RegelingsubsidieCultuurcentragemeente Oisterwijk 2016Dit artikel moet nog worden gesplitst
| | Regelingsubsidie Cultuurcentra gemeente Oisterwijk 2016 |
| | |
| | |
Datum vaststelling | | 15 december 2015 |
Datum publicatie | | |
Datum inwerkingtreding | | De eerste dag na de bekendmaking van de regeling |
Geldigheidsduur | | Kalenderjaar 2016 |
Juridische grondslag | | Algemene subsidieverordening gemeente Oisterwijk 2014 |
Type subsidie | | Artikel 2, lid 2 onder a, activiteitensubsidie |
Gerelateerde stukken / beleid | | Transitieplan Cultuurcentra Oisterwijk (BMC, 2015) |
Kostenplaats | | 6540031 |
Kenmerk | | GC15-02673 |
Informatie | | 013 – 529 13 11 |
WAT WILLEN WE BEREIKEN?
Het beoogde maatschappelijke effect kan als volgt worden samengevat:
- 1.
Versterking van de culturele levendigheid en daarmee de leefbaarheid van de woonkernen Oisterwijk en Moergestel
- 2.
Bevordering van cultuurparticipatie onder inwoners en bezoekers van de gemeente, onder meer door middel van het aanbieden van betaalbaar dans- en muziekonderwijs
- 3.
Bijdrage aan het sociaal beleid door vergroting van gemeenschapszin, ontmoeting en sociale netwerken
Artikel 1 | Wie kan subsidie aanvragen? |
- 1.
Een subsidie kan worden aangevraagd door een natuurlijk persoon of een rechtspersoon. Een subsidie op grond van deze regeling kan alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon.
- 1.
In deze regeling wordt onder een rechtspersoon verstaan: het in de gemeente Oisterwijk gevestigde cultureel centrum, te weten Exploitatie Tiliander-den Boogaard B.V.
Artikel 2 | Waarvoor wordt een subsidie verleend? |
Een subsidie kan worden aangevraagd voor een kalenderjaar, een boekjaar of voor een incidentele activiteit. Een subsidie op grond van deze regeling kan alleen worden aangevraagd voor een kalenderjaar.
Subsidie wordt verleend voor het uitvoeren van de volgende activiteiten:
- 1.
Doorontwikkeling van subsidieontvanger van een verhuur- en theaterorganisatie tot een culturele motor:
- a.
Er vindt een verschuiving plaats van een aanbiedende, faciliterende organisatie naar een onderscheidende, initiërende, verbindende en ondernemende organisatie. De cultuurcentra ontwikkelen zich tot ‘cultuurhuizen nieuwe stijl’. Dit betekent dat ze zich meer gaan richten op activiteiten voor en door inwoners van de gemeente.
- b.
Om aansluiting te houden bij de marktontwikkelingen en/of demografische ontwikkelingen en om de culturele functie voor de toekomst te borgen wordt met name geïnvesteerd in jong publiek. De relatief grote en groeiende markt voor senioren biedt kansen voor ontwikkeling van nieuwe producten. Niet top-down, maar bottom-up.
- c.
Samen met de Bibliotheek, de verenigingen, particuliere initiatieven, beeldend kunstenaars en musici werken aan festivals, ‘culturele zondagen’, themaprogrammering, coproducties en debatten, kortom: culturele levendigheid.
- 2.
Doorvoeren van een pakket van verbetermaatregelen in de bedrijfsvoering, zoals aangegeven in het onderzoeksrapport “transitieplan Cultuurcentra Oisterwijk”.
- a.
Opstellen productbegroting – betere sturing – budgetbeheer
- b.
Rendementsverbetering horeca
- c.
- d.
Kostenbesparing inhuur ambulant personeel / meer vrijwilligers
- e.
Doelgroepenbeleid / marketing
- f.
Van faciliterend naar initiërend
- 3.
Aanbieden van een betaalbaar aanbod van dans- en muziekonderwijs in samenwerking met verschillende partijen, waaronder zzp docenten.
(zie voor activiteiten dans- en muziekonderwijs bijlage 1)
4.Verhuren van (vergader)zalen en ruimten aan vaste- regelmatige en incidentele huurders
- a.
