Organisatie | Vianen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008 |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-06-2008 | 18-01-2012 | Nieuwe regeling | 27-05-2008 Het Kontakt, 03-06-2008 | Onbekend |
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in de bijlage 3 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreeks toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens systematisch gegevens verstrekt ten behoeve van de aangegeven doeleinden.
Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in de bijlage 4 bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.
Bijlage 1 behorende bij de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008
De volgende administraties zijn in verband gebracht met de basisadministratie:
Bijlage 2 behorende bij de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008
De onderstaande gegevens kunnen worden geraadpleegd:
Op verzoek kunnen binnengemeentelijke autorisaties worden toegekend voor maximaal de hierboven vermelde gegevens. Deze binnengemeentelijke afnemers kunnen zijn:
Door middel van technische autorisatie zijn alleen bovengenoemde gegevens te raadplegen die noodzakelijk zijn voor de vervulling van ieders werkzaamheden. Een lijst met autorisatie ligt ter inzage bij de beheerder.
Bijlage 3 behorende bij de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008
Het periodiek verstrekken van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, als bedoeld in artikel 6 vindt plaats aan onderstaande binnengemeentelijke afnemers ten behoeve van onderstaande doeleinden.
Jaarlijks worden n.a.w.-gegevens (naam – adres – woonplaats en geboortedatum) verstrekt aan de medewerker van de concernstaf BMO ten behoeve van bestuurszaken. Het betreft hier opgave van personen die de leeftijd van 90 jaar of ouder bereikt hebben, 50, 55, 60, 65, 70, of 75 jaar getrouwd zijn en gedecoreerden.
Bijlage 3 behorende bij de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008
Met inachtneming van artikel 100 van de wet GBA worden aan onderstaande instanties de hieronder vermelde gegevens op verzoek verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Alleen onderstaande gegevens mogen worden verstrekt.
Algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Toelichting op de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008, artikelsgewijs
Door deze verordening vast te stellen conform het gemeentelijke privacybeleid ten aanzien van de gemeentelijke basisadministratie voldoet de gemeente aan de vereisten, zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) en de Wet bescherming persoonsgegevens.
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer. Overige registraties van persoonsgegevens binnen de gemeente vallen buiten de werkingssfeer van deze verordening.
Artikel 4 verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden (via BRS) hangt samen met het gemeentelijke informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties.
Artikel 5 rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang wil zeggen het door middel van een “online verbinding” kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de medewerkers van cluster Publiekszaken (Front- en Backoffice Burgerzaken) tot de GBA.
Onderdeel c regelt de toegang; het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.
Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Deze komen dan ook in deze verordening niet voor.
Artikel 6 verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Het is voorstelbaar dat aan binnengemeentelijke wel “systematisch” gegevens worden verstrekt zonder hen rechtstreeks toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA (art. 88 en 89).
Artikel 7 overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
In dit artikel regelt de gemeente de gegevensverstrekking aan zogenoemde vrije derden. Deze categorie wordt via de Wet GBA afgezonderd van de bijzondere derden en de derden, die op grond van een algemeen verbindend voorschrift aanspraak maken op gegevensverstrekking.
De gemeente heeft ten aanzien van de vrije derden beleidsvrijheid als een en ander maar in de GBAverordening is geregeld.
Er dient een afweging te worden gemaakt welke categorieën derden in aanmerking komen voor informatieverstrekking. Belangrijkste vraag daarbij is welke organisaties of natuurlijke personen een dusdanig belang hebben bij de verkrijging van persoonsgegevens, zodanig dat de informatieverstrekking zwaarder weegt dan de privacybelangen van de geregistreerde.
Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt.
Alleen de volgende gegevens mogen, na afweging van het belang, worden verstrekt:
De binnengemeentelijke afnemers van gegevens zijn verplicht de verschillen, in de authentieke gegevens, met de eigen administratie te melden aan de beheerder. Hierdoor wordt de betrouwbaarheid en de kwaliteit van de gegevens in de basisadministratie verhoogd.
De wijze waarop mededelingen en meldingen worden gedaan zijn beschreven in de werkprocesbeschrijving “terugmeldvoorziening”.
De gemeente Vianen heeft een beveiligingsplan. Voor de GBA moet dit beveiligingsplan in ieder geval voldoen aan de eisen die Het Logisch Ontwerp stelt.
Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen moeten zijn getroffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
In het beveiligingsplan worden o.a. genoemd: