Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Zeist

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016 (1e wijziging)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Zeist
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2016 (1e wijziging)
CiteertitelLegesverordening 2016 (1e wijziging)
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De wijzigingen betreffen de tarieven van Reisdocumenten en Rijbewijzen in de bij de Legesverordening behorende Tarieventabel en artikel 12, lid 1

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 156, lid 1, lid 2
  2. Gemeentewet, artikel 229, lid 1
  3. Paspoortwet, artikel 2, lid 2
  4. Paspoortwet, artikel 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-12-201503-03-2016Tarieventabel, art. 12

22-12-2015

Gemeenteblad, 2015, 127981

15cv.00450

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

De raad van de gemeente Zeist;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 september 2015;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h  en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet  en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Diensten van het Kadaster en de Openbare Register door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • e

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • f

    afgifte van attestaties de vita, nodig voor de ontvangst van pensioen;

  • g

    de verstrekking van stukken als bedoeld onder de onderdelen 1.7.2. en 1.7.3. van de tarieventabel aan afdelingen van politieke partijen, waarvan de naam is geregistreerd, dan wel van andere verenigingen, welke naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders een politieke doelstelling hebben of aan een organisatie en instelling van welzijn, mits deze organisatie plaatselijk, dan wel buurt- of wijkgebonden is, de totale plaatselijke bevolking, dan wel de gehele buurt- of wijkbevolking als doelgroep beschouwt en zich als doel stelt het namens en voor deze doelgroep onderhouden van contacten met de plaatselijke overheid, zulks tot ten hoogste vijf exemplaren;

  • h

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van een ontheffing als bedoeld onder het onderdeel 1.19.1.2 van de tarieventabel van Stichting Dierenambulance Utrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 2.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 3.

      onderdelen 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

    • 4.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 5.

      onderdeel 1.9.1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De Legesverordening 2015 van 11 november 2014 en de wijzigingen daarop, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2016.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 november 2015.

mr. J. Janssen, griffier drs. J.J.L.M. Janssen, voorzitter

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2016
 Indeling tarieventabel  
     
Titel 1Algemene dienstverlening  
     
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand  
Hoofdstuk 2Reisdocumenten  
Hoofdstuk 3Rijbewijzen  
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de basisregistratie personen  
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister  
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens  
Hoofdstuk 7Bestuursstukken  
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie  
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken  
Hoofdstuk 10Gemeentearchief  
Hoofdstuk 11Huisvestingswet  
Hoofdstuk 12Leegstandwet  
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie  
Hoofdstuk 14Marktstandplaatsen  
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet  
Hoofdstuk 16Kansspelen  
Hoofdstuk 17Kinderopvang  
Hoofdstuk 18Telecommunicatie  
Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer  
Hoofdstuk 20Diversen  
     
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning  
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen  
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag  
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning  
Hoofdstuk 4Vermindering  
Hoofdstuk 5Teruggaaf  
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning  
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten  
Hoofdstuk 9Sloopmelding  
Hoofdstuk 10In deze titel niet benoemde beschikking  
     
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn  
     
Hoofdstuk 1Horeca  
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten  
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven  
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte  
Hoofdstuk 5Leefmilieuverordening  
Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening  
Hoofdstuk 7In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
     
     
     
Titel 1Algemene dienstverleningtarief
   2016
     
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand  
     
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:  
1.1.1.1maandag tot en met vrijdag344,95
1.1.1.2zaterdag406,20
     
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een spreekkamer76,00
1.1.2.1Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:  
1.1.2.2maandag tot en met vrijdag344,95
1.1.2.3zaterdag406,20
     
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek op:  
1.1.3.1maandag tot en met vrijdag344,95
1.1.3.2zaterdag406,20
1.1.3.aHet tarief bedraagt voor een huwelijksvoltrekking of een partnerregistratie als omschreven in 1.1.1, 1.1.2 en 1.1.3:  
1.1.3.a.1op een ander tijdstip dan tussen 9.00 en 17.00 uur; 1,25 maal het tarief van het voor die dag bepaalde;  
1.1.3.a.2op een zondag of daaraan gelijkgestelde dag: 2 maal het voor de zaterdag bepaalde tarief.  
1.1.4Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek op:  
1.1.4.1maandag tot en met vrijdag344,95
1.1.4.2zaterdag406,20
1.1.4.3indien voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap benoeming plaatsvindt van een trouwambtenaar naar eigen keuze tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag vindt er een toeslag op bovengenoemde tarieven plaats van124,50
1.1.4.aHet tarief voor het getuige zijn bij een huwelijk, ingevuld door een ambtenaar van de gemeente, bedraagt per kwartier18,65
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.5.1een (duplicaat van) trouwboekje of partnerschapboekje 36,50
1.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:  
1.1.6.1alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermelde aangifte 34,00
1.1.6.2alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en getrouwde paren of geregistreerde partners, als voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermeld paar 34,00
1.1.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het geregeld eenmaal per week verstrekken van lijsten als in 1.1.6.1 en 1.1.6.2 bedoeld:  
1.1.7.1zonder opgave van adres270,30
1.1.7.2voor elke volgende categorie vermeerderd met172,25
1.1.8Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier18,65
1.1.9Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
     