Subsidieontvanger verhuurt tegen een maatschappelijk tarief incidenteel of op regelmatige basis ruimten aan:
- i.
organisaties die door de gemeente Oisterwijk worden gesubsidieerd
- ii.
aan in de gemeente gevestigde scholen
- b.
Subsidieontvanger bepaalt zelf welke tarieven ze voor andere incidentele of regelmatige huurders-zonder-winstoogmerk en voor commerciële verhuringen hanteert.
- c.
Voor vaste huurders geldt een huurtarief op basis van het lopende huurcontract.
(zie voor actuele huurtarievenbijlage 2)
Zie voor prestatiecriteria bij deze vier activiteiten: bijlage 3
Tevens wordt de organisatie gevraagd een aantal bezoekers te monitoren. Zie bijlage 4
Voor het subsidie onder artikel 2, lid 2 € 908.562
De subsidie is als volgt opgebouwd:
Voor dans- en muziekonderwijs is beschikbaar: € 115.000
Voor overige activiteiten is beschikbaar: € 793.562
Totaal beschikbaar: € 908.562
Bij het vaststellen van de hoogte van de subsidie voor 2016 is rekening gehouden met de lagere huurlasten die de gemeente bij subsidieontvanger in 2016 in rekening brengt. Per saldo vindt er geen korting plaats op de subsidie ten opzichte van 2015.
5 | Wat zijn de verdelingsregels? |
- a.
Verlening van subsidie van aanvragen die daarvoor in aanmerking komen en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van een rangschikking, totdat het voor de uitvoering van de activiteiten vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
- b.
Bij de rangschikking van de aanvragen worden punten toegekend aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:
| 1 | de mate waarin de uit te voeren activiteiten bijdragen aan de doelstellingen van het subsidie | 60 |
| 2 | de mate waarin wordt voldaaan aan de gestelde criteria voor subsidieverlening | 40 |
Een subsidie ten laste van de gemeentelijke begroting die nog niet door de gemeenteraad is vastgesteld, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende geld ter beschikking wordt gesteld.
Het bedrag van het subsidieplafond is geïndexeerd volgens de indexering van de algemene uitkering uit het gemeentefonds, die de gemeente over het betreffende subsidietijdvak ontvangt van het rijk. De indexering wordt toegepast met inachtneming van het in het vorige lid gemaakte voorbehoud.
Artikel 3 | Wat zijn de criteria voor subsidieverlening? |
1 | Wanneer een aanvraag om subsidieverlening indienen? |
- a.
Een aanvraag om subsidieverlening die betrekking heeft op een kalenderjaar moet worden ingediend vóór 1 november voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. In dit specifieke geval is indiening vóór 31 december 2015 noodzakelijk.
- b.
Een aanvraag om subsidieverlening die betrekking heeft op een boekjaar moet worden ingediend 12 weken voorafgaand aan het boekjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
- c.
Een overige aanvrage om subsidieverlening moet worden ingediend 12 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteit(en) waarvoor het subsidie wordt aangevraagd.
2 | Hoe een aanvraag om subsidieverlening indienen? |
- a.
Voor het indienen van een aanvraag om subsidieverlening moet gebruik worden gemaakt van het subsidieportaal mét e-Herkenning.
- b.
Een aanvraag om subsidieverlening die is ingediend op of ná de in artikel 3, lid 1 genoemde termijnen wordt niet in behandeling genomen.
3 | Wat zijn de algemene criteria voor subsidieverlening? |
- a.
Bij het indienen van een aanvraag om subsidieverlening dient een activiteitenplan te worden overgelegd, in welk activiteitenplan de aanvrager in elk geval beschrijft:
- 1.
De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd
- 2.
De doelen en resultaten en hoe deze bijdragen aan het vergroten en behouden van zelfredzaamheid en participatie van burgers volgens de treden van zelfredzaamheid in de resultaatgebieden zoals beschreven in de bijlage van deze regeling
- b.
Bij het indienen van een aanvraag om subsidieverlening dient een begroting te worden overgelegd, in welke begroting de aanvrager in elk geval beschrijft:
- 1.
