Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Wegsleepverordening gemeente Alphen aan den Rijn 2015 |
Citeertitel | Wegsleepverordening gemeente Alphen aan den Rijn 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Regeling vervangt de Wegsleepverordeningen van de fusiegemeenten Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude
artikel 173, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2015 | Nieuwe regeling | 17-12-2015 Gemeenteblad 23 december 2015, nr. 125256 | 2015/39220 en 2015/38833 |
Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c van de wet worden aangewezen alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Alphen aan den Rijn voor zover die behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, zoals bedoeld in de artikelen 130, vierde lid, 164, zevende lid en 174, eerste lid van de wet, zijn de artikelen 1, 3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
Vastgesteld door de raad van Alphen aan den Rijn in de openbare vergadering van 17 december 2015,
de griffier, de voorzitter,
drs. J.A.M. Timmerman, mr. drs. J.W.E. Spies
Bijlage bij de Wegsleepverordening gemeente Alphen aan den Rijn 2015
A. Veiligheid op de weg en vrijheid van het verkeer
Als gevallen waarin verwijdering, overbrenging en inbewaringstelling van voertuigen in het belang van de veiligheid op de weg en de vrijheid van het verkeer, zie artikel 170, eerste lid, sub a en b WVW 1994, noodzakelijk kunnen zijn, kunnen worden genoemd:
Laten stilstaan: een voertuig is tot stilstand gebracht:
langs een gele doorgetrokken streep of in strijd met bord E2 van bijlage 1 RVV 1990;- op de rijbaan, inclusief de invoeg- en uitrijstrook, van een autosnelweg of autoweg, of behoudens in noodgevallen – op de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm van zo’n weg, zie artikel 23, 43, tweede lid, en 81 RVV 1990 en bord E2 van bijlage 1 bij het RVV 1990.
B. Vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen
Verwijdering, overbrenging en inbewaringstelling van voertuigen in het belang van het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen, zie artikel 170 eerste lid, sub c WVW 1994 en artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen, kunnen noodzakelijk zijn in het geval dat een voertuig geparkeerd is op:
Toelichting op de Wegsleepverordening gemeente Alphen aan den Rijn 2015
Bevoegdheid tot wegslepen van voertuigen
Het uitvoeren van de wegsleepregeling is een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders, zie artikel 125 van de Gemeentewet. Het wegslepen van een voertuig betreft een bijzondere vorm van bestuursdwang. De feitelijke bestuursdwang, het verwijderen van een voertuig van de weg, gebeurd namens het college door de politie of de buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s). In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) staan algemene regels over de toepassing van bestuursdwang. Deze regels zijn voor een groot deel ook van toepassing op het wegslepen van voertuigen. Tegen besluiten tot het wegslepen van voertuigen staat op grond van de Awb bezwaar en vervolgens beroep open.
In artikel 170 en verder van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het kader aangegeven waarbinnen het college gebruik kan maken van zijn bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen. Het college kan pas van deze bevoegdheid gebruikmaken indien de gemeenteraad in een verordening nadere regels heeft gesteld over de toepassing van deze bevoegdheid, zie artikel 173 tweede lid van de WVW. Deze nadere regels dienen in ieder geval te betreffen:
De wegsleepregeling biedt een effectief middel om het parkeerbeleid af te dwingen en efficiënt op te treden waar het uit het oogpunt van parkeerbeleid nodig is. De politie of de BOA’s dienen de sleepwaardigheid vast te stellen en zelfstandig opdracht te geven tot wegslepen.
Wegsleepwaardige overtredingen
Het is mogelijk om op de weg staande voertuigen weg te slepen in het belang van de veiligheid op de weg, de vrijheid van het verkeer en het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen. In de bijlage bij de Wegsleepverordening gemeente Alphen aan den Rijn 2015 is aangegeven in welke concrete gevallen er sprake kan zijn van een wegsleepwaardige overtreding van de wegenverkeerswetgeving. Bij het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen gaat het om locaties waar fout parkeren als zeer hinderlijk wordt ervaren zonder dat de veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer direct in het geding is. Direct optreden tegen dergelijk fout geparkeerde voertuigen kan in bepaalde gevallen zeer wenselijk zijn. Hierbij kan gedacht worden aan het onbevoegd parkeren op laad- en loshavens, taxistandplaatsen en voetgangersgebieden. Als wegen en weggedeelten waar kan worden weggesleept zijn aangewezen alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Alphen aan den Rijn voor zover die behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten wegen en weggedeelten. Het is overigens niet zo dat zonder meer tot wegslepen overgegaan kan worden als aan een van de genoemde criteria wordt voldaan. Per geval moet worden nagegaan of in dat specifieke geval wegslepen absoluut noodzakelijk is. In het specifieke geval dat wegslepen niet absoluut noodzakelijk is - een voertuig dat ’s nachts op een laad- en loshaven wordt geparkeerd zal niet of minder urgent zijn - kan worden volstaan met het opmaken van een proces-verbaal door een opsporingsambtenaar.
Verhouding Wet-Mulder en bestuursdwang
Indien een voertuig fout geparkeerd staat en wegsleepwaardig is, zijn er twee naast elkaar bestaande manieren om hiertegen op te treden. Ten eerste door het opmaken van een proces-verbaal op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wet-Mulder). Daarnaast door het uitvoeren van bestuursdwang (wegslepen en bewaren van het voertuig). Een eventueel sepot, vrijspraak of ontslag van rechtsvervolging door justitie, respectievelijk de rechter naar aanleiding van een proces-verbaal is niet zonder meer reden om ook de kosten van de bestuursdwang terug te betalen. Het college maakt hierover in een eventuele bezwaarprocedure een zelfstandige afweging.
In artikel 170 zesde lid WVW is bepaald dat een voertuig niet mag worden weggesleept indien de rechthebbende het voertuig verwijdert voordat met het feitelijke wegslepen wordt begonnen. In de wet is niet expliciet uitgelegd wanneer met het wegslepen wordt begonnen. In de praktijk wordt ervan uitgegaan dat met het feitelijke slepen wordt begonnen als het voertuig zich in de takels van het wegsleepvoertuig bevindt. Meldt de rechthebbende zich daarvoor dan mag het voertuig niet meer worden weggesleept. Wel dient de rechthebbende dan alle aan de voorbereiding van het wegslepen verbonden kosten te vergoeden. Het gaat hier dan met name om de voorrijkosten.
Artikel 1 Definities en begripsomschrijvingen
In deze bepaling is een aantal begrippen omschreven die in deze verordening terugkomen. Vaak wordt verwezen naar definities uit bestaande wetgeving.
Het begrip voertuig, conform artikel 1, onder al, van het RVV 1990 betreft:
Fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens. Ook in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is een bepaling opgenomen over de verwijdering van fietsen en bromfietsen van de openbare weg. Deze bepaling in de APV is aanvullend op wat de wegenverkeerswetgeving beoogt te regelen. In de APV spelen namelijk andere belangen een rol zoals de openbare orde, het uiterlijk aanzien en de openbare gezondheid.
Het begrip motorrijtuig, conform artikel 1, eerste lid, onder c van de WVW betreft:
alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning.
Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
In dit artikel worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Alphen aan den Rijn aangewezen als toepassingsgebied van de wegsleepverordening. In artikel 170 eerste lid sub c juncto artikel 2 van het besluit is aangegeven dat een voertuig in het belang van het vrijhouden van bepaalde wegen en weggedeelten kan worden weggesleept, wanneer deze zijn aangewezen in de wegsleepverordening en behoren tot de wegen en weggedeelten zoals bedoeld in artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen.
Artikel 3 Plaats bewaring voertuigen en openingstijden
Vanwege de redactie van artikel 173 tweede lid van de WVW 1994 moeten de plaatsen van bewaring van voertuigen door de gemeenteraad worden aangewezen. De locaties van de bewaarplaatsen zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer. De openingstijden van de bewaarplaatsen zijn ook in dit artikel vastgesteld.
Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen
In de artikelen 13 tot en met 15 van het Besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten van kosten verbonden aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen in rekening kunnen worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiële kosten die direct verband houden met het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen maar ook om kosten verbonden aan bekendmaking van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van voertuigen, inclusief de taxatie van deze voertuigen, renteverlies, WA-verzekering en dergelijke. De kosten worden uitgesplitst in voorrijkosten, sleepkosten en de kosten van het bewaren van de voertuigen.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Naast de in artikel 170, eerste lid WVW 1994 bedoelde gevallen zijn in deze wet nog twee gevallen genoemd waarin het noodzakelijk kan zijn om een voertuig weg te slepen en in bewaring te stellen. Het gaat hier om:
Indien in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen is geen sprake van uitoefening van bestuursdwang. Het gaat dan om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt. Voor deze gevallen zijn artikel 170 en verder van de WVW 1994 van overeenkomstige toepassing verklaard.