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten    
     
1.2.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  
1.2.1van een nationaal paspoort:  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is64,40
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt51,20
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is64,40
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt51,20
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):  
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is64,40
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt51,20
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen51,20
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:  
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is50,40
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt28,45
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van47,30
     
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen  
     
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs38,95
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met34,10
1.3.3Indien de aanvraag betrekking heeft op het verstrekken van documenten als bedoeld in 1.3.1, na vermissing, worden de tarieven genoemd onder 1.3.1 verhoogd met37,95
     
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen    
     
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking12,30
1.4.2.2tot het verstrekken van een afschrift van de persoonslijst (uitgezonderd de wettelijk voorgeschreven eerste levering)8,40
1.4.3Niet van toepassing  
1.4.4Niet van toepassing  
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen22,65
1.4.6In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen7,50
1.4.7Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier18,65
     
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister    
     
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet nihil
     
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens    
     
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:  
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina0,23
 met een maximum per bericht van5,00
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s22,50
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier5,00
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking22,50
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.  
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens4,50
     
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken    
     
 begroting, jaarrekening  
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting43,35
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening67,65
     
 raadsstukken, raadsverslagen  
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1tot het verstrekken van:  
1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina0,30
1.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina0,30
1.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
1.7.2.2.1op de verslagen van de raadsvergaderingen25,35
1.7.2.2.2op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen35,40
1.7.2.3voor toezending van de onder 1.7.2.2.1 en 1.7.2.2.2 bedoelde bescheiden75,55
     
 commissiestukken, commissieverslagen  
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.3.1tot het verstrekken van:  
1.7.3.1.1een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina0,30
1.7.3.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina 0,30
1.7.3.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
1.7.3.2.1op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie12,95
1.7.3.2.2op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie30,65
1.7.3.3voor toezending van de onder 1.7.3.2.1 en 1.7.3.2.2 bedoelde bescheiden75,55
     
 gemeentebladen, verordeningen  
1.7.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.4.1tot het verstrekken van het gemeenteblad, per pagina0,30
1.7.4.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op het gemeenteblad20,60
1.7.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.5.1een afschrift van de bouwverordening met toelichting90,25
1.7.5.2een afschrift van de de brandbeveiligingsverordening117,30
     
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie  
     
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.1.1voor het beschikbaar stellen van een bestemmingsplan of een ontwerp daarvan, dan wel om beschikbaarstelling van hiermee gelijk te stellen stukken, bedraagt per plan of een gedeelte daarvan40,50
1.8.1.2Het onder 1.8.1.1 vermelde bedrag wordt verhoogd met een bedrag van9,00
 per plankaart of een gedeelte daarvan, te vermeerderen met de externe door de gemeente te maken kosten op basis van een vooraf opgestelde offerte. De aanvrager wordt geïnformeerd over de hoogte van deze kosten.  
     
1.8.2Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage in de kadastrale kaarten, per perceel5,30
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit het AKR-bestand, per perceel17,95
1.8.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een fotokopie van de kadastrale kaart op A3, of A4-formaat, per fotokopie17,95
     
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken    
     
1.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag30,05
1.9.1.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn14,35
1.9.1.3tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap14,35
1.9.1.4tot het verkrijgen van een uittreksel uit het GBA14,35
1.9.1.5tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening5,60
1.9.1.6tot het verkrijgen van een certificat d'hébergement5,60
1.9.2Voor het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 13 van de Rijkswet op het Nederlanderschap geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het vigerende Besluit optie- en naturalisatiegelden (o.a: verkrijging van Nederlanderschap).  
     
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief    
     
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken (w.o. gemeentelijke bouwdossiers jonger dan 20 jaar), voor ieder daaraan besteed half uur, of een gedeelte daarvan, ongeacht het resultaat37,35
1.10.1.aIndien met de onder 1.10.1 bedoelde verrichtingen naar verwachting meer tijd is gemoeid dan een half uur, wordt vooraf met de opdrachtgever overleg gepleegd over aard en omvang van de opdracht.  
1.10.2Onverminderd het bepaalde onder 1.10.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina0,80
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk6,35
1.10.2.3lichtdrukken tot en met A4-formaat, per lichtdruk1,05
1.10.2.4lichtdrukken groter dan A4-formaat, per lichtdruk2,15
     
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet  
     
1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.11.1tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 201495,10
1.11.2tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014528,45
1.11.3tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014528,45
1.11.4tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c, van de Huisvestingswet 2014528,45
     
1.11.5tot het verkrijgen van een vergunning om woonruimte te verbouwen tot twee of meer woonruimten als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder d, van de Huisvestingswet 2014528,45
1.11.6Om urgentie als bedoeld in artikel 2.5.2 van de Huisvestingsverordening73,00
Hoofdstuk 12 Leegstandwet    
     
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet95,10
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet47,55
     
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie    
     
1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.13.1tot het verkrijgen van een gemeentegarantie112,30
1.13.2tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening112,30
     
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen    
     
1.14vervallen  
1.14.1vervallennihil
1.14.2vervallennihil
     
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet  
     
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet37,35
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander37,35
1.15.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing37,35
     
