Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oosterhout

Verordening op de heffing en invordering van leges Oosterhout 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oosterhout
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges Oosterhout 2016
CiteertitelLegesverordening Oosterhout 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de Legesverordening Oosterhout 2015 per 1 januari 2016

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h
  2. Gemeentewet, art. 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b
  3. Paspoortwet, art. 2, tweede lid
  4. Paspoortwet, art. 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201602-01-2016Nieuwe regeling

15-12-2015

gmb-2015-125680

BI.0150527
01-01-201601-01-2017Wijziging

12-01-2016

gmb-2016-5801

BI.0150527

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges Oosterhout 2016

De raad van de gemeente Oosterhout;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 november 2015;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

BESLUIT:

vast te stellen de:

OP DE HEFFING

EN INVORDERING VAN LEGES

Artikel 1 Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

a. dag:

de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b. week:

een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c. maand:

het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

d. jaar:

het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

e. kalenderjaar:

de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit.

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel, in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • -

      onderdeel 1.1.7.1 (akten burgerlijke stand);

    • -

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • -

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • -

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • -

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • -

      onderdeel 1.9.1.2 (verklaring omtrent het gedrag);

    • -

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college

Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht en inwerkingtreding

  • 1. De ‘Legesverordening Oosterhout 2014’, vastgesteld bij raadsbesluit van 16 december 2014, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande, dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt inwerking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Legesverordening Oosterhout 2016’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van

15 december 2015.

De griffier,
De voorzitter,

Tarieventabel leges 2016

Tarieventabel, behorende bij de ‘Legesverordening Oosterhout 2016’

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Vervallen

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gereserveerd

Hoofdstuk 14 Gereserveerd

Hoofdstuk 15 Gereserveerd

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Gereserveerd

Hoofdstuk 18 Gereserveerd

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Afwijkende tarieven

Hoofdstuk 6 Vervallen

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 Archeologie

Hoofdstuk 8 Diversen

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap    
1.1.1in de trouwzaal van het gemeentehuis:    
1.1.1.1op maandag en dinsdag om 09.00 uur: gratis    
1.1.1.2op maandag en dinsdag om 10.00 en 11.00 uur eenvoudig en woensdag om 9.00, 10.00 en 11.00 uur eenvoudig.200,00
1.1.1.3op maandag t/m donderdag van 9.00 t/m 16.00 uur en vrijdag van 9.00 t/m 11.30 uur 393,00
1.1.1.4op vrijdag van 12.00 t/m 16.00 uur434,00
1.1.1.5op zaterdag van 09.00 t/m 16.00 uur700,00
       
1.1.2buiten het gemeentehuis:    
1.1.2.1in "de Schelp", “Schelleboom”, “Vredeskerk”:    
 op maandag t/m donderdag van 09.00 t/m 19.00 uur en vrijdag van 9.00 t/m 11.30 uur360,00
 op vrijdag van 12.00 tot 19.00 uur404,00
 op zaterdag van 9.00 tot 19.00 uur594,00
1.1.2.2 in een bijzonder huis, niet zijnde een van de locaties als vermeld onder 1.1.2.1: de aldaar genoemde tarieven met een toeslag indien deze voor de eerste keer of opnieuw (jaarlijks) moet worden beoordeeld 43,00
1.1.3op een andere tijdstip dan de onder 1.1.1 en 1.1.2 vermelde tijdstippen een toeslag op de in 1.1.1 en 1.1.2 genoemde tarieven van 212,00
1.1.4De in onderdeel 1.1.1, 1.1.2 en 1.1.3 genoemde tarieven worden verhoogd met:    
1.1.4.1indien van de mogelijkheid gebruik wordt gemaakt dat een door het bruidspaar zelf uitgekozen persoon, die daartoe eenmalig wordt benoemd als bijzondere ambtenaar van de Burgerlijke stand, onafhankelijk van de dag, het huwelijk of de partnerschapsregistratie voltrekt, een bedrag van indien van de mogelijkheid gebruik wordt gemaakt dat een wethouder, een raadslid een ABS of een BABS van een andere gemeente, onafhankelijk van de dag, het huwelijk of de partnerschapsregistratie voltrekt, een bedrag van 198,00 100,00
 indien getuigen van de gemeente bij een huwelijk of partnerschapsregistratie aanwezig zijn, een bedrag per getuige van 30,00
       
1.1.5 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:    
1.1.5.1 een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering24,40
1.1.5.2 een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering34,50
1.1.5.3Indien van de mogelijkheid gebruik wordt gemaakt om het trouwboekje te laten kalligraferen, worden de in dit onderdeel onder 1.1.5.1 en 1.1.5.2 genoemde tarieven verhoogd met de door derden in rekening gebrachte tarieven voor het kalligraferen van een standaard boekje, voor extra toevoeging kind of kerkelijke huwelijk of voor volledig boekje    
       
1.1.6Het tarief bedraagt voor het annuleren van een afspraak voor een huwelijk of partnerschapsregistratie59,85
       
1.1.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot    
1.1.7.1het verkrijgen van een uittreksel/afschrift uit de Burgerlijke stand12,80
1.1.7.2het verkrijgen van een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek22,80
1.1.7.3 voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier 19,20

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  
1.2.1van een nationaal paspoort:  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,40
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,20
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,40
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,20
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):  
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,40
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,20
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 51,20
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:  
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 50,40
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 28,45
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van€ 47,30
1.2.7Het tarief genoemd in de onderdelen 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.2.1, 1.2.2.2, 1.2.3.1, 1.2.3.2, 1.2.4, 1.2.5.1 en 1.2.5.2wordt bij aanvraag aan huis per document, voor zover de aanvrager zelf niet in staat is gebleken om het document op het gemeentehuis aan te vragen vermeerderd met een bedrag van€ 21,20
1.2.8Het tarief genoemd in de onderdelen 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.2.1, 1.2.2.2, 1.2.3.1, 1.2.3.2, 1.2.4, 1.2.5.1 en 1.2.5.2 wordt bij inwerkingtreding van de bezorgservice vermeerderd met een bedrag van: In geval van een enkel document In geval van gelijktijdige bezorging van meerdere documenten€ 4,95 € 9,90

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen Nog niet bekend

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs  
1.3.1.1Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met  
1.3.1.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt in geval van vermissing van een eerder afgegeven document vermeerderd met
1.3.1.3Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt in geval van vermissing van een eerder afgegeven document voor de 2e keer of meer binnen een jaar vermeerderd met  
1.3.1.4Voor de aanvraag voor een eigen verklaring enkel, dubbel of CDE wordt het tarief geheven dat op het moment van aanvraag gehanteerd wordt door de Rijksdienst van Wegverkeer.  

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder een verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.    
       
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag    
 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking10,90
       
1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.    
       
1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking10.90
       
1.4.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
 van een gewaarmerkt afschrift van de benodigde gegevens uit de basisregistratie personen 10,90
 van een afschrift van een persoonslijst uit de basisregistratie personen16,00
  tot het instellen van een onderzoek in de basisregistratie personen en burgerlijke stand op verzoek van een derde, per kwartier19,00
 tot verstrekkingen uit de basisregistratie personen via een diskette of Cd-rom/usb stick24,70
 e.tot verstrekkingen uit de basisregistratie personen via het digitaal loket 7,50
       
1.4.6De onder 1.4 bedoelde tarieven zijn ook verschuldigd, indien de gevraagde inlichtingen niet leiden tot het door de aanvrager beoogde doel.    

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:    
1.6.1.1 bij verstrekking op papier, per pagina0,10
1.6.1.2 bij verstrekking anders dan op papier4,85
1.6.1.3 een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking23,90
       
1.6.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd    
       
1.6.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens4,85

Hoofdstuk 7 Vervallen

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.8.1.1inlichtingen uit de gemeentelijke vastgoedregistraties, per inlichting 4,45
1.8.1.2kopieën van (topografische) kaarten, huisnummerkaarten e.d. per dm² 0,30
 met een minimum van 4,45
1.8.1.3digitale kopieën uit het geometrische basisbestand, per levering een vast bedrag van 74,30
 vermeerderd met:    
 voor stedelijk gebied/aaneengesloten bebouwing, een bedrag per hectare van 13,30
 voor half open gebied/industriegebied, een bedrag per hectare van 8,85
 voor landelijk gebied, een bedrag per hectare van 5,60
1.8.1.4digitale kopieën van stadsplattegronden, per levering een vast bedrag van 74,30
1.8.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het doen van nasporingen in de gemeentelijke vastgoedregistraties, per besteed kwartier14,95
1.8.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van    
 informatieproducten via kad-on-line:    
 a.een kadastraal bericht, per object6,25
 b.een fragment van een kadastrale kaart6,25
1.8.1.7een afschrift van of uittrekstel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9 eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen12,55
1.8.1.8een toelichting op een ter inzage verleend document uit het gemeentelijke beperkingenregister, per besteed kwartier 14,95
1.8.1.9 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:    
1.8.1.9.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde0,10
1.8.1.9.2in formaat A30,20

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.9.1.tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag: het tarief dat op het moment van aanvraag is bepaald door het Ministerie van Justitie 41,35
1.9.2 tot het verstrekken van een attestatie de vita12,80
1.9.3 tot het legaliseren van een handtekening12,80
       
1.9.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.9.4.1 een bewijs van Nederlanderschap, niet geldig als reispapier12,80
1.9.4.2 een bewijs van ingezetenschap12,80
1.9.4.3 een waarmerk andere documenten, per document3,85
       
1.9.5 Elke andere verklaring in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name in deze verordening of in een andere belastingsverordening van de gemeente dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd, per verklaring 16,30
       
1.9.6 Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlanderschap, alsmede voor de behandeling van een naturalisatieverzoek, worden de tarieven geheven conform het op het moment van aanvraag geldend Besluit optie en naturalisatiegelden conform de rijkswet op het Nederlanderschap    

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor zover in deze tarieventabel niet anders is bepaald, voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.10.1.1exemplaren van en uittreksels uit akten, notulen, verslagen, rapporten, verordeningen, besluiten en andere onder het gemeentebestuur berustende administratieve bescheiden, per bladzijde van het formaat A4 , boven het aantal van 10 bladzijden 0,10
1.10.1.2fotokopieën van stukken zoals genoemd onder 1.10.1.1, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kopie op papier van A3 formaat0,20
1.10.1.3fotokopieën van stukken zoals genoemd onder 1.10.1.1, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per dm²0,30
 met een minimum van 4,35
1.10.1.4digitale kopieën, Cd-roms en dergelijke, van bestemmingsplanvoorschriften 28,20
1.10.1.5Het tarief bedraagt voor het verlenen van hulp, indien voor het verstrekken van inlichtingen nasporing door ambtenaren van de gemeente is vereist in het gemeentelijke archief, ongeacht het resultaat, per daaraan besteed half uur37,00
1.10.1.6Een niet geheel afwijzende beschikking op een schriftelijke aanvraag, voor zover deze niet krachtens wettelijke voorschrift kosteloos moet worden afgegeven.12,95
1.10.1.7Het verlenen van hulp bij het raadplegen van verleende bouw- en aanlegvergunningen, per daaraan besteed half uur 37,00
1.10.1.8Het afgeven van een bericht als bedoeld in de artikelen 29 en 32 van de Wet Persoonsregistraties 3,75
1.10.1.9Het verstrekken van grondwatergegevens (onder meer grondwaterstanden, stromingsrichting, peilfluctuaties, stroomsnelheden en de reactie van waterstanden na regenval), ongeacht het resultaat, per daaraan besteed halfuur42,00

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.11.1tot een eerste inschrijving om in aanmerking te komen voor een particuliere bouwkavel 142,30
1.11.2tot een verlenging van een inschrijving voor een particuliere bouwkavel56,00

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet, voor een eengezinswoning165,80
1.12.2tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet, voor een woning die deel uitmaakt van een complex woningen81,00

Hoofdstuk 13 Gereserveerd

Hoofdstuk 14 Gereserveerd

Hoofdstuk 15 Gereserveerd

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30d van de Wet op de kansspelen:    
1.16.1.1voor een periode van maximaal twaalf maanden voor één kansspelautomaat56,50
1.16.1.2voor een periode van maximaal twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, een basistarief van22,50
en voor de eerste en iedere volgende kansspelautomaat34,00
1.16.1.3Indien de aanwezigheidsvergunning geldt voor een tijdvak korter dan één jaar is punt 1.16.1.1 en 1.16.1.2 van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de onder punt 1.16.1 en 1.16.2 bedoelde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning, gerekend in maanden, worden verlaagd.    
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)29,90

Hoofdstuk 17 Gereserveerd

Hoofdstuk 18 Gereserveerd

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.19.1tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 199042,01
1.19.2tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen42,01
1.19.3tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)109,70
1.19.4tot het opnieuw afgeven, mits de huidige parkeerkaart nog niet is verlopen, van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)60,90
1.19.5tot het afgeven van een duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)60,90

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

       

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en technische werkzaamheden 2012 (UAV 2012) , voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en technische werkzaamheden 2012 (UAV 2012) , voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2699, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. De opgegeven bouwkosten worden getoetst aan de op dat moment geldende vastgestelde lijst van Regionaal overleg Eindhoven bouwtoezicht (ROEB). Deze lijst is als bijlage toegevoegd. Wanneer de ROEB-lijst niet toepasbaar is dan dient door de aanvrager omgevingsvergunning een offerte overlegd te worden. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.3Sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht  
     
2.1.2In dit hoofdstuk voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
     
2.1.3In dit hoofdstuk voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld  
     
 Afronding bouw-, sloop- en aanlegkosten  
2.1.4Voor de berekening van de verschuldigde leges worden de bouwkosten indien deze meer dan € 1.000,00 bedragen naar beneden afgerond op een veelvoud van € 1.000,00. Dit is van overeenkomstige toepassing op de sloopkosten en de aanlegkosten.  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag/bevestiging vergunningsvrij bouwen

2.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
2.2.1.1om vooroverleg c.q. beoordeling van een conceptaanvraag om omgevingsvergunning in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is:  0,1%
 van de bouwkosten zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld    
 met een minimum van: 187,60
 Hieronder wordt tevens begrepen een verzoek van de aanvrager om te beoordelen of een voorgenomen project (voor de activiteit bouwen dan wel planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit) binnen een bestemmingsplan past, dan wel een beoordeling of voor dit project een omgevingsvergunning is vereist.    
2.2.1.2Welstand- en/of monumententoets    
 Als het verzoek om vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag op verzoek wordt voorgelegd aan de externe commissie of aan het kwaliteitsteam de Contreie, ter verkrijging van een advies voor het voorgenomen project, geldt een tarief van: 189,50

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit onderdeel en de onderdelen 2.4 en 2.5. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
       
2.3.1Bouwactiviteiten    
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 100.000,00 (exclusief omzetbelasting) bedragen: 2,2% van de bouwkosten met een minimum van400,00
 een maximum van 2.000,00
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 100.000,00 tot € 1.000.000,00 (excl. Omzetbelasting) bedragen: 2% van de bouwkosten    
 Met een maximum van18.000,00
2.3.1.1.3indien de bouwkosten meer bedragen dan € 1.000.000,00 (exclusief omzetbelasting): 1,8% van de bouwkosten.    
 Verplicht advies externe agrarische commissie    
2.3.1.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien voor een bouwplan en/of een bestemmingswijziging voor het vestigen, uitbreiden of wijzigen van een (voormalig) agrarisch bedrijf of perceel, een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:660,00
     (excl. btw)
 Welstand- en monumententoets excessenregeling    
2.3.1.2Als er sprake is van een exces en dit voorgelegd wordt aan de externe commissie ter verkrijging van een advies voor het voorgenomen project, geldt een tarief van: 384,00
 Met een verhoging in geval van overleg van 48,00
 En hierop een verhoging in het geval van bezichtiging ter plaatse95,00
       
 Achteraf ingediende aanvraag    
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 2,5% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.    
       
2.3.2Aanlegactiviteiten    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief 187,60
       
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit    
2.3.3.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en er tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:    
2.3.3.1.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):375,30
2.3.3.1.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)375,30
2.3.3.1.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)4.161,20
2.3.3.1.4Vervallen    
2.3.3.2Vervallen    
2.3.3.3Artikel 2.3.3, lid 1 t/m 2 is niet van toepassing indien kosten worden verhaald op basis van de “regeling kostenverhaal bij kleine bouwplannen” alsmede bij toepassing van een vastgesteld exploitatieplan.    
       
2.3.4 2.3.4.1Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.4.1.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):375,30
2.3.4.1.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):375,30
2.3.4.1.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):4.161,20
2.3.4.1.4vervallen    
2.3.4.1.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):375,30
2.3.4.2Indien de omgevingsvergunning slechts kan worden verleend na verlening van een ontheffing als bedoeld in hoofdstuk 2 paragraaf 5 van de Bouwverordening geldt een toeslag van:183,80
2.3.4.3Artikel 2.3.4 lid 1 is niet van toepassing indien kosten worden verhaald op basis van de “regeling kostenverhaal bij kleine bouwplannen” alsmede bij toepassing van een vastgesteld exploitatieplan.    
       
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken, inrichtingen of terreinen in relatie tot brandveiligheid    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.5.1indien het betreft een vergunning voor het tijdelijk in gebruik houden van een bouwwerk, inrichting of terrein ten behoeve van een evenement:94,75
2.3.5.2Indien het betreft een vergunning voor het in gebruik houden van een bouwwerk of inrichting (als bedoeld in de NEN 2580):    
2.3.5.2.1indien het bruto vloeroppervlak 200 m² of minder bedraagt:520,40
2.3.5.2.2indien het bruto vloeroppervlak meer dan 200 m² tot 1.000 m² bedraagt:520,40
 vermeerderd met een bedrag van:114,15
 voor elke 100 m² of gedeelte daarvan boven de 200 m²;    
2.3.5.2.3indien het bruto vloeroppervlak 1.000 m² tot 5.000 m² bedraagt:1.425,40
 vermeerderd met een bedrag van:45,75
 voor elke 100 m² of gedeelte daarvan boven de 1.000 m²;    
2.3.5.2.4indien het bruto vloeroppervlak 5.000 m² of meer bedraagt:3.260,90
 vermeerderd met een bedrag van:18,10
 voor elke 100 m² of gedeelte daarvan boven de 5.000 m².    
2.3.5.3Indien het betreft een vergunning voor het in gebruik houden van een terrein, met een onbebouwde terreinoppervlakte (als bedoeld in de NEN 2580):    
2.3.5.3.1indien het onbebouwde terreinoppervlakte 200 m² of minder bedraagt:520,40
2.3.5.3.2indien het onbebouwde terreinoppervlakte 201 m² tot en met 1.000 m² bedraagt:520,40
 vermeerderd met een bedrag van:79,10
 voor elke 100 m² of gedeelte daarvan boven de 200 m²;    
2.3.5.3.3indien het onbebouwde terreinoppervlakte 1.001 m² tot en met 5.000 m² bedraagt:1.154,75
 vermeerderd met een bedrag van:11,20
 voor elke 100 m² of gedeelte daarvan boven de 1.000 m²;    
2.3.5.3.4indien het onbebouwde terreinoppervlakte 5.001 m² tot en met 50.000 bedraagt:1.605,80
 vermeerderd met een bedrag van:2,80
 voor elke 100 m² of gedeelte daarvan boven de 5.000 m²;    
2.3.5.3.5indien het onbebouwde terreinoppervlakte 50.001 m² of meer bedraagt:2.873,70
 vermeerderd met een bedrag van:1,50
 voor elke 100 m² of gedeelte daarvan boven de 50.000 m².    
2.3.5.4Voor het aanpassen van een bestaande omgevingsvergunning die betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, voor een bouwwerk, inrichting of terrein dat gedeeltelijk wordt vernieuwd, dan wel wordt veranderd of wordt vergroot, wordt de leges slechts berekend over het oppervlak dat wordt vernieuwd, dan wel wordt veranderd of vergroot, vermeerderd met het oppervlak van de ruimten die direct grenzen aan de beschouwde ruimte(n), met een maximum van tweemaal het oppervlak van de ruimten die worden vernieuwd, veranderd of vergroot.  
2.3.5.5Voor het aanpassen van een bestaande omgevingsvergunning, die betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, voor een veranderd gebruik, zonder dat sprake is van een verbouwing of anderszins, wordt de leges slechts berekend over het oppervlak dat wordt vernieuwd, dan wel veranderd of vergroot, vermeerderd met het oppervlak van de ruimten die direct grenzen aan de beschouwde ruimte(n) die worden vernieuwd, veranderd of vergroot.  
       
