Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Provincie Noord-Holland

Besluit mandaat, machtiging en volmacht Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord 2014 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieProvincie Noord-Holland
Officiële naam regelingBesluit mandaat, machtiging en volmacht Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord 2014 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
CiteertitelBesluit mandaat, machtiging en volmacht Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord 2014 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Eerdere versie niet eerder gepubliceerd op overheid.nl

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. de Gemeenschappelijke Regeling Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord, art. 5

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201601-07-2016nieuwe regeling

01-12-2015

Provinciaal blad, 2015, 183

723518-723536

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit mandaat, machtiging en volmacht Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord 2014 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

Besluiten vast te stelllen:

Besluit mandaat, machtiging en volmacht Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord 2014 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:

  • a.

    GS: gedeputeerde staten van Noord-Holland;

  • b.

    RUD NHN: Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord;

  • c.

    directeur: algemeen directeur van de RUD NHN.

Artikel 2 Mandaat

GS verlenen mandaat, volmacht en machtiging aan de directeur en zijn plaatsvervanger overeenkomstig de als bijlage I bij dit besluit behorende lijst. Het begrip besluit in dit mandaatbesluit omvat het ambtshalve of op verzoek intrekken, wijzigen, overdragen en verlengen van besluiten.

Artikel 3 Clausulering van het mandaat

Buiten het mandaat valt:

  • a.

    een beslissing op bezwaar ingediend tegen een besluit dat in het kader van de uitoefening van het mandaat is genomen;

  • b.

    het vaststellen, wijzigen of intrekken van een beleidsregel.

Artikel 4 Ondermandaat, machtiging en volmacht

  • 1. De gemandateerde kan ondermandaat verlenen voor een bepaalde bevoegdheid aan een ondergeschikte.

  • 2. De gemandateerde verstrekt aan GS zo spoedig mogelijk een afschrift van het ondermandaat dat hij overeenkomstig het bepaalde in het eerste lid, aan een ondergeschikte heeft verleend.

  • 3. In bijlage I wordt aangegeven wat het laagst toegestane niveau is voor het verlenen van ondermandaat.

Artikel 5 Instructies verbonden aan de uitoefening van het (onder)mandaat

  • 1.

    Uitoefening van bevoegdheden vindt plaats binnen het kader van toepasselijk(e) wetgeving en beleid en mag niet leiden tot een verschuiving van provinciale bevoegdheden of tot doorbreking van politieke verantwoordelijkheden van GS.

  • 2.

    Gemandateerde is verplicht GS te informeren en in de gelegenheid te stellen bijzondere aanwijzingen te geven of de bevoegdheid zelf uit te oefenen, indien uitoefening van het mandaat politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben of als de provincie Noord-Holland aansprakelijk kan worden gesteld.

  • 3.

    Ten behoeve van het bepaalde in het tweede lid kunnen GS nadere instructies geven over het omgaan met en het herkennen van gevoelige zaken.

  • 4.

    Als de uitoefening van een bevoegdheid betrekking heeft op een aangelegenheid waarbij de gemandateerde een direct of indirect persoonlijk of zakelijk belang heeft, of zich een situatie zou kunnen voordoen waarbij jegens derden de indruk van vooringenomenheid of belangenverstrengeling kan worden gewekt, wordt de bevoegdheid uitgeoefend op hoger niveau.

  • 5.

    Indien toepassing van het vierde lid niet mogelijk is, mag het mandaat niet worden uitgeoefend.

  • 6.

    Bij uitoefening van bevoegdheden wordt een scheiding aangebracht tussen de vergunningverleningsfunctie en de handhavingsfunctie volgens de eisen van artikel 7, vierde lid, van het Besluit omgevingsrecht.

Artikel 6 Volmacht en machtiging

Tenzij anders is bepaald omvat de verlening van mandaat of ondermandaat mede de verlening van:

  • a.

    volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen; en

  • b.

    machtiging om in naam van GS handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 7 Informatieplicht

Gemandateerde verstrekt GS voor het einde van ieder kwartaal, of conform in een overeenkomst vastgelegd schema, een rapportage van de besluiten die in de uitoefening van het mandaat zijn genomen.

Artikel 8 Communicatie en publiciteit

Gemandateerde is niet toegestaan bij de uitoefening van het mandaat zonder toestemming van GS in de publiciteit te treden als dat naar verwachting politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben of tot gevolg kan hebben dat de provincie of gedeputeerden aansprakelijk worden gesteld of anderszins aansprakelijk worden gehouden.