Hoofdstuk 16 Kansspelen    
     
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee kansspelautomaten90,50
   
1.16.1.aHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning voor onbepaalde tijd, in een inrichting bestemd om publiek de gelegenheid te geven een spel d.m.v. kansspelautomaten te beoefenen als bedoeld in artikel 30c lid 1, onder b, van de Wet op de kansspelen226,00
1.16.1.a.1een basisbedrag van90,50
1.16.1.a.2vermeerderd met het produkt van het aantal kansspelautomaten die op de vergunning zijn vermeld, een bedrag van145,05
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)37,35
     
Hoofdstuk 17 Kinderopvang    
     
1.17.1vervallennihil
     
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie    
     
 In Zeist worden geen leges geheven voor werkzaamheden als bedoeld in de Telecommunicatiewet. In Zeist wordt de vergoeding geregeld in een private overeenkomst ter zake van het uit te voeren werk.  
     
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer    
     
1.19.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV, Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten27,00
1.19.1.2tot het verkrijgen van een ontheffing volgens artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV, Stb. 459) anders dan volgens onderdeel 1.19.1.133,80
1.19.1.3tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1van de Regeling voertuigen27,00
1.19.1.4tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)33,80
1.19.1.5tot wijziging van een gehandicaptenparkeerkaart 16,90
1.19.1.6tot afgifte van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart, in geval van diefstal en op vertoon van proces verbaal16,90
1.19.1.7tot afgifte van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart, anders dan genoemd in 1.19.1.650,70
1.19.2Voor een geneeskundig onderzoek ten behoeve van de aanvraag als bedoeld in 1.19.3 wordt afzonderlijk in rekening gebracht110,90
1.19.3Bij het niet op het juiste tijdstip verschijnen voor het geneeskundig onderzoek als bedoeld in 1.19.2 wordt in rekening gebracht43,10
1.19.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een besluit tot het plaatsen van Bord E6 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV, Stb. 459)33,80
1.19.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een real time parkeerkaart2,50
     
Hoofdstuk 20 Diversen  
     
 Overige vergunningen  
     
1.20.1.1Ventvergunningen (vervallen)  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een ventvergunning als bedoeld in artikel 5.2.2 van de APV, zo deze vergunning geldt voor:  
1.20.1.1.1een dag:nihil
1.20.1.1.2een week:nihil
1.20.1.1.3een maand:nihil
1.20.1.1.4een kwartaal:nihil
1.20.1.1.5een half jaar:nihil
1.20.1.1.6een jaar:nihil
     
1.20.1.2Uitoefenen beroep of bedrijf/diversen (vervallen)  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning tot het op of aan de weg uitoefening van het beroep of bedrijf als bedoeld in artikel 2.1.4.3 van de APV (straatartiest, straatfotograaf, tekenaar, filmoperateur of gids), zo deze vergunning geldt voor:  
1.20.1.2.1een dag:nihil
1.20.1.2.2een week:nihil
1.20.1.2.3een maand:nihil
1.20.1.2.4een jaar:nihil
     
1.20.1.3Als een gevraagde vergunning als bedoeld onder 1.20.1.1 of 1.20.1.2 wordt geweigerd bedraagt het tarief37,35
     
 Brandweer  
1.20.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot ontheffing van het verbod volgens artikel 5.34 van de APV (stookverbod):  
1.20.1.4.1voor een tijdelijke ontheffing:37,35
1.20.1.4.2voor een doorlopende ontheffing:74,70
     
     
 Gebruik gemeentegrond  
1.20.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekken van een vergunning (gebruik gemeentegrond) volgens artikel 2.10 van de APV per kwartier ambtelijke inzet of een deel daarvan 15,95
 met een minimum bedrag per vergunning van31,90
     
 Vangnetbepalingen  
     
1.20.1aHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van ontheffing van enigerlei bepaling van de APV, voor zover niet in deze tabel genoemd37,35
1.20.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.20.2.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 6,35
1.20.2.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.20.2.2.1per pagina op papier van A4-formaat, of kleiner0,30
1.20.2.2.2per pagina op papier groter dan A4-formaat0,65
     
1.20.2.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:  
1.20.2.3.1van A4-formaat, of kleiner1,05
1.20.2.3.2groter dan A4-formaat2,10
1.20.2.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders onder Titel 1 of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen37,35
1.20.2.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders onder Titel 1 of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina6,35
     
1.20.3Voor zover niet elders in deze tabel een tarief is opgenomen of een ander wettelijk voorschrift geldt, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.20.3.1voor het verrichten van onderzoek in bij de gemeente berustende documenten of bestanden, ongeacht het resultaat, door een daartoe bevoegde ambtenaar; per half uur of een gedeelte daarvan37,35
1.20.3.2Indien met de onder 1.20.3.1 bedoelde verrichtingen naar verwachting meer tijd is gemoeid dan een half uur, wordt vooraf met de opdrachtgever over aard en omvang van de opdracht overleg gevoerd.  
     
1.20.4.1Voor zover niet elders in deze tabel opgenomen, wordt als de aanvrager verzoekt om toezending van in deze tabel genoemde stukken, de daarvoor verschuldigde leges verhoogd met het door de posterijen gehanteerde tarief voor ieder poststuk dat meer weegt dan 20 gram, tenzij aangetekend of per expresse verzonden, in welk geval de kosten daarvan in rekening worden gebracht  
1.20.4.2De aanvrager wordt geïnformeerd over deze kosten voordat de aanvraag in behandeling genomen wordt.  
     
