Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerenveen

Regeling Beheer en Toezicht BRP

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerenveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Beheer en Toezicht BRP
CiteertitelRegeling Beheer en Toezicht BRP gemeente Heerenveen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet basisregistratie personen
  2. Wet bescherming persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-201506-01-201428-01-2020Nieuwe regeling

15-12-2015

gmb-2015-129687

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Beheer en Toezicht BRP

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen,

 

gelet op de Wet basisregistratie personen (BRP) en de Wet bescherming persoons-gegevens (Wbp)

 

besluiten:

 

vast te stellen de navolgende regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Heerenveen:

Hoofdstuk 1 Aanwijzen functionarissen

Artikel 1

Het college van burgemeester en wethouders wijst functionarissen aan die belast worden met het:

  • -

    Informatiebeheer;

  • -

    Beveiligingsbeheer;

  • -

    Privacybeheer;

  • -

    Systeembeheer;

  • -

    Toezicht en

  • -

    Control informatiebeveiliging

Artikel 2

De informatiebeheerder BRP wijst functionarissen aan die worden belast met:

  • -

    Gegevensbeheer;

  • -

    Applicatiebeheer;

  • -

    Gegevensverwerking en

  • -

    het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de wet BRP bedoelde verklaring.

Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer

Artikel 3

De informatiebeheerder BRP beheert de gemeentelijke voorziening, het gegevens-magazijn en het autorisatiebesluit.

Artikel 4

De informatiebeheerder BRP voorziet in:

  • a)

    een jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;

  • b)

    een jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de bij a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheerprocedures;

  • c)

    een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 13 bedoelde kwaliteitssteekproef;

  • d)

    administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de wet in is voorzien;

  • e)

    periodiek overleg tussen hem en de op basis van de regeling aangewezen beheerders;

  • f)

    richtlijnen voor de bijhouding van de basisregistratie personen.

Artikel 5

De informatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de uitvoering van het periodieke onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet BRP naar de inrichting, de werking en de beveiliging van de basisregistratie, alsmede naar de verwerking van gegevens in de basisregistratie;

  • b.

    de periodieke toezending van een uittreksel van de resultaten van het onderzoek aan het College bescherming persoonsgegevens en aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 6

De informatiebeheerder BRP adviseert het college van burgemeester en wethouders over aspecten die voortvloeien uit de basisregistratie personen, zoals:

  • a)

    persoonsinformatievoorziening;

  • b)

    beveiliging;

  • c)

    gegevenskwaliteit;

  • d)

    personeelsaangelegenheden.

Artikel 7

De informatiebeheerder BRP beslist:

  • a)

    over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening;

  • b)

    op verzoeken van organen van de gemeente tot het verkrijgen van gegevens uit de basisregistratie personen;

  • c)

    op verzoeken van derden als genoemd in artikel 3.6 van de Wet BRP en als genoemd in de bij Verordening BRP genoemde derden tot het verkrijgen van gegevens uit de basisregistratie personen;

  • d)

    over de wijze van de verstrekking van gegevens1 met betrekking tot het bepaalde in dit artikel, onder b en c.

Artikel 8

De informatiebeheerder BRP ziet er op toe dat:

  • a)

    de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

  • b)

    de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking als genoemd in artikel 7 geschiedt volgens de bepalingen uit de Wet BRP, de Verordening BRP en Wet bescherming persoonsgegevens;

  • c)

    de bij of krachtens de wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding, evenals de beveiliging van de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen worden nageleefd;

  • d)

    dat alle in artikel 2 genoemde functionarissen, alsmede de systeembeheerder op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen en van de gevolgen van deze installatie;

  • e)

    de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit het Plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten worden nageleefd.

Artikel 9

De informatiebeheerder BRP, of een op grond van de artikelen 1 en 2 aangewezen functionaris, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg betreffende onderwerpen die het beheer van de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen aangaan.

Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer

Artikel 10
  • 1.

    De gegevensbeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

    • a)

      de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen;

    • b)

      het beheer van documentatie op het gebied van de wet en overige regelgeving op het gebied van de basisregistratie personen;

    • c)

      de communicatie met de overheidsorganen aan wie gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie personen en andere houders van voorzieningen voor de basisregistratie personen over gegevensverwerking;

    • d)

      het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de basisregistratie personen;

    • e)

      het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en corrigeren van persoonsgegevens in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen.

