Organisatie | Winsum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Winsum |
Citeertitel | Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Winsum |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Procedureregeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Winsum.
Bezoldigingsregeling gemeente Winsum
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-12-2015 | 01-06-2014 | Nieuwe regeling | 19-05-2015 | 03/21 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Winsum;
dat bij besluit van 19 mei 2015/Nr. 03/21 is vastgelegd dat de gemeente Winsum per 1 juni 2014 voor het
beschrijven en waarderen van functies aansluiting zoekt bij het sectorale functiewaarderingssysteem
HR21 en terzake een licentieovereenkomst heeft gesloten;
dat het noodzakelijk is dat in lijn met de uitgangspunten van HR21 een nieuwe procedureregeling,
afgestemd op een generieke wijze van beschrijven en waarderen, wordt vastgesteld;
het bepaalde in de Bezoldigingsregeling van de gemeente Winsum;
de instemming van de ondernemingsraad 21 oktober 2014 met betrekking tot de aansluiting bij HR21;
de bereikte overeenstemming in de Commissie voor Georganiseerd Overleg van 15 januari 2015 terzake de inhoud van deze regeling;
Het samenstel van feitelijke taken en/of werkzaamheden dat de functiehouder op basis van eenvastgestelde (generieke) functiebeschrijving dient uit te voeren.
De generieke beschrijving die krachtens een algemeen verbindend voorschrift door het college vanburgemeester en wethouders als zodanig is vastgesteld voor één of meerdere gelijkwaardige functies. De generieke beschrijving vloeit logisch voort uit de organisatiestructuur en verdeling van taken,
bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de gemeente Winsum. De generieke functiebeschrijving is een resultaatgerichte weergave van aard, overwegend karakter, niveau encomplexiteit van taken.
De generieke functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21. De norm-beschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenreeks).
De volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe)functiebeschrijving.
-de ambtenaar in de zin van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en/of
Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) van de gemeente Winsum of
-de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, als bedoeld in artikel 2:5 vande CAR, is aangegaan.
Het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21vastgelegde waarderingsmethode.
Het college van burgemeester en wethouders.
De bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).
De directie zoals benoemd in het Organisatiereglement gemeente Winsum.
Het Breed management overleg zoals benoemd in het Organisatiereglement gemeente Winsum.
Een door de systeemhouder (VNG) erkend deskundige inzake de ontwikkeling, toepassing en werkingvan HR21.
De volgens de normering van de extern deskundige opgeleide lokale gebruiker die geautoriseerd is om te werken met HR21.
De commissie als bedoeld in de ‘Verordening inzake behandeling bezwaarschriften rechtspositioneleaangelegenheden 1999’, die is ingesteld ingevolge artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht en die zich bezig houdt met de advisering over bezwaarschriften inzake personele aangelegenheden.
ARTIKEL 2: VASTSTELLING FUNCTIEBESCHRIJVINGEN
De directie selecteert (in samenspraak met de externe deskundige en/of een gecertificeerde gebruiker) per functie een normbeschrijving uit HR21. Indien de normbeschrijving voor de functie onvolledig is, dan wel een voor de functie dekkende normbeschrijving niet beschikbaar is, wordt een lokale functiebeschrijving opgesteld.
De geselecteerde normbeschrijving(en) en/of lokale beschrijving(en), wordt/worden besproken binnen het managementteam en door of namens de bestuurder voorlopig vastgesteld. De voorlopig vastgestelde functiebeschrijving(en) wordt/worden door de bestuurder ter informatie aangeboden aan de ondernemingsraad (OR).
Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingssronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, dan stelt de bestuurder de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de beschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 WOR zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.
ARTIKEL 3: WIJZIGING FUNCTIEBESCHRIJVINGEN
Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onderverantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, door of namens de directie bezien of devastgestelde functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen ofopstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2.
ARTIKEL 5: VASTSTELLING FUNCTIEWAARDERING EN CONVERSIETABEL
Het bevoegd gezag stelt de waarderingen vast met inachtneming van het eindadviesfunctiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het bevoegd gezag stelt de waarderingen van de lokale functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.
Het bevoegd gezag stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, naverkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, eenconversietabel vast. Wijziging van de gemeentelijke salarisstructuur vindt niet plaats zonderovereenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.
ARTIKEL 6: VOORBEREIDING INDELINGSADVIES, INDELINGSBESLUIT, BEZWAAR EN BEROEP
Het bevoegd gezag maakt aan de functiehouder schriftelijk bekend welke (norm- of lokale) functiebeschrijving zij voornemens is op de functie van toepassing te verklaren (indelingsbesluit). In het voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging
De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar zienswijze over de indeling aan de norm- of lokale functiebeschrijving kenbaar te maken. De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze bedraagt vier weken. De zienswijze wordt schriftelijk en gemotiveerd kenbaar gemaakt aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag legt de zienswijze ter advisering voor aan het managementteam.
Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 4, maakt het bevoