Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Langedijk

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Langedijk
Officiële naam regelingVERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2016
CiteertitelLegesverordening 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet
  2. artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-201501-01-2017Onbekend

10-11-2015

gemeenteblad, 2015 nr 130898

Onbekend

Tekst van de regeling

Gemeente Langedijk

De raad van de gemeente Langedijk;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 29 september 2015, nummer 55;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet.

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2016

(Legesverordening 2016)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00:00 uur tot 24:00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot de eerste dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot de eerste dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan: op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 8 Vermindering of Teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

  • 3. Bij tussentijdse beëindiging van een abonnement, indien dit plaatsvindt voordat een halfjaar van de geldigheidsduur is verstreken en het abonnement ten hoogste voor de helft van het aantal inlichtingen c.q. exemplaren van de bescheiden, waarop het recht heeft, is verbruikt, wordt op aanvraag teruggaaf verleend tot de helft van de voor het abonnement verschuldigde leges.

  • 4. Indien het niet verstrekken, intrekken of wijzigen van een vergunning het gevolg is van het verstrekken van onjuiste gegevens door, namens of vanwege de aanvrager, vindt geen teruggaaf van de verschuldigde leges plaats.

Artikel 9 Voorlopige vordering

Indien een aanvraag voor een bouwvergunning of een wijzigingsvergunning wordt ingediend en de bouwkosten genoemd in de tarieventabel in titel 2, hoofdstuk 1, op het moment van in behandeling nemen van de aanvraag niet tot het definitieve bedrag kunnen worden vastgesteld, kan een voorlopige vordering worden opgelegd tot ten hoogste het bedrag waarop de vordering vermoedelijk zal worden vastgesteld. De voorlopige vordering moet altijd gevolgd worden door een kennisgeving van het definitief gevorderde bedrag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg is van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 1 (burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.2 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      onderdeel 1.7.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 10 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De “Legesverordening 2015” van 16 december 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, vierde lid, genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de rechten hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 31 december 2015.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als: “Legesverordening 2016”.

Aldus vastgesteld door de raad van de

gemeente Langedijk in zijn openbare

vergadering van 10 november 2015.

De voorzitter,

drs. J.F.N. Cornelisse

De griffier,

drs. G.C.I. Kager

Tarieventabel leges    
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2016.    
Indeling tarieventabel    
       
Titel 1Algemene dienstverlening    
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand    
Hoofdstuk 2Reisdocumenten    
Hoofdstuk 3Rijbewijzen    
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de basisregistratie personen    
Hoofdstuk 5Bestuursstukken    
Hoofdstuk 6Vastgoedinformatie    
Hoofdstuk 7Overige publiekszaken    
Hoofdstuk 8Gemeentearchief    
Hoofdstuk 9Huisvestingswet    
Hoofdstuk 10Kansspelen    
Hoofdstuk 11Ondergrondse infrastructuren    
Hoofdstuk 12Verkeer en vervoer    
Hoofdstuk 13Havengelden (Broek op Langedijk)    
Hoofdstuk 14Leegstandswet    
Hoofdstuk 15Diverse (vergunningen / ontheffingen / uittreksels / overige informatie)    
       
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning    
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen    
Hoofdstuk 2Vooroverleg / beoordelen conceptaanvraag    
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning    
Hoofdstuk 4Vermindering    
Hoofdstuk 5Teruggaaf    
Hoofdstuk 6Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project    
Hoofdstuk 7Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten    
Hoofdstuk 8In deze titel niet benoemde beschikking    
       
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn    
Hoofdstuk 1Horeca    
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen    
Hoofdstuk 3Brandbeveiligingsverordening    
Hoofdstuk 4Diverse vergunningen / ontheffingen    
     Voorstel
   Tarieven 2015tarieven 2016
     na evt. afronding
Titel 1Algemene dienstverlening    
       
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand    
1.1.1Voor de voltrekking van een huwelijk c.q. registratie partnerschap bedraagt het tarief:    
1.1.1.1op maandag tot en met vrijdag, waarop het bureau van de burgerlijke stand is geopend, indien de voltrekking van het huwelijk op verzoek van de aanvrager plaatsvindt    
1.in de trouwzaal van het gemeentehuis te Zuid-Scharwoude € 345,00€ 348,00
2.in het afmijnlokaal van museum BroekerVeiling om 11.30 uur€ 391,00€ 401,00
3.in het afmijnlokaal van museum BroekerVeiling€ 553,00€ 563,00
4.in de Kooger Kerk te Zuid-Scharwoude€ 431,00€ 435,00
5.in of op een door het bruidspaar gekozen locatie, niet zijnde de in lid 1 tot en met 5 genoemde locaties, waarbij geen toets naar de brandveiligheid ingesteld dient te worden€ 863,00€ 371,00
6.in of op een door het bruidspaar gekozen locatie, niet zijnde de in lid 1 tot en met 5 genoemde locaties, waarbij wel een toets naar de brandveiligheid ingesteld dient te worden  € 469,00
1.1.1.2.1gedurende de tijd waarop het bureau van de burgerlijke stand op zondag en op daarmee gelijkgestelde dagen kan worden geopend, worden de tarieven van artikel 1.1.1.1 verhoogd met € 853,00€ 862,00
1.1.1.2.2gedurende de tijd waarop het bureau van de burgerlijke stand op zaterdag kan worden geopend, worden de tarieven van artikel 1.1.1.1 verhoogd met € 700,00€ 300,00
1.1.1.2.3gedurende de tijd dat het bureau van de burgerlijke stand op maandag tot en met vrijdag is geopend na 17.00 uur, worden de tarieven van artikel 1.1.1.1 verhoogd met 50%50%
1.1.2.1Het tarief voor een trouwboekje of een duplicaat-trouwboekje, standaard uitvoering, is € 19,00€ 19,00
1.1.2.2Het tarief voor een trouwboekje of een duplicaat-trouwboekje, luxe uitvoering, is € 27,00€ 27,50
1.1.3Voor het gebruik maken in diensttijd van ambtenaren, in dienst van de gemeente, om op te treden als getuige bij een huwelijk, bedraagt het tarief per ambtenaar€ 16,70€ 16,85
1.1.4Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk of voor de omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, waarbij gebruik wordt gemaakt van één der zalen welke als trouwlocaties dienst doen, zijn de tarieven genoemd in de artikelen 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.2.2 van toepassing.    
1.1.5Voor het verstrekken van een attestatie de vita (internationaal model) bedraagt het tarief€ 12,70€ 12,80
       
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten    
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.2.1van een nationaal paspoort:    
1.2.1.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 67,00€ 67,00
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,00€ 51,00
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):    
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 67,00€ 67,00
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,00€ 51,00
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):    
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 67,00€ 67,00
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,00€ 51,00
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 51,00€ 51,00
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:    
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 53,00€ 53,00
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 28,00€ 28,00
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten worden de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van€ 47,00€ 47,00
       
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen    
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.3.1.1tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 38,00€ 38,00
1.3.1.2tot het verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen € 2,50€ 2,50
1.3.1.3als genoemd in artikel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering het tarief vermeerderd met een bedrag van € 34,10€ 34,10
       
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen    
1.4.1.Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.    
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen per verstrekking€ 7,00€ 7,00
1.4.3Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier of deel daarvan€ 16,70€ 16,85
1.4.4Het tarief bedraagt voor het schriftelijk opvragen van gegevens door afnemers welke als landelijke datanetafnemers zijn geautoriseerd, na het overleggen van de zogenaamde no-hit verklaring, per verstrekking€ 2,30€ 2,30
       
Hoofdstuk 5 Bestuursstukken    
1.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.5.1.1een exemplaar van de Bouwverordening€ 29,30€ 29,60
1.5.1.2een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008€ 29,30€ 29,60
1.5.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.5.2.1een exemplaar van het verslag van een raadsvergadering c.q. de besluitenlijsten van de foravergaderingen of een exemplaar van de stukken behorende bij een raads- c.q. forumvergadering, per pagina € 0,32€ 0,30
1.5.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.5.3.1een exemplaar van het gemeenteblad, per pagina€ 0,32€ 0,30
1.5.3.2een abonnement op het gemeenteblad, per pagina€ 0,32€ 0,30
       