Artikel 9 Ondertekening

Indien op grond van het verleende mandaat besluiten worden genomen, luidt de ondertekening:

Gedeputeerde staten van Noord-Holland,

namens dezen,

Gevolgd door de handtekening en de naam van de functionaris.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt, na instemming daarmee door de directeur van de RUD NHN en het Dagelijks bestuur van de RUD NHN en publicatie in het provinciaal Blad in werking op 1 januari 2014.

Artikel 11 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit mandaat, machtiging en volmacht Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord 2014 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.

Ondertekening

Haarlem, 10 december 2013.

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

J.W. Remkes, voorzitter.

G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.

BIJLAGE 1

Behorend bij het Besluit mandaat, machtiging en volmacht Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord 2014 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

 a. de hieronder vermelde bevoegdheid:b. LAAGSTE NIVEAU UITOEFENING EN ondermandaat:c. onder de volgende voorwaarde(N):
   1.Vergunningverlening  
       
   Wet Bodembescherming  
1.1Het nemen van besluiten op grond van de Wet bodembescherming en de op de Wet bodembescherming gebaseerde AmvB’s, regelingen en Besluiten en de Provinciale Milieuverordening Noord-Holland inclusief de vergunningverlening over de lijst spoedlocaties (vigerende MTR lijst op basis van het convenant Bodem & Ondergrond 2016-2020) inclusief de be- en afhandeling van meldingen en de aanschrijving voor onderzoek en sanering op grond van artikel 27 en 28 Wbb en het geven van aanwijzingen op grond van de Wet bodembescherming en de op de Wet bodembescherming gebaseerde AmvB’s, regelingen en Besluiten en de Provinciale Milieuverordening Noord-Holland (Afdelings) manager Het mandaat is beperkt tot het grondgebied van de bij de RUD NHN aangesloten gemeenten met uitzondering van de gemeente Alkmaar Uitgezonderd van het mandaat zijn onderstaande regelingen •Besluit financiële bepalingen bodemsanering (incl. subsidieregeling bedrijfsterreinen); •Regeling financiële bepalingen bodemsanering 2005; •Regeling inrichting landelijk gebied (investeringsbudget). Uitgezonderd van het mandaat zijn tevens het besluit tot het aangaan van een afkoopovereenkomst en co-financiering in het kader van het diepe grondwater beheer op grond van de artikelen 55c t/m 55i Wbb Uitgezonderd van het mandaat zijn de BRZO/RIE-4-inrichtingen. Deze bevoegdheid is aan de OD NZKG opgedragen. Voorafgaand overleg met GS bij besluiten: -die financiële gevolgen voor de provincie hebben; -m.b.t. de vergunningverlening inzake de lijst spoedlocaties
1.2Het nemen van noodzakelijke maatregelen als bedoeld in artikel 30 Wet bodembescherming (ongewoon voorval)(Afdelings) managerHet mandaat is beperkt tot het grondgebied van de bij de RUD NHN aangesloten gemeenten met uitzondering van de gemeente Alkmaar. GS moeten zo spoedig mogelijk in kennis worden gesteld van de getroffen maatregelen.
   Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwem-gelegenheden  
1.3De bestuursbevoegdheden op grond van de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden en de daarop gebaseerde Amvb’s en regelingen waaronder het Besluit hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden. Inclusief de bevoegdheid tot het (laten) plaatsen en het (laten) verwijderen van onderborden, verbodsborden en waarschuwingsborden.(Afdelings) managerGeldt voor het grondgebied van de provincie Noord-Holland Uitgezonderd van mandaat is: 1.de bekendmaking en de aanwijzing van zwemlocaties en het toekennen van de zwemfunctie op grond van artikel 10b, eerste en tweede lid van de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden; 2.het plaatsen, wijzigen en het verwijderen van informatiebebording. RUD NHN verzoekt GS borden te leveren als dat nodig is. Voorafgaand overleg met GS is vereist bij: het geven van nadere voorschriften op badinrichtingen op grond van artikel 7, eerste lid Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden GS moeten zo spoedig mogelijk in kennis worden gesteld bij: 1.het sluiten van een badinrichting; 2.het instellen van een zwemverbod; 3.het geven van een negatief zwemadvies. Let op: artikel 1, derde lid van de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden is geen bevoegdheid van GS maar van de commissaris van de Koning. Afstemming met de commissaris van de Koning over het gebruik van de bevoegdheid is vereist, vooral als openbare orde/veiligheid in het geding is.
   2. HANDHAVINGBevoegdheden worden uitsluitend opgedragen voor zover passend binnen het kader en geografisch bereik van de hierboven opgedragen (vergunnings)taken.
2.1Toezicht en handhaving betreffende alle aan de RUD NHN gemandateerde bestuursbevoegdheden (inclusief het nemen van besluiten) voor zover in navolgende artikelen niet anders is aangegeven,Inclusief de toezicht en handhaving van de lijst spoedlocaties (vigerende MTR lijst op basis van het convenant Bodem & Ondergrond 2016-2020) Teamleider Geldt voor het grondgebied van de provincie Noord Holland
2.2Het afhandelen van meldingen Besluit bodemkwaliteit, en het milieutoezicht en de handhaving op activiteiten die vallen onder het Besluit Bodemkwaliteit voor zover verricht door bedrijven of instellingen, en voor zover het die activiteiten betreftTeamleiderVoor zover GS bevoegd gezag zijn. Omvat het nemen van besluiten. Geldt voor het grondgebied van de gemeenten die deel uitmaken van de RUD NHN, met uitzondering van de gemeente Alkmaar
2.3Het milieutoezicht en de handhaving van meldingen en besluiten op grond van of krachtens de Wet bodembescherming en de op de Wet bodembescherming gebaseerde AmvB’s, regelingen en Besluiten en de Provinciale Milieuverordening Noord-Holland, voor de activiteiten bodemonderzoek, bodemsanering, sanering van bedrijfsterreinen, en nazorgmaatregelen, inclusief toezicht en handhaving betreffende gevallen van ernstige verontreiniging en gevallen van verontreiniging die onder de zorgplicht vallen, en betreffende lozing van grondwater bij bodemsanering en proefbronneringTeamleiderVoor zover GS bevoegd gezag zijn. Omvat het nemen van besluiten. Geldt voor het grondgebied van de gemeenten die deel uitmaken van de RUD NHN, met uitzondering van de gemeente Alkmaar Geldt voor zover nodig voor uitvoering van het project spoedlocaties voor de gehele provincie Noord-Holland, met uitzondering van de gemeente Alkmaar Deze bevoegdheid geldt niet voor het toezicht op en handhaving van de zorgplicht en toezicht op en handhaving van de door GS gegeven aanwijzingen voor nieuwe gevallen van verontreiniging (binnen Wm inrichtingen) voor het grondgebied van de provincie Noord-Holland en voor zover GS op grond van de Wabo bevoegd gezag zijn voor deze inrichtingen. Voorafgaand overleg met PNH vereist bij het bevel tot onderzoek en sanering op grond van artikel 43 Wbb
2.4Het milieutoezicht en de handhaving met betrekking tot bedrijfsmatige activiteiten met betrekking tot gevaarlijke afvalstoffen, bedrijfsafvalstoffen en ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen, asbest, vuurwerkopslagen, bouwstoffen, grond, baggerspecie, meststoffen, dierlijke vetten, schroot, destructiemateriaal, explosieven voor civiel gebruik of andere gevaarlijke stoffen. Het gaat hierbij om het ketengerichte milieutoezichtTeamleiderVoor zover GS bevoegd gezag zijn. Omvat het nemen van besluiten. Geldt voor het grondgebied van de gemeenten die deel uitmaken van de RUD NHN, met uitzondering van de gemeente Alkmaar Uitgezonderd handhaving en toezicht op vuurwerkevenementen. Deze bevoegdheid is opgedragen aan de OD Noordzeekanaalgebied
2.5Het uitoefenen van de bevoegdheden bij of krachtens de Scheepvaartwet en Scheepvaartverordening en de Wegenwet en WegenverordeningTeamleiderVoor zover GS bevoegd gezag zijn. Omvat het nemen van besluiten. Geldt voor het grondgebied van de provincie Noord-Holland
2.6Het weigeren van een gedoogbeschikkingDirecteur  
2.7Op grond van artikel 5.11 van de Awb, aanwijzen van toezichthouders voor zover de RUD NHN belast is met uitvoering van een wettelijke regeling op grond waarvan toezichthouders kunnen worden aangewezenDirecteur  
2.8Het versturen van een schriftelijke bevestiging als er geen overtredingen zijn geconstateerdMedewerker  
2.9Het besluit omtrent de invordering van een dwangsom als bedoeld in artikel 5:37 van de AwbTeamleider  
2.10Overleg voor het maken van afspraken met OM, politie en landelijke inspectie-en opsporingsdiensten, waaronder het periodiek afsluiten van handhavingsarrangementen met het OM en de politieMedewerker  
2.11Het maken van afspraken met de politie c.q. de korpschef en het FP3 over het gebruik van opsporingsbevoegdheid door en de kwaliteit van de bij de omgevingsdienst werkzame BOA’sTeamleider  
2.12Samenwerking met de landelijk opererende handhavingsorganisaties, zoals de rijksinspecties, en de hiervoor als het aanspreekpunt voor die organisaties aan te wijzen RUD Teamleider  
   3.AWB, BEZWAAR/BEROEPBevoegdheden worden uitsluitend opgedragen voor zover passend binnen het kader en geografisch bereik van de hierboven opgedragen vergunnings- toezichts- en handhavingstaken.
3.1Het vaststellen/indienen van verweerschriften, zienswijzen en andere processtukken in het kader van procedures; rocesvertegenwoordiging namens het bevoegd gezag bij de administratieve rechter, inclusief het optreden ter zitting.ManagerOnder deze bevoegdheid valt niet: 1.het instellen van hoger beroep; 2.de bevoegdheid tot schikken voorafgaande, tijdens of na afloop van de zitting; Voor vertegenwoordiging ter zitting kan de directeur medewerkers schriftelijk machtigen.
1.1.3 3.2Het vaststellen van verweerschriften en procesvertegenwoordiging/voeren van het woord ten behoeve van de bezwaarschriftenprocedure bij de HACManager  
3.3Het voorbereiden van beslissingen op bezwaar ManagerHet betreft alleen de voorbereiding bob, uitgezonderd het horen, GS horen (provinciale Hoor- en Advies Commissie) en besluiten zelf.
   4. AWB ALGEMEENBevoegdheden worden uitsluitend opgedragen voor zover passend binnen het kader en geografisch bereik van de hierboven opgedragen vergunnings- toezichts- en handhavingstaken.
a.3 4.1Beslissen tot het doorzenden van stukken op grond van artikel 2:3 van de AwbMedewerker  
b.3 4.2Het sturen van een ontvangstbevestigingMedewerker  
4 4.3Stellen van een termijn op grond van art. 4:5 Awb, waarbinnen een aanvraag kan worden aangevuldMedewerker  
c.4 4.4Besluiten tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag op grond van art. 4:5 AwbManager  
4.5Het voeren van correspondentie over Awb-procedures, ontheffingen, vrijstellingen en vergunningen (uitnodigingen, toezending verslagen e.d.) niet zijnde correspondentie in het kader van bezwaarschriftprocedureMedewerker  
e. 4.6Beantwoorden van vragen (schriftelijk)Manager Met uitzondering van schriftelijke vragen van PS-leden
f. 4.7Het schriftelijk opvragen van inlichtingen, stukken in het kader van de voorbereiding van besluitvorming ten aanzien van beroepschriften, goedkeuring, etc.ManagerMet uitzondering met bevoegdheden op grond van de Wet Bibob.
g.4 4.8De behandeling van en beslissing over klachten.Manager  
       
   5. WET BIBOB Bevoegdheden worden uitsluitend opgedragen voor zover passend binnen het kader en geografisch bereik van de hierboven opgedragen vergunnings- toezichts- en handhavingstaken.
5.1Het verzoek aan GS om aanvragen te toetsen aan de hand van de Wet Bibob.ManagerDe Bibob toetsing, onderzoek en besluitvorming verlopen geheel via GS.
       
   6. WET OPENBAARHEID VAN BESTUURBevoegdheden worden uitsluitend opgedragen voor zover passend binnen het kader en geografisch bereik van de hierboven opgedragen vergunnings- toezichts- en handhavingstaken.
6.1Het nemen van besluiten op verzoeken op grond en het nemen van besluiten tot actieve openbaarmaking op grond van artikel 8 van de Wob en artikel 19.1. van de Wet Milieubeheer.ManagerDe bevoegdheid geldt niet voor het afwijzen van Wob verzoeken. In dat geval bereidt de RUD NHN het besluit voor. Het weigeren van een Wob verzoek omdat dat elektronisch is ingediend valt niet onder laatstgenoemde uitzondering.

TOELICHTING

Algemeen

  • 1.

    In deze bijlage worden bevoegdheden opgedragen conform de zogenaamde “packagedeal”. Tevens zijn er andere vergunnings- toezicht en handhavingstaken (“de VTH-plustaken”) op grond van het GS besluit van * september 2015 gemandateerd, In deze bijlage is niet beoogd een uitputtende opsomming van de bevoegdheden te geven. De systematiek houdt in dat eerst een verzameling van bevoegdheden wordt genoemd, en in het vervolg bepaalde bevoegdheden worden gespecificeerd om daarvoor beperkingen, instructies of het laagste niveau van ondermandaat aan te geven.

  • 2.

    Indien de voorbereiding van de inhoud van een besluit is uitgezonderd, betekent dat de RUD NHN met GS moeten afstemmen over de inhoud van het besluit. GS zullen daarover dan een instructie geven die de RUD NHN uiteraard uit dient te voeren. De RUD NHN dient vervolgens de voorbereiding als bedoeld in de Awb te verzorgen.

  • 3.

    Als in dit mandaat wordt gesproken over voorafgaand overleg of afstemming met GS betekent dit dat op ambtelijk niveau wordt afgestemd en/of wordt overlegd met desbetreffende organisatieonderdeel (directie Beleid, B&U of Kabinet).

Artikelsgewijs

Artikel 1.3

De verplichting om te zorgen voor de voorzieningen (waaronder de borden) wordt tevens aan de RUD NHN gemandateerd.

Artikel 2.1

De toezicht en handhaving van de lijst spoedlocaties (vigerende MTR lijst op basis van het convenant Bodem & Ondergrond 2016-2020) voor het gehele grondgebied van de provincie Noord-Holland berust bij de RUD NHN.

Artikel 2.3 t/m 2.4

Het gaat in ieder geval om de navolgende taken:

  • 1.

    Fysieke en administratieve controle op de niet gemelde saneringen en de grondstromen.

  • 2.

    Bezoeken van de actuele saneringslocaties op basis van startmeldingen .

  • 3.

    Locatiebeheer (controle op het tijdig aanleveren van bodemonderzoeken, monitoringresultaten, evaluaties en het starten van saneringen alsmede de nazorgmaatregelen op locatie).

  • 4.

    Opzetten van de integrale handhavingsteams in het kader van de ketenhandhaving.

  • 5.

    Controle op gesloten stortplaatsen en nazorglocaties.

  • 6.

    Monstername/verificatie op bovenstaande.

  • 7.

    Voorlichting van toezichthouders en opdrachtgevers.

  • 8.

    Adviseren over bodemhandhavingsbeleid

Artikelen 3.1 t/m 4.3

Deze bepalingen hebben betrekking op bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures.

Gemandateerde verricht in het kader van bezwaar en beroep de volgende taken:

Bezwaar 

  • ·

    Het vaststellen/indienen van verweer  en de vertegenwoordiging ter zitting bij de Hoor- en Adviescommissie Noord-Holland (HAC) als tegen een besluit van de OD NZKG bezwaar is ingediend;

  • ·

    Opstellen van een concept beslissing op bezwaar naar aanleiding van een HAC advies als tegen een besluit van de OD NZKG bezwaar is ingediend.

(Hoger) beroep

  • ·

    Het vaststellen/indienen van verweerschriften en de vertegenwoordiging ter zitting in het kader van (hoger) beroepsprocedures bij de administratieve rechter. Onder deze bevoegdheid valt niet de bevoegdheid tot schikken voorafgaande, tijdens of na afloop van de zitting.

  • ·

    Het nemen van een primair besluit nadat deze is vernietigd door de administratieve rechter. Opdrachtnemer stelt opdrachtgever op de hoogte van de inhoud van het nieuw te nemen primair besluit en overlegt met opdrachtgever alvorens dit besluit te nemen.

Mandaatgever blijft zelf de volgende taken verrichten:

Bezwaar

·Het nemen van de beslissing op bezwaar op basis van het advies van de HAC en op basis van de concept beslissing op bezwaar van de  opdrachtnemer

(Hoger) Beroep

  • ·

    Het nemen van een beslissing op bezwaar als deze door de administratieve rechter is vernietigd;

  • ·

    Het instellen van hoger beroep;

  • ·

    De bevoegdheid tot schikken voorafgaande, tijdens en na afloop van de zitting in (hoger) beroepsprocedures.

Artikel 6.1

Dit betreft de bevoegdheid om te besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wob. Tevens wordt onder deze bevoegdheid begrepen het besluit tot actieve openbaarmaking ingevolge artikel 8 van de Wob.