  • 2.

    De gegevensbeheerder BRP beslist binnen 5 werkdagen op het in behandeling nemen van een melding van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de basisregistratie personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.

Artikel 11

De gegevensbeheerder BRP voorziet in:

  • -

    de behandeling van wijzigingsverzoeken als bedoeld in artikel 2.57, 2.58 en 2.60 van de Wet BRP;

  • -

    controlewerkzaamheden ter waarborging van de kwaliteit van de basisregistratie personen.

Artikel 12

De gegevensbeheerder BRP is bevoegd, in overleg met de applicatiebeheerder BRP, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen.

Artikel 13
  • 1.

    Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de basisregistratie personen onderworpen aan een inhoudelijke controle door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  • 2.

    De gegevensbeheerder BRP voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen gericht op de handhaving van de kwaliteitsnorm van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

  • 3.

    De gegevensbeheerder BRP voorziet in de uitvoering van het periodiek onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet BRP, voor wat betreft de verwerking van persoonsgegevens in de gemeentelijke voorziening.

Artikel 14

De gegevensbeheerder BRP neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg.

Hoofdstuk 4 Het systeembeheer

Artikel 15

De systeembeheerder BRP is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem waarmee de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen wordt gevoerd (hierna toepassingssysteem).

Artikel 16

De systeembeheerder BRP voorziet in:

  • a)

    de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;

  • b)

    een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de apparatuur voor de gemeentelijke voorziening van de BRP is opgesteld;

  • c)

    de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

  • d)

    de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen.

Artikel 17

De systeembeheerder BRP is bevoegd:

  • a)

    direct maatregelen te treffen wanneer de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is; hij is verplicht achteraf ter zake te rapporteren aan de informatiebeheerder BRP;

  • b)

    aanwijzingen te geven over:

    • -

      beheer toepassingssystemen;

    • -

      beheer van bestanden;

    • -

      reconstructiemaatregelen.

Artikel 18

De systeembeheerder BRP neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg.

Hoofdstuk 5 Het applicatiebeheer

Artikel 19

De applicatiebeheerder BRP voorziet in:

  • 1.

    de communicatie bij storingen in hard- en software;

  • 2.

    een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

  • 3.

    de toekenning van de autorisatieniveaus voor actualiseringen aan de gegevensverwerkers BRP, de gegevensbeheerder BRP, de (functioneel) applicatiebeheerder BRP en de informatiebeheerder BRP op grond van een besluit van de informatiebeheerder BRP;

  • 4.

    de bijhouding van een dossier van de autorisaties, die overeenkomstig artikel 7 door de informatiebeheerder BRP zijn toegekend;

  • 5.

    het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

  • 6.

    de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

  • 7.

    de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan;

  • 8.

    een oplossing, eventueel door inschakeling van de systeembeheerder BRP of een derde, voor de onder 7 genoemde problemen en klachten;

  • 9.

    de voorlichting aan de alle in artikel 2 genoemde functionarissen met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

  • 10.

    de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk in overleg met de systeembeheerder BRP;

  • 11.

    de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de basisregistratie personen worden ontleend;

  • 12.

    de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;

  • 13.

    een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zonodig door inschakeling van een derde.

Artikel 20

De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • a)

    de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b)

    het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;

  • d)

    het beheer van de tabellen van de basisregistratie personen;

  • e)

    het beheer van de gebruikersdocumentatie.

Artikel 21

De applicatiebeheerder BRP is bevoegd:

  • a)

    gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de basisregistratie personen aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b)

    over het gebruik van de basisregistratie personen gedragsregels op te stellen.

Artikel 22

De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het Plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten.

Artikel 23

De applicatiebeheerder BRP ziet erop toe dat voorgeschreven procedures uit het Plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten worden nageleefd.

Artikel 24

De applicatiebeheerder BRP neemt deel aan:

  • a)

    het overleg genoemd in artikel 4, onder e;

  • b)

    het externe gebruikersoverleg.

Hoofdstuk 6 Het privacybeheer

Artikel 25
  • 1.

