Overheidsorganisatie | Gemeente Coevorden |
---|---|
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Coevorden 2016 |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Coevorden 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Algemeen bestuur en organisatie |
Geen
Gemeentewet artikel 160, aanhef en eerste lid onder c
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-04-2016 | 01-01-2016 | 29-12-2016 | wijziging bijlage 1 (organogram) | 12-04-2016 | n.v.t. |
01-01-2016 | 21-04-2016 | nieuwe regeling | 15-12-2015 | n.v.t. |
Nr. <…>
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Coevorden;
gelezen het voorstel van de afdeling Kwaliteit en Concerncontrol van 25 november 2015;
gelet op artikel 160, aanhef en eerste lid onder c Gemeentewet,
besluit:
vast te stellen het navolgende besluit.
In dit besluit wordt verstaan onder:
algemeen directeur: het hoofd van de ambtelijke organisatie;
ambtelijke organisatie: het geheel van natuurlijke personen, in dienst van de gemeente Coevorden, anders dan de bestuurders;
concerncontroller: de ambtenaar die is belast met de sturing van de planning- en controlcyclus en de advisering van het college en management op het gebied van kwaliteitsbewaking en kwaliteitsverbetering van de bedrijfsvoering.
concernmanager: de ambtenaar belast met de integrale aansturing van een afdeling;
medewerker: de natuurlijke personen die in dienst zijn van de gemeente Coevorden, anders dan bestuurders en leidinggevenden
teamleider: de ambtenaar die eerstverantwoordelijk is voor en leiding geeft aan de medewerkers van een taakveld, of een cluster van samenhangende taakvelden;
unitmanager: de ambtenaar belast met de integrale aansturing van een unit
1. De hoofdstructuur en inrichting van de organisatie is tot stand gekomen vanuit de dragende gedachte dat:
de organisatie open en omgevingsbewust is;
de organisatie compact en flexibel is;
er contextgedreven en systeemgedreven wordt gewerkt.
2. De ambtelijke organisatie bestaat uit drie afdelingen en een unit, overeenkomstig bijlage 1 van dit besluit.
3. De algemeen directeur kan besluiten de structuur van elke afdeling nader onder te verdelen. Over een dergelijk voornemen wordt de betrokken concernmanager gehoord.
4. De algemeen directeur kan besluiten tot toewijzing van onderdelen van het takenpakket van een afdeling aan een andere afdeling. Over een dergelijk voornemen worden de betrokken concernmanagers gehoord.
1. Onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van burgemeester en wethouders is de algemeen directeur het hoofd van de ambtelijke organisatie.
2. De algemeen directeur is verantwoordelijk voor de organisatiebrede strategische beleidsontwikkeling en kaderstelling voor de organisatie waaronder:
het signaleren en analyseren van in- externe ontwikkelingen en de vertaling hiervan in beleidsinitiatieven en instrumenten;
het ontwikkelen, toetsen en bewaken van kaders en richtlijnen op het strategische beleidsterrein.
3. De algemeen directeur is voorzitter van het managementteam en is eindverantwoordelijk voor:
het aansturen van de concernmanagers, de unitmanager en de concerncontroller;
het ontwikkelen en het functioneren van de organisatie;
het formuleren, bewaken en realiseren van de doel- en taakstellingen van de organisatie;
de kwaliteit, kwantiteit en tijdigheid van de geleverde producten en diensten;
het bewaken van processen, afstemming en samenwerking tussen de verschillende organisatie-eenheden;
de bedrijfsvoering en inzet van middelen.
4. De algemeen directeur treedt op als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden.
1. De concernmanager voert zijn taken uit onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur.
2. De concernmanager geeft integraal leiding aan zijn afdeling, waaronder de verantwoordelijkheid voor:
het direct aansturen en coachen van teamleiders en medewerkers;
het formuleren en bewaken van de doel- en taakstellingen van de eenheid;
de kwaliteit en tijdigheid van de geleverde producten en diensten;
de bedrijfsvoering en het beleid en taken op het gebied van personeel, informatisering, organisatie, financiën, aanschaf en huisvesting;
het bewaken van processen, afstemming en samenwerking tussen de verschillende organisatie-eenheden.
3. De concernmanager is verantwoordelijk voor beleidsontwikkeling en -uitvoering binnen zijn afdeling, waaronder:
het signaleren en analyseren van in- en externe ontwikkelingen en de vertaling van hiervan in beleidsinitiatieven en instrumenten;
het toetsen van beleid op effect.
4. De concernmanager adviseert en rapporteert de directie over de realisatie van gestelde doelen, inzet van middelen en beleidsontwikkelingen.
1. De unitmanager voert zijn taken uit onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur.
2. De unitmanager geeft integraal leiding aan zijn unit, waaronder de verantwoordelijkheid voor:
het direct aansturen en coachen van medewerkers;
de HR-gesprekscyclus;
het formuleren en bewaken van de doel- en taakstellingen van de unit;
de kwaliteit en tijdigheid van de geleverde producten en diensten;
de bedrijfsvoering en het beleid en taken op het gebied van personeel, informatisering, organisatie, financiën, aanschaf en huisvesting;
het bewaken van processen, afstemming en samenwerking tussen de verschillende organisatie-eenheden.
3. De unitmanager is verantwoordelijk voor beleidsontwikkeling en -uitvoering binnen zijn unit, waaronder:
het signaleren en analyseren van in- en externe ontwikkelingen en de vertaling van hiervan in beleidsinitiatieven en instrumenten;
het toetsen van beleid op effect.
4. De unitmanager adviseert en rapporteert de directie over de realisatie van gestelde doelen, inzet van middelen en beleidsontwikkelingen.
1. De concerncontroller voert zijn taken uit onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur.
2. De concerncontroller is eerste adviseur van de algemeen directeur, het bestuur en het managementteam en geeft gevraagd en ongevraagd advies en rapporteert over de realisatie van gestelde doelen, beleidsinitiatieven en instrument ontwikkelingen.
3. De concerncontroller draagt zorg voor de kaders en richtlijnen voor strategische beleids- en/of instrumentenontwikkeling en -toepassing ten behoeve van de bedrijfsvoering en de planning en controlcyclus.
4. De concerncontroller ontwikkelt en verzorgt de informatievoorziening en communicatie over beleidsontwikkeling, -uitvoering en evaluatie aan de algemeen directeur, het managementteam en de medewerkers.
5. De concerncontroller ontwikkelt en geeft inhoud aan risicomanagement.
a. De teamleider voert zijn taken uit onder verantwoordelijkheid van de concernmanager van de afdeling waartoe zijn team behoort.
b. De teamleider is verantwoordelijk voor:
het direct aansturen en coachen van medewerkers;
de HR-gesprekscyclus;
het formuleren, bewaken en realiseren van de doel- en taakstellingen van het team;
de kwaliteit, kwantiteit en tijdigheid van de geleverde producten en diensten op zijn taakgebieden, zoals verwoord in bijlage 2;
het zorgdragen voor een efficiënte en effectieve inzet van beschikbare middelen.
c. Draagt zorg voor de beleidsuitvoering of beleidsontwikkeling en -advisering op het werkterrein van het team, waaronder:
het signaleren en analyseren van in- en externe ontwikkelingen en de vertaling hiervan in (beleids) initiatieven;
het toetsen en/of beoordelen van beleidsvoornemens en/of plannen, aanvragen, rapportages, vergunningen, programma’s, trajecten, berekeningen en tekeningen.
d. De teamleider adviseert en rapporteert over de realisatie van gestelde doelen en ontwikkelingen op het werkterrein van het team aan de concernmanager van de afdeling waartoe zijn team behoort.
1. De heffingsambtenaar wordt bij diens afwezigheid vervangen door de concernmanager publieksservice en bij diens afwezigheid vervolgens conform de vervanging als genoemd in lid 4.
2. De invorderingsambtenaar wordt bij diens afwezigheid vervangen door de concernmanager bedrijfsvoering en bij diens afwezigheid vervolgens conform de vervanging als genoemd in lid 4.
3. De algemeen directeur wordt bij diens afwezigheid in de volgende volgorde vervangen:
Unitmanager bestuurs- en concernondersteuning
Concernmanager bedrijfsvoering
Concernmanager publieksservice
Concernmanager leefomgeving
4.
De concernmanagers, unitmanager en teamleiders worden bij hun afwezigheid als volgt vervangen:
Functie | Eerste vervanger | Tweede vervanger |
Concernmanager leefomgeving | Concernmanager publieksservice | Te bepalen door de concernmanager leefomgeving |
Concernmanager publieksservice | Concernmanager leefomgeving | Te bepalen door de concernmanager publieksservice |
Concernmanager bedrijfsvoering | Unitmanager bestuurs- en concernondersteuning | Te bepalen door de concernmanager bedrijfsvoering |
Unitmanager bestuurs- en concernondersteuning | Concernmanager bedrijfsvoering | Te bepalen door de unitmanager bestuurs- en concernondersteuning |
Teamleider omgevingsontwikkeling | Teamleider economie & leefbaarheid | Teamleider vastgoed & infrastructuur |
Teamleider economie & leefbaarheid | Teamleider omgevingsontwikkeling | Teamleider vastgoed & infrastructuur |
Teamleider vastgoed & infrastructuur | Teamleider omgevingsontwikkeling | Teamleider economie & leefbaarheid |
Teamleider openbare ruimte zuid | Teamleider openbare ruimte noord | Teamleider vastgoed & infrastructuur |
Teamleider openbare ruimte noord | Teamleider openbare ruimte zuid | Teamleider vastgoed & infrastructuur |
Teamleider KCC, burgerzaken & belastingen | Teamleider maatschappelijke ondersteuning | Teamleider actief voor werk |
Teamleider maatschappelijke ondersteuning | Teamleider actief voor werk | Teamleider KCC, burgerzaken & belastingen |
Teamleider actief voor werk | Teamleider maatschappelijke ondersteuning | Teamleider KCC, burgerzaken & belastingen |
Teamleider advies & services | Teamleider advies & middelen | Concernmanager bedrijfsvoering |
Teamleider advies & middelen | Teamleider advies & services | Concernmanager bedrijfsvoering |
5. Indien zowel de eerste als tweede vervanger als bedoeld in het vierde lid niet beschikbaar zijn, voorziet de leidinggevende zelf in zijn vervanging.
1. Collegiaal management is het leidende managementprincipe van de organisatie, waarbij in het denken en handelen van het management de belangen van de organisatie voor de belangen van de eigen afdeling gaan.
2. Het managementteam bestaat uit de algemeen directeur en de concernmanagers en zorgt gezamenlijk voor de uitvoering van die zaken die in het belang zijn voor het concern.
3. Het managementteam
adviseert het college en de algemeen directeur bij bestuurlijk strategische en gemeentebrede vraagstukken;
heeft tot taak de gemeentelijke organisatie als geheel in stand houden en te ontwikkelen en een cultuur die bijdraagt aan het verwezenlijken van de organisatiedoelen te bevorderen;
draagt zorg voor de afdelingsoverschrijdende vorming van het middelenbeleid en de coördinatie van en toezicht op het beheer en inzet van deze middelen;
stelt kaders vast voor de inhoudelijke en bedrijfsvoeringprocessen en de beheersing daarvan en organiseert de integrale samenhang, afstemming en monitoring.
4. Het managementteam is gezamenlijk verantwoordelijk voor de tijdige signalering van vraagstukken van strategische aard en de advisering hierover richting het bestuur.
1. Ter bewaking van de eenheid in advisering door het organisatieonderdeel en ter bevordering van de onderlinge coördinatie en de samenwerking vindt binnen elke afdeling en binnen elk team periodiek werkoverleg plaats.
2. De concernmanager en de teamleider dragen de zorg voor de organisatie van respectievelijk het afdelingsoverleg en teamoverleg.
1. Ter bevordering van de onderlinge samenwerking en afstemming vindt periodiek een leidinggevendenoverleg plaats.
2. Het overleg is gericht op ontwikkelingen van algemene aard.
3. Alle leidinggevenden van de organisatie nemen deel aan dit overleg.
4. Door het leidinggevendenoverleg kunnen derden worden uitgenodigd om structureel of eenmalig aan het leidinggevendenoverleg deel te nemen.
1. Tussen de concernmanager en de portefeuillehouder vindt periodiek overleg plaats.
2. Het overleg is gericht op de ondersteuning van de portefeuillehouder in zijn rol als bestuurder.
3. In het overleg worden politiek-bestuurlijke zaken binnen de portefeuille besproken en aangelegenheden die betrekking hebben op de externe vertegenwoordiging van de gemeente door de portefeuillehouder.
4. Voor zover deze van belang zijn voor de portefeuillehouder, wordt gesproken over de voortgang, knelpunten en prioriteitstelling van de producten die de afdeling levert.
5. De concernmanager draagt de zorg voor de organisatie en verslaglegging van het overleg.
Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels vast te stellen ten aanzien van de structuur en werkwijze van de ambtelijke organisatie.
Dit besluit wordt aangehaald als: “Organisatiebesluit gemeente Coevorden 2016”.
De Organisatieverordening gemeente Coevorden 2011 wordt ingetrokken.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2016.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders gemeente Coevorden in haar vergadering van 15 december 2015.
, secretaris
, burgemeester
Afdeling leefomgeving
Economie en bedrijven
Ruimtelijke Ontwikkeling
Infrastructuur
Civiele techniek
Beheer openbare ruimte
Vastgoed handhaving en veiligheid
Vergunningen RO backoffice
Onderwijs
Cultuur
Afdeling publieksservice
Zorg en Welzijn
Participatie c.a.
Sociale teams
Burgerzaken
Belastingen
Afdeling bedrijfsvoering
Financiën en Control
Personeel en Organisatie
ICT
Informatievoorziening
Facilitair
Juridische zaken en inkoop
Unit Bestuurs- & concernondersteuning
Programmasturing
Concernondersteuning
Bestuursadvisering
Directiesecretaris
Communicatie, Kabinet Bestuurssecretariaat
Team Advies & Middelen
Financiële administratie
Financieel advies, beleid en treasury
Juridische zaken
Inkoop en contractbeheer
Control, AO/IC en benchmarks
Planning & Control-cyclus
Secretariaat commissie bezwaarschriften
P&O advies, beleid en ARBO
Personeels- en salarisadministratie
Team Advies & Services
Archief
Post
Historisch archief en archivaris
I-advies
Informatiebeveiliging
Accountmanagement ICT
Managementinformatie
Facilitair
Bodes
Beheer
Team KCC, Burgerzaken & Belastingen
Afhandeling eerstelijns klantcontacten
Burgerzaken
Verkiezingen
Huwelijken
Begraafplaatsadministratie
Adresonderzoek
Naturalisatie
Belastingen en heffingen en kwijtscheldingen
Team Maatschappelijke Ondersteuning
Jeugd
Wet maatschappelijke ondersteuning
Schuldhulp
Armoedebeleid
Inkoop Sociaal Domein
Sociale Teams
Vrijwilligers en mantelzorg
Maatschappelijke Welzijn Coevorden
Humanitas
Team Actief voor Werk
Reïntegratie van de doelgroep van de Participatiewet
Terugkeer naar werk
Sociaal maatschappelijke activering
Juridische kwaliteitstaken op het gebied van de Wet maatschappelijke participatie, schuldhulp en jeugd
Team Economie & Leefbaarheid
Economische ontwikkeling
Ondernemersdienstverlening
Openbare orde en veiligheid
Vergunningen APV
Maatschappelijke en sport accommodaties
Wonen en leefomgeving
Voorzieningen in wijken en kernen
Subsidies Welzijn en leefomgeving
Team Vastgoed & Infrastructuur
Vastgoed
Infrastructuur
Coördinatie van teams openbare ruimte
Afval / reiniging
Team Openbare Ruimte Noord
Groenonderhoud openbare ruimte
Onderhoud sportvelden en begraafplaatsen
Afhandeling meldingen en calamiteiten in de openbare ruimte
Contact met (groepen) burgers over de openbare ruimte
Weginspecties, onderhoud bebording en klein straatwerk
Onderhoud riolering
Consignatie (7x24)
Gladheidsbestrijding
Ondersteuning bij evenementen, wijk- en dorpenronde en gebiedsgericht werken
Operationele begeleiding WWB-ers en WSW-ers (geen formeel werkgeverschap)
Team Openbare Ruimte Zuid
Groenonderhoud openbare ruimte
Onderhoud sportvelden en begraafplaatsen
Afhandeling meldingen en calamiteiten in de openbare ruimte
Contact met (groepen) burgers over de openbare ruimte
Weginspecties, onderhoud bebording en klein straatwerk
Onderhoud riolering
Consignatie (7x24)
Gladheidsbestrijding
Ondersteuning bij evenementen, wijk- en dorpenronde en gebiedsgericht werken
Operationele begeleiding WWB-ers en WSW-ers (geen formeel werkgeverschap)
Team Omgevingsontwikkeling
Klantcontact vergunningen
Vergunningverlening
Toezicht en handhaving
Juridische kwaliteitszorg
Ruimtelijke ontwikkelprojecten
Strategisch ruimtelijk beleid
Beleid cultuurhistorie, archeologie, water, bodem/duurzaamheid
Ruimtelijke procedures