Organisatie | Westervoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Werktijdenregeling gemeente Westervoort 2015 |
Citeertitel | Werktijdenregeling gemeente Westervoort 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Artikel 15 bevat een overgangsbepaling.
Deze regeling vervangt de Regeling variabele werktijden gemeente Westervoort 1986 en de besluiten over de invoering 36-urige werkweek (ADV-FLEX).
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-01-2015 | nieuwe regeling | 09-12-2014 | Onbekend. |
Burgemeester en wethouders van Westervoort;
Gelet op de instemming van de Ondernemingsraad
Gelet op de overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg d.d. 3 november 2014;
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet alsmede artikel 4:1 en 4:2 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten en de Uitwerkingsovereenkomst (CAR-UWO) en de Arbeidstijdenwet
Paragraaf 1 algemene bepalingen
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
De ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, sub a van de CAR-UWO, alsmede uitzendkrachten, detacheringskrachten, stagiaires en personen die anderszins werkzaam zijn bij of voor de werkgever.
De functionaris waaraan, volgens de hiërarchische organisatiestructuur, verantwoording verschuldigd is.
De tijd waarin medewerkers op kantoor werkzaamheden kunnen verrichten.
Het aantal uren dat de medewerker in een bepaalde periode arbeid heeft verricht.
De volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren dat de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.
Het aantal te werken uren per week dat verdeeld is over de werkdagen.
Een periode van een onafgebroken aantal minuten waarop geen arbeid wordt verricht.
De tijd die langer dan wel korter is gewerkt dan de formele arbeidsduur.
Verlof op basis van het verschil tussen de feitelijke en formele arbeidsduur.
Indien de aanwijzing van brugdagen leidt tot organisatorische problemen doordat wettelijke verplichte werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, kan het college van burgemeester en wethouders de aanwijzing voor bepaalde onderdelen van de organisatie buiten werking stellen.
De gewerkte uren worden aangemerkt als compensatie uren en kan de medewerker als compensatieverlof opnemen.
Paragraaf 2 De standaardregeling
De reguliere werktijd is van maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 22.00 uur. Dit is het dagvenster.
Artikel 9 Bezetting en werkafspraken
Eenmaal per jaar worden basisafspraken gemaakt tussen de leidinggevende en de medewerker over de werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd als daar aanleiding toe is of als de medewerker of de leidinggevende daarom verzoekt.
De volgende onderwerpen dienen in ieder geval te worden besproken:
Uitgangspunt bij het maken van de basisafspraken over werktijden is een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, een goede procesgang van de werkzaamheden op de afdeling, bereikbaarheid voor interne en externe klanten en een optimale samenwerking op en tussen de afdelingen.
Ook de privé-werk balans is van belang bij het maken van de hiervoor genoemde basisafspraken
De medewerker kan de leidinggevende verzoeken om thuis te werken. Als de medewerker thuis werkt is hij/zij telefonisch bereikbaar. Als de medewerker dit wenst, wordt er een voorziening verstrekt om de digitale verbinding tot stand te brengen. Afspraken om thuis te werken zijn ondergeschikt aan het dienstbelang. Indien de leidinggevende het nodig oordeelt voor een goede uitvoering van de dienst en dat beargumenteert, wijkt de medewerker af van de afspraak om thuis te werken en verschijnt op kantoor.
Artikel 11 Buitendagvenstervergoeding
Indien de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8 CAR-UWO. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.
Artikel 12 Beschikbaarheidsdiensten
Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8 CAR-UWO, tenzij hij onder de bijzondere regeling valt. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.
Artikel 14 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de algemeen directeur een bijzondere voorziening treffen.
Artikel 5 treedt pas in werking nadat een regeling functioneringsgesprekken en personeelsbeoordeling, waarvan het maken van resultaatafspraken onderdeel uitmaakt, wordt vastgesteld en in werking treedt.
Artikel 16 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze regeling kan worden aangehaald als de “Werktijdenregeling gemeente Westervoort 2015” en treedt in werking met ingang van 1 januari 2015 en vervangt de Regeling variabele werktijden gemeente Westervoort 1986 en de besluiten over de invoering 36-urige werkweek (ADV-FLEX), dd. 12 november 1996 en 17 december 2006.