Organisatie | Aalburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsplan Veiligheid 2016 |
Citeertitel | Uitvoeringsplan Veiligheid 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Kadernota Veiligheid 2015-2018
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | Nieuwe regeling | 03-11-2015 Het Kontakt van 28 december 2015 | Geen |
Met de kadernota Veiligheid 2015-2018 is de basis gelegd voor de integrale aanpak van veiligheid in de gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem. In de kadernota zijn de kaders geschetst, prioriteiten gesteld en de algemene doelstellingen bepaalt voor de periode 2015 t/m 2018. Om uitvoering te geven aan de kadernota wordt ieder jaar een uitvoeringsplan Veiligheid vastgesteld door het college. Het uitvoeringsplan Veiligheid is in hoofdlijnen voor de drie gemeenten gelijk. Uiteraard is er plaats voor lokale aandachtspunten en problematiek. Voor u ligt het uitvoeringsplan Veiligheid 2016 van de gemeente Aalburg waarin de prioriteiten en de strategische thema’s van de kadernota Veiligheid nader zijn uitgewerkt. Met dit uitvoeringsplan wordt ook voortgebouwd op hetgeen voorgaande jaren bereikt is.
4. Georganiseerde criminaliteit.
Regionaal Beleidsplan Zeeland-West-Brabant 2015-2018
De Kadernota is afgestemd op het Regionaal Beleidsplan Zeeland-West-Brabant 2015-2018. Het Regionaal Beleidsplan bevat samenwerkingsafspraken tussen gemeenten, OM en politie om de gezamenlijke ambities voor de aanpak van veiligheid waar te maken.
In hoofdstuk 2 staat de aanpak van de prioriteiten en de strategische thema’s beschreven. De prioriteiten en thema’s worden beschreven aan de hand van de doelstelling(en) en acties. Hoofdstuk 3 bevat de organisatorische borging.
Dit uitvoeringsplan Veiligheid vloeit voort uit de bestuurlijke afspraken die zijn gemaakt met betrekking tot de bestuursopdracht Veiligheid en Crisisbeheersing.
Hoofdstuk 2 Aanpak prioriteiten en strategische thema’s
Bewustwordingsacties/ burgerparticipatie
Het is belangrijk inwoners bewust te maken van wat zij zelf kunnen doen om woninginbraken tegen te gaan. De uitdaging is om hen te bereiken met deze boodschap. Door het stimuleren van burgerparticipatie wordt de sociale controle en het toezicht op straat en in de wijk verhoogd en wordt de kans voor criminelen om ongezien hun slag te slaan verkleind.
Integrale aanpak Dongemond/Baronie
In het actieoverleg woninginbraken worden de actuele aantallen en modus operandi (werkwijze) van woninginbraken besproken. Vanuit dit overleg worden de gezamenlijke acties afgestemd en uitgezet.
Prioriteit 2: Voertuigcriminaliteit
Bewustwordingsacties/ burgerparticipatie
Door actief te communiceren en tips aan te reiken worden inwoners bewust gemaakt van wat zij zelf kunnen doen om voertuigcriminaliteit tegen te gaan.
Het is belangrijk dat inwoners gestimuleerd worden de eigen omgeving goed in de gaten te houden en verdachte situaties te melden aan de politie. De uitdaging is om de inwoners te bereiken met deze boodschap, hierin kan buurtpreventie een grote rol in spelen.
Integrale aanpak Dongemond/Baronie
In het actieoverleg woninginbraken wordt aandacht gevraagd voor voertuigcriminaliteit, de actuele aantallen en de modus operandi (wijze van inbraak) van voertuigcriminaliteit inzichtelijk maken, bespreken en gezamenlijke acties daarop afstemmen.
Prioriteit 3: Jeugd, alcohol en drugs
Preventieve voorlichting over het gebruik van alcohol en drugs wordt in overleg met scholen en andere intermediairs opgezet. In 2016 worden de preventieactiviteiten voortgezet op de scholen, sportverenigingen, kerken etc. Het CJG biedt jongeren weerbaarheidstrainingen, zo leren jongeren omgaan met groepsdruk en hun eigen keuzen te maken. Tot slot is er aandacht voor verbinding met zorg en repressie.
Er vinden (integrale) controles plaats bij (para)commerciële horecabedrijven op het schenken van alcohol aan minderjarigen en het voldoen aan alle andere wettelijke vereisten.
Prioriteit 4: Georganiseerde criminaliteit
In 2015 heeft de gemeente haar BIBOB beleid herzien op het gebied van horeca en bouwen. Er wordt gekeken of er BIBOB beleid geïmplementeerd moet worden op het gebied van milieu en andere gebieden als subsidies, vastgoed en/of evenementen.
Strategisch thema: Verkeer en veiligheid
Strategisch thema: Burgerparticipatie: Buurtpreventie, Burgernet en Buurtbemiddeling
Het oproepen van inwoners voor deelname aan burgernet door publicaties.Het per kwartaal versturen van burgernet berichten (in overleg met politie) aan de deelnemers. | |
Strategisch thema: Veilig thuis/huiselijk geweld
Hoofdstuk 3 Organisatorische borging
De burgemeester is de portefeuillehouder van de meeste prioriteiten en strategische thema’s en heeft de bestuurlijke coördinatie. De burgemeester wordt daarin ondersteund en geadviseerd door de beleidsmedewerker veiligheid.
