Organisatie | Rheden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de informatie-avond van de gemeenteraad van Rheden |
Citeertitel | Reglement van Orde voor de informatie-avond van de gemeenteraad van Rheden |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze verordening is ingetrokken bij Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Rheden d.d. 27 november 2018
Gemeentewet, art. 10, 11, 12, 13, 15, 25 en 86
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-10-2010 | 13-12-2007 | 13-12-2018 | Nieuwe regeling | 27-11-2007 Regiobode, 13-10-2010 | Geen |
De raad van de gemeente Rheden;
gelezen het griffievoorstel van 17 oktober 2007;
gelet op de artikelen 10, 11, 12, 13, 15, 25 en 86 van de Gemeentewet;
in te trekken de Verordening op de raadscommissies van de gemeente Rheden 2003;
vast te stellen het Reglement van Orde voor de informatie-avond van de gemeenteraad van Rheden
In deze verordening wordt verstaan onder:
agendacommissie: vergadering zoals beschreven in het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Rheden, met als taak het opstellen van de conceptagenda’s van oriëntatie-, informatie-avonden, raadsvergaderingen en andere vergadering van de gemeenteraad.
Niet-raadsleden kunnen indien zij voldoen aan hetgeen in lid 1 en 2 is bepaald, als raadsvolger worden benoemd nadat zij de navolgende eed of belofte in handen van de burgemeester hebben afgelegd:
‘Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als raadsvolger naar eer en geweten zal vervullen. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig! (Dat beloof ik)’.
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming van het voorstel verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van artikel 86 Gemeentewet en de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 28 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 29 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.
In de Gemeentewet wordt onderscheid gemaakt tussen raadscommissies, bestuurscommissies en andere commissies (resp. artikel 82, 83 en 84 Gemeentewet). Raadscommissies bereiden de besluitvorming in de raad voor en voeren overleg met het college en de burgemeester. Bestuurscommissies zijn commissies waaraan bevoegdheden van de raad, het college of de burgemeester worden overgedragen. Andere commissies kunnen alle mogelijke denkbare taken hebben. Er kan gedacht worden aan adviescommissies, ad hoc commissies en wijkraden. De gemeenteraad van Rheden heeft echter besloten niet langer raadscommissies in te stellen. In de plaats hiervan zijn er informatie-avonden voor de raad. Het functioneren van een informatie-avond is vergelijkbaar met het functioneren van een raadscommissie. De wettelijke bepalingen die gelden voor een raadscommissie worden van toepassing verklaard op de informatie-avond (artikel 1, sub a). Voor het opstellen van dit reglement van orde is dan ook teruggegrepen op de modelverordening op de raadscommissies van de Vereniging Nederlandse Gemeenten.
Het reglement van orde voor de informatie-avond is in samenhang met het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad opgesteld. Ten opzichte van de verordening op de raadscommissies zijn dit de belangrijkste wijzigingen:
Om te voorkomen dat de omschrijving van terugkerende begrippen in de verordening moeten worden herhaald, zijn in deze bepaling een aantal begrippen eenmalig gedefinieerd. Het meerderheidsbegrip wordt als volgt gedefinieerd: de meerderheid vertaald naar de zetelverdeling in de raad. Tijdens de informatie-avond is bepalend welke fracties voor of tegen zijn en of zij een meerderheid in de raad vormen. Het aantal tijdens de informatie-avond aanwezige raadsleden en raadsvolgers is niet van invloed op het bepalen van de meerderheid. Het voordeel van deze meerderheidsdefinitie is dat besluitvorming tijdens de informatie-avond normaliter zal corresponderen met besluitvorming tijdens de raadsvergadering.
Hoofdstuk 2 Doel en samenstelling informatie-avond
Artikel 2 Doel informatie-avond
Het doel van de informatie-avond zit reeds besloten in zijn naam: het vergaren van informatie. Deze informatievergaring heeft betrekking op de geagendeerde onderwerpen. Doorgaans zullen dit onderwerpen zijn waar de raad, op voorstel van het college, een besluit over moet nemen. Teneinde dit besluit afgewogen te kunnen nemen dienen de fracties in de gelegenheid gesteld te worden om informatie te vergaren. Zij kunnen dit doen door tijdens de informatie-avond vragen te stellen aan insprekers, aan elkaar, aan het college van burgemeester en wethouders of aan ambtenaren die namens het college het woord voeren.
Tijdens de informatie-avond wordt er geen politiek debat gevoerd en worden er geen besluiten genomen. Over zaken die van politiek gering gewicht zijn kan wel reeds in de informatie-avond worden geconcludeerd dat er zonder verder debat besluitvorming in de raad plaats kan vinden. Dit zijn de zogenaamde hamerstukken (zie artikel 20 en 22 lid 2 sub c).
De raad bepaalt de samenstelling van de informatie-avond. Wel schrijft artikel 82, derde lid, van de Gemeentewet voor dat de raad moet zorgen voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen. De verhoudingen in raadscommissies hoeven overigens blijkens jurisprudentie niet exact overeen te komen met de verhoudingen in de raad. Voor de informatie-avond, waar geen besluitvorming plaatsvindt, geldt dit in nog mindere mate. Om fracties vrij te laten in het afvaardigen van leden en om ook de inzet van raadsvolgers de moeite waard te laten zijn, kunnen er per fractie maximaal twee leden worden afgevaardigd naar een informatie-avond. Tijdens de behandeling van dit reglement in de raadsvergadering van 27 november is aangegeven dat dit artikel zo moet worden verstaan dat er per agendapunt maximaal twee leden per fractie mogen deelnemen aan de discussie.
Zoals ook uit artikel 1, a blijkt, hoeven de leden van een informatie-avond geen raadslid te zijn. Wel moeten de fracties de leden voordragen en moeten de raadsvolgers door de raad worden benoemd.
Op grond van het eerste lid moeten raadsvolgers, evenals raadsleden, voldoen aan hetgeen is bepaald in de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet. Dit betekent onder andere dat zij achttien jaar moeten zijn, over een geldige verblijfstitel moeten beschikken, hun nevenfuncties openbaar moeten maken, geen functie als bedoeld in artikel 13 mogen vervullen en niet in strijd mogen handelen met artikel 15.
Artikel 82, vierde lid, van de Gemeentewet schrijft voor dat de voorzitter van een raadscommissie raadslid moet zijn. Om die reden bepaalt artikel 5, eerste lid, dat de raad de voorzitters ‘uit zijn midden’ benoemt.
Op basis van het tweede lid, is de voorzitter geen lid van de informatie-avond. Dit is een bewuste keuze, op deze wijze kan de voorzitter zich concentreren op zijn taak als (technisch) voorzitter en zijn tijd en energie aanwenden voor het bewaken van de orde en het goede verloop van de informatie-avond. Hij hoeft zich niet te bekommeren om de inbreng van zijn fractie.
Het ligt voor de hand dat de voorzitters van de informatie-avond in de eerste vergadering van de raad in nieuwe samenstelling worden benoemd, aangezien de zittingsperiode van de voorzitters einde van de zittingsperiode van de raad eindigt (vierde lid).
Iedere informatie-avond wordt ondersteund door de griffier, diens plaatsvervanger, een griffiemedewerker of een daartoe door de raad aangewezen ambtenaar.
De griffier of diens vervanger is altijd bij de vergaderingen van de informatie-avond aanwezig. In principe neemt hij geen deel aan de beraadslagingen, behalve bij de behandeling van griffievoorstellen of als de vergadering op grond van artikel 21 van deze verordening hiertoe besluit.
Hoofdstuk 3 Aanwezigheid burgemeester en college van burgemeester en wethouders
Artikel 7 Burgemeester en college van burgemeester en wethouders
Het is normaliter gewenst dat de portefeuillehouders aanwezig zijn tijdens de informatie-avonden om vragen te beantwoorden van de leden en zo deel te nemen aan de beraadslagingen. Dit geldt zowel voor openbare als voor besloten vergaderingen. Het staat de meerderheid echter vrij te besluiten dat burgemeester en/of het college van burgemeester en wethouders niet deelnemen aan de beraadslagingen.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
De informatie-avond vindt in de regel tweemaal per maand plaats. Indien er onvoldoende agendapunten zijn zal de tweede informatie-avond komen te vervallen. De agendacommissie neemt hierover een besluit. Als de agendacommissie het nodig oordeelt wordt er een extra informatie-avond georganiseerd.
De raadsleden en raadsvolgers ontvangen een oproep inclusief de agenda voor een vergadering en de stukken ten minste een week voor de vergadering. De stukken ten aanzien waarvan geheimhouding is opgelegd worden niet toegezonden, maar kunnen bij de griffier worden ingezien (artikel 11, derde lid).
Voor het verzenden van de oproep, stelt de agendacommissie de agenda voorlopig vast. Het versturen van de agenda is geregeld in artikel 10.
Indien in spoedeisende gevallen een aanvullende agenda wordt vastgesteld bedraagt deze termijn minimaal 48 uur voor een vergadering.
Uiteindelijk bepaalt de vergadering zijn eigen agenda. De agenderende rol van de leden van de informatie-avond komt tot uitdrukking in het derde en vierde lid. Dit betekent onder andere dat de meerderheid kan bepalen dat een onderwerp aan de agenda wordt toegevoegd of van de agenda wordt afgevoerd. In beginsel zal de vergadering vervolgens een voorstel doen in welke vergadering een afgevoerd onderwerp opnieuw geagendeerd wordt en niet het college. Uiteraard zal hierover wel overleg gevoerd moeten worden met het college.
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
Naast de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, worden stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, op een vaste plaats voor een ieder ter inzage gelegd. In de openbare kennisgeving wordt hiervan melding gedaan. Originele stukken moeten uiteraard bij de gemeente blijven berusten. Stukken ten aanzien waarvan geheimhouding wordt opgelegd kunnen raadsleden en raadsvolgers bij de griffie(r) inzien.
Artikel 12 Openbare kennisgeving
Op grond van artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet moet de voorzitter van een raadscommissie tegelijkertijd met de schriftelijke oproep de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering ter openbare kennis brengen. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep en op een bij openbare kennisgeving aan te geven plaats ter inzage gelegd. Deze bepaling geeft hier een regeling voor. Bij de herziening van deze verordening en van het reglement van orde voor de raad is tevens de verplichting opgenomen op de agenda en stukken ook op internet te plaatsen. Vanuit het oogpunt van service aan de burger is dit een voor de hand liggende regeling die ook praktisch uitvoerbaar is. Dit is echter niet verplicht op grond van de Gemeentewet.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 13 Opening der vergadering en quorum
Artikel 20 van de Gemeentewet regelt het vergaderquorum van de raad. Voor de raadscommissies ontbreekt een dergelijke bepaling in de Gemeentewet. Dit artikel voorziet hierin. Indien meer dan de helft van de raad vertegenwoordigd is, kan worden vergaderd.
Het tweede lid voorziet in een regeling voor een nieuwe vergadering indien het quorum niet aanwezig is, anders zou de afwezigheid van leden van een informatie-avond de voortgang van werkzaamheden kunnen belemmeren. Overigens ligt het in de rede dat de voorzitter overlegt met de agendacommissie over de datum van een nieuwe vergadering.
Artikel 14 Spreekrecht burgers
Het spreekrecht van burgers kan bijdragen aan het vergroten van de betrokkenheid van de burgers bij het lokaal bestuur, één van doelstellingen van de vernieuwing van het lokaal bestuur.
Het spreekrecht is beperkt gehouden tot geagendeerde onderwerpen, omdat burgers op die manier een doeltreffende bijdrage kunnen leveren aan de beraadslagingen van een informatie-avond. Als een burger zich meldt voor een onderwerp dat niet geagendeerd staat, verwijst de griffie hem/haar naar het raadsspreekuur tijdens oriëntatie-avond. Dan kan de raad worden toegesproken over niet geagendeerde onderwerpen. Daarnaast bestaat het instrument van het burgerinitiatief voor burgers om een niet-geagendeerd onderwerp op de agenda van de informatie-avond te plaatsen.
In het tweede lid zijn drie onderwerpen opgenomen, waar het spreekrecht niet voor geldt. Het spreekrecht geldt niet voor een besluit van het gemeentebestuur waartegen door de inspreker bezwaar en/of beroep is aangetekend. In dit geval is het aan de Commissie bezwaarschriften resp. de rechtbank om een advies te geven resp. een uitspraak te doen. Verder zijn de benoemingen, keuzen, voordrachten en aanbevelingen van personen uitgesloten van het spreekrecht van burgers. Omdat inspraak over de benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen -de belangen van- kandidaten al dan niet in de uitoefening van hun ambt of functie kan schaden, kunnen burgers hierover geen uitlatingen doen. Als laatste kunnen burgers zich ook niet uitlaten over onderwerpen, waar zij op grond van artikel 9:2 Algemene wet bestuursrecht een klacht over kunnen indienen. Deze procedure gaat voor het spreekrecht van burgers.
De burgers die wensen in te spreken moeten zich voor de vergadering melden bij de griffier.
In het zesde lid is ervoor gekozen om een burger eenmaal het woord te geven. Vervolgens krijgt hij gelegenheid vragen te beantwoorden, maar er volgt geen tweede spreektermijn.
Het conceptverslag wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep verstuurd aan de raadsleden en raadsvolgers. Het recht om aanpassing voor te stellen (derde lid) komt ook toe aan de voorzitter, een lid en een collegelid, dat bij de desbetreffende vergadering niet aanwezig was. Het is aan de meerderheid om te beslissen of een voorgestelde wijziging of aanvulling geaccepteerd wordt. Het verslag wordt voorts voor kennisgeving aangenomen.
Artikel 16 Aantal spreektermijnen
Het stellen van vragen dient ook als een spreektermijn beschouwd te worden. Een spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten. Dit hoeft overigens niets te veranderen aan de praktijk dat een portefeuillehouder antwoordt na de inbreng van de raadsleden in de eerste en tweede termijn. Een verzoek van een lid na afloop van de tweede termijn om nog een korte reactie te geven, dient de voorzitter niet te honoreren. Indien de meerderheid van mening is, dat na de tweede termijn verdere beraadslaging nodig is, kan hij daartoe uitdrukkelijk besluiten.
Dit artikel strekt ertoe te benadrukken dat een vergadering op eigen initiatief regels kan stellen over de spreektijd van de leden. Hetzelfde geldt voor de spreektijd van overige sprekers. De voorzitter hoeft dit niet voor te stellen. De voorzitter kan in het kader van zijn taak om de orde tijdens de vergadering te handhaven wel voorstellen de spreektijd te beperken.
Artikel 18 Voorstellen van orde
Ieder lid heeft te allen tijde het recht een voorstel van orde te doen. De beslissing of er inderdaad sprake is van een voorstel van orde is aan de meerderheid. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten. Bij staken van stemmen is het voorstel niet aangenomen, (artikel 32, vierde lid Gemeentewet is hierop niet van toepassing). Een voorstel van orde betreft bijvoorbeeld het schorsen van de vergadering voor een (overleg) pauze.
Artikel 19 Handhaving orde; schorsing
Het eerste lid verzekert dat leden van een informatie-avond vrijelijk kunnen spreken. Wel zijn interrupties uiteraard toegestaan voor zover de voorzitter bij een overvloed aan interrupties of in het belang van de voortgang van de beraadslagingen niet bepaalt dat een spreker zijn betoog zonder verdere interrupties afrondt. Om te bevorderen dat leden van de informatie-avond zich niet belemmerd voelen om hun mening te uiten bepaalt artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet bovendien dat artikel 22 van overeenkomstige toepassing is op leden van raadscommissies, en dus ook op leden van de informatie-avond (artikel 1 sub e). Hierdoor zijn leden van informatie-avonden niet in rechte te vervolgen, aan te spreken of verplicht getuigenis af te leggen over hetgeen zij in de vergadering zeggen of schriftelijk overleggen. Dit geldt voor zowel raadsleden als niet-raadsleden.
Op basis van het tweede lid kunnen alle sprekers in bepaalde gevallen door de voorzitter tot de orde worden geroepen en kan hen zo nodig over het aanhangige onderwerp het woord worden ontzegd. Ook kan de voorzitter de vergadering schorsen en bij herhaling van de verstoring van de orde, kan hij de vergadering sluiten. In het uiterste geval kan hij een lid het verdere verblijf ontzeggen en hem uit de vergadering doen verwijderen. Indien een lid blijft volharden in zijn gedrag kan hem de toegang tot de vergadering voor ten hoogste drie maanden worden ontzegd. Het vierde lid sluit aan bij artikel 26, derde lid, van de Gemeentewet, die een dergelijke regeling geeft ten aanzien van raadsleden.
Onder interruptie is overigens niet te verstaan het geven van tekenen van goed- of afkeuring; deze uitingen worden beschouwd als verstoringen van de orde. Voor wat betreft de handhaving van de orde op de publieke tribune wordt verwezen naar hoofdstuk 6 van deze verordening.
Om de duur van vergaderingen niet onnodig te verlengen wordt over een voorstel dat in onderdelen of artikelen is verdeeld, in principe in zijn geheel beraadslaagd. In het eerste lid is een uitzonderingsmogelijkheid opgenomen. Zowel de voorzitter als de leden hebben het recht om voor te stellen een voorstel gesplitst te behandelen. Het eerste lid brengt daarmee tot uitdrukking dat een vergadering zijn eigen werkwijze bepaalt. Het recht wordt aan ieder individueel lid toegekend. Dit past in het streven naar dualisering, aangezien dualisering versterking van de vertegenwoordigende en daarmee agenderende rol van een informatie-avond veronderstelt. Hiertoe dienen ook individuele leden en kleine fracties over adequate instrumenten te beschikken.
Indien de schorsing als bedoeld in het tweede lid aan het einde van de tweede termijn plaatsvindt, zijn er vervolgens twee mogelijkheden: er wordt direct tot stemming overgegaan of aan de beraadslagingen wordt een derde termijn toegevoegd (zie artikel 16).
Voorts is in dit artikel het onderscheid tussen bespreekstukken en hamerstukken geregeld. Dit onderscheid wordt op voorstel van de agendacommissie in de agenda aangebracht. Beraadslaging over bespreekstukken houdt in dat er informatie ingewonnen kan worden maar dat er geen debat en besluitvorming tijdens de informatie-avond plaatsvindt. Debat en besluitvorming over deze onderwerpen dient plaats te vinden in de raadsvergadering. Voorstellen waarvan de agendacommissie inschat dat zij van politiek minder gewicht zijn en waarover overeenstemming wordt verwacht worden als hamerstuk geagendeerd. Over deze voorstellen kan tijdens de informatie-avond informatie worden ingewonnen en kunnen standpunten worden ingenomen. Indien er overeenstemming bestaat dan kan zonder verder debat tijdens de raadsvergadering besluitvorming plaatsvinden.
Artikel 21 Deelname aan beraadslaging door anderen
Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 22 Gemeentewet geregelde verschoningsrecht, dat in artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op leden van raadscommissies en andere personen die aan de beraadslagingen deelnemen. Het is uiteraard ook mogelijk dat de meerderheid bepaalt dat een bepaalde functionaris in bepaalde gevallen altijd aan de beraadslaging mag deelnemen. Het gaat in deze bepaling om anderen dan de leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders. Deze hebben op grond van artikel 7 van deze verordening reeds het recht om aan de beraadslagingen deel te nemen. Uiteraard hebben deze andere sprekers niet dezelfde rechten als de leden. Een andere spreker heeft onder meer geen recht om een voorstel te doen tot wijziging van het verslag, een voorstel over de spreektijd of over de orde van de vergadering.
Artikel 22 Verdere behandeling
De voorzitter kan de beraadslaging sluiten, als hij vaststelt dat een onderwerp voldoende is toegelicht, tenzij de meerderheid anders beslist. Tijdens een informatie-avond worden geen formele besluiten genomen, maar wordt wel een voorstel tot verdere behandeling van een onderwerp geformuleerd. Ten behoeve van het debat in de raad en om recht te doen aan minderheidsstandpunten, worden de minderheidsstandpunten in het verslag opgenomen. Het ligt voor de hand dat indien een lid het niet eens is met het fractiestandpunt, hier, indien hij dit wenst, afzonderlijk melding van wordt gemaakt.
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Bij bepalingen die van overeenkomstige toepassing zijn kan onder meer gedacht worden aan de bepalingen omtrent het tijdig verzenden van stukken, het vergaderquorum en voorstellen van orde. De bepalingen van deze verordening zijn echter niet van toepassing, voorzover de toepassing van die bepalingen strijdig is met het besloten karakter van de vergadering. Zo zullen er bijvoorbeeld geen beeld- en geluidsregistraties voor openbaar gebruik gemaakt kunnen worden. Ten aanzien van de stukken die betrekking hebben op een besloten vergadering en het behandelde zullen de leden moeten besluiten of geheimhouding als bedoeld in artikel 86 van de Gemeentewet wordt opgelegd dan wel opgeheven.
Op grond van artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet is artikel 23 van de Gemeentewet overeenkomstige toepassing. Het vierde lid van artikel 23 van de Gemeentewet schrijft voor dat van een besloten vergadering een afzonderlijk verslag wordt opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt tenzij de raad en in casu een informatie-avond anders beslist. In aanvulling hierop bepaalt het tweede lid van dit reglement dat het verslag van een besloten vergadering ter inzage ligt bij de griffier. De informatie-avond beslist over het openbaar maken van dit verslag.
Hetgeen besproken wordt in een besloten vergadering, valt niet van rechtswege onder de geheimhoudingsplicht. Daarvoor is toepassing van de procedure volgens artikel 86 van de Gemeentewet nodig. Niet alleen de meerderheid kan geheimhouding opleggen, ook de voorzitter van een informatie-avond, het college en de burgemeester kunnen geheimhouding opleggen. Overigens kan de meerderheid ook geheimhouding opleggen aan de raad of het college ten aanzien van stukken die zij aan de raad of het college overlegt (artikel 25, tweede lid, en artikel 55, tweede lid, van de Gemeentewet). De geheimhouding geldt ten aanzien van een ieder die aanwezig is bij een besloten vergadering of die kennis draagt van stukken ten aanzien waarvan geheimhouding geldt. De geheimhouding geldt totdat het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd of de raad (artikel 26), haar opheft.
Artikel 26 Opheffing geheimhouding
Zoals uit de toelichting op artikel 25 blijkt kan de raad de geheimhouding die aan de raad wordt opgelegd, opheffen.
Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers
Artikel 27 Toehoorders en pers
Artikel 26, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet regelen dat de voorzitter van de raad toehoorders die de orde verstoren, kan doen vertrekken en bij volharding in hun gedrag de toezegging kan ontzeggen. Voor raadscommissies/informatie-avonden ontbreekt een dergelijke bepaling in de Gemeentewet, het derde lid voorziet hierin.
Artikel 28 Geluid- en beeldregistraties
Aangezien de vergaderingen van een informatie-avond in principe openbaar zijn, kunnen radio- en tv-stations geluid- en beeldregistraties maken. Dit is uiteraard niet het geval als het een besloten vergadering betreft.
Artikel 29 Verbod gebruik mobiele telefoons
Dit artikel heeft betrekking op het mobiele telefoonverkeer. Het afgaan van mobiele telefoons werkt verstorend tijdens de vergadering.
Artikel 30 en 31 Uitleg verordening en inwerkingtreding