Organisatie | Zevenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | nr 12.01 Algemene Subsidieverordening |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Maatschappelijke zorg en welzijn, instellingen |
Vervangt o.a. de Subsidieverordening welzijn en sport gemeente Angerlo 2003 i.v.m. gemeentelijke herindeling 2005 en is in 2015 aangevuld ivm het lokale innovatiefonds binnen het Sociaal Domein.
Art 147,149 Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-06-2015 | 01-01-2020 | Wijziging ivm kaderstelling lokale innovatiegelden Sociaal Domein. | 27-05-2015 Zevenaar Post, 17-6-2015 | IN15.678 | |
01-01-2008 | 01-01-2008 | 20-10-2016 | Nieuwe regeling i.v.m. gemeentelijke herindeling | 25-09-2007 Zevenaar Post, 30-1-2008 | 07-066 |
01-01-2002 | 01-01-2020 | aanpassing na invoering Euro | 19-12-2001 Zevenaar Post, datum onbekend | 01-107 |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
gericht op het belang van de gemeente en/of haar inwoners en passend
binnen de door de raad vastgestelde beleidsregels, grondslagen en
doelstellingen, die door de aanvrager zal worden uitgevoerd en door het
college kan worden gesubsidieerd.
c.begroting: een overzicht van de voor het boekjaar geraamde inkomsten en uitgaven van
de aanvrager, voor zover deze betrekking hebben op activiteiten waarvoor
d.boekjaar: kalenderjaar, tenzij met de subsidieontvanger een andere periode is
e.budgetsubsidie: subsidie aan semi-publieke instellingen voor activiteiten/prestaties, welke voor
maximaal een 4-jaarlijks tijdvak wordt verleend en waarbij een
uitvoeringsovereenkomst met de instelling wordt gesloten inzake de uitvoering
van afgesproken activiteiten, waarbij het subsidiebedrag
direct wordt gerelateerd aan een bepaald niveau van activiteiten, een en ander
conform de bepalingen in het hoofdstuk budgetsubsidies.
één en ander conform de bepalingen in het hoofdstuk incidentele subsidies.
h.instelling: een rechtspersoonlijkheid bezittende organisatie, die zich ten doel stelt
zonder winstoogmerk prestaties/activiteiten te verrichten op het gebied van het
specifieke welzijnswerk ten behoeve van de inwoners van de gemeente
i.meerjarensubsidie: subsidie die voor de duur van meerdere jaren jaarlijks wordt verstrekt middels
j.subsidie: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt
met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als
betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten
beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald
uitvoering van de verleningsbeschikking, waarin de subsidieontvanger
zich verplicht om de activiteiten te verrichten en de overeengekomen
prestaties te leveren waarvoor de subsidie is verleend
o.waarderingssubsidie: een vaste geldelijke bijdrage, die voor een tijdvak van 2 jaar wordt
vastgesteld een en ander conform de bepalingen in de notitie
subsidiegrondslagen voor jeugd- en jongeren, kunst en cultuur, sport en zorg,
waarmee de gemeente aangeeft bepaalde activiteiten of een bepaald
maatschappelijk doel te waarderen, zonder deze naar aard of inhoud te willen
p.welzijnsprogramma: Een jaarlijks door het college van burgemeester en wethouders uit te geven
document waarin de subsidieplafonds, de verdeelsleutel van het beschikbare
subsidiebudget en het te verwachten subsidiebedrag aan de te subsidiëren
verenigingen en instellingen wordt medegedeeld.
q. Lokaal innovatiebudget: Een jaarlijks vastgesteld percentage op basis van het inkoopbudget waarmee de gemeente een impuls wil geven aan de creativiteit en innovatiekracht van de maatschappelijke partners op lokaalniveau.
Artikel 2 Reikwijdte verordening
1.Deze verordening is van toepassing op het verlenen van subsidies aan instellingen op het terrein vanhet specifieke welzijn (jeugd- en jongeren, kunst en cultuur, sport en zorg), wier activiteiten eendirecte bijdrage leveren aan het welbevinden van de ingezetenen van de gemeente Zevenaar. Deze verordening biedt evenzeer ruimte voor invulling en uitwerking van het lokale deel van het innovatiefonds sociaal domein.
2.Het college is bevoegd om, per beleidsterrein als genoemd in lid 1 van dit artikel, beleidsregels vastte stellen en past tevens de grondslagen toe zoals geformuleerd in de notitie subsidiegrondslagen,
3.Voor zover niet in een bijzondere subsidieregeling anders is bepaald, zijn de bepalingen van dezeverordening van toepassing.
Artikel 3 Beslissingsbevoegdheid subsidieverstrekking
Het college is bevoegd tot het nemen van alle besluiten ter uitvoering van deze verordening.
Artikel 4 Rechtspersoonlijkheid
1.Subsidie kan slechts worden verleend aan rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid, die zichzonder winstoogmerk ten doel stelt, door het gemeentebestuur erkende belangen van ideële en/ofmateriële aard te behartigen.
2.In bijzondere gevallen kan het college, in afwijking van het gestelde in het eerste lid, subsidieverlenen aan instellingen zonder volledige rechtspersoonlijkheid of natuurlijke personen.
5.In bijzondere gevallen kan het college bepalen dat van het gestelde in het derde en vierde lid magworden afgeweken.
6. Voor de verlening van subsidiegelden ten behoeve van het innovatiefonds sociaal domein kan eveneens worden afgeweken van het eerste, derde en vierde lid.
Artikel 5 Subsidiëring (art. 4:23 Awb)
b.een direct Zevenaars belang hebben en in overwegende mate gericht zijn op (specifiekegroepen van) inwoners van de gemeente Zevenaar;
c.in georganiseerd verband plaatsvinden, gericht zijn op het scheppen van voorwaarden voorindividuele ontplooiing, het vergroten van de zelfredzaamheid of het bevorderen van delichamelijke en geestelijke gezondheid;
d.open van karakter en toegankelijk zijn voor alle inwoners of specifieke groepen en eenbijdrage leveren aan de realisatie van de gemeentelijke doelstelling;
e.gericht op het versterken van de gemeenschapszin en het instandhouden en bevorderen vansociale verbanden in de gemeente Zevenaar.
f. een bijdrage leveren aan een lokale impuls voor creativiteit en innovatiekracht van maatschappelijke partners in het sociale domein.
c.waar mogelijk zijn activiteiten af te stemmen op die van soortgelijke instellingen en metdergelijke instellingen samen te werken. Het college kan terzake voorschriften in eenbeschikking tot verlening van de subsidie stellen;
een vereniging te zijn met 10 of meer leden of een Stichting met 10 of meer deelnemers peractiviteit te zijn.
f. bij een verzoek om een bijdrage uit het innovatiefonds sociaal domein, te voldoen aan de vereisten zoals gesteld in de beleidsregels `Innovatiefonds Sociaal Domein Zevenaar´.
De artikelen 6 en volgende zijn derhalve niet van toepassing op innovatiegelden.
b.de activiteiten of nevenactiviteiten gericht zijn op de gemeenschap of op doelgroepen waarinreeds op andere wijze is voorzien;
c.het commerciële activiteiten betreffen tenzij deze activiteiten betrekking hebben op het innovatiefonds Sociaal domein, activiteiten die het karakter dragen van discriminatie,in strijd zijn met de fatsoensnormen en goede zeden of gestoeld zijn op partijpolitieke,godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag;
d.subsidie leidt tot vermogensvorming1.
1 Bestemmingsreserves: indien inzichtelijk en helder geformuleerd vallen deze niet onder vermogensvorming. Vrije reserves: welke
groter zijn dan 10% van het totaal aan eigen inkomsten en het toegekende subsidiebedrag vallen onder vermogensvorming.
Artikel 6 Subsidieplafond (art. 4:25 Awb)
gemaakt door middel van het uitgeven van een subsidieprogramma.
3.Indien een subsidieplafond dreigt te worden overschreden, geeft het college bij de verdeling van het
beschikbare bedrag, die aanvragen voorrang, waarvan de inwilliging in vergelijking met andere
doelstelling van het subsidiebeleid.
Per beschikbaar subsidiebudget kunnen aanvullende regels betreffende het verlenen van voorrang
4.Indien met toepassing van het derde lid geen voorrang kan worden bepaald verdeelt het college het
beschikbare subsidiebedrag met in acht name van een verdeling van het tekort naar evenredigheid.
Hoofdstuk 2. De incidentele subsidie
Artikel 8 Indiening subsidieaanvraag (4:29 Awb)
1.Een aanvraag om subsidie wordt tenminste 12 weken voor aanvang van de activiteit ingediend,
middels een door het college vastgesteld formulier.
2.Het college kan ontheffing verlenen voor het tijdstip van het indienen van een aanvraag.
Het college kan desbetreffende portefeuillehouder mandateren met betrekking tot de afhandeling vanincidentele subsidies.
Artikel 10 Inhoud van de aanvraag
subsidie gerealiseerd kunnen worden;
-een mededeling of er tevens subsidie is aangevraagd bij een of meer andere bestuursorganenen/of fondsen en voor zover bekend het resultaat van deze aanvra(a)g(en).
2.Het college kan binnen een nader te bepalen termijn overlegging van andere stukken ofanderszins verstrekking van nadere informatie verlangen, indien deze dit ter beoordeling van deaanvraag nodig acht.
3.Het college kan bepalen dat één of meer van de in dit artikel genoemde stukken niet overgelegdbehoeven te worden, indien daarmee geen aantoonbaar belang is gediend of indien ditredelijkerwijs niet van de aanvrager verlangd kan worden.
Artikel 11 Hersteltermijn subsidieaanvraag
Indien de aanvraag niet voldoet aan de vereisten zoals die zijn gesteld in de Algemene wet bestuursrechten bij of krachtens deze verordening, bepaalt het college binnen welke termijn de gegevens aangevuldkunnen worden.
Artikel 13 Subsidievaststelling en Verantwoording
1.De subsidieontvanger dient binnen twaalf weken, na afloop van de activiteit waarvoor subsidie isverleend of het subsidietijdvak een aanvraag tot subsidievaststelling in, tenzij de vaststelling van desubsidie anders is geregeld in een overeenkomst als bedoeld in artikel 4:36 lid 1 Awb.
2.De aanvraag tot subsidievaststelling bevat een door het bestuur gewaarmerkt inhoudelijk verslagaangaande de gesubsidieerde activiteiten waarin in ieder geval de volgende onderdelen zijnopgenomen:
-een beschrijving van de aard en omvang van de activiteiten, tenzij de subsidie voor
de aanvang van de activiteiten wordt vastgesteld (art. 4:45 lid 1 Awb);
subsidiebedrag gaat van € 500,- en lager en direct bij subsidieverlening tot vaststelling overgaan.
4.Het college kan ontheffing verlenen van één of meer onderdelen van het tweede lid, indien naleving
daarvan redelijkerwijs niet verlangd kan worden of indien daarmee geen aantoonbaar belang is
5.Het college kan overlegging van andere stukken of nadere informatie vragen, indien het college dit
nodig acht voor de beoordeling van de aanvraag om vaststelling.
6.Indien de aanvraag tot vaststelling niet binnen de gestelde termijn is ontvangen, kan het college een
termijn stellen voor het alsnog indienen van een aanvraag tot vaststelling (art 4:44 lid 3 Awb).
Hoofdstuk 3. Meerjaren subsidies
Artikel 14 Indiening subsidieaanvraag
1.Een aanvraag tot verlening van een meerjarensubsidie wordt 1 keer per 2 jaar ingediend bij het
college uiterlijk op 1 april voorafgaand aan de twee boekjaren waarvoor subsidie wordt aangevraagd,
middels een door het college vastgesteld formulier.
2.Het college kan ontheffing verlenen voor het tijdstip van het indienen van een aanvraag.
Artikel 15 Inhoud van de aanvraag
rechtsbevoegdheid is, tevens de volgende stukken overgelegd:
danwel de balans en de staat van baten en lasten en de toelichting daarop of, indien deze
bescheiden ontbreken, een verslag over de financiële positie van de aanvrager op het
c.de stukken als bedoeld in sub b van dit lid zijn voorzien van een verklaring van een
4.De aanvrager doet, indien hij voor dezelfde begrote uitgaven tevens subsidie heeft aangevraagd
bij een of meer andere bestuursorganen, daarvan mededeling in de aanvraag, onder vermelding
van de stand van zaken met betrekking tot de beoordeling van die aanvraag of aanvragen.
5.Het college kan vrijstelling of ontheffing verlenen van de in het derde lid sub c genoemde
6.Het college kan binnen een door haar te bepalen termijn overlegging van andere stukken of
anderszins verstrekking van nadere informatie verlangen, indien het college dit ter beoordeling
Artikel 16 Hersteltermijn subsidieaanvraag
Indien de aanvraag niet voldoet aan de vereisten zoals die zijn gesteld in de wet en bij of krachtens deze
verordening, bepaalt het college binnen welke termijn de gegevens aangevuld kunnen worden.
Artikel 17 Beschikking tot subsidieverlening
In de beschikking tot subsidieverlening wordt in ieder geval aangegeven:
bedrag jaarlijks geïndexeerd wordt;
Artikel 18 Verplichtingen van de subsidieontvanger
van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen alsmede de betalingen en de
ontvangsten kunnen worden nagegaan;
c.de administratie en de daarbij behorende bescheiden te bewaren gedurende een periode van
d.indien er aanmerkelijke verschillen verwacht worden tussen geraamde en gerealiseerde
inkomsten en uitgaven, hiervan melding te doen aan het college;
e.tot een vergoedingsplicht van met subsidie behaald vermogensvoordeel, overeenkomstig art.
4:41 Awb, bij beëindiging van de subsidie; de hoogte van de vergoeding wordt nader
2.Het college kan ontheffing verlenen van de verplichtingen genoemd in het eerste lid.
Artikel 19 Rechtshandelingen subsidieontvanger
1.De subsidieontvanger moet toestemming vragen aan het college voor de hieronder genoemde
mede zijn verworven door middel van de subsidiegelden, danwel de lasten daarvoor mede
worden bekostigd uit de subsidiegelden;
d.het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring
van registergoederen of tot huur, verhuur of pacht daarvan, indien deze goederen geheel of
gedeeltelijk zijn verworven door middel van de subsidie danwel de uitgaven daarvoor mede
zijn bekostigd uit de subsidie;
zekerheidstelling met inbegrip van zekerheidsstelling voor schulden van derden of waarbij hij
zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt of zich voor een derde sterk maakt;
uitoefening van zijn gesubsidieerde activiteiten te verrichten prestaties;
i.het doen van aangifte tot zijn faillissement of het aanvragen van zijn surseance van betaling.
2 . Het college kan ontheffing verlenen van de verplichtingen als bedoeld in het eerste lid.
Artikel 20 Aanvraag tot subsidieverlening en subsidievaststelling
1.De subsidieontvanger dient, met betrekking tot de aanvraag tot subsidieverlening, 1 keer in de 2 jaar,
uiterlijk op 1 april in, de begroting en het activiteitenplan voor de komende 2 jaar, als bedoeld in art.
15 lid 1, 2 en 4 van deze verordening.
2.De subsidieontvanger dient, met betrekking tot de aanvraag tot subsidievaststelling, 1 keer in de 2
jaar, uiterlijk op 1 april in, het activiteitenverslag en het financiële verslag over de afgelopen twee
3.Het college kan overlegging van andere stukken of nadere informatie vragen, indien zij dit nodig
achten voor de beoordeling van de aanvraag om vaststelling.
4.Indien de aanvraag niet binnen de gestelde termijn is ontvangen, kan het college een termijn stellen
voor het alsnog indienen van een aanvraag tot vaststelling.
5.Onverminderd het bepaalde in het eerste en tweede lid van dit artikel, vindt eenmaal per 4 jaar een
1.Het college beslist uiterlijk op 1 december voorafgaand aan het eerste boekjaar op een aanvraag tot
verlening van subsidie als bedoelt in artikel 20 eerste lid van deze verordening.
2.Het college beslist uiterlijk op 1 december na afloop van de twee desbetreffende boekjaren op een
aanvraag tot vaststelling van subsidie als bedoelt in artikel 20 tweede lid van deze verordening.
3.Het college kan de in het eerste en tweede lid genoemde termijn verdagen, onder opgave van
Artikel 22 Indiening subsidieaanvraag
1.Een aanvraag tot verlening van een budgetsubsidie wordt ingediend bij het college uiterlijk 1 april
voorafgaand aan het boekjaar waarvoor subsidie wordt ingediend, middels een door het college
2.Het college kan ontheffing verlenen voor het tijdstip van het indienen van een aanvraag.
Artikel 23 Inhoud van de aanvraag
rechtsbevoegdheid is, tevens de volgende stukken overgelegd:
danwel de balans en de staat van baten en lasten en de toelichting daarop of, indien deze
bescheiden ontbreken, een verslag over de financiële positie van de aanvrager op het
bij een of meer andere bestuursorganen, daarvan mededeling in de aanvraag, onder vermelding
van de stand van zaken met betrekking tot de beoordeling van die aanvraag of aanvragen.
5.Het college kan vrijstelling of ontheffing verlenen van de in het derde lid sub c genoemde
6.Het college kan binnen een door hen te bepalen termijn overlegging van andere stukken of
anderszins verstrekking van nadere informatie verlangen, indien het college dit ter beoordeling
Artikel 24 Hersteltermijn subsidieaanvraag
Indien de aanvraag niet voldoet aan de vereisten zoals die zijn gesteld in de wet en bij of krachtens dezeverordening, bepaalt het college binnen welke termijn de gegevens aangevuld kunnen worden.
Artikel 25 Beschikking tot subsidieverlening
In de beschikking tot subsidieverlening wordt in ieder geval aangegeven:
bedrag jaarlijks geïndexeerd wordt;
Artikel 26 Verplichtingen van de subsidieontvanger
van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen alsmede de betalingen en deontvangsten kunnen worden nagegaan;
c.de administratie en de daarbij behorende bescheiden te bewaren gedurende een periode van
d.indien er aanmerkelijke verschillen verwacht worden tussen geraamde en gerealiseerde
inkomsten en uitgaven, hiervan melding te doen aan het college;
e.tot een vergoedingsplicht van met subsidie behaald vermogensvoordeel, overeenkomstig art.
4:41 Awb, bij beëindiging van de subsidie; de hoogte van de vergoeding wordt nader bepaald
2.Het college kan ontheffing verlenen van de verplichtingen genoemd in het eerste lid.
Artikel 27 Rechtshandelingen subsidieontvanger
1.De subsidieontvanger moet toestemming vragen aan het college voor de hieronder genoemde
mede zijn verworven door middel van de subsidiegelden, danwel de lasten daarvoor mede
worden bekostigd uit de subsidiegelden;
d.het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring
van registergoederen of tot huur, verhuur of pacht daarvan, indien deze goederen geheel of
gedeeltelijk zijn verworven door middel van de subsidie danwel de uitgaven daarvoor mede
zijn bekostigd uit de subsidie;
zekerheidstelling met inbegrip van zekerheidsstelling voor schulden van derden of waarbij hij
zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt of zich voor een derde sterk maakt;
uitoefening van zijn gesubsidieerde activiteiten te verrichten prestaties;
i.het ontbinden van de rechtspersoon en de bestemming van een eventueel batig
liquidatiesaldo bij ontbinding van een subsidieontvanger;
j.het doen van aangifte tot zijn faillissement of het aanvragen van zijn surseance van betaling.
2 . Het college kan ontheffing verlenen van de verplichtingen als bedoeld in het eerste lid.
Artikel 28 Aanvraag tot subsidieverlening en subsidievaststelling
1, 2 en 4 van deze verordening;
acht voor de beoordeling van de aanvraag om vaststelling.
3.Indien de aanvraag niet binnen de gestelde termijn is ontvangen, kan het college een termijn
stellen voor het alsnog indienen van een aanvraag tot vaststelling.
4.Onverminderd het bepaalde in het eerste lid van dit artikel, vindt eenmaal per 4 jaar een
Hoofdstuk 5. Weigeringsgronden en korting
Artikel 30 Weigeringsgronden subsidie (art. 4:35 Awb)
De subsidie(aanvraag) kan worden geweigerd indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:
de inwoners van de gemeente Zevenaar;
de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten, voor zover deze
voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn;
doeleinden waarvoor subsidiegelden beschikbaar worden gesteld;
g.de gelden niet of in onvoldoende mate zullen worden besteed aan de activiteiten waarvoor
de subsidie beschikbaar wordt gesteld;
h.de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met wettelijke
bepalingen, het algemeen belang of de openbare orde;
Artikel 31 Overige weigeringsgronden (art. 4:35 lid 2 Awb)
De subsidie kan voorts in ieder geval worden geweigerd indien de aanvrager:
a.in het kader van de aanvraag onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de
verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste beschikking op de aanvraag zou hebben
b.failliet is verklaard of aan hem surseance van betaling is verleend of ten aanzien van hem de
schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard, danwel een
Indien aanvragen om subsidie en inhoudelijke of financiële verantwoordingen voor een
meerjarensubsidie, niet tijdig of op de datum waarop de aanvraag compleet ingediend had moeten zijn,
niet compleet is ingediend kan het college een kortingspercentage hanteren dat als volgt is opgebouwd:
10 procent als men één dag tot twee weken te laat is en vervolgens 10 procent voor elke week dat de
subsidieaanvraag later dan de eerste twee weken na het verstrijken van de termijn voor het indienen van
een aanvraag is ingediend. Subsidieaanvragen die ingediend worden als het subsidie na toepassing van
het kortingspercentage nihil zou zijn, neemt het college niet meer in behandeling.
Hoofdstuk 6. Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 33 Verplichtingen van de subsidieontvanger (art. 4:37 Awb)
Het college kan de subsidieontvanger in de beschikking verplichtingen opleggen met betrekking tot:
een beslissing omtrent subsidie (art. 4:37 sub c Awb);
verbonden uitgaven en inkomsten, voor zover deze voor de vaststelling van de subsidie van
belang zijn (art. 4:37 sub f Awb);
g.het beperken of wegnemen van nadelige gevolgen van de subsidie voor derden (art. 4:37 sub g
Artikel 34 Overige doelgebonden verplichtingen (art. 4:38 Awb)
Het college kan verplichtingen opleggen met betrekking tot:
Artikel 35 Niet-doelgebonden verplichtingen (art. 4:39 Awb)
Het college kan verplichtingen opleggen met betrekking tot:
Artikel 36 Afwijking verplichtingen
Indien de gemeente subsidie verstrekt voor activiteiten die mede door andere bestuursorganen worden
gesubsidieerd, kan het college afwijken van de bij of krachtens deze verordening aan de subsidie
verbonden verplichtingen, voor zover dit wenselijk is met het oog op een afstemming met de door die
Artikel 37 Accountantscontrole bij verstrekking subsidie boven € 50.000
1.Indien subsidie wordt verleend voor een bedrag van € 50.000,00 of hoger per jaar, overlegt de
subsidieontvanger bij de aanvraag tot vaststelling een schriftelijke verklaring van een accountant
over: a. de getrouwheid van het jaarverslag of financieel verslag.
Hoofdstuk 7. Vaststelling van de subsidie
Artikel 38 Beschikking tot subsidievaststelling (art. 4:42 Awb en 4:43 Awb)
In de beschikking tot subsidievaststelling wordt in ieder geval aangegeven:
Artikel 39 Lagere vaststelling (art. 4:46 lid 2 Awb)
Het college kan de subsidie lager vaststellen, indien:
verstrekking van deze onjuiste of onvolledige gegevens tot een andere beschikking op de
aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid;
d.de subsidieverlening anderszins onjuist was en de instelling dit wist of behoorde te weten.
Artikel 40 Ambtshalve vaststelling (art. 4:47 Awb)
Het college kan de subsidie geheel of gedeeltelijk ambtshalve vaststellen indien:
a.bij wettelijk voorschrift of bij de subsidieverlening een termijn is bepaald binnen welke de
subsidie ambtshalve wordt vastgesteld;
b.toepassing wordt gegeven aan artikel 4:44 lid 4 Awb (indien er na afloop van de termijn tot
indiening van de aanvraag geen aanvraag tot vaststelling is ingediend);
c.de beschikking tot subsidieverlening of de beschikking tot subsidievaststelling wordt
Hoofdstuk 8. Intrekking en wijziging
Artikel 41 Tussentijdse intrekking of wijziging subsidieverlening (art. 4: 48 Awb)
1.Zolang de subsidie niet is vastgesteld, kan het college de subsidieverlening intrekken of ten nadele
van de subsidieontvanger wijzigen, indien:
a.de activiteiten, waarvoor subsidie is verleend, niet of niet geheel hebben plaatsgevonden of
b.de activiteiten zijn verricht in strijd zijn met de van toepassing zijnde wettelijke voorschriften
c.de subsidieontvanger niet heeft voldaan aan de verplichtingen die aan de subsidie zijn
d.de subsidieontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van
onjuiste of onvolledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag hebben geleid;
e.de subsidieverlening anderszins onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te
Artikel 42 Intrekking of wijziging subsidievaststelling (art. 4:49 Awb)
redelijkerwijs niet op de hoogte konden zijn en op grond waarvan de subsidie lager dan
overeenkomstig de subsidieverlening zou zijn vastgesteld;
b.indien de subsidievaststelling onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te
c.indien de subsidieontvanger na de subsidievaststelling niet heeft voldaan aan verplichtingen
die aan de subsidie verbonden zijn.
2.De intrekking of wijziging werkt terug tot en met het tijdstip waarop de subsidie is vastgesteld,
Artikel 43 Intrekking of wijziging subsidieverlening (art. 4:50 Awb)
Zolang de subsidie(verlening) niet is vastgesteld, kan het college de subsidieverlening met inachtneming
van een redelijke termijn intrekken of ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen:
tegen voortzetting of ongewijzigde voortzetting van de subsidie verzetten.
Artikel 44 Weigering subsidie voor nieuw tijdvak (art. 4:51 Awb)
Indien aan een subsidieontvanger voor drie of meer achtereenvolgende jaren subsidie is verstrekt voor
dezelfde of in hoofdzaak dezelfde voortdurende activiteiten, geschiedt gehele of gedeeltelijke weigering
van de subsidie voor een daarop aansluitend tijdvak op de grond, dat veranderde omstandigheden of
gewijzigde inzichten zich verzetten, slechts met in achtneming van een redelijke termijn.
Hoofdstuk 9. Betaling, voorschotten en terugvordering
Artikel 45 Betaling subsidiebedrag (art. 4:52 Awb en 4:53 Awb)
tot subsidieverlening c.q. het besluit tot subsidievaststelling, tenzij het college in dit besluit een
andere termijn heeft aangegeven.
3.In het besluit genoemd in het eerste lid kan tevens een besluit tot voorschotverlening zijn
Artikel 46 Voorschotten (art. 4:54 Awb)
1.Het college kan besluiten aan de subsidieontvanger voorschotten te verstrekken. De voorschotten
worden verrekend bij de definitieve vaststelling van de subsidies.
2.In de beschikking tot subsidieverlening wordt het bedrag vermeld dat aan voorschotten wordt
verstrekt, danwel de wijze waarop het bedrag wordt bepaald en op welke wijze deze voorschotten
Artikel 47 Opschorting betaling (art. 4:56 Awb)
Het college kan de verplichting tot betaling van het voorschot opschorten indien sprake is van een
voorgenomen intrekking, of wijziging van de subsidie met toepassing van hetgeen in hoofdstuk 8 van
Artikel 49 Terugvordering onverschuldigde betalingen (art. 4:57 Awb)
1.Onverschuldigd betaalde subsidiebedragen en voorschotten kunnen worden teruggevorderd,
binnen een termijn van vijf jaar, nadat de subsidie is vastgesteld, gewijzigd of ingetrokken.
2.Het college kan teveel betaalde subsidiebedragen of voorschotten verrekenen.
Hoofdstuk 10. Overige bepalingen
In bijzondere gevallen en voor zover toepassing van deze verordening zal leiden tot een onbillijkheid van
overwegende aard, is het college bevoegd te beslissen in afwijking van deze verordening.
Artikel 51 Bijzondere situaties
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of onvoldoende voorziet, beslist het college.
Artikel 52 Intrekking oude verordeningen
Bij het inwerkingtreden van deze verordening vervallen de hieronder genoemde verordeningen:
-Subsidieverordening Welzijn en Sport gemeente Angerlo 2003;
Artikel 54 Overgangsbepalingen
Alle organisaties die op de datum van inwerkingtreding gesubsidieerd worden krachtens de in artikel 52
genoemde verordeningen en voldoen aan de voorwaarden zoals opgenomen in de notitie
subsidiegrondslagen gemeente Zevenaar, worden geacht erkend te zijn als te subsidiëren organisatie