     
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ Tarief 2016
omgevingsvergunning  
     
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen  
     
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
     
2.1.1.3exploitatieplan:  
 een plan als bedoeld in artikel 6.12, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening  
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
     
Hoofdstuk 2 Beoordeling conceptaanvraag  
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1om beoordeling van een conceptaanvraag voor een bestemmingsplan(wijziging):14.300,00
     
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag voor een omgevingsvergunning:  
2.2.2.1indien de bouw- of aanlegkosten € 100.000,- of minder bedragen 478,00
2.2.2.2indien de bouw- of aanlegkosten meer dan € 100.000,-, maar niet meer dan € 1.000.000,- bedragen 956,00
2.2.2.3indien de bouw- of aanlegkosten meer dan € 1.000.000,- bedragen:1.912,00
2.2.2.4indien het een functie- of gebruikswijziging betreft waarbij geen sprake is van bouw- of aanlegactiviteiten 478,00
2.2.3Indien over de conceptaanvraag het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het op grond van 2.2.1 en 2.2.2 verschuldigde bedrag verhoogd met: 63,90
2.2.4Indien over de conceptaanvraag het advies van de gemeentelijke monumentencommissie moet worden ingewonnen, wordt het op grond van 2.2.1 en 2.2.2 verschuldigde bedrag verhoogd met: 63,90
     
     
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning  
     
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
     
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten € 5.000.000,- of minder bedragen  
 voor elke € 500,- bouwkosten of een gedeelte daarvan 23,90
 met een minimum bedrag per vergunning van 478,00
     
2.3.1.1.2indien de bouwkosten meer dan € 5.000.000,-, maar niet meer dan € 10.000.000,- bedragen:  
 een bedrag van239.000,00
 vermeerderd met een bedrag van 22,70
 voor elke € 500,- bouwkosten of een gedeelte daarvan, dat de € 5.000.000,- aan bouwkosten overstijgt;  
     
2.3.1.1.3indien de bouwkosten meer dan € 10.000.000,-, maar niet meer dan € 20.000.000,- bedragen:  
 een bedrag van466.000,00
 vermeerderd met een bedrag van 21,50
 voor elke € 500,- bouwkosten of een gedeelte daarvan, dat de € 10.000.000,- aan bouwkosten overstijgt;  
     
2.3.1.1.4indien de bouwkosten meer dan € 20.000.000,- bedragen:  
 een bedrag van896.000,00
 vermeerderd met een bedrag van 20,30
 voor elke € 500,- bouwkosten of een gedeelte daarvan, dat de € 20.000.000,- aan bouwkosten overstijgt.  
     
     
 Welstandstoets  
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt, indien een welstandstoets noodzakelijk is, het tarief:  
2.3.1.2.1artikel is niet van toepassing onder de WABO  
2.3.1.2.2als over het bouwplan wel het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, het bedrag van:  
2.3.1.2.2.1indien de bouwkosten niet meer dan € 15.000,- bedragen, het bedrag van60,50
2.3.1.2.2.2indien de bouwkosten meer dan € 15.000,-, maar niet meer dan  
 € 225.000,- bedragen:  
 een bedrag van24,20
 vermeerderd met een bedrag van2,30
 voor elke € 1000,- bouwkosten.  
2.3.1.2.2.3indien de bouwkosten meer dan € 225.000,-, maar niet meer dan  
 € 450.000,- bedragen:  
 een bedrag van546,90
 vermeerderd met een bedrag van1,80
 voor elke € 1.000,- bouwkosten, dat de € 225.000,- aan bouwkosten overstijgt;  
2.3.1.2.2.4indien de bouwkosten meer dan € 450.000,-, maar niet meer dan  
 € 2.250.000,- bedragen:  
 een bedrag van955,30
 vermeerderd met een bedrag van0,40
 voor elke € 1.000,- bouwkosten, dat de € 450.000,- aan bouwkosten overstijgt;  
2.3.1.2.2.5indien de bouwkosten meer dan € 2.250.000,- bedragen:  
 een bedrag van1.674,05
 vermeerderd met een bedrag van0,15
 voor elke € 1.000,- bouwkosten, dat de € 2.250.000,- aan bouwkosten overstijgt;  
     
