Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit maatschappelijke ondersteuning Gemeente Meppel 2016 |
Citeertitel | Besluit maatschappelijke ondersteuning Gemeente Meppel 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Dit besluit vervangt het Besluit maatschappelijke ondersteuning Gemeente Meppel 2015
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2017 | Nieuwe regeling | 17-11-2015 | 955768 |
a. is toereikend om veilige, doeltreffende en kwalitatief goede diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen die tot maatwerk behoren, van derden te betrekken, en wordt indien nodig aangevuld met een vergoeding voor onderhoud en verzekering, bedraagt niet meer dan de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate voorziening in natura dit kan ook een tweedehands voorziening zijn. Als de naturaverstrekking een tweedehands voorziening betreft, wordt de kostprijs daarop gebaseerd, met een looptijd gelijk aan de verkorte termijn waarop de zaak technisch is afgeschreven, en
b. is voor een bedrag van € 250,- vrij te besteden bij eenmalige bedragen en
c. is voor € 250,- vrij te besteden per kalenderjaar per periodiek budget
a. werkzaamheden gericht op hygiëne, signaleren en melden door een particuliere, niet-professionele hulp bedraagt voor ondersteuning basis € 12,50 per uur
b. werkzaamheden gericht op hygiëne, signaleren en melden door een professionele hulp bedraagt voor ondersteuning basis € 13,39 per uur
c. werkzaamheden bij ondersteuning plus met nadruk op de regievoering. Het ondersteunen bij praktische vaardigheden/handelingen en het aanbtrengen van structuur c.q. regie om de zelfredzaamheid in en om huis te bevorderen. Door een particuliere, niet-professionele hulp bedraagt voor ondersteuning plus € 15,50 per uur
d. werkzaamheden bij ondersteuning plus met de nadruk op de regievoering. Het ondersteunen bij praktische vaardigheden/handelingen en het aanbrengen van structuur c.q. regie om de zelfredzaamheid in en om huis te bevorderen. Door een particuliere, professionele hulp bedraagt voor ondersteuning plus € 19,15 per uur
e. individuele begeleiding door een niet daartoe opgeleid persoon die mantelzorger is of afkomstig is uit het sociale netwerk van de cliënt bedraagt maximaal € 17,00 per uur
f. individuele begeleiding door een daartoe opgeleid persoon bedraagt maximaal € 30,46 per uur
g. begeleiding groep zonder vervoer bedraagt maximaal € 37,66 per dagdeel
h. kortdurend verblijf- en respijtzorg bedraagt maximaal € 85,85 per 24 uur
i. vervoer van en naar begeleiding groep bedraagt € 6,16 per dag
j. rolstoelvervoer van en naar begeleiding groep bedraagt € 16,32 per dag
k. individuele taxikosten wordt voor maximaal 2000 km en gemiddeld 100 ritten per jaar (2 keer per week) toegekend en bedraagt Individuele taxi € 3.776,- per jaar
l. rolstoeltaxikosten wordt voor maximaal 2000 km en gemiddeld 100 ritten per jaar (2 keer per week) toegekend en bedraagt € 4.696,- per jaar Om in aanmerking te komen voor een vergoeding voor de rolstoeltaxi dient de rolstoel niet verlaten te kunnen worden en dient het vervoer dus zittend in de rolstoel te geschieden.
m. aanpassingen van een eigen auto zijn aanpassingen die:
·medisch/sociaal noodzakelijk zijn;
·niet algemeen gebruikelijk of standaard ingebouwd zijn en
·functioneel noodzakelijk voor mensen/kinderen met een handicap.
Bij de aanschaf van een auto wordt als uitgangspunt genomen, dat er een nieuwe of een gebruikte auto wordt gekocht, welke niet ouder is dan drie jaar. Een auto wordt geacht minimaal tien jaar mee te gaan. In deze gevallen betreft het een eenmalige tegemoetkoming in de aanschaf kosten. Zowel voor het verstrekken van dit maatwerk in natura, als het bepalen van de PGB worden verschillende offertes opgevraagd.
Nieuwe auto: 10 x (4.696 – 3.776) = € 9.200,- eenmalig
Auto 1 jaar oud: 9 x (4.696 – 3.776) = € 8.280,- eenmalig
Auto 2 jaar oud: 8 x (4.696 – 3.776) = € 7.360,- eenmalig
Auto 3 jaar oud: 7 x (4.696 – 3.776) = € 6.440,- eenmalig
n. verhuiskosten wordt bepaald op basis van:
. het aantal spullen dat verhuisd moet worden;
· de afstand naar de nieuwe woning;
· montage en/of demontage werkzaamheden;
· noodzakelijkheid van een verhuislift.
Zowel voor het verstrekken van dit maatwerk in natura, als het bepalen
van de PGB worden verschillende offertes opgevraagd.
o. .aanschaf en onderhoud van een sportrolstoel wordt bepaald op basis van het laagste tarief voor een sportrolstoel in natura gebaseerd offertes voor een goedkoopst adequate voorziening.
Een klant aan wie een PGB wordt verstrekt, kan diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatwerk onder de volgende voorwaarden betreffende het tarief, betrekken van een persoon die behoort tot het sociaal netwerk:
a. indien naar het oordeel van het college is gewaarborgd dat de in te kopen diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en ander maatwerk veilig, doeltreffend en klantgericht worden verstrekt. Bij het beoordelen van de kwaliteit weegt het college mee of de diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatwerk in redelijkheid geschikt zijn voor het doel waarvoor het PGB wordt verstrekt.
b. dat tussenpersonen of belangbehartigers niet uit het PGB worden betaald.
Artikel 2. Eigen bijdrage in de kosten van maatwerkvoorzieningen of PGB’s
In afwijking van lid 1, 2 en 3 wordt de bijdrage voor het collectief vervoer jaarlijks vastgesteld door de
gezamenlijke opdrachtgevers in vervoersovereenkomst in het kader van de gezamenlijke
aanbesteding van kleinschalig openbaar vervoer en doelgroepenvervoer in Zuidwest-Drenthe. De
hoogte van de bijdrage per rit wordt vastgesteld en geïnd door de vervoerder.
Artikel 3. Terugbetaling waardestijging bij woningaanpassing
In afwijking van lid 1 wordt bij verschil van mening tussen de gemeente en de woningeigenaar over de juiste vaststelling van de meerwaarde, wordt door de gemeente en de woningeigenaar een objectieve externe deskundige aangewezen die daarover een rapport opstelt. De kosten van het onderzoek worden verdeeld tussen de gemeente en de woningeigenaar.