Hoofdstuk 6 Vastgoedinformatie    
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.6.1.1gewaarmerkte afschriften of uittreksels van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 3,50€ 3,50
1.6.1.2afschriften, doorslagen, fotokopieën van stukken of uittreksels, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina:    
 A4 formaat€ 1,80€ 1,80
 A3 formaat€ 3,55€ 3,60
1.6.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de subonderdelen 1.6.1.1 en 1.6.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk€ 9,90€ 10,00
1.6.1.4een beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 17,45€ 17,60
       
Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken    
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag€ 30,05€ 30,05
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.7.2.1voor het afleggen van een enkelvoudige optieverklaring ter verkrijging van het Nederlanderschap€ 177,00€ 177,00
1.7.2.2voor het afleggen van een gemeenschappelijke optieverklaring ter verkrijging van het Nederlanderschap€ 301,00€ 301,00
1.7.2.3voor het verkrijgen van het Nederlanderschap door optie door een minderjarige€ 21,00€ 21,00
       
Hoofdstuk 8 Gemeentearchief    
1.8.1Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar van het gemeentearchief per kwartier of deel daarvan€ 16,70€ 16,85
1.8.2Onverminderd het in 1.8.1 bepaalde, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.8.2.1een afschrift van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina€ 1,80€ 1,80
1.8.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina € 1,80€ 1,80
       
Hoofdstuk 9 Huisvestingswet    
1.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.9.1.1tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet 2014€ 82,50€ 83,50
       
Hoofdstuk 10 Kansspelen    
1.10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.10.1.1tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 30,00€ 30,50
1.10.1.2tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:    
1.10.1.2.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat op grond van artikel 3 van het Speelautomatenbesluit 2000€ 56,50€ 56,50
1.10.1.2.2voor een periode van twaalf maanden voor twee kansspelautomaten op grond van artikel 3 van het Speelautomatenbesluit 2000€ 90,50€ 90,50
       
Hoofdstuk 11 Ondergrondse infrastructuren    
1.11.1De kosten bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband met het verkrijgen van een instemmingsbesluit, als bedoeld in de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden:    
1.11.1.1indien het betreft tracés vanaf 25 tot 250 m¹€ 187,86€ 205,74
1.11.1.2indien het betreft tracés vanaf 250 tot 1000 m¹€ 306,16€ 340,41
1.11.1.3indien het betreft tracés vanaf 1000 tot 2500 m¹€ 438,16€ 491,91
1.11.1.4indien het betreft tracés vanaf 2500 m¹o.b.v. begrotingo.b.v. begroting
1.11.1.5Indien een begroting als bedoeld in 1.11.1.4 is uitgebracht, wordt een aanvraag pas in behandeling genomen nadat de uitgebrachte begroting is geaccordeerd.    
1.11.2Indien het betreft het in behandeling nemen van een graafmelding tot 25 m¹:€ 48,01€ 52,35
1.11.3Indien het betreft dat er met betrekking tot een aanvraag overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente en de netbeheerder of de gemeente, andere beheerders van openbare gronden en de netbeheerder, wordt het in 1.11.1 genoemde bedrag per overleg verhoogd met:€ 318,50€ 353,50
       
Hoofdstuk 12 Verkeer en Vervoer    
1.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.12.1.1tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten€ 69,00€ 70,00
1.12.1.2tot het verstrekken van een invalidenparkeerkaart of gehandicaptenkaart, als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer€ 24,25€ 24,50
1.12.1.3tot het verstrekken van een invalidenparkeerkaart of gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer waarbij een medische keuring door de GGD benodigd is € 139,00€ 140,00
       
Hoofdstuk 13 Havengelden (Broek op Langedijk)    
 De bedragen hieronder genoemd zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.    
1.13.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het gebruik van een ligplaats voor maximaal 2 x 24 uur:    
1.13.1.1per etmaal per meter boot of deel daarvan€ 0,80€ 0,80
1.13.1.2Het tarief voor het nemen van een douche bedraagt€ 0,50€ 0,50
1.13.1.3Het tarief voor het afnemen van water per 0,1 m³ bedraagt€ 0,50€ 0,50
1.13.1.4Het tarief voor het afnemen van stroom per kWh bedraagt€ 0,50€ 0,50
1.13.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een ligplaats ten behoeve van de pleziervaart voor de periode van 30 september t/m 1 april, per meter boot of deel daarvan per maand€ 2,95€ 3,00
1.13.3Het tarief bedraagt voor het passeren van de sluis per boot€ 2,00€ 2,00
1.13.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning in het kader van de Haven-verordening Langedijk voor het leggen van kabels en leidingen€ 345,50€ 349,00
       
Hoofdstuk 14 Leegstandswet    
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.14.1tot het verlenen van een vergunning voor tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandswet€ 119,00€ 120,00
1.14.2tot het verlengen van een vergunning voor tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandswet€ 59,50€ 60,00
       
Hoofdstuk 15 Diverse (vergunningen / ontheffingen / uittreksels / overige informatie)    
1.15.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.15.1.1tot het verlenen van de volgende vergunningen: alarminstallaties, gebruik openbaar water, vaarverbod Oosterdelgebied, verbod vuur te stoken, gebruik gemeentewapen en vlag, weg anders dan bestemming€ 16,10€ 16,25
1.15.1.2tot het verlenen van een ontheffing voor het buiten een inrichting in werking hebben van geluidsapparaten, per aanvraag€ 16,10€ 16,25
1.15.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingen-registratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring (belast- c.q. onbelast verklaring), als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, per pagina€ 1,80€ 1,80
1.15.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot inzage in het gemeentelijke beperkingenregister:    
a.voor het verstrekken van een gewaarmerkte kopie, per pagina€ 1,80€ 1,80
b.voor het verstrekken van een toelichting op het ter inzage verleende dossier per kwartier of deel daarvan€ 16,65€ 16,80
1.15.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie door middel van het door de gemeente vastgestelde formulier, gedaan door een makelaar dan wel een vergelijkbare instantie, bedraagt€ 57,70€ 58,30
1.15.4Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanleggen, beschadigen of veranderen van een weg op grond van artikel 2:11 Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt€ 248,90€ 251,40
       
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning    
       
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen    
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:    
2.1.1.1aanlegkosten:    
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.2bouwkosten:    
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.    
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.    
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.    
       
Hoofdstuk 2 Vooroverleg / beoordeling conceptaanvraag    
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, of (een aanvraag) om de beoordeling van een conceptaanvraag, per activiteit€ 129,72€ 131,01
2.2.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2.1 bedraagt het tarief, indien tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een welstandstoets noodzakelijk is:€ 123,37€ 124,61
2.2.3Het tarief onder 2.2.1 wordt verminderd met 40% voor zover dit betrekking heeft op de beoordeling van een vooroverleg / conceptaanvraag voor de activiteit 'bouwen' en dit vooroverleg / conceptaanvraag hierbij getoetst moet worden aan een bestemmingsplan waarvoor niet is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 3.1 lid 2 Wet ruimtelijke ordening.    
       
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning    
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.    
       
2.3.1Bouwactiviteiten    
2.3.1.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 5.000,-- bedragen:€ 269,08€ 271,77
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 5.000,-- of meer bedragen, doch minder dan € 20.000,--€ 581,29€ 587,10
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 20.000,-- tot € 50.000,-- bedragen:€ 678,68€ 685,47
vermeerderd met:3,80%3,83%
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 20.000,-- te boven gaan;    
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 50.000,-- tot € 500.000,-- bedragen:€ 1.831,21€ 1.849,52
vermeerderd met:3,80%3,83%
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 50.000,-- te boven gaan;    
2.3.1.1.5indien de bouwkosten € 500.000,-- tot € 5.000.000,-- bedragen:€ 19.114,28€ 19.305,42
vermeerderd met:3,50%3,54%
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000,-- te boven gaan;    
2.3.1.1.6indien de bouwkosten € 5.000.000,-- tot € 10.000.000,-- bedragen:€ 178.663,90€ 180.450,54
vermeerderd met:3,19%3,22%
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 5.000.000,-- te boven gaan;    
2.3.1.1.7indien de bouwkosten € 10.000.000,-- of meer bedragen€ 341.168,25€ 344.579,93
vermeerderd met:2,91%2,94%
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 10.000.000,-- te boven gaan, met een maximum van € 450.000,--    
2.3.1.1.8Het tarief dat voortvloeit uit de berekening in onderdeel 2.3.1.1 wordt verminderd met 10% wanneer de aanvraag mede dient te worden getoetst aan een bestemmingsplan waarvoor niet is voldaan aan de verplichting uit artikel 3.1 lid 2 Wet ruimtelijke ordening.    
       