De begroting van en dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten
- 2.
Bij derden aangevraagde subsidies en/of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten
- c.
Het subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijke kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van in artikel 2 genoemde activiteiten die resteren ná aftrek van bijdragen van derden.
4 | Wat zijn de specifieke criteria voor subsidieverlening? |
Geen
5 | Wanneer wordt op een aanvraag om subsidieverlening beslist? |
- a.
Op een volledig ingediende aanvraag om subsidieverlening als genoemd in artikel 3, lid 1 onder a wordt uiterlijk beslist op 15 januari van het jaar volgend op het jaar waarin de aanvraag is ingediend.
- b.
Op een volledig ingediende aanvraag om subsidieverlening als genoemd in artikel 3, lid 1 onder b en c wordt uiterlijk beslist binnen 12 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.
6 | Wat houdt het besluit tot subsidieverlening in? |
- a.
De beslissing tot subsidieverlening houdt in:
- 1.
de hoogte van het bedrag van subsidieverlening
- 2.
de activiteit(en) waarvoor de subsidieverlening plaatsvindt
- 3.
de periode gedurende welke subsidie wordt verleend
- 4.
de eventueel aan de subsidieverlening te verbinden verplichtingen
- b.
De beslissing tot subsidieverlening kan tevens inhouden de beslissing tot subsidievaststelling, indien het bedrag van de subsidieverlening niet méér bedraagt dan € 5.000.
- c.
De beslissing tot subsidieverlening houdt tevens de beslissing in tot het betaalbaar stellen van een voorschot tot maximaal het bedrag van de subsidieverlening. Indien de beslissing tot subsidieverlening tevens inhoudt de beslissing tot subsidievaststelling is het bedrag van het voorschot gelijk aan het bedrag van de subsidieverlening.
Artikel 4 | Wat zijn de criteria voor subsidievaststelling? |
1 | Wanneer een aanvraag om subsidievaststelling indienen? |
- a.
Een aanvraag om subsidievaststelling die betrekking heeft op een kalenderjaar moet worden ingediend vóór 1 april volgend op het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
- b.
Een aanvraag om subsidievaststelling die betrekking heeft op een boekjaar moet worden ingediend binnen 12 weken na afloop van het boekjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
- c.
Een overige aanvrage om subsidievaststelling moet worden ingediend binnen 12 weken nadat de activiteit(en) waarvoor de subsidie is verleend is (zijn) uitgevoerd.
- d.
Indien de beslissing tot subsidieverlening tevens de beslissing tot subsidievaststelling inhoudt dient met inachtneming van de in lid a, b en c genoemde termijnen, de uitvoering van de activiteit te worden gemeld.
2 | Hoe een aanvraag om subsidievaststelling indienen? |
Voor het indienen van een aanvraag om subsidievaststelling of een melding moet gebruik worden gemaakt van het subsidieportaal mét e-Herkenning.
3 | Waar wordt een aanvraag om subsidievaststelling aan getoetst? |
De aanvraag om subsidievaststelling wordt getoetst aan:
- a.
Een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, zijn uitgevoerd. Het betreft hier concreet de onder artikel 2.2 van deze subsidieregel benoemde 4 activiteiten en monitoring van het aantal activiteiten en bezoekers zoals beschreven in de prestatiecriteria in bijlage 3. Per activiteit dient helder en transparant beschreven te worden of en in welke mate de betreffende activiteit in 2016 is gerealiseerd. Tevens worden in lijn met voorgaande jaren de gebruikelijke prestaties beschreven conform het overzicht in bijlage 4: monitoring
- b.
Een financieel verslag of jaarrekening van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten
- c.
een balans en toelichting van het betreffende tijdvak waarover subsidieverlening heeft plaatsgevonden
- d.
een controleverklaring en managementletter bij de jaarrekening, opgesteld door een onafhankelijk accountant en/of
- e.
indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen
4 | Wanneer wordt op een aanvraag om subsidievaststelling beslist? |
Op een volledig ingediende aanvraag om subsidievaststelling wordt uiterlijk beslist binnen 12 weken nadat de aanvraag is ingediend.
5 | Wat houdt het besluit tot subsidievaststelling in? |
Een besluit tot subsidievaststelling houdt in:
- a.
indien de beslissing tot subsidieverlening tevens de beslissing tot subsidievaststelling inhoudt en is aangetoond dat is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen, dat het subsidie ambtshalve wordt vastgesteld op het bedrag van de subsidieverlening
- b.
indien uit de aanvraag om subsidievaststelling blijkt dat is voldaan aan de in artikel 4, lid 3 onder a, b of c, gestelde voorwaarden
- 1.
de hoogte van het bedrag van subsidievaststelling
- 2.
het bedrag en de termijn van het te verrekenen voorschot
Bijlage 1: Activiteiten ten aanzien van Dans en Muziekonderwijs
Aanbieden van een betaalbaar aanbod van dans- en muziekonderwijs in samenwerking met verschillende partijen waaronder zzp-docenten.
- ·
Exploitatie Tiliander-den Boogaard stelt muziek- en danslokalen ter beschikking aan door gemeente en muziekverenigingen geselecteerde muziek- en dansdocenten. Deze lokalen dienen uitsluitend voor muziek- en dansonderwijs gebruikt te worden. De muziek- en dansdocenten die voor hun lessen van deze gesubsidieerde leslokalen gebruik maken, worden gehouden aan een lestarief van maximaal € 40,- per uur.
- ·
Exploitatie Tiliander-Den Boogaard stelt door middel van leaseovereenkomsten de basis-muziekuitrusting van de muzieklokalen ter beschikking aan de lessees. Het bedrag en het leaseplan dient in overleg met de gemeente te worden vastgesteld.
- ·
Exploitatie Tiliander-Den Boogaard B.V. coördineert en vermarkt het dans- en muziekonderwijsaanbod op actieve wijze. De activiteiten van particuliere aanbieders worden gebundeld, gezamenlijke promotie en marketing worden opgezet en de lesfaciliteiten worden tegen betaalbare prijzen ter beschikking gesteld van de aanbieders.
- ·
Exploitatie Tiliander-Den Boogaard B.V.-nieuwe-stijl ontpopt zich tot een makelaar van vraag en aanbod op het gebied van kunstonderwijs, onder meer door het beheer en de coördinatie van de website voor aanmeldingen muziekonderwijs.
Onder beheer en coördinatie wordt eveneens verstaan:
- o
Opstellen van de planning voor gebruik van de muzieklokalen en het optimaal benutten deze lokalen.
- o
Beheren/wijzigen van de website muziekonderwijs (aanmelden) welke onderdeel is van de website van de Tiliander/ Boogaard (http://www.tiliander.com/muziek-en-dans.htm) en doorsturen van de aanmeldingen naar de betreffende docenten.
- o
Afsluiten van overeenkomsten met ZZP-ers die gebruik maken van een muzieklokaal teneinde muziekonderwijs te kunnen verzorgen (incl. verklaring van goed gedrag en diploma [bijv. conservatoriumopleiding] en gebruik van lease-spullen) voor de duur van minimaal 1 (cursus)jaar.
- o
Verzorgen van regulier onderhoud aan de muzieklokalen, zoals vermeld staat op de demarcatielijst behorende bij het huurcontract (o.a. schilderen van de lokalen).
- o
Opstellen en afsluiten van een jaarlijks leaseplan voor de basis-muziekuitrusting van de muzieklokalen. Exploitatie Tiliander-Den Boogaard houdt tevens toezicht op de door de docenten gebruikte materialen.
- o
Schoonmaak en regulier onderhoud van de muzieklokalen.
- o
Er dient een goede afstemming plaats te vinden met de ontwikkelingen rond Tiliander en Den Boogaard en de hierbij behorende afspraken.
Bijlage 2: Huurtarieven
Huurprijzen maatschappelijk tarief 2016 TilianderHuurprijzen per dagdeel (incl. BTW)
Zalen | Maatschappelijk tarief Gemeente Oisterwijk |
Rabotheaterzaal | € 100,41 |
Tilianderzaal | € 33,43 |
Pleinzaal | € 25,72 |
Foyer | N.v.t. |
Harmoniezaal | € 46,29 |
Aulazaal | € 33,43 |
Muzieklokalen | € 0,30 per m2 per dagdeel |
Grand Café | N.v.t. |
Huurprijzen maatschappelijk tarief 2016 Den BoogaardHuurprijzen per dagdeel (incl. BTW)
Ruimte | Maatschappelijk tarief Gemeente Oisterwijk |
Rabotheaterzaal | € 100,41 |
Panoramazaal | € 39,60 |
Kleine bovenzaal | € 12,86 |
Foyer | N.v.t. |
Grand Café | N.v.t. |
Vaste huurdersDe volgende huurders hebben een vast huurcontract met Tiliander-Den Boogaard en dus een unieke aan hen toebedeelde ruimte:
Tiliander | Den Boogaard |
VVV | Bibliotheek |
Bibliotheek | Rabobank |
Coda dancewear | |
LOVO | |
KBO | |
Muziekverenigingen | |
Bijlage 3: Prestatiecriteria
Prestatiecriteria in het kader van de onder Artikel 2.2 beschreven activiteiten:
Beschrijving | Indicatoren |
1.Doorontwikkeling van Exploitatie Tiliander-Den Boogaard B.V. van een verhuur-/theaterorganisatie tot een culturele motor. | Aantal ontwikkelde activiteiten 1.voor en door inwoners van de gemeente 2. met specifieke aandacht voor de doelgroepen jongeren en senioren 3. in samenwerking met andere partijen om de culturele levendigheid in de gemeente te stimuleren. |
2.Doorvoeren van het pakket verbetermaatregelen in de bedrijfsvoering, zoals aangegeven in het onderzoeksrapport ‘Transitieplan Cultuurcentra Oisterwijk’ (2015). | 1.Ontwikkelen productbegroting 2.Doorontwikkelen ondernemingsplan met expliciete aandacht voor: ·Betere sturing/budgetbeheer ·rendementsverbetering horeca ·betere zaalbezetting ·kostenbesparing inhuur ambulant personeel/meer vrijwilligers ·doelgroepenbeleid/marketing ·van faciliterend naar initiërend |
3.Aanbieden van een betaalbaar aanbod van dans- en muziekonderwijs in samenwerking met verschillende partijen waaronder zzp-docenten. | 1.Jaarlijks evaluatiegesprek omtrent coördinatie, beheer en makelaarschap kunstonderwijs met aanbieders en gemeente 2.Aantal zzp-docenten, lessen en cursisten 3.Bezettingsgraad (%) muziek- en danslokalen |
4.Verhuren van (vergader)zalen en repetitieruimten. | ·Aantal dagdelen maatschappelijke en commerciële verhuringen per zaal ·Bezettingsgraad zalen (%) |
5.Monitoring reguliere activiteiten. | ·Aantal activiteiten en bezoekers conform Bijlage 2. Monitoring |
Bijlage 4 Monitoring
Beschrijving | Tiliander | Den Boogaard | Totaal |
Aantal activiteiten: ·vaste huurders / organisaties ·incidentele maatschappelijke activiteiten ·commerciële activiteiten ·theatervoorstellingen professioneel ·theatervoorstellingen amateurs Totaal | 14 90 55 30 65 254 | 20 85 50 5 30 190 | 34 175 105 35 95 444 |
Aantal bezoekers van activiteiten: ·bibliotheek ·VVV ·vaste huurders/organisaties ·incidentele maatschappelijke activiteiten ·commerciële activiteiten ·theatervoorstellingen professioneel ·theatervoorstellingen amateurs Totaal | 65.000 9.000 27.000 11.000 14.000 5.000 11.500 142.500 | 8.000 100 41.000 8.000 6.000 200 3.500 66.800 | 73.000 9.100 68.000 19.000 20.000 5.200 15.000 209.300 |
Gemiddeld aantal bezoekers per activiteit: ·incidentele maatschappelijke activiteiten ·commerciële activiteiten ·theatervoorstellingen professioneel ·theatervoorstellingen amateurs | 122 255 166 177 | 94 120 40 117 | 109 190 149 158 |