    De privacybeheerder BRP adviseert de informatiebeheerder BRP en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de Wet BRP en Verordening BRP.

  • 2.

    De privacybeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

    • a)

      de advisering over de inhoudelijke afhandeling van de verzoeken als bedoeld in artikel 7, onder b, c en d van deze regeling;

    • b)

      het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften in relatie tot het gebruik van gegevens uit de BRP die voortvloeien uit de Wet BRP en de Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 26

De privacybeheerder BRP adviseert over:

  • a)

    de afhandeling van de verzoeken om inzage in de basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de Wet BRP respectievelijk artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (inzage);

  • b

    de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de Wet BRP ingediend worden en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet BRP;

  • c

    de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 36, 37 en 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens;

  • d

    de kennisgeving ingevolge artikel 38 van de Wet bescherming persoonsgegevens;

  • e

    de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de basisregistratie personen aan overheidsorganen en derden.

Artikel 27

De privacybeheerder BRP is bevoegd:

  • a)

    op grond van het in artikel 25, sub b genoemde toezicht, alle gebruikers van gegevens uit de basisregistratie personen aanwijzingen te geven;

  • b)

    ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de basisregistratie personen, waarbij de persoonlijke levenssfeer in het geding is.

Artikel 28

De privacybeheerder BRP is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet BRP en daarbij behorende regelingen,de Wet bescherming persoonsgegevens voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

Hoofdstuk 7 De gegevensverwerking

Artikel 29

De gegevensverwerkers BRP voorzien in:

  • 1.

    het verwerken van de gegevens in de basisregistratie personen overeenkomstig de voorschriften van de krachtens de Wet BRP voorgeschreven systeembeschrijving (Logisch Ontwerp) en de handleiding uitvoeringsprocedures, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder BRP geautoriseerd;

  • 2.

    het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

  • 3.

    de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;

  • 4.

    de behandeling van mutaties;

  • 5.

    de behandeling van het netwerkverkeer;

  • 6.

    de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerk- berichten;

  • 7.

    de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 2.8 van de Wet BRP en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de Wet BRP geen ontleningstatus is gegeven;

  • 8.

    de dagelijkse controle van de in de basisregistratie personen aangebrachte actualiseringen;

  • 9.

    de kennisgeving aan de ingeschrevene voor wat betreft de verwerking van:

    • -

      wijziging van het naamgebruik;

    • -

      vervolginschrijving voor zover het een adreswijziging betreft die leidt tot opname in de basisregistratie personen;

  • 10.

    de toezending van de complete persoonslijst aan de ingeschrevene ingeval van een inschrijving in de basisregistratie personen;

  • 11.

    de afhandeling van de verzoeken om inzage in de basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de Wet BRP respectievelijk artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (inzage)

  • 12.

    de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de wet ingediend worden en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet;

  • 13.

    de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 36, 37 en 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens;

  • 14.

    de kennisgeving ingevolge artikel 38 van de Wet bescherming persoonsgegevens;

  • 15.

    de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de basisregistratie personen aan overheidsorganen en derden.

Artikel 30

De gegevensverwerkers BRP:

  • 1.

    beslissen op aangiften en verzoekschriften die op grond van de Wet BRP worden gedaan met inachtneming van het gestelde in artikel 26 en voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien;

  • 2.

    beslissen over het verwerken van resultaten van onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van een melding van een overheidsorgaan;

  • 3.

    stellen overheidsorganen in kennis van deze beslissingen.

Hoofdstuk 8 De toezichthouder

Artikel 31

De toezichthouders BRP als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.

Artikel 32

De toezichthouder BRP controleert of de burger voldoet zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de basisregistratie personen.

Artikel 33

De toezichthouder BRP ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.

Artikel 34
  • 1.

    De toezichthouder BRP ontleent de in lid 2 van dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    De toezichthouder BRP is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 32, bevoegd:

    • a.

      met uitzondering van het zonder toestemming van een bewoner betreden van een woning, elke plaats te betreden met meeneming van apparatuur (zoals laptop, fotocamera);

    • b.

      zich zonodig toegang verschaffen met behulp van de sterke arm;

    • c.

      zich te laten vergezellen door personen die door hem zijn aangewezen;

    • d.

      inlichtingen te vorderen;

    • e.

      inzage te vorderen van een identiteitsbewijs;

    • f.

      zakelijke gegevens te vorderen, kopieën te maken of documenten mee te nemen om te kopiëren;

    • g.

      onderzoek te doen;

    • h.

      rapport op te maken ter zake een geconstateerde overtreding van de bepalingen van de Wet BRP, als genoemd in artikel 32.

Artikel 35

De toezichthouder BRP voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker BRP en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker BRP.

Artikel 36
  • 1.

    De toezichthouder BRP is bevoegd om namens burgemeester en wethouders een bestuurlijke boete op te leggen.

  • 2.

    De toezichthouder BRP neemt bij gebruik van de bevoegdheid als bedoeld in lid 1 van dit artikel binnen de gemeente Heerenveen ter zake geldende beleidsregels in acht.

Artikel 37

De toezichthouder BRP legt het resultaat van zijn werkzaamheden vast in een onderzoekrapportage en draagt zorg voor dossiervorming.

Hoofdstuk 9 Het beveiligingsbeheer

Artikel 38
  • 1.

    De beveiligingsbeheerder BRP is verantwoordelijk voor de inrichting, organisatie en uitvoering van het informatiebeveiligingsbeleid op het gebied van de persoonsinformatievoorziening.

  • 2.

    De beveiligingsbeheerder BRP is in het bijzonder verantwoordelijk voor de opstelling en uitvoering van het Plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten voor de gemeentelijke voorzieningen waarmee de gemeente Heerenveen uitvoering geef aan de Wet BRP en voor het gegevensmagazijn.

Artikel 39
  • 1.

    De beveiligingsbeheerder BRP ondersteunt en adviseert de informatiebeheerder BRP op het gebied van informatiebeveiliging op zodanige wijze, dat de informatiebeheer diens verantwoordelijkheid op grond van de artikelen 4 en 5 van dit reglement op deugdelijke wijze kan invullen.

  • 2.

    De beveiligingsbeheerder BRP coördineert de uitvoering van de beveiligingsmaatregelen van het Plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten.

Artikel 40

De beveiligingsbeheerder BRP is bevoegd:

  • a)

    uit hoofde van diens verantwoordelijkheid als bedoeld in artikel 38, alle gebruikers van gegevens uit de basisregistratie personen aanwijzingen te geven;

  • b)

    ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de basisregistratie personen, waarbij de beveiliging in het geding is.

Artikel 41

De beveiligingsbeheerder BRP:

  • a)

    onderkent en reageert op incidenten en adviseert over de maatregelen die nodig zijn om de gevolgen van een incident te beperken en om herhaling te voorkomen;

  • b)

    stelt passende normen en controlemaatregelen op;

  • c)

    implementeert beveiligingsmaatregelen;

  • d)

    coördineert en handhaaft de uitvoering van de maatregelen als genoemd onder c.

Artikel 42

De beveiligingsbeheerder BRP is het aanspreekpunt op het gebied van Informatiebeveiliging BRP en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.

Artikel 43

De beveiligingsbeheerder BRP:

  • a)

    neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg;

  • b)

    participeert in de ontwikkeling en formulering van het gemeentebrede informatiebeveiligingsbeleid.

Artikel 44

De beveiligingsbeheerder BRP rapporteert jaarlijks over de informatieveiligheid aan de informatiebeheerder BRP en verzorgt de bijdragen aan de gemeentebrede management-rapportage over de informatieveiligheid met betrekking tot de persoonsinformatie-voorziening.

Hoofdstuk 10 Het beveiligingscontrol

Artikel 45

De beveiligingsbeheerder BRP en de controller informatiebeveiliging BRP zijn verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het Plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten en met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde baseline informatiebeveiliging gemeenten.

Artikel 46

De controller informatiebeveiliging BRP is bevoegd om het management van de afdeling Publiek dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet BRP en het Plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten.

Artikel 47

De controller informatiebeveiliging BRP ziet er op toe dat:

  • a)

    beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de Wet BRP en het Plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten worden nageleefd;

  • b)

    de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging worden nageleefd.

Artikel 48

De beveiligingsbeheerder BRP adviseert rechtstreeks aan het college van burgemeester en wethouders over beveiligingsaspecten die uit het Plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten voortvloeien.