2.3.6Verwijderd    
2.3.7Gereserveerd    
       
2.3.8Aanleggen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 187,55
       
2.3.9Uitweg/inrit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van artikel 2.12 van de "Algemene plaatselijke verordening Oosterhout 2010" een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:187,55
       
2.3.10Gereserveerd    
2.3.11Gereserveerd    
2.3.12Gereserveerd    
2.3.13Gereserveerd    
2.3.14Andere activiteiten    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:    
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:187,55
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft:187,55
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:187,55
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;    
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.    
       
2.3.16Beoordeling bodemrapport    
 De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de Bouwverordening:    
2.3.16.1Indien de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5740, uitgave 2009 – of latere versie – of een historisch onderzoek als bedoeld in de NEN 5725, uitgave 2009 – of latere versie – naar het historisch gebruik naar de bodemgesteldheid betreft: 98,00
2.3.16.2Indien de aanvraag een verkennend onderzoek volgens NEN 5740, uitgave 2009 – of latere versie – naar de bodemgesteldheid betreft:196,00
2.3.16.3Indien de onderzoeksdata (aanvullend) in xml-formaat conform het SIKB (stichting infrastructuur kwaliteitsborging bodembeheer) protocol 0101 wordt ingediend, wordt een korting van 25% op de leges toegepast.    
       
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen    
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 299,05
2.3.17.2Indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:299,05

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in 2.2.1.1, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in 2.3. Hierbij geldt als voorwaarde dat het om hetzelfde project gaat en het vooroverleg met een positief advies is afgerond.  

Hoofdstuk 5 Afwijkende tarieven

2.5.1Tarief bij buiten behandeling stellen aanvraag Indien een aanvraag om omgevingsvergunning incompleet is en niet verder in behandeling wordt genomen omdat de aanvrager, na daartoe in de gelegenheid te zijn gesteld, de aanvraag niet of onvoldoende completeert, bedragen de leges in afwijking van het bepaalde onder 2.3.1 tot en met 2.3.17 (Bouwactiviteiten) een bedrag van: 187,55
       
2.5.2Tarief bij intrekken aanvraag Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, en 2.3.6 , intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.    
2.5.2.1Indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het indienen van de aanvraag, bedraagt de teruggaaf 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.    
2.5.2.1Indien op schriftelijk verzoek van de vergunninghouder een hem verleende omgevingsvergunning inzake een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of sloopactiviteiten, waarbij geen gebruik is gemaakt van de vergunning, wordt 25% van het op grond van artikel 2.3.1 verschuldigde bedrag gerestitueerd, mits de intrekking plaatsvindt binnen drie jaar na de datum van vergunningverlening, dan wel de datum waarop de vergunning van rechtswege is verleend    
2.5.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de Bouwverordening, met inbegrip van de tot het moment van afgifte daarin aangebrachte wijzigingen, met de Nadere Regelen, inclusief de Toelichting op de Bouwverordening 20,20

Hoofdstuk 6 Vervallen

     

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:187,55

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro):    
2.8.1.1indien sprake is van een initiatief waarvan op grond van de Wabo een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen is vereist wordt het onder 2.3.1 verschuldigde bedrag:    
2.8.1.1.1indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 300.000,004.161,10
2.8.1.1.2indien de bouwkosten meer bedragen dan € 300.000,00: 1% van de bouwkosten (met als minimum het bedrag genoemd onder 2.8.1.1.1)tot een maximum van 10.874,75
2.8.1.2indien geen sprake is van een bouwactiviteit 4.161,10
       
2.8.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een wijzigingsplan of uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a. en b., van de Wro:    
2.8.2.1indien sprake is van een initiatief waarvan op grond van de Wabo een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen is vereist: wordt het onder 2.3.1 verschuldigde bedrag, verhoogd met4.161,10
2.8.2.2indien geen sprake is van een bouwactiviteit: het onder 2.3.1 verschuldigde bedrag, verhoogd met 410,40
       
2.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing hogere waarde als bedoeld in of krachtens de artikelen 47 en volgende (industrielawaai) en 83 en volgende (wegverkeerslawaai) van de Wet geluidhinder of artikel 4.10 en volgende (spoorweglawaai) van het Besluit geluidhinder:1.223,80
       
2.8.4Artikel 2.8.1 en 2.8.2 zijn niet van toepassing indien kosten worden verhaald op basis van de “regeling kostenverhaal bij kleine bouwplannen” alsmede bij toepassing van een vastgesteld exploitatieplan.    

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 Overschrijving vergunningen en ontheffingen    
2.10.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een overschrijving van een vergunning op naam van een rechtverkrijgende als bedoeld in artikel 2.25, tweede lid, van de Wabo: 79,40
       
 Inzage/inlichtingen bouwdossier    
2.10.2Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken ( digitaal of analoog) en/of het verlenen van inzage van een bouwdossier - welke niet ter inzage ligt - per bouwdossier: 18,30
       
2.10.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde beschikking: 183,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:    
3.1.1een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet voor een horeca- of slijterijbedrijf506,70
3.1.2een toevoeging of verwijdering van een leidinggevende, niet zijnde de ondernemer(s) op een bestaande vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet39,50
3.1.3een verandering van ondernemingsvorm en toevoeging of verwijdering leidinggevenden op een bestaande vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet79,00
3.1.4een verandering van inrichtingsgegevens op een bestaande vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet, als gevolg van verbouwingen, toevoegingen en wijzigingen van lokaliteiten en terrassen131,65
3.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet voor ieder daaraan besteed kwartier 15,15
       

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

3.2.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning) 36,70

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
3.3.1tot het verstrekken van een vergunning om een seksinrichting te exploiteren of een bestaande vergunning te wijzigen524,10
 Het tarief bedraagt voor het afgeven van een vergunning:    
3.3.1.1om een seksinrichting te exploiteren of te wijzigen2.620,00
3.3.1.2om een escortbedrijf te exploiteren of te wijzigen263,25
3.3.2Met dien verstande dat, indien tot daadwerkelijke vergunningverlening onder 3.3.1.1. wordt overgegaan, het onder 3.3.1.vermelde bedrag in mindering wordt gebracht.    

