Organisatie | Binnenmaas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels budgetsubsidies gemeente Binnenmaas 2015 |
Citeertitel | Beleidsregels budgetsubsidies gemeente Binnenmaas 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Subsidieverordening 2014 gemeente Binnenmaas
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 31-07-2020 | Onbekend | 10-11-2015 Gemeenteblad | Onbekend |
HOOFDSTUK 1 WERKINGSSFEER VAN DEZE BELEIDSREGELS
Artikel 1 Toepassing Gewijzigde Subsidieverordening gemeente Binnenmaas 2014
Naast deze beleidsregel zijn eveneens van toepassing de bepalingen van de Gewijzigde subsidieverordening 2014 gemeente Binnenmaas.
Artikel 1.1. Aanvullende begripsomschrijvingen m.b.t. budgetsubsidie
Een subsidie die wordt verleend ten behoeve van de inwoners van Binnenmaas. Aan de uit te voeren activiteiten worden gedurende de periode van één jaar één of meer meetbare resultaten en /of indicatoren gekoppeld. Dit wordt beschreven in de offerte bij de aanvraag. Het gaat om organisaties die meer dan € 50.000,- per jaar subsidie ontvangen.
Een schriftelijke overeenkomst (uitvoeringsovereenkomst) tussen de subsidieontvanger en subsidieverstrekker. Hierin staan aanvullende maatwerkafspraken over kwaliteitseisen, prestaties, financiële en inhoudelijke verplichtingen en andere eventuele randvoorwaarden en/of verplichtingen.
Een schrijven van de gemeente waarin staat opgenomen: het bedrag van de subsidieverlening, de afspraken tot betaling/bevoorschotting, de prestaties voor het betreffende jaar, de wijze en voorwaarden van verlening en vaststelling.
Een maatschappelijk effect is een geformuleerde globale ambitie welke de gemeente in de samenleving wil bereiken in een bepaald tijdsbestek (meestal een langere periode).
Hierbij is de verhouding van belang tussen de benodigde investering in geld, mensen en/of middelen (input) enerzijds en de situatie die wordt bereikt (outcome) anderzijds. Deze relatie verloopt via de tastbare, telbare resultaten van de activiteiten (output).
Een concreet doel, waar mogelijk smart geformuleerd, dat gerealiseerd moet worden in een bepaalde periode en dat bijdraagt aan het realiseren van het gewenste maatschappelijk effect.
Deze zijn vastgelegd in het gemeentelijk beleid en de daaraan ten grondslag liggende door de raad vastgestelde beleidsnota’s.
In het antwoord van de opdrachtnemer (offerte of subsidieaanvraag) geeft de maatschappelijke organisatie aan op welke wijze en tegen welke prijs zij de opdracht van de overheid denkt uit te voeren. In essentie gaat het er om dat de organisatie beargumenteert welke producten, diensten en interventiestrategieën worden ingezet om bij te dragen aan de realisatie van doelen die zijn verbonden aan het beleidskader van de gemeente. Zoals het formuleren van de opdracht hoort tot de kerntaken van de opdrachtgever is het opstellen van de offerte een kerntaak van de maatschappelijke organisatie. De maatschappelijke organisatie geeft bij haar offerte ook aan welke indicatoren de organisatie bij het betreffende product relevant acht. Het offerteformat ‘spiegelt’ de opdrachtformulering van de gemeente en bestaat uit een ‘vertellend’ en een ‘tellend’ gedeelte. Het tellende deel bevat aantallen te leveren producten, indicatoren op output en resultaatniveau en integrale kostprijzen. Het vertellende deel van de offerte geeft een kwalitatieve onderbouwing van de aanpak in relatie tot de opdracht.
Voor een goede onderbouwing van deze cijfers dient de organisatie minimaal te beschikken over een valide systematiek voor product- en tijdregistratie.
Een overzicht op jaarbasis van de kostprijs van alle producten en activiteiten afzonderlijk, waarin begrepen zijn alle vaste en variabele kosten.
Een resultaat is een aanwijsbare verandering c.q. gerealiseerde baat die een of meerdere diensten of producten (bij burgers) teweegbrengt, en daarmee bijdraagt aan de beleidsdoelstelling c.q. het maatschappelijk effect’. Resultaten zijn, indien over concrete gegevens/cijfers beschikt kan worden, SMART geformuleerd. tegen een vooraf afgesproken kostprijs.
Een instelling/organisatie met een maatschappelijk belang die haar activiteiten uitvoert op de schaal van de Hoeksche Waard waarbij de uitgevoerde activiteiten ook in het belang zijn van de inwoners van de gemeente Binnenmaas.
Artikel 1.2 Aanvragen en beoordelingscriteria
De aanvraag bevat een omschrijving van het beoogde maatschappelijk effect, de beoogde doelstelling, de eventueel te bereiken doelgroep(en) en de omvang daarvan. In essentie gaat het er om dat de organisatie beargumenteert welke producten, diensten en interventiestrategieën worden ingezet om bij te dragen aan de realisatie van doelen die zijn verbonden aan het beleidskader van de gemeente
HOOFDSTUK 4 EINDRAPPORTAGE EN VERANTWOORDING
De organisatie stelt een rapportage op over de uitvoering van de contractafspraken. Deze rapportage weerspiegelt de goedgekeurde offerte. De volgende elementen maken onderdeel uit van de eindrapportage: inzicht geven in de mate waarin de overeengekomen prestaties zijn gerealiseerd, uitkomsten van en analyse over de registratie van overeengekomen indicatoren op resultaatniveau per product, rapportage over de afspraken inzake kwaliteit en leveringsvoorwaarden, de financiële verantwoording en een evaluatie, inclusief aanbevelingen voor een nieuwe
contractperiode in zowel beleidsinhoudelijke als procedurele zin.
De eindverantwoording is voorzien van een controleverklaring van een accountant. Dit houdt in dat een jaarlijkse controle door een accountant is vereist, zodat op deze wijze verantwoording kan worden afgelegd omtrent het gevoerde beleid. Welk type verklaring dient te worden overlegd zal per organisatie in de afgegeven subsidiebeschikking worden opgenomen.
HOOFDSTUK 5 WIJZE EN TERMIJN VAN VASTSTELLEN
Het college stelt de subsidie uiterlijk 8 weken na ontvangst van de volledige verantwoording door de subsidieontvanger vast en stelt de subsidieontvanger hiervan in een vaststellingsbeschikking op de hoogte. De vaststellingstermijn kan eenmaal met ten hoogste vier weken worden verlengd.
Stortingen in en onttrekkingen aan de egalisatiereserve vinden plaats nadat het resultaat van enig begrotingsjaar is bepaald. Eventuele tekorten in dat jaar worden ten laste gebracht van de egalisatiereserve. Een voordelig saldo mag ten gunste van de egalisatiereserve worden gebracht tot het toegestane maximum.