Artikel 49

De beveiligingsbeheerder BRP voorziet in een jaarlijks verslag over de activiteiten inzake het Beveiligingsbeheer van de gemeentelijke voorziening basisregistratie personen.

Hoofdstuk 11 Slotbepalingen

Artikel 50

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet BRP, voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de basisregistratie personen in het gegevensmagazijn.

Artikel 51

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekend gemaakt en werkt terug tot 6 januari 2014.

Artikel 52

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Regeling Beheer en Toezicht BRP gemeente Heerenveen’.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 15 december 2015.

Burgemeester en wethouders van Heerenveen.

De burgemeester,

De heer T.J. van der Zwan

De secretaris,

de heer F. Perdok

Bijlage 1 Begrippen

In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:

  • 1.

    de Wet BRP: de Wet basisregistratie personen (Stb. 2013, 315);

  • 2.

    gemeentelijke voorziening: de geautomatiseerde verwerking van persoons-gegevens over de ingeschrevenen van de gemeente Heerenveen waarvoor het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.9 van de Wet BRP verantwoordelijk is;

  • 3.

    gegevensmagazijn: Magazijn met persoonsgegevens over personen die zijn ingeschreven in de gemeentelijke voorziening aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Heerenveen;

  • 4.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet BRP, in de basisregistratie is opgenomen;

  • 5.

    centrale voorzieningen: De (toekomstige) centrale voorzieningen waarmee de minister van BZK uitvoering geeft aan artikel 1.4 van de Wet BRP;

  • 6.

    autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de Wet BRP betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale voorzieningen;

  • 7.

    Informatiebeheerder BRP: de functionaris die namens het college burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het beheer van het autorisatiebesluit;

  • 8.

    informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;

  • 9.

    Plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten: Informatiebeveiligingsplan voor de gemeentelijke voorziening;

  • 10.

    beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening;

  • 11.

    beveiligingscontrol: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Plan Informatiebeveiliging BRP en Waardedocumenten;

  • 12.

    gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;

  • 13.

    systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de Wet BRP;

  • 14.

    applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;

  • 15.

    privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;

  • 16.

    gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;

  • 17.

    Toezicht: het geheel van activiteiten gericht op de bewerkstelliging dat de burger zijn verplichten op grond van de Wet BRP nakomt.

Bijlage 2 Aanwijzing beheerfunctionarissen door het college

Op grond van artikel 1, van de Regeling Beheer en Toezicht BRP zijn de volgende beheerfunctionarissen aangewezen:

Beheerfuntionaris BRP

Functie in de organisatie

Persoon

Informatiebeheer

informatiebeheerder BRP

Afdelingshoofd Publiek

P.de Bruijn

plaatsvervanger

Directeur

M.Boot

Beveiligingsbeheer

beveiligingsbeheerder BRP

Specialist Burgerzaken

L.de Vries

plaatsvervanger

Specialist Burgerzaken

M.J. de Jong

Privacybeheer

privacybeheerder BRP

Specialist Burgerzaken

K.Hoekstra

plaatsvervanger

Specialist Burgerzaken

L.de Vries

Systeembeheer

systeembeheerder BRP

Netwerk-/systeembeheerder

E.Kleiterp

plaatsvervanger

Netwerk-/systeembeheerder

F.Douwenga

Toezicht

toezichthouder BRP

De medewerkers werkzaam bij de afdeling Publiek

Control

controller informatiebeveiliging BRP

Medewerker Bedrijfsvoering

G.Aukema

plaatsvervanger

Medewerker Bedrijfsvoering

H.ten Boom

Heerenveen, 15 december 2015.

Burgemeester en wethouders van Heerenveen.

De burgemeester,

De heer T.J. van der Zwan

De secretaris,

de heer F. Perdok

Bijlage 3 Aanwijzing beheerfunctionarissen door de informatie beheerder

Op grond van artikel 2 van de Regeling Beheer en Toezicht BRP zijn de volgende beheerfunctionarissen aangewezen:

Gegevensbeheer

Als gegevensbeheerder BRP is aangewezen de Specialist Burgerzaken in de persoon van K. Hoekstra. Zijn plaatsvervanger is Specialist Burgerzaken M.J. de Jong.

