Hoofdstuk 1. Begrips- en algemene bepalingen
Artikel 1.1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
klacht: uiting van ongenoegen over een gedraging van:
- 1.
- 2.
de voorzitter of een lid van het college;
- 3.
een medewerker van de gemeente Westervoort;
- b.
bestuursorgaan
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
de invorderingsambtenaar;
- c.
college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort;
- d.
medewerker: een ambtenaar van de gemeente Westervoort of een persoon die anderszins werkzaam is onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Westervoort;
- e.
gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten door een bestuursorgaan of door een onder a sub 2. of 3. bedoelde persoon:
- f.
klachtbehandelaar: degene die op grond van artikel 3.2 of 3.3 een klacht behandelt, onderzoekt en over de afdoening van een klacht adviseert aan een bestuursorgaan;
- g.
klachtcoördinator: door het college aangewezen functionaris die belast is met de registratie van klachten, toeziet op een zorgvuldige behandeling van klachten en ondersteuning verleent bij de behandeling van klachten.
Artikel 1.2 Toepassingsgebied
Deze verordening is niet van toepassing op klachten als bedoeld in de Klachtenregeling Goed voor elkaar Team Westervoort 2015.
Artikel 1.3 Melding van klachten
Het college en de betrokken afdelingsmanager worden van iedere schriftelijke of mondelinge klacht onmiddellijk in kennis gesteld.
Artikel 1.4 Tegemoetkomen aan klager
Indien en zodra naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder behandelen van de klacht en is het bepaalde in deze verordening verder niet van toepassing.
Artikel 1.5 Nadere regels
Het college kan nadere regels vaststellen over de wijze van indiening, registratie en behandeling van schriftelijke en mondelinge klachten.
Hoofdstuk 3. Behandeling van schriftelijke klachten
Artikel 3.1 Registratie van klachten
- 1.
Iedere schriftelijke klacht wordt geregistreerd en voorgelegd aan degene die de klacht op
grond van artikel 3.2 en 3.3 behandelt. De ontvangst van de klacht wordt schriftelijk
bevestigd.
- 2.
Een langs digitale weg ingediende klacht wordt behandeld als een schriftelijke klacht.
- 3.
Een mondeling ingediende klacht wordt op schrift gesteld, indien de klager daar
uitdrukkelijk om verzoekt en ter tekening aan klager voorgelegd ter bevestiging dat de
klacht correct is verwoord.
- 4.
De klachtcoördinator houdt een klachtregister bij. Hierin wordt de aard van de klacht en
de afhandeling geregistreerd.
Artikel 3.2 Informele klachtbehandeling
- 1.
Indien de afdelingsmanager de klacht zelf kan afhandelen, zal deze de klacht binnen een week na ontvangst van de klacht oplossen. Hij neemt daartoe contact op met de klager en met degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft. Beiden worden in de gelegenheid gesteld hun verhaal te doen.
- 2.
Afhankelijk van de uitkomst van de gesprekken, kan alsnog een formele klachtbehandeling plaatsvinden, zoals bedoeld in artikel 3.3.
Artikel 3.3 Formele klachtbehandeling
- 1.
Een klacht wordt behandeld en onderzocht door:
- a.
de gemeentesecretaris indien het een gedraging van een ambtenaar betreft;
- b.
de burgemeester, indien het een gedraging van de gemeentesecretaris betreft;
- c.
een door de gemeenteraad aan te wijzen commissie, al of niet afkomstig uit de
gemeenteraad, indien het betreft een gedraging:
- 1.
van de gemeenteraad of de griffier;
- 2.
- 3.
van het college of een lid daarvan.
- 2.
De klachtcoördinator ondersteunt de klachtbehandelaar bij de behandeling van de klacht.
- 3.
Tijdens de behandeling van de klacht gaan partijen om de tafel met de klachtbehandelaar.
- 4.
De klachtbehandelaar adviseert het betrokken bestuursorgaan over de afdoening van de
klacht.
Artikel 3.4 Beslissing
Het bestuursorgaan stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, alsmede van de conclusies die het daaraan verbindt.
Hoofdstuk 5. Rapportage
Artikel 5.1 Jaaroverzicht
Het college brengt jaarlijks aan de gemeenteraad verslag uit, zo nodig voorzien van beleidsmatige aanbevelingen, van het aantal klachten dat op grond van deze regeling is ingediend, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die naar aanleiding van de behandeling zijn getroffen.
Hoofdstuk 6. Slotbepalingen
Artikel 6.1 Onvoorzien
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.
Artikel 6.2 Intrekkingsbepaling
De Klachtverordening gemeente Westervoort 2000 wordt ingetrokken.
Artikel 6.3 Overgangsbepaling
Deze verordening is van toepassing op klachten, die voor inwerkingtreding van deze regeling zijn ingediend en waarvan de behandeling niet is begonnen.
Artikel 6.4 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze verordening treedt in werking op de dag na de dag waarop deze is bekendgemaakt.
- 2.
Deze verordening kan worden aangehaald als Klachtenverordening gemeente Westervoort 2015.