Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | VERORDENING op de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2016 |
Citeertitel | Verordening reinigingsheffingen Almere 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-12-2015 | 01-01-2017 | nieuwe regeling | 17-12-2015 Gemeenteblad Almere, nr. 185, 22-12-2015 | RV-58/2015 |
De raad van de gemeente Almere,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
vast te stellen de navolgende:
VERORDENING op de heffing en invorderingvan de afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2016.
een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte ervan, dat blijkens indeling en inrichting bestemd is om als afzonderlijk geheel door een particuliere huishouding te worden gebruikt en ook als zodanig wordt gebruikt. Met perceel wordt gelijkgesteld: een stacaravan, een woonboot, een woonwagen, en een demontabel zomer- of vakantiehuisje, indien gebruikt door een particuliere huishouding;
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet Milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
In afwijking van het eerste lid geldt ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen onroerende-zaakbelastingen of andere heffingen meer is dan € 85,- doch minder dan € 5000,- en zolang het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen door middel van automatische incasso van de betaalrekening van de belastingschuldige kan worden afgeschreven, geldt dat de aanslagen moeten worden betaald in 8 gelijke termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op die welke in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens één maand later.
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De reinigingsrechten worden geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een nota of andere schriftuur, waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingplichtige bekend gemaakt.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, wordt over de reinigingsrechten waarvoor een jaartarief is vastgesteld op aanvraag ontheffing verleend, over zoveel twaalfde gedeelten als er na beëindiging van de belastingplicht nog volle kalendermaanden in het belastingjaar overblijven.
2.0Voor het beschikbaar stellen of omruilen van een container bedraagt het recht per container:€ 29,00
3.0.Voor het gebruiken en ledigen van een container en het verwijderen van de daarin verzamelde afvalstoffen bedraagt het tarief per kalenderjaar:
3.1.Bij het eenmaal per twee weken ledigen van een container voor restafval voor de eerste container:
3.1.1.a.Bij een inhoud van 240 liter€ 185,00
3.2.Bij het eenmaal per week ledigen van een container voor restafval voor de eerste container:
3.2.1.a.Bij een inhoud van 240 liter€ 294,00
3.2.1.b.Bij een inhoud van 1.000 liter€ 1.165,00
3.2.1.c.Bij een inhoud van 1.280 liter€ 1.455,00
3.3.Bij het eenmaal per week ledigen van een container voor restafval voor de tweede en volgende container:
3.3.1.a.Bij een inhoud van 240 liter€ 237,00
3.3.1.b.Bij een inhoud van 1.280 liter€ 1.180,00
3.4.Bij het twee keer per week ledigen van een container voor restafval voor de eerste container:
3.4.1.a.Bij een inhoud van 1.000 liter€ 2.334,00
3.4.1.b.Bij een inhoud van 1.280 liter€ 2.910,00
3.5.Bij het twee keer per week ledigen van een container voor restafval voor de tweede en volgende container:
3.5.1.a. Bij een inhoud van 1.280 liter€ 2.337,00
3.6.Bij het drie keer per week ledigen van een container voor restafval voor de eerste container:
3.6.1.a.Bij een inhoud van 1.000 liter€ 3.529,00
3.6.1.b.Bij een inhoud van 1.280 liter€ 4.388,00
3.7.Bij het drie keer per week ledigen van een container voor restafval voor de tweede en volgende container:
3.7.1.a.Bij een inhoud van 1.280 liter€ 3.495,00
3.8.Voor incidentele extra lediging voor een container voor restafval, buiten het regulier tijdstip* per container, per lediging
3.8.1.a.Bij een inhoud van 240 liter€ 27,00
3.9 Bij het een keer per twee weken ledigen van een container voor restafval voor de tweede en volgende container:
3.9.1.aBij een inhoud van 240 liter€ 140,00
3.10.Bij het een keer per twee weken ledigen van een container voor GFT voor de eerste container:
3.10.1.a.Bij een inhoud van 240 liter€ 130,00
3.11.Bij het een keer per twee weken ledigen van een container voor GFT voor de tweede en volgende container:
3.11.1.a.Bij een inhoud van 240 liter€ 109,00
3.12Bij het een keer per twee weken ledigen van containers papier,
3.12.a.Bij een inhoud van 240 liter€ 31,00
3.12.b.Bij een inhoud van 660 liter€ 50,00
3.12.c.Bij een inhoud van 820 liter€ 53,00
3.12.d.Bij een inhoud van 1.000 liter€ 61,00
3.12.e.Bij een inhoud van 1.100 liter€ 76,00
3.12.f.Bij een inhoud van 1.280 liter€ 84,00
3.12.g.Bij een inhoud van 1.300 liter€ 84,00
3.12.h.Bij een inhoud van 1.600 liter€ 99,00
3.12.i.Bij een inhoud van 40.000 litervervallen
4.1 Het tarief bedraagt voor het met behulp van het Ondergronds Inzameldepot verwijderen van afvalstoffen:
4.1.1Bij maximaal 5 stortingen per week€ 270,00
4.1.2Bij maximaal 10 stortingen per week€ 522,00
4.1.3Bij maximaal 15 stortingen per week€ 744,00
4.1.4Bij maximaal 20 stortingen per week€ 946,00
4.1.5Bij maximaal 25 stortingen per week€ 1.183,00
4.1.6Bij maximaal 30 stortingen per week€ 1.418,00
4.1.7Bij maximaal 35 stortingen per week€ 1.656,00
4.1.8Bij maximaal 40 stortingen per week€ 1.892,00
4.1.9Bij maximaal 45 stortingen per week€ 2.129,00
4.1.10Bij maximaal 50 stortingen per week€ 2.364,00
4.2Het tarief bedraagt bij het met behulp van het Ondergronds Inzameldepot verwijderen van restafval en papier bij twee ledigingen per week:
4.2.1.Bij een inhoud van 4000 liter€ 6.863,00
4.3.Het tarief bedraagt bij het met behulp van het Ondergronds Inzameldepot verwijderen van restafval bij twee ledigingen per week:
4.3.1.Bij een inhoud van 5000 liter€ 8.357,00
5.1Voor het verwijderen van losse vracht bedraagt het tarief:
5.1.1Verhoogd per 100 kilo afval€ 24,00
6.1Indien handmatig een factuur moet worden aangemaakt wordt het bedrag verhoogd met € 15,00
7.1Voor het verwijderen van extra vuil aangeboden bij een reguliere lediging per kuub€ 28,00
8.1Het tarief bedraagt voor het met behulp van het Ondergronds afvaltransportsysteem verwijderen van restafval en GFT per kalenderjaar:
8.2.1Bij maximaal 5 stortingen per week€ 392,00
8.2.2Bij maximaal 10 stortingen per week€ 783,00
8.2.3Bij maximaal 20 stortingen per week€ 1.566,00
8.2.4Bij maximaal 30 stortingen per week€ 2.349,00
8.2.5Bij maximaal 45 stortingen per week€ 3.524,00
8.2.6Voor elke storting boven de 45 bedraagt het tarief per extra storting per week€ 79,00
9.1Bij het afwisselend eenmaal per twee weken ledigen van een container voor restafval en een container voor plastic verpakkingsmateriaal:
9.2.1 Voor de eerste set containers (1x rest / 1x plastic)240 liter€ 292,00
9.2.2Voor de tweede en volgende set containers (2x rest / 2x plastic)
* Het reguliere tijdstip van de lediging wordt door de dienst Stadsbeheer voor ingang van de dienstverlening bepaald en aan belastingplichtige medegedeeld.