 Extra welstandstoets    
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:€ 123,35€ 124,60
       
 Verplicht advies agrarische commissie    
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:€ 123,35€ 124,60
       
 Achteraf ingediende aanvraag    
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:nihilnihil
       
 Beoordeling aanvullende gegevens    
2.3.1.5Reserveren    
       
2.3.1.6Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien uit de constructietoets blijkt dat een extra toets van de constructiegegevens noodzakelijk is, voor elke extra constructietoets een tarief van€ 85,05€ 85,90
       
2.3.2Aanlegactiviteiten    
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:2,29%2,32%
van de aanlegkosten, met een minimum van:€ 87,75€ 88,65
en een maximum van:€ 58.507,40€ 59.092,45
       
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit    
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:    
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 248,88€ 251,37
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 248,88€ 251,37
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 3.510,43€ 3.545,53
2.3.3.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 248,88€ 251,37
2.3.3.5indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 248,88€ 251,37
2.3.3.6indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 248,88€ 251,37
2.3.3.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):nihilnihil
       
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit    
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 248,88€ 251,37
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 248,88€ 251,37
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 3.510,43€ 3.545,53
2.3.4.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 248,88€ 251,37
2.3.4.5indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 248,88€ 251,37
2.3.4.6indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 248,88€ 251,37
2.3.4.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):nihilnihil
       
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid    
2.3.5.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 270,10€ 272,80
2.3.5.2Dit tarief wordt verhoogd voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte van:    
2.3.5.2.10 m² t/m 100 m² met € 261,--    
2.3.5.2.2101 m² t/m 500 m² met € 106,-- plus € 1,55 per m²  € 1,55
2.3.5.2.3501 m² t/m 2.000 m² met € 595,-- plus € 0,58 per m²  € 0,58
2.3.5.2.42.001 m² t/m 5.000 m² met € 1.484,-- plus € 0,15 per m²  € 0,15
2.3.5.2.55.001 m² t/m 50.000 m² met € 2.038,-- plus € 0,04 per m²  € 0,04
2.3.5.2.6meer dan 50.001 m² met € 3.296,-- plus € 0,01 per m²  € 0,01
 Voor de bepaling van de gebruiksoppervlakte wordt aangesloten bij het normblad NEN 2580    
2.3.5.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen dan wel uitbreiden van een gebruiksvergunning bedraagt:    
2.3.5.3.1indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding van de inrichting: het basisbedrag + toeslag zoals genoemd onder 2.3.5.1 en 5.3.5.2 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend berekend wordt over de oppervlakte van de uitbreiding    
2.3.5.3.2indien de aanvraag betrekking heeft op een herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, danwel een deel van de inrichting: 50% van het legestarief zoals genoemd onder 2.3.5.1 en 2.3.5.2, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend berekend wordt over de oppervlakte van de wijziging.    
       
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten    
2.3.6.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Langedijk 2012 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:    
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 248,88€ 251,37
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€ 248,88€ 251,37
2.3.6.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Langedijk 2012 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 22, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:€ 248,88€ 251,37
       
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht    
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g van de Wabo, bedraagt het tarief :€ 374,38€ 378,13
       
2.3.8Aanleggen of veranderen van een weg    
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 248,88€ 251,37
       
2.3.9Uitweg / inrit (gereserveerd)    
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 123,37€ 124,61
       
2.3.10Kappen    
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 123,37€ 124,61
       
2.3.11Opslag van roerende zaken (gereserveerd)    
       
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998    
2.3.12.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 123,37€ 124,61
2.3.12.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 123,37€ 124,61
       
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet    
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€ 123,37€ 124,61
       
2.3.14Andere activiteiten    
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:    
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 123,37€ 124,61
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 123,37€ 124,61
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:€ 123,37€ 124,61
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen    
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;    
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.    
       
2.3.16Beoordeling bodemrapport    
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:    
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€ 236,10€ 238,50
2.3.16.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 236,10€ 238,50
       
2.3.17Advies    
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen    
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:    
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 123,37€ 124,61
2.3.18.1.2Indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
Hoofdstuk 4 Vermindering    
2.4.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de concept aanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. In het geval de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning zoals hiervoor bedoeld, is voorafgegaan door meer dan één vooroverleg of conceptaanvraag, worden slechts van maximaal één, het laatste, vooroverleg of conceptaanvraag de geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning die hierop volgt.    
2.4.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:    
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:5%5%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;    
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:7,5%7,5%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;    
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:10%10%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.    
       
Hoofdstuk 5 Teruggaaf    
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
 Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:    
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen 3 weken na het in behandeling nemen ervan75%75%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;    
2.5.1.3indien de aanvraag wordt ingetrokken na 3 weken na het in behandeling nemen ervan50%50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.    
       
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na het onherroepelijk worden van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:25%25%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.    
       
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:25%25%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.    
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in subonderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.    
       
2.5.4reserveren    
       
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen    
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.    
       
Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project    
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 123,37€ 124,61
2.6.1indien deze aan de welstandscommissie voorgelegd moet worden:€ 246,75€ 249,21
       
Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten    
2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening, waarop artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening niet van toepassing is, en waarvoor de aanvrager het (ontwerp)bestemmingsplan opstelt of laat opstellen€ 3.510,43€ 3.545,53
2.7.1.1Indien de gemeente het (ontwerp)bestemmingsplan zelf moet opstellen of moet laten opstellen wordt het tarief onder 2.7.1 verhoogd met€ 6.382,62€ 6.446,45
2.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 eerste lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening en waarvoor de aanvrager het (ontwerp)wijzigingsplan opstelt of laat opstellen€ 797,79€ 805,77
2.7.2.1Indien de gemeente het (ontwerp)wijzigingsplan zelf moet opstellen of moet laten opstellen wordt het tarief onder 2.7.2 verhoogd met€ 2.127,54€ 2.148,82
       
Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde beschikking    
2.8.1Vergunningsvrij bouwwerk    
2.8.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot afgifte van een verklaring dat een bouwwerk vergunningsvrij mag worden gerealiseerd € 47,00€ 47,50
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 246,75€ 249,00
2.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een, al dan niet persoonsgebonden en / of tijdelijke, gedoogbeschikking voor handelingen in strijd met wet- of regelgeving€ 547,50€ 553,00
       
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn    
       
Hoofdstuk 1 Horeca    
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
3.1.1.1tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 227,60€ 229,90
3.1.1.1.2tot het verlenen van een gewijzigd aanhangsel ingevolge artikel 30a van de Drank- en Horecawet waarbij uitsluitend de leidinggevenden worden gewijzigd€ 64,75€ 65,40
3.1.1.2tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 85,00€ 86,00
3.1.1.3tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 30 van de Drank- en Horecawet waarbij de inrichting wordt gewijzigd€ 117,00€ 118,00
3.1.1.4tot het verlenen van een ontheffing op grond van artikel 4 lid 4 van de Drank- en Horecawet€ 81,00€ 82,00
3.1.1.5tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 227,60€ 229,90
3.1.1.5.1tot het verlenen van een gewijzigde vergunning ingevolge artikel 2:28 joº 1:6 sub e van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 117,00€ 118,00
3.1.2Indien de aanvrager de aanvraag intrekt, dan wordt een teruggaaf van de geheven leges als bedoeld in de artikelen 3.1.1.1, 3.1.1.1.2, 3.1.1.2, 3.1.1.3, 3.1.1.4 of 3.1.1.4.1 verleend van 50%50%
3.1.3Indien de gevraagde vergunning of ontheffing niet wordt verleend, dan wordt een teruggaaf van de geheven leges als bedoeld in de artikelen 3.1.1.1, 3.1.1.1.2, 3.1.1.2, 3.1.1.3, 3.1.1.4 of 3.1.1.4.1 verleend van25%25%
       
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen    
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
3.2.1.1tot het verlenen van een vergunning voor een regulier evenement (categorie A van de risicoscan)€ 50,00€ 50,00
3.2.1.2tot het verlenen van een vergunning voor een evenement met verhoogde veiligheidsaandacht (categorie B1 van de risicoscan tot en met 29 punten)€ 400,00€ 400,00
3.2.1.3tot het verlenen van een vergunning voor een evenement met sterk verhoogde veiligheidsaandacht (categorie B2 van de risicoscan van 30 tot en met 34 punten)€ 4.150,00€ 4.150,00
3.2.1.4tot het verlenen van een vergunning voor een risico-evenement (categorie C van de risicoscan), het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van burgemeester en wethouders is opgesteld, met een minimum van € 4.150,-- en een maximum van € 30.000,--.    
       
Hoofdstuk 3 Brandbeveiligingsverordening    
3.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van:    
 een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting niet zijnde een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.1.1. lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening, dan wel de Algemene maatregel van bestuur Brandveilig gebruik overige plaatsen.€ 124,10€ 125,35
 Dit tarief wordt verhoogd voor een inrichting met een gebruiksoppervlakte van:    
 0 m² t/m100 m² met € 119,65    
 101 m² t/m 500 m² met € 49,40 plus € 0,72 per m²  € 0,72
 501 m² t/m 2.000 m² met € 221,60 plus € 0,28 per m²  € 0,28
 2.001 m² t/m 5.000 m² met € 661,55 plus € 0,07 per m²  € 0,07
 5.001 m² t/m 50.000 m² met € 888,60 plus € 0,01 per m²  € 0,01
 meer dan 50.001 m² met € 1.443,20 plus € 0,01 per m²  € 0,01
       
3.3.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen dan wel uitbreiden van een gebruiksvergunning bedraagt:    
 indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding van de inrichting niet het basisbedrag + toeslag zoals genoemd onder 3.3.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend berekend wordt over de oppervlakte van de uitbreiding; indien de aanvraag betrekking heeft op een herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, danwel een deel van de inrichting: 50% van het legestarief zoals genoemd onder 3.3.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend berekend wordt over de oppervlakte van de wijziging.    
3.3.3Indien de aanvrager van een gebruiksvergunning, voordat daarvoor definitief is beschikt, binnen twee maanden na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een gebruiksvergunning deze aanvraag schriftelijk intrekt, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges als bedoeld in artikel 3.3.1 of 3.3.2 verleend.    
3.3.4Indien de gevraagde gebruiksvergunning niet wordt verleend, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges als bedoeld in artikel 3.3.1 of 3.3.2 verleend.    
       
Hoofdstuk 4 Diverse vergunningen / ontheffingen    
3.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
 tot het verlenen van een ontheffing tot het open houden    
 van een vergunningslokaliteit na het algemeen sluitingsuur:    
a.met één uur of minder € 24,15€ 24,40
b.met twee uur of minder, doch méér dan één uur € 33,30€ 33,65
c.met meer dan twee uur€ 42,55€ 43,00
3.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
3.4.2.1tot het verlenen van een ontheffing voor een incidentele festiviteit€ 24,15€ 24,40
3.4.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
3.4.3.1tot het verlenen van een vergunning tot het innemen van een incidentele standplaats, niet deel uitmakende van de weekmarkt in de gemeente Langedijk voor:    
a.een dag€ 15,00€ 15,00
b.één dag per week, per jaar€ 122,00€ 123,00
c.een seizoensgebonden standplaats€ 51,00€ 51,50
3.4.3.2 tot het verstrekken van een verklaring van geen bezwaar in het kader van de vergunningverlening krachtens de Luchtvaartwet€ 16,10€ 16,25
3.4.3.3tot het verlenen van de volgende vergunning: verkoop vuurwerk€ 42,55€ 43,00
3.4.3.4tot het verlenen van de volgende vergunningen: straatartiest, straatfotograaf, benzinepomp, reclames op onroerende-zaken, snuffelmarkten€ 64,75€ 65,40
3.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
3.4.4.1tot het verlenen van een ontheffing gevelreiniging€ 35,15€ 35,50
       
Behoort bij raadsbesluit van 10 november 2015.    
       
       
De griffier van de gemeente Langedijk,    
       
       
       
       
drs. G.C.I. Kager