidsregel gaat in op het moment van bekendmaking;

  • c.

    Deze beleidsregel is vastgesteld voor onbepaalde tijd, maar vervalt van rechtswege met ingang van het jaar dat de gemeenteraad geen middelen voor de uitvoering ervan begroot.

Gennep, 15 december 2015

Burgemeester en Wethouders van Gennep,

De secretaris, Mevrouw J.M. Nijland

De heer P.J.H.M. de Koning De burgemeester,

 

Toelichting

Artikel 1. Doelgroep

Het gaat in principe om basisschool kinderen uit gezinnen met een laag inkomen in de leeftijd van 7 à 8 jaar. De gemeente gaat ervan uit dat – als het aanbod voldoende onder de aandacht is gebracht – ouders zich zelf melden. In het belang van de veiligheid van kinderen worden extra maatregelen genomen om samen met de scholen het niet-gebruik tegen te gaan.

 

Artikel 2. Verstrekking en budgetplafond

De zwemlessen worden in natura aangeboden en leiden op naar landelijk erkende diploma’s. In beginsel gaan we er van uit dat een niveau A toereikend is. Het geniet echter de voorkeur om (als hiervoor voldoende budget is) op te leiden naar niveau B. Vooralsnog lijkt dit laatste haalbaar.

 

Het budgetplafond is een weigeringsgrond. De begrotingspost vormt het budgetplafond. Via de trimesterrapportages kan de begrotingspost tussentijds verhoogd worden als dit nodig en wenselijk is. In het startjaar zou dit door inhaaleffecten mogelijk aan de orde kunnen zijn.

 

Artikel 3 Procedure voor aanmelding

De aanmelding is zo eenvoudig mogelijk. Op grond van het principe van “eenmalige uitvraag” gebruiken we na verkregen toestemming de bestandskoppelingen uit Suwinet. Omdat dit niet standaard voorzien is in de protocollen van Suwinet, is per geval toestemming van de betrokkene vereist.

 

Artikel 4 Financiële afspraken

De kosten worden controleerbaar in rekening gebracht. Bij fraude wordt zonder meer teruggevorderd.

 

Bij lesuitval kunnen de kosten verhaald worden, echter alleen bij verwijtbaarheid en toerekenbaarheid. Als verhaal van kosten feitelijk niet mogelijk is (bij al bestaande grote financiële problemen) of sociaal niet wenselijk (toch mede sprake van onmacht binnen het gezin bijvoorbeeld) blijft verhaal achterwege. Verhaal van de kosten moet een doel dienen en niet contra-productief zijn.

 

Artikel 5 Overige beleidskaders en looptijd

De gemeente komt de zwemaanbieders binnen verschillende kaders en contexten tegen. Waar dat zinvol is, bijvoorbeeld bij een nieuwe aanbestedingsronde, worden de afspraken in deze beleidsregel ook in de andere contexten overgenomen.

 

De beleidsregel verliest de bestaansreden als de gemeenteraad zou besluiten om geen geld meer voor het diplomazwemmen ter beschikking te stellen. Artikel 5 regelt dat de beleidsregel dan automatisch vervalt.