 

Naast de gegevensbeheerder BRP is de applicatiebeheerder BRP belast met het berichtenverkeer.

 

Applicatiebeheer

Als applicatiebeheerder BRP is aangewezen de Applicatiebeheerder in de persoon van K. Luinenburg. Zijn plaatsvervanger is Applicatiebeheerder K.C. de Bruin.

 

Naast de applicatiebeheerder BRP is de gegevensbeheerder BRP belast met functioneel applicatiebeheer.

 

Gegevensverwerking

Als gegevensverwerker BRP worden alle medewerkers van de afdeling Publiek aangewezen.

 

Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de Wet BRP

De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de Wet BRP bedoelde verklaring wordt toegekend aan:

  • -

    Specialist Burgerzaken, L.de Vries

  • -

    Specialist Burgerzaken, K. Hoekstra

  • -

    Specialist Burgerzaken, M.J. de Jong

  • -

    Specialist Burgerzaken, R. Soet

Heerenveen, 15 december 2015.

De Informatiebeheerder BRP,

De heer P. de Bruijn

Afdelingshoofd Publiek

Toelichting

Inleiding

Sinds 6 januari 2014 geldt de Wet Basisregistratie personen (BRP) als opvolger van de Wet Gemeentelijke basisadministratie personen (GBA).

 

Nu de Wet BRP geldt is het van belang de Regeling Beheer en Toezicht BRP vast te stellen.

 

Beheer en toezicht

De wetgever verplicht het college van burgemeester en wethouders, via artikel 1.11 Wet BRP, zich te houden aan de nadere regels van de systeembeschrijving. Deze schrijft de aanwijzing voor, in Logische Onwerp GBA hoofdstuk 8, van functionarissen die een aantal beheertaken uitvoeren.

Uit oogpunt van privacy, beveiliging en beheer en toezicht is het noodzakelijk een aantal taken te benoemen en vast te leggen in een regeling.

 

De regeling is bedoeld voor de gegevensgegevensverwerking in de huidige gemeentelijke voorziening (lees: de Basisregistratie personen via het pakket Key2Burgerzaken).

Op de gegevens van (niet-) inwoners verzameld in het gegevensmagazijn is de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing. Het gegevensmagazijn is een data-distributiesysteem om gegevens uit te wisselen met basisregistraties en afnemende systemen. De verwerking van de, uit de Basisregistratie personen afkomstige, gegevens met behulp van het gegevensmagazijn dient te worden gemeld bij het College bescherming persoonsgegevens, maar de Wbp schrijft geen vergelijkbare regeling voor.

 

Verdeling beheer- en toezichtrollen

De regeling onderkent naast een aantal beheerrollen, te weten informatiebeheer, gegevensbeheer, applicatiebeheer, technisch beheer, beveiligingsbeheer en privacybeheer ook de rol van de gegevensverwerker, toezichthouder en controller informatiebeveiliging.

 

Aanwijzen functionarissen

Het eerste hoofdstuk betreft de aanwijzing van de functionarissen die worden belast met de verschillende beheer- en toezichtrollen. Het college van burgemeester en wethouders wijzen de functionarissen aan.

 

De informatiebeheerder BRP voorziet in de aanwijzing van het functioneel inhoudelijk beheer en het verstrekkingenbeheer.

De informatiebeheerder BRP als bronhouder beheert inhoud en kwaliteit van de gegevens en stelt tevens leveringsvoorwaarden (i.c. privacyvoorwaarden) aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen.

 

Beveiligingsbeheer en beveiligingscontrol

De inhoud van de rol van de beveiligingsbeheerder GBA had onder het regime van de GBA vooral betrekking op toezichtaspecten (beveiligingscontrol). Voor een correcte uitvoering van beveiligingsbeheer en –toezicht is het noodzakelijk gebleken om de inhoud van beheer en toezicht in aparte rollen onder te brengen. De regeling bevat nu in hoofdstuk 9 het beveiligingsbeheer en in hoofdstuk 10 het beveiligingstoezicht (control).


1

Verstrekkingsmogelijkheden zijn: van ad hoc vragen op persoon of adres, mutatieberichten op papier of via het gegevensmagazijn en selectieverstrekkingen.