     
 Constructietoets  
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt, indien een aanvraag om een omgevingsvergunning moet worden beoordeeld door een constructeur, het tarief:  
2.3.1.3.1indien de bouwkosten niet meer dan € 100.000,- bedragen en het bouwwerk een woon-, industrie-, kantoor-, logies-, sport-, winkel- of overige gebruiksfunctie heeft of het een bouwwerk geen gebouw zijnde betreft, het bedrag van 181,50
2.3.1.3.2indien de bouwkosten niet meer dan € 100.000,- bedragen en het bouwwerk een bijeenkomst-, gezondheidszorg-, cel- of onderwijsfunctie heeft, het bedrag van 363,00
2.3.1.3.3indien de bouwkosten meer dan € 100.000,- maar niet meer dan € 1.000.000,- bedragen en het bouwwerk een woon- of overige gebruiksfunctie heeft of het een bouwwerk geen gebouw zijnde betreft, het bedrag van 484,00
2.3.1.3.4indien de bouwkosten meer dan € 100.000,- maar niet meer dan € 1.000.000,- bedragen en het bouwwerk een industrie-, kantoor-, logies-, sport- of winkelfunctie heeft, het bedrag van 726,00
2.3.1.3.5indien de bouwkosten meer dan € 100.000,- maar niet meer dan € 1.000.000,- bedragen en het bouwwerk een bijeenkomst-, gezondheidszorg-, cel- of onderwijsfunctie heeft, het bedrag van 968,00
2.3.1.3.6indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000,- bedragen en het bouwwerk een woon- of overige gebruiksfunctie heeft of het een bouwwerk geen gebouw zijnde betreft, het bedrag van1.210,00
2.3.1.3.7indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000,- bedragen en het bouwwerk een bijeenkomst-, gezondheidszorg-, cel-, onderwijs-, industrie-, kantoor-, logies-, sport- of winkelfunctie heeft, het bedrag van1.452,00
     
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, waarvoor een omgevingsvergunning verplicht is:50%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.  
     
 Beoordeling aanvullende gegevens  
2.3.1.5Zeist heft niet aanvullend voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de aanvraag al in behandeling is genomen. Dit is betrokken in de tariefstelling van onderdeel 2.3.1.1.  
     
     
2.3.2Aanlegactiviteiten  
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, is het tarief gelijk aan het tarief bedoeld in onderdeel 2.3.1.1, met dien verstande dat voor het begrip "bouwkosten" wordt gelezen "aanlegkosten".  
     
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.2.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.2.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de aanlegactiviteit, waarvoor een omgevingsvergunning verplicht is:50%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.  
     
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en 2.3.2 wordt, indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, het tarief:  
     
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  
 bedraagt het tarief 191,20
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)  
 bedraagt het tarief  
2.3.3.2.1indien de bouw-/aanlegkosten niet meer dan € 100.000 bedragen, het bedrag van 292,20
2.3.3.2.2indien de bouw-/aanlegkosten meer dan € 100.000, maar niet meer dan € 200.000 bedragen, het bedrag van 584,40
2.3.3.2.3indien de bouw-/aanlegkosten meer dan € 200.000, maar niet meer dan € 500.000 bedragen, het bedrag van1.168,80
2.3.3.2.4indien de bouw-/aanlegkosten meer dan € 500.000, maar niet meer dan € 1.000.000 bedragen, het bedrag van2.860,00
2.3.3.2.5indien de bouw-/aanlegkosten meer dan € 1.000.000, maar niet meer dan € 2.500.000 bedragen, het bedrag van5.720,00
2.3.3.2.6indien de bouw-/aanlegkosten meer dan € 2.500.000 bedragen, het bedrag van11.440,00
2.3.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse grote afwijking), wordt aanvullend op de leges van onderdeel 2.3.1 en 2.3.2 een tarief geheven dat 50% bedraagt van de in de artikelen 2.3.1.1 en 2.3.2.1 genoemde bedragen, doch minimaal 239,00
 met een maximum van28.600,00
2.3.3.3.2indien een aanvraag als bedoeld in onderdeel 2.3.3.3.1 ter inzage wordt gelegd op grond van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, wordt aanvullend op onderdeel 2.3.3.3 een tarief geheven dat 50% bedraagt van de in artikel 2.3.1.1 en 2.3.2.1 genoemde bedragen, doch minimaal 239,00
 met een maximum van28.600,00
2.3.3.5Artikelnummer niet in gebruik  
2.3.3.6Vervallen  
     
2.3.3.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):  
 bedraagt het tarief;2.151,00
2.3.3.8indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):  
 bedraagt het tarief2.151,00
2.3.3.9indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)  
 bedraagt het tarief2.151,00
2.3.3.10indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)  
 bedraagt het tarief 191,20
2.3.3.11Indien nog geen sprake is van een aanvraag om een omgevingsvergunning dient voor de bepaling van de verschuldigde leges in de onderdelen 2.3.3.3.1 en 2.3.3.3.2 te worden uitgegaan van de raming van de bouw-aanlegkosten van de voorzieningen die in de omgevingsvergunning met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º van de Wabo zijn opgenomen, een en ander overeenkomstig het bepaalde in onderdeel 2.1.1.1 en 2.1.1.2.  
     
2.3.4Artikel is vervallen  
     
2.3.4.aPlanologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
2.3.4.a.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit voor een functie- of gebruikswijziging en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.a.1.1-als de nieuwe functie een woonfunctie is; per m2 bruto vloeroppervlakte, een bedrag van:47,80
2.3.4.a.1.2-als de nieuwe functie een niet-woonfunctie is: per m2 bruto vloeroppervlakte, een bedrag van: 143,40
2.3.4.a.1.3-voor overige functie- of gebruikswijzigingen; per m2 bruto vloeroppervlakte, een bedrag van: 95,60
2.3.4.a.2De tarieven voor functie- of gebruikswijzigingen als bedoeld onder 2.3.4.a.1 zijn per aanvraag nooit hoger dan1.912,00
2.3.4.a.3 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.4.a.1 wordt, indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, het tarief:  
2.3.4.a.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 191,20
     
2.3.4.a.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)  
2.3.4.a.3.2.1bij een bruto vloeroppervlakte van niet meer dan 75 m2 292,20
2.3.4.a.3.2.2bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 75 m2, maar niet meer dan 150 m2 584,40
2.3.4.a.3.2.3bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 150 m2, maar niet meer dan 350 m21.168,80
2.3.4.a.3.2.4bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 350 m2, maar niet meer dan 1.000 m22.860,00
2.3.4.a.3.2.5bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 1.000 m2, maar niet meer dan 2.500 m25.720,00
2.3.4.a.3.2.6bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 2.500 m211.440,00
     
2.3.4.a.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse grote afwijking)  
2.3.4.a.3.3.1.1bij een bruto vloeroppervlakte van niet meer dan 75 m2 119,50
2.3.4.a.3.3.1.2bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 75 m2, maar niet meer dan 150 m2 239,00
2.3.4.a.3.3.1.3bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 150 m2, maar niet meer dan 350 m2 478,00
2.3.4.a.3.3.1.4bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 350 m2, maar niet meer dan 1.000 m23.575,00
2.3.4.a.3.3.1.5bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 1.000 m2, maar niet meer dan 2.500 m27.150,00
2.3.4.a.3.3.1.6bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 2.500 m214.300,00
2.3.4.a.3.3.2indien een aanvraag als bedoeld in onderdeel 2.3.4.a.3.3.1 ter inzage wordt gelegd op grond van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, wordt aanvullend op onderdeel 2.3.4.a.3.3.1 een tarief geheven van:  
2.3.4.a.3.3.2.1bij een bruto vloeroppervlakte van niet meer dan 75 m2 119,50
2.3.4.a.3.3.2.2bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 75 m2, maar niet meer dan 150 m2 239,00
2.3.4.a.3.3.2.3bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 150 m2, maar niet meer dan 350 m2 478,00
2.3.4.a.3.3.2.4bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 350 m2, maar niet meer dan 1.000 m23.575,00
2.3.4.a.3.3.2.5bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 1.000 m2, maar niet meer dan 2.500 m27.150,00
2.3.4.a.3.3.2.6bij een bruto vloeroppervlakte van meer dan 2.500 m214.300,00
2.3.4.a.3.5Artikelnummer niet in gebruik  
2.3.4.a.3.6Vervallen  
     
2.3.4.a.3.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):2.151,00
     
2.3.4.a.3.8indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):2.151,00
     
2.3.4.a.3.9indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)2.151,00
     
2.3.4.a.3.10indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit) 191,20
     
     
     
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
 een basisbedrag van 478,00
 te vermeerderen met een bedrag, voor een inrichting van een vloeroppervlak van  
 0 tot 100 m2, van 550,00
 100 tot 500 m2, van1.100,00
 500 tot 2.000 m2, van2.200,00
 2.000 tot 5.000 m2, van3.300,00
 5.000 tot 15.000 m2, van4.400,00
 15.000 tot 25.000 m2, van5.500,00
 25.000 tot 50.000 m2, van6.600,00
 50.000 en meer m2, van7.700,00
     
2.3.5.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een bestaande gebruiksvergunning is gelijk aan het tarief bedoeld onder 2.3.5.1.  
2.3.5.3Het tarief bedraagt voor een aanvraag tot vervanging van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.3.5.1 indien de bestaande vergunning in het ongerede is geraakt:  
2.3.5.3.1een basisbedrag van: 478,00
2.3.5.3.2te vermeerderen met een bedrag van:  
2.3.5.3.3per afschrift op papier van A4-formaat of kleiner: 0,30
2.3.5.3.4per afschrift op papier groter dan A4-formaat: 0,60
     
     
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke Erfgoedverordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of de gemeentelijke Erfgoedverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: 86,10
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: 86,10
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, of op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 126,60
2.3.6.3Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1 en 2.3.6.1 of als er sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit welke is gelegen binnen een beschermd stads-of dorpsgezicht wordt, indien de aanvraag ter beoordeling in handen wordt gesteld van de gemeentelijke monumentencommissie, het tarief  
2.3.6.3.1indien de bouwkosten niet meer dan € 10.000 bedragen, het bedrag van 190,00
2.3.6.3.2indien de bouwkosten meer dan € 10.000,-, maar niet meer dan  
 € 225.000,- bedragen:  
 een bedrag van 285,00
 vermeerderd met een bedrag van 9,50
 voor elke € 1.000,- bouwkosten;  
2.3.6.3.3indien de bouwkosten meer dan € 225.000,-, maar niet meer dan  
 € 450.000,- bedragen:  
 een bedrag van2.422,50
 vermeerderd met een bedrag van 5,70
 voor elke € 1.000,- bouwkosten, dat de € 225.000,- aan bouwkosten overstijgt;  
2.3.6.3.4indien de bouwkosten meer dan € 450.000,-, maar niet meer dan  
 € 2.250.000,- bedragen:  
 een bedrag van3.705,00
 vermeerderd met een bedrag van 1,90
 voor elke € 1.000,- bouwkosten, dat de € 450.000,- aan bouwkosten overstijgt;  
2.3.6.3.5indien de bouwkosten meer dan € 2.250.000,- bedragen:  
 een bedrag van7.125,00
 vermeerderd met een bedrag van 0,50
 voor elke € 1.000,- bouwkosten, dat de € 2.250.000,- aan bouwkosten overstijgt;  
     
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk, bedraagt het tarief:  
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: 126,60
2.3.7.1.2Artikel is vervallen. De hier bedoelde vergunning is met ingang van 1 april 2012 komen te vervallen  
     
 Aanleggen of veranderen weg  
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 86,40
     
2.3.9Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: 198,00
     
2.3.10Kappen  
2.3.10.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de gemeentelijke Bomenverordening 2005 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
 per vergunning 119,10
 dit bedrag wordt per boom verhoogd met: 21,60
2.3.10.2Indien sprake is van een besluit tot noodkap op grond van de Bomenverordening 2005 wordt hetzelfde bedrag gehanteerd als onder artikel 2.3.10.1.  
2.3.10.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van een ontheffing als bedoeld in artikel 11 van de Bomenverordening 2005: 53,60
     
2.3.11Opslag van roerende zaken  
 Dit artikel is bedoeld voor gemeenten die opslag van roerende zaken in de APV nog niet hebben gedereguleerd. Zeist heeft ter zake geen bepaling in de APV.  
     
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: 194,80
     
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief 194,80
     
     
     
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief 194,80
     
2.3.14Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: 194,80
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft 194,80
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft 194,80
     
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
     
2.3.16Beoordeling bodemrapport  
2.3.16.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het instellen van een historisch bodemonderzoek bedraagt:  
2.3.16.1.1voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.1.5, leden twee, drie en zes, van de Bouwverordening als onderdeel voor een bodemonderzoek overeenkomstig NEN 5740 voor een aanvraag om een omgevingsvergunning, een bedrag van 41,80
2.3.16.1.2voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 2.1.5, vierde lid, van de Bouwverordening om beoordeling, respectievelijk goedkeuring van de onderzoeksopzet van een bodemonderzoek overeenkomstig NEN 5740 voor een aanvraag omgevingsvergunning, een bedrag van 83,50
2.3.16.1.3voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 2.1.5, eerste lid, van de Bouwverordening voor het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem als bedoeld in artikel 2.1.5 van de bouwverordening, een bedrag van 83,50
2.3.16.2Als uit het bodemgesteldheidonderzoek blijkt dat een saneringsonderzoek nodig is en/of de bodem dient te worden gesaneerd en aan de bouwvergunning één of meer saneringsvoorwaarden dienen te worden verbonden, bedraagt het tarief  
 bij saneringskosten tot ten hoogste € 100.000:  
2.3.16.2.1voor beoordeling van een nader (sanerings)onderzoek 334,00
 voor beoordeling van het saneringsplan 334,00
2.3.16.2.2bij saneringskosten tussen € 100.000 en € 500.000:  
 voor beoordeling van een nader (sanerings)onderzoek 835,00
 voor beoordeling van het saneringsplan 835,00
2.3.16.2.3bij saneringskosten hoger dan € 500.000:  
 voor beoordeling van een nader (sanerings)onderzoek1.670,00
 voor beoordeling van het saneringsplan1.670,00
     
2.3.16.3Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld, voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport 292,20
     
2.3.17Advies  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: 292,20
     
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo  
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven 292,20
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven 292,20
     
2.3.20Akoestisch onderzoek  
2.3.20.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het beoordelen van de resultaten van een akoestisch onderzoek ter bepaling van de maximaal toegestane geluidsbelasting op gevels van gebouwen bedraagt 83,50
     
2.3.21Wonen in gebouwen niet in gebruik als woning  
 Artikel is vervallen bij invoering van de Wabo per 1 oktober 2010.  
     
2.3.22Huisnummers  
2.3.22.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om toekenning, respectievelijk vernummering van de huisnummers bedraagt:  
2.3.22.2als de aanvraag één huisnummer betreft: 79,40
2.3.22.3als de aanvraag maximaal vijf huisnummers betreft, per toe te kennen of te wijzigen huisnummer: 39,70
2.3.22.4als de aanvraag meer dan vijf huisnummers betreft, per toe te kennen of te wijzigen huisnummer: 19,80
     
 Rioolaansluitingsvergunning  
2.3.23Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een rioolaansluitingsvergunning waarbij op grond van artikel 2.11 van de APV een vergunning is vereist, bedraagt 79,40
     
     
2.3.24Handelsreclame  
 Dit artikel is vervallen (niet meer vergunning plichtig volgens APV)  
     
     
2.3.25Publicatie  
2.3.25.1Als met betrekking tot het verlenen van een omgevingsvergunning met toepassing van de artikelen 2.12 lid 1, onder a, onder 1°, 2°, 3°, artikel 2.12 lid 2, artikel 2.12 lid 1, onder b, artikel 2.12 lid 1 onder c en artikel 2.12 lid 1, onder d, van de Wabo enigerlei vorm van publicatie verplicht of noodzakelijk is, wordt het verschuldigde tarief verhoogd met een bedrag van 79,40
     
Hoofdstuk 4 Vermindering  
     
2.4.1Indien de aanvraag voor een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de leges van onderdeel 2.2.2 in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
 Indien de aanvraag voor een bestemmingswijziging is voorafgegaan door een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de leges van onderdeel 2.2.1 in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor de bestemmingswijziging bedoeld in hoofdstuk 8.  
2.4.2Indien de aanvraag voor een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:  
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten: 2%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten: 3%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten: 5%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.  
     
Hoofdstuk 5 Teruggaaf  
     
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 of 2.3.2, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 of 2.3.2, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw of aanlegactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 of 2.3.2 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
     
2.5.4Teruggaaf als gevolg van buiten verdere behandeling stellen aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten  
 Als een aanvraag om omgevingsvergunning met de activiteit bouwen of aanleggen buiten verdere behandeling wordt gesteld op grond van artikel 4:5 van de Awb, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges bedoeld in de onderdelen 2.3.1 en 2.3.2. De teruggaaf bedraagt: 75%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning  
     
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: 194,80
     
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:  
2.7.1.1een bedrag naar tarief en berekend volgens de onder artikel 2.3.1 en 2.3.2 genoemde methode, met dien verstande dat het bedrag nooit minder bedraagt dan 292,20
2.7.2Er vindt geen teruggave plaats als de totale bouw- of aanlegkosten lager zijn dan bij de indiening van de oorspronkelijke verleende omgevingsvergunning zijn berekend.  
2.7.3Er vindt geen teruggave plaats als de afwijking zodanig is, dat naar omstandigheden beoordeeld, sprake is van een nieuw bouw- of aanlegplan.  
     
Hoofdstuk 8 Bestemmingsplanherziening en wijzigingsplan  
     
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening28.600,00
2.8.2.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het toepassen van een wijzigingsbevoegdheid ex artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, voor de bouw van meer dan 5 woningen en/of de bouw van overige gebouwen met een bebouwd oppervlak groter dan 800m2 of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte van meer dan 4.000 m2, bedraagt het tarief:11.440,00
2.8.2.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het toepassen van een wijzigingsbevoegdheid ex artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, voor alle overige gevallen, bedraagt het tarief: 5.720,00
2.8.3De onder 2.8.1 tot en met 2.8.3 vermelde bedragen worden verhoogd met externe advieskosten op basis van een vooraf opgestelde offerte.  
 Indien een offerte als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de offerte aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
 Publicatie  
2.8.4Als bij toepassing van de onderdelen 2.8.1 of 2.8.2 enigerlei vorm van publicatie verplicht of noodzakelijk is, wordt het verschuldigde tarief verhoogd met een bedrag van 79,40
     
Hoofdstuk 9 Sloopmelding  
     
2.9Dit artikel is vervallen. De hier bedoelde melding is met ingang van 1 april 2012 vrij van leges.  
     
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking  
     
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking 194,80
     
     
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn  
     
Hoofdstuk 1 Horeca  
     
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet413,65
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet37,35
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet37,35
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot geopend houden van cafés en dergelijke inrichtingen tot na het algemene sluitingsuur, voor elk volgend uur, geldig voor:  
3.1.4.1een dag:37,35
3.1.4.2een maand:42,10
3.1.4.3twee maanden:71,40
3.1.4.4drie maanden:103,55
3.1.4.5onbepaalde tijd:172,60
     
 Exploiteren van een horecabedrijf  
3.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een exploitatievergunning ingevolge de APV voor het exploiteren van een Horecabedrijf (artikel 2.28 van de APV)275,80
     
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten    
     
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25 van de APV (evenementenvergunning)37,35
     
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven    
     
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:  
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4 van de APV1.478,50
     
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte    
     
3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014435,80
     
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening  
     
 De gemeente Zeist kent geen leefmilieuverordening  
     
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening  
     
3.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, dan wel een aanvraag tot wijziging van een bestaande vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening:  
3.6.1.1een basisbedrag van221,70
3.6.1.2te vermeerderen met een bedrag als het gaat om een inrichting met een vloeroppervlakte van  
3.6.1.2.10 tot 100 m2, van123,80
3.6.1.2.2100 tot 500 m2, van247,50
3.6.1.2.3500 tot 2.000 m2, van495,00
3.6.1.2.42.000 tot 5.000 m2, van742,50
3.6.1.2.55.000 tot 15.000 m2, van990,00
3.6.1.2.615.000 tot 25.000 m2, van1.237,50
3.6.1.2.725.000 tot 50.000 m2, van1.485,00
3.6.1.2.850.000 en meer m2, van1.732,50
     
3.6.2Het tarief voor een aanvraag tot vervanging van een gebruiksvergunning, indien de bestaande vergunning in het ongerede is geraakt bedraagt:  
3.6.2.1een basisbedrag van:221,70
3.6.2.2te vermeerderen met een bedrag van:  
3.6.2.3per afschrift op papier van A4-formaat of kleiner:0,30
3.6.2.4per afschrift op papier groter dan A4-formaat:0,65
     
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking    
     
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking, die valt onder de Europese dienstenrichtlijn37,35
     
     
Behorende bij raadsbesluit van 10 november 2015.  
     
De griffier, mr. J. Janssen