Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Molenwaard

Gedragscode publicatie persoonsgegevens op de website van de gemeenteraad van Molenwaard2015 gemeente Molenwaard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMolenwaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGedragscode publicatie persoonsgegevens op de website van de gemeenteraad van Molenwaard2015 gemeente Molenwaard
CiteertitelGedragscode publicatie persoonsgegevens 2015 gemeente Molenwaard
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Wet bescherming persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201615-05-2019Nieuwe regeling

15-12-2015

gmb-2015-127624

476807

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedragscode publicatie persoonsgegevens op de website van de gemeenteraad van Molenwaard2015 gemeente Molenwaard

De raad van de gemeente Molenwaard;

 

overwegende dat het gewenst is om richtlijnen te formuleren voor het publiceren van persoonsgegevens op de website van de gemeenteraad van Molenwaard;

 

gelezen de Wet bescherming persoonsgegevens;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast de stellen de hierna volgende

 

Gedragscode publicatie persoonsgegevens op de website van de gemeenteraad van Molenwaard

 

Artikel 1 Definitie ‘publicatie op de website’

Onder ‘publicatie op de website’ wordt verstaan het plaatsen van informatie op het openbare, algemeen toegankelijke gedeelte van de website van de gemeenteraad van Molenwaard, bereikbaar via het webadres raad.gemeentemolenwaard.nl. Stukken die op de website worden geplaatst, blijven na plaatsing permanent toegankelijk.

Artikel 2 Mogelijkheid verzoek tot verwijdering van persoonsgegevens

Personen die het aangaat kunnen te allen tijde aangeven dat hun persoonsgegevens van de website moeten worden verwijderd. Daartoe dienen zij aan te geven om welke gegevens het gaat en waar deze op de website zijn gepubliceerd. Een dergelijk verzoek wordt altijd gehonoreerd.

Artikel 3 Gedragscode

Voor de publicatie van persoonsgegevens op de website van de raad gelden ten aanzien van de hierna genoemde categorieën van personen de aldaar aangegeven gedragslijnen.

 

a.Persoonsgegevens van politieke ambtsdragers, zoals raadsleden, commissieleden en collegeleden.

 

Deze personen functioneren, elk in hun eigen rol, ten behoeve van het openbaar bestuur. Zij zijn als zodanig benoemd. Hun namen komen veelvuldig in raadsdocumenten voor, zoals op notulen, politieke documenten zoals moties, schriftelijke vragen, amendementen et cetera.

Op de website van de raad (en op de algemene website van de gemeente Molenwaard) worden de namen, adressen en telefoonnummers van politieke ambtsdragers gepubliceerd. Voor hen geldt dat niet alleen hun naam, maar ook andere persoonlijke gegevens zoals adres, telefoonnummer op de website zijn te vinden. Hun nevenfuncties moeten bovendien wettelijk openbaar worden gemaakt.

 

Gedragslijn:

Ten aanzien van politieke ambtsdragers geldt geen beperking, behoudens hetgeen de wet aangeeft, voor het bekendmaken van persoonsgegevens op de website van de raad.

 

b.Persoonsgegevens van ambtenaren

 

Ambtenaren worden veelvuldig in bestuurlijke documenten vermeld, bijvoorbeeld als steller van ambtelijke adviezen, als ambtelijke ondersteuning bij vergaderingen of als griffier van vergaderingen. Voor zover ambtenaren genoemd worden in relatie tot hun functie, is

bekendmaking op de website relevant en niet ‘bovenmatig’. De openbaarmaking dient zich te beperken tot de naam en eventueel de afdeling waar zij werkzaam zijn.

 

Gedragslijn:

Ten aanzien van ambtenaren die een rol spelen in de werkzaamheden van de raad – ongeacht of zij voor de gemeente Molenwaard of een andere overheidsorganisatie werkzaam zijn – geldt dat uitsluitend hun naam en voornaam of voorletter(s) op de website mogen worden openbaargemaakt, eventueel met vermelding van de afdeling waar zij werkzaam zijn.

 

c.Persoonsgegevens van personen en instellingen die brieven of andere geschriften aan de raad richten

 

Brieven aan de raad zijn onder andere afkomstig van burgers en instellingen. Ze bevatten de adresgegevens en vaak het telefoonnummer van de afzender en ze zijn als regel ondertekend. Het komt ook voor dat er een petitie aan de raad wordt overhandigd, met handtekeningenlijsten die doorgaans handgeschreven naam- en adresgegevens en handtekeningen bevatten.

Openbaarmaking – dit geldt voor genoemde vormen – zou betekenen dat via de website alle persoonsgegevens door een ieder rechtstreeks zijn in te zien. Dit moet als ‘bovenmatig’ worden beschouwd. Het effect van de geschriften aan de raad kan ook bereikt worden zonder openbaarmaking. De raad zelf en de leden van de raad moeten echter wel kennis kunnen nemen van de brieven én hun afzender om zich een oordeel te kunnen vormen over hetgeen de brief van de raad vraagt.

Voorts vereist de transparantie van het bestuur en de controleerbaarheid door de burger dat op de website is te vinden dat de brief bij de raad is binnengekomen. Hiertoe is het voldoende als de naam van de afzender wordt openbaargemaakt.

 

Gedragslijn:

Ingekomen brieven en petities die aan de raad zijn gezonden of overhandigd worden als zodanig niet op de website van de raad openbaar gemaakt. In een lijst van ingekomen stukken wordt aangegeven welke brieven en andere stukken door de raad zijn ontvangen, met vermelding van uitsluitend de naam van de afzender, onder vermelding van een korte aanduiding van het onderwerp. Deze lijst wordt op de website gepubliceerd.

Raadsleden en vaste vervangers kunnen via een beveiligd gedeelte van de raadswebsite (met persoonlijk wachtwoord) kennisnemen van de ingekomen stukken waarop persoonsgegevens staan.

 

d.Persoonsgegevens van personen die tijdens openbare raadsvergaderingen gebruik maken van het spreekrecht, namens zichzelf of anderen of namens instellingen.

 

Personen die tijdens raadsvergaderingen gebruik maken van het spreekrecht, doen dit welbewust en in het openbaar. Zij leveren tijdens de vergadering vaak ook de tekst van hun inspraakbijdrage in – al of niet digitaal – voor publicatie op de website van de raad. Hun mondelinge inbreng wordt in het audioverslag vastgelegd. Als op de door hen aangeleverde tekst hun adres en eventuele overige persoonsgegevens staan, worden deze gepubliceerd.

Door in het openbaar het spreekrecht te gebruiken geven insprekers impliciet aan dat zij geen bezwaar hebben tegen publicatie van hun bijdrage op de website met vermelding van hun naam.

Insprekers moet er echter op gewezen worden dat zij, indien zij daar voorkeur voor hebben, ook anoniem kunnen inspreken, dus zonder vermelding van hun naam in de besluitenlijst en op de website.

 

Gedragslijn:

De inhoudelijke bijdrage van een persoon die gebruik maakt van het inspreekrecht in een vergadering wordt te allen tijde op de gebruikelijke manier genotuleerd. Daarbij wordt zijn of haar naam vermeld, tenzij de inspreker te kennen heeft gegeven dat zijn of haar naam niet in de notulen mag worden vermeld. Hiertoe wordt bij de bevestiging die de inspreker van de griffie ontvangt aangegeven dat er voor gekozen kan worden om anoniem in te spreken.Indien een inspreker een tekst inlevert – op papier of digitaal – voor publicatie op de website, dan wordt deze op de website geplaatst zoals die is ontvangen, dus inclusief eventuele persoonsgegevens.

 

e.Persoonsgegevens van personen die een rol spelen in het kader van besluitvorming en als zodanig voorkomen in de tekst van raadsvoorstellen en daaraan verwante documenten.

 

De raad neemt in het kader van zijn taak als bestuur op hoofdlijnen weinig besluiten ten aanzien van individuele burgers. Het komt dan ook niet vaak voor dat in raadsvoorstellen persoonsgegevens staan. Wel is dit soms het geval in bijlagen bij raadsvoorstellen, zoals zienswijzennota’s bij bestemmingsplannen en andere besluiten van algemene strekking. Dergelijke stukken zijn altijd afkomstig van het college. Het college hanteert de gedragslijn dat persoonsgegeven worden geanonimiseerd en handtekeningen worden afgeplakt. De griffie dient te bewaken dat dit ook inderdaad gebeurt.

Een tweede categorie raadsstukken waarin persoonsgegevens kunnen voorkomen wordt gevormd door documenten in het kader van bezwaarprocedures tegen raadsbesluiten. Het is onvermijdelijk dat hierin de naam van de appellant wordt genoemd. Voor zover het gaat om stukken die op de website gepubliceerd worden, weegt de transparantie van de procedure zwaarder dan de bescherming van de privacy van degenen die bezwaar hebben aangetekend. Andere persoonsgegevens dan de naam worden niet gepubliceerd.

 

Gedragslijn:

De hoofdlijn is dat persoonsgegevens in openbare raadsstukken en de daarbij behorende bijlagen, voor zover deze op de website worden gepubliceerd, worden geanonimiseerd en dat handtekeningen worden afgeplakt. De griffie ziet hierop toe.

Raadsstukken in het kader van bezwaarprocedures, die op de website zijn gepubliceerd, mogen de naam / namen bevatten van degene(n) die het bezwaar hebben aangetekend. De adresgegevens en overige persoonsgegevens worden geanonimiseerd en handtekeningen worden afgeplakt.

 

f.Persoonsgegevens in de aankondiging van activiteiten voor de raad

 

In het overzicht van activiteiten voor de raad op de website kunnen persoonsgegevens voorkomen van mensen die bij de betreffende activiteit zijn betrokken. Als regel gaat het daarbij om mensen die de activiteit organiseren en/of bij wie men zich kan aanmelden. In verreweg de meeste gevallen betreft het functionarissen van organisaties, waarbij zakelijke telefoonnummers en/of e-mail adressen zijn vermeld.

Voor een behoorlijk verloop van de activiteitenadministratie zijn dit noodzakelijke gegevens. Er mogen geen andere gegevens op de website worden gepubliceerd dan die voor de activiteit noodzakelijk zijn.

 

Gedragslijn:

Bij publicatie van activiteiten voor de raad op de website wordt de naam van de contactpersoon of die van de persoon waar men zich moet aanmelden genoemd, inclusief een telefoonnummer en / of e-mail adres. Eventuele handtekeningen op bijlagen worden afgeplakt.

Vermelding van het adres van de contactpersoon gebeurt niet, tenzij dit voor de duidelijkheid omtrent de betreffende activiteit onvermijdelijk is.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2016

Artikel 5 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Gedragscode publicatie persoonsgegevens op de website van de gemeenteraad van Molenwaard

 

Zaaknummer: 476807

 

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering op 15 december 2015

 

De griffier, De voorzitter,

 

B.J. Nootenboom D.R. van der Borg