Veiligheid is op veel plekken verweven binnen de ambtelijke organisatie. De centrale rol, verantwoordelijkheid en coördinatie ligt bij de beleidsmedewerker veiligheid. Het is belangrijk dat integraal aan dit thema wordt gewerkt en dat duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Het is belangrijk dat het managementteam op de hoogte is van de acties en waar nodig capaciteit vrijmaakt.
Het uitvoeringsplan Veiligheid 2016 is tot stand gekomen in overleg met de diverse units van de drie gemeenten, de politie, OM, Halt, Trema en buurtpreventieteams.
Op 3 november 2015 is het uitvoeringsplan Veiligheid 2016 vastgesteld door het College. Het uitvoeringsplan wordt ter kennisname aangeboden aan de gemeenteraad.
De evaluatie van het uitvoeringsplan vindt begin 2017 plaats.
Bijlage 1 Overzicht betrokken partners
Onderstaande veiligheidspartners zijn betrokken bij het uitvoeringsplan veiligheid 2016:
Leeswijzer van de veiligheidsanalyse
Deze rapportage vormt de weergave van de veiligheidsanalyse zoals die in de periode 2011 tot en met 2015 (voor zover bekend) heeft plaatsgevonden in het kader van de ontwikkeling van het integraal veiligheidsbeleid. Naast de gebruikelijke bronnen van de partners is ook gebruik gemaakt van de resultaten de leefbaarheidsenquête die begin 2014 is afgenomen. De veiligheidsanalyse vormt de basis voor de verdere uitwerking van het veiligheidsbeleid de komende jaren.
De veiligheidsanalyse richt zich op de vier hoofdprioriteiten van de kadernota veiligheid 2014-2018, te weten:
Voor een goed begrip van de rapportage is het volgende van belang:
Leeswijzer en inhoudsopgave pag. 1
Prioriteit 1: Woninginbraken pag. 3
Prioriteit 2: Voertuigcriminaliteit pag. 4
Prioriteit 3: Jeugd, alcohol en drugs pag. 6
Prioriteit 4: Georganiseerde criminaliteit pag. 8
In het voorjaar van 2014 hebben de samenwerkende gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem onderzoek laten doen naar de veiligheidsbeleving van haar inwoners. De enquête Leefbaarheid en Veiligheid is verzonden naar 6% van alle inwoners boven de 16 jaar. Het doel hiervan was om de huidige situatie met betrekking tot veiligheidsbeleving te peilen zodat men hierop als gemeentelijke overheden kunnen acteren.
Gesteld mag worden dat het Land van Heusden en Altena een veilige leefomgeving is. Inwoners voelen zich veilig, gemiddeld wordt er een 8,3 gescoord. De sociale cohesie in de buurt is groot, inwoners geven aan dat dit te maken heeft met het organiseren van buurtactiviteiten of een buurtvereniging.
Op de vraag wat inwoners zelf doen om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren werden antwoorden gegeven als: eigen verantwoordelijkheid nemen, elkaar aanspreken op gedrag, melding doen bij gemeente en politie en het organiseren van buurtactiviteiten.
In het voorjaar 2016 wordt er opnieuw een enquête leefbaarheid en veiligheid uitgevoerd. De uitkomsten worden vergeleken met de uitkomsten van de enquête uit voorgaande jaren en verwerkt in het Uitvoeringsplan Veiligheid 2017.
Dit thema heeft betrekking op woninginbraken, een gebeurtenis die ingrijpt op de persoonlijke levenssfeer van onze inwoners. |
Indicatoren met betrekking tot deze prioriteit zijn:
Op basis van de bovenstaande cijfers en informatie kan het volgende geconcludeerd worden:
Dit thema heeft betrekking op voertuigcriminaliteit, een gebeurtenis die ingrijpt op de persoonlijke levenssfeer van onze inwoners. |
Indicatoren met betrekking tot deze prioriteit zijn:
Op basis van de bovenstaande cijfers kan het volgende geconcludeerd worden:
Indicatoren met betrekking tot deze prioriteit zijn:
Op basis van de bovenstaande cijfers en informatie kan het volgende geconcludeerd worden:
In 2014 heeft er een afstudeeronderzoek m.b.t. drugsgebruik onder jongeren in de drie gemeenten plaatsgevonden. In dit onderzoek is op dezelfde manier gevraagd naar softdrugsgebruik als in het monitoronderzoek van de GGD WB (vierde kader). In Aalburg is daarbij een lichte daling te zien in vergelijking met de cijfers van 2011, in Werkendam en Woudrichem een stijging.
Het aantal doorverwijzingen naar Halt m.b.t. alcohol en drugsgerelateerde zaken is in 2014 in Werkendam met twee toegenomen. In Aalburg is dit met één verwijzing toegenomen. Woudrichem is met één verwijzing gelijk gebleven. Tot en met augustus 2015 is tot nu toe alleen in Woudrichem een verwijzing naar Halt geschreven. Dit betekent een nog verdere daling van de verwijzingen, die daarmee erg laag blijven.
Het aantal jeugdige verdachten qua drugsgerelateerde zaken tussen de 18 en 24 jaar ligt in Werkendam het hoogst. In Aalburg is in de cijfers vanaf 2012 een daling te zien, Werkendam had in 2013 een piek maar blijft verder ook redelijk constant, Woudrichem had tot 2014 ook telkens te maken met een daling, maar ziet tot nu toe in 2015 een lichte stijging.
Indicatoren met betrekking tot deze prioriteit zijn:
Op basis van de bovenstaande cijfers en informatie kan het volgende geconcludeerd worden: