Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Besluit nadere regels Jeugdhulp gemeente Rhenen 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit nadere regels Jeugdhulp gemeente Rhenen 2015
CiteertitelBesluit nadere regels Jeugdhulp gemeente Rhenen 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpGeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikelen 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1, vierde lid van Jeugdwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2015Nieuwe regeling

16-12-2014

Gemeenteblad 2014/81341

bis 14/667

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit nadere regels Jeugdhulp gemeente Rhenen 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen,

 

Gelet op de Verordening Jeugdhulp Rhenen 2015;

 

Gezien het advies van het Wmo-platform d.d. 10 december 2014;

 

Besluit:

 

Vast te stellen de Nadere regels Jeugdhulp gemeente Rhenen 2015.

 

Inleiding

Op 14 oktober 2014 heeft de gemeenteraad van Rhenen de Verordening Jeugdhulp 2015 vastgesteld. In de verordening zijn de juridische kaders voor invulling van Jeugdwet in de gemeente Rhenen vastgelegd. Deze verordening is door de gemeenteraad vastgesteld vanuit hun kaderstellende bevoegdheid.

In onderhavig Besluit nadere regels Jeugdhulp zijn de rechten en plichten van de betrokkenen bij de uitvoering van deze wet verder ingevuld. Onderdelen van de wet die in de verordening afdoende zijn beschreven komen niet terug in de regels. Zowel de rechten en plichten van de gemeente in de uitvoering van de Jeugdwet staan omschreven als de rechten en plichten van inwoners en andere betrokkenen.

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • a.

    Besluit: Besluit Jeugdwet

  • b.

    Budgetplan: Een plan dat laat zien hoe de jeugdige of zijn ouders/verzorgers het PGB gaat besteden en hoe dit een bijdrage levert aan de te bereiken doelen opgenomen in het ondersteuningsplan

  • c.

    Individuele voorziening: op de jeugdige of zijn ouders toegesneden voorziening als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Verordening.

  • d.

    Ondersteuningsplan: Het plan dat de gemeente samen met de jeugdige of zijn ouders/verzorgers opstelt om zijn ondersteuningsbehoefte in te vullen. Het familiegroepsplan als bedoeld in artikel 1.1 van de wet daarbij inbegrepen.

  • e.

    Overige voorzieningen: als bedoeld in artikel 2 eerste lid van de Verordening.

  • f.

    PGB: Persoonsgebonden Budget.

  • g.

    Tarief: Het tarief zorg in natura.

  • h.

    Verordening: Verordening Jeugdhulp gemeente Rhenen 2015.

  • i.

    Wet: Jeugdwet

Voor de overige begripsbepalingen verwijzen wij naar de Jeugdwet en de Verordening.

Artikel 2 overige en individuele voorzieningen

  • 1.

    De volgende overige voorzieningen zijn in ieder geval beschikbaar:

    a.Lichte ondersteuning (interventieniveau 3):

    • -

      Vraagverheldering en opstellen ondersteuningsplan

    • -

      Toeleiding naar ondersteuning

    • -

      Aantal gesprekken (ongeveer 5) + follow up na 5 maanden

    • -

      Korte individuele training en andere kortdurende interventies

    • -

      Langdurige ondersteuning door vrijwilligers

    • -

      Generalistische training voor groepen ouders

    • -

      Generalistische training voor groepen jeugdigen

    • -

      Clientondersteuning

    • -

      Langdurige laagfrequente hulp en coördinatie van zorg (ongeveer maandelijks contact)

    • -

      Gezinsinterventies (medium risico ongeveer 5-12 keer)

  • 2.

    De volgende individuele voorzieningen zijn in ieder geval beschikbaar:

    • b.

      Intensieve ondersteuning (interventieniveau 4)

      • -

        Gespecialiseerde (gezins)interventies of trainingen

      • -

        Respijtzorg

      • -

        Kinderopvang plus

      • -

        Persoonlijke verzorging

      • -

        Vervoer (gekoppeld aan extramurale begeleiding en kortdurend verblijf)

    • c.

      Specialistische ondersteuning (interventieniveau 5)

      • -

        Diagnostiek uitgebreid

      • -

        Crisishulp

      • -

        Gespecialiseerde training

      • -

        Maatregelhulp in het kader van jeugdbescherming

      • -

        Maatregelhulp in het kader van jeugdreclassering

    • d.

      Specialistische intensieve ondersteuning (interventie niveau 6)

      • -

        Multiprobleem interventies

      • -

        Traumabehandeling in het kader van kindermishandeling en/of huiselijk geweld

    • e.

      Excluderende ondersteuning (interventieniveau 7)

      • -

        Dagbehandeling

      • -

        Gezinsbehandeling

      • -

        Pleegzorg

      • -

        Gezinshuis

      • -

        Residentiële zorg

      • -

        Jeugdzorg plus

      • -

        Behandeling psychiatrie

      • -

        Verblijf psychiatrie

Artikel 3 Algemene bepalingen PGB

  • 1.

    Het PGB is gebaseerd op een door of namens de jeugdige opgesteld budget plan.

  • 2.

    De hoogte van een PGB voor:

  • a.

    jeugdhulp door een geregistreerde jeugdhulpverlener wordt bepaald op 75 % van het uurtarief voor eenzelfde vorm van jeugdhulp in natura;

  • b.

    jeugdhulp door een daartoe niet geregistreerde jeugdhulpverlener, wordt bepaald op 50 % van het uurtarief voor eenzelfde vorm van jeugdhulp in natura met een maximum van € 18,- en kan alleen ingezet worden in interventieniveau 3, als bedoeld in artikel 2 eerste lid onder a.

  • c.

    jeugdhulp door iemand die afkomstig is uit het sociale netwerk van de cliënt, wordt bepaald op 50 % van het uurtarief voor eenzelfde vorm van jeugdhulp in natura met een maximum van € 18,-.

  • 3.

    Indien de aanvrager van een PGB in het jaar 2014 al een PGB ontving op basis van de AWBZ, dan zal het PGB in het jaar 2015 niet meer bedragen dan dat van 2014.

  • 4.

    Uit het PGB mogen geen bemiddelingskosten, administratieve kosten of eenmalige uitkering worden betaald. Voor reiskosten geldt een maximum bedrag van € 0,19 per kilometer.

Artikel 4 Inzet Sociaal Netwerk

  • 1.

    De persoon aan wie een PGB wordt verstrekt, kan de jeugdhulp alleen betrekken van een persoon die behoort tot het sociale netwerk, wanneer er sprake is van:

  • a.

    een zware beperking en deze vorm van ondersteuning noodzakelijk is voor het kunnen wonen en functioneren van de jeugdige binnen het eigen gezin.

  • b.

    hulp die de gebruikelijke diensten, passend binnen een familie- of andersoortige relatie, overstijgt.

  • c.

    hulp die langer dan drie maanden structureel noodzakelijk is

  • 2.

    Deze vorm van besteding kan alleen worden ingezet voor jeugdhulp die voldoet aan tenminste twee van de volgende criteria:

  • a.

    De hulp is niet goed vooraf in te plannen.

  • b.

    De hulp die structureel noodzakelijk is

  • c.

    De hulp moet op ongebruikelijke tijden geleverd worden.

  • d.

    De hulp moet op veel korte momenten per dag geboden worden

  • e.

    De hulp moet op verschillende locaties worden geleverd.

  • f.

    De hulp moet 24 uur per dag en op afroep beschikbaar zijn.

  • g.

    De hulp moet vanwege de aard van de beperking geboden worden door een persoon waar de jeugdige geen hechtings- of contactprobleem mee heeft.

  • 3.

    Personen uit het sociaal netwerk mogen uitsluitend worden ingeschakeld indien zij:

  • a.

    kunnen aantonen daadwerkelijk in staat te zijn de zorg in het kader van het PGB te verlenen.

  • b.

    beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). De kosten voor deze VOG mogen uit het PGB worden betaald.

  • 4.

    hulp die niet meer dan 8 uur per week beslaat, komt niet voor vergoeding in aanmerking. Hulp boven de 8 uur komt voor vergoeding in aanmerking, met een maximum van 40 uur per week.

Artikel 5 Kwaliteitseisen zorgaanbieder

  • 1.

    Voor PGB zorgaanbieders gelden de volgende kwaliteitseisen:

  • a.

    VOG verklaring van de professionals.

  • b.

    Een zorgaanbieder mag niet op de zwarte lijst van de gemeente staan vanwege ondeskundige zorg, het handelen in strijd met de Jeugdwet, het Besluit en de gemeentelijke voorwaarden en beleid, misleiding, fraude en uitbuiting personeel.

  • c.

    Jeugdhulpverleners zijn geregistreerd in het beroepsregister zoals bedoeld in het Besluit

  • d.

    Hulpaanbieders en vrij gevestigden moeten zijn aangesloten bij een beroepsvereniging, welke richtlijnen heeft opgesteld met betrekking tot de kwaliteit van werken.

  • e.

    Hulpaanbieders zijn verplicht te melden in de verwijsindex (VIR) en hanteren de meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling.

  • d.

    Hulpverleners kunnen de grenzen van het eigen kunnen en bevoegdheden inschatten en aangeven wanneer specialistische ondersteuning is gewenst, bijvoorbeeld van uit het flexibele aanbod dan wel specialistische hulp.

  • e.

    De hulpaanbieder werkt actief samen met ander jeugdhulpverleners in het belang van de jeugdige.

Artikel 6 Budget plan

  • 1.

    Het Budget plan wordt opgesteld aan de hand van een door de gemeente verstrekt format.

  • 2.

    Het budget plan dat laat zien hoe de jeugdige of zijn ouders/verzorgers het PGB gaat besteden en hoe dit een bijdrage levert aan de te bereiken doelen opgenomen in het ondersteuningsplan

Artikel 7 Betrekken ingezeten bij beleid

Het betrekken van inwoners bij het beleid en periodiek overleg verloopt in ieder geval via de Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 9 inwerkingtreding en citeertitel

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015.

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit nader regels Jeugdhulp gemeente Rhenen 2015.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van16 december 2014.

 

de gemeentesecretaris,

de burgemeester,

 

P. Bonthuis

 

drs. J.A. van der Pas

 

Toelichting

Artikel 2

In dit artikel is opgenomen welke overige en individuele voorzieningen er beschikbaar zijn op basis van artikel 2 lid 1 en 2 van de Verordening. Op opsomming is niet uitputtend bedoeld.

 

Artikel 3 algemene bepalingen voor PGB

In artikel 8.1.1, vijfde lid, onderdeel a, van de wet is bepaald dat het college een PGB kan weigeren voor zover de kosten van het betrekken van de jeugdhulp van derden hoger zijn dan de kosten van de individuele voorziening. Zo wordt voorkomen dat inkoopvoordelen zouden wegvallen als te veel personen zelf ondersteuning willen inkopen met een PGB. Een PGB is gemiddeld genomen ook goedkoper dan zorg in natura omdat er minder overheadkosten hoeven te worden meegerekend. Het PGB wordt afgeleid van het ZIN tarief zoals dat is afgesproken met aan de aanbieders die de gemeente heeft gecontracteerd. Het percentage van 75% houdt in dat de overhead niet in het pgb wordt meegenomen, de cliënt heeft deze immers niet omdat hij de zorg zelf inkoopt. De maximale hoogte van een PGB is de verordening begrensd op de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate door het college ingekochte individuele voorziening in natura. Voor niet gecertificeerde jeugdhulpaanbieders geldt 50% van het ZIN-tarief. Het tarief voor jeugdhulp uit het sociale netwerk is bepaald op 50% van het tarief zorg in natura met een maximum van €18,-.

 

Artikel 4 Voorwaarden inzet Sociaal Netwerk

Er wordt alleen een PGB verstrekt voor jeugdhulp uit het sociale netwerk wanneer de soort hulp aan meerdere van de genoemde criteria voldoet. Ook zal aangetoond moeten worden dat degene die de jeugdhulp verstrekt daadwerkelijk in staat is de hulp te verlenen. Ook zal deze persoon een Verklaring Omtrent Gedrag moeten overleggen.

 

Artikel 5 Kwaliteitseisen zorgaanbieder

In de Jeugdwet zijn in hoofdstuk 4 kwaliteitseisen opgenomen voor jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen. Omdat deze hulp betrekking heeft op een kwetsbare groep is het belangrijk dat deze kwaliteitseisen ook gelden wanneer er gebruik wordt gemaakt van een PGB. Registratie van jeugdhulpaanbieders is geregeld in het Besluit Jeugdhulp, zoals is gepubliceerd op 21 november 2014 in Staatsblad 2014-nr 144.

 

Artikel 6 Budget Plan

Het Budgetplan is een plan dat wordt opgesteld door jeugdige of zijn ouders/verzorgers waar de keuze is gemaakt voor het maatwerk van een PGB. Het Budgetplan is voor deze groep een onderdeel van het ondersteuningsplan. De jeugdige of zijn ouders/verzorgers kan er immers ook een deel van zijn ondersteuning in de vorm van een PGB ontvangen en de rest in Natura.

 

Artikel 7 Betrekken ingezeten bij beleid

Het Wmo-platform zal overgaan in de Adviesraad Sociaal domein. De wijze waarop inhoud wordt gegeven aan het betrekken en ondersteunen van ingezetenen bij beleid en periodiek overleg wordt in samenspraak met de adviesraad en andere organisaties vormgegeven.