Hoofdstuk 4 Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening:    
3.6.1Indien het betreft een vergunning voor het tijdelijk in gebruik houden van een inrichting ten behoeve van een evenement, dan wel indien het een tent of ander tijdelijk bouwsel betreft 94,70
3.6.2Indien het betreft een vergunning voor het in gebruik houden van een inrichting met een oppervlakte (als bedoeld in de NEN 2580) van:    
 a.200 m² of minder530,50
 b.vanaf 200 m² tot 1.000 m²530,50
  vermeerderd met een bedrag van 80,70
  voor elke 100 m² of gedeelte daarvan boven de 200 m²    
 c.vanaf 1.000 m² tot 5.000 m²1.177,75
  vermeerderen met een bedrag van 11,35
  voor elke 100 m² of gedeelte daarvan boven de 1.000 m²    
 d.vanaf 5.000 m² tot 50.000 m²1.637,90
  vermeerderd met een bedrag van 2,90
  voor elke 100 m² of gedeelte daarvan boven de 5.000 m²    
 e.vanaf 50.000 m²2.931,10
  vermeerderd met een bedrag van 1,50
  voor elke 100 m² of gedeelte daarvan boven de 50.000 m²    
  en een maximum van1.489,20
3.6.3Voor het aanpassen van een bestaande vergunning, overeenkomstig het bepaalde in artikel 2.1.1, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening, voor een inrichting, niet zijnde een bouwwerk dat gedeeltelijk wordt vernieuwd, dan wel veranderd of vergroot, worden het tarief als bedoeld in 3.6.2 en 3.6.3, slechts berekend over het oppervlak dat wordt vernieuwd, veranderd of vergroot, vermeerderd met het oppervlak van de ruimten die direct grenzen aan de beschouwde ruimte(n), met een maximum van tweemaal de oppervlakte van de ruimten die worden vernieuwd, veranderd of vergroot.    
3.6.4Voor het aanpassen van een bestaande vergunning, overeenkomstig het bepaalde in artikel 2.1.1, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening, voor een veranderd gebruik, zonder dat er sprake is van verbouwing of anderszins, worden de leges, als bedoeld in 3.6.2 en 3.6.3, slechts berekend over het oppervlak met veranderd gebruik, vermeerderd met het oppervlak van de ruimten die direct grenzen aan de beschouwde ruimte(n), met een maximum van tweemaal de oppervlakte van de ruimten met veranderd gebruik.    
3.6.5De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een bestaande vergunning, als bedoeld in artikel 2.1.1, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening94,70
3.6.6De leges bedragen voor van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.5, tweede lid, van de Brandbeveiligingsverordening (ontheffing op verbod open vuur en roken) 94,70

Hoofdstuk 7 Archeologie

3.7.1Het tarief bedraagt voor het raadplegen en leveren van informatie van de gemeentelijke archeologische beleidskaart, per daaraan besteed half uur 49,00
3.7.2Voor het in behandeling nemen van een beoordeling, namens het bevoegd gezag, van een door derden (archeologische bedrijven) opgesteld:    
3.7.2.1 Programma van Eisen inzake archeologisch (voor)onderzoek overeenkomstig het Protocol opstellen Programma van Eisen, Kwaliteitsnorm voor de Nederlandse Archeologie 784,00
 Plan van Aanpak inzake archeologisch (voor)-onderzoek196,00
 offerte voor eventueel archeologisch (voor)onderzoek 196,00
 rapportage betreffende uitgevoerd archeologisch (voor)onderzoek, ex artikel 39, tweede lid, artikel 40, eerste lid en artikel 41, eerste lid van de Monumentenwet 784,00

Hoofdstuk 8 Diversen

3.8.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een vergunning tot het hebben van een (licht)reclame, bedraagt187,55
3.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking36,70

Behoort bij het besluit van de raad van de gemeente Oosterhout van 15 december 2015 tot vaststelling van de ‘Legesverordening Oosterhout 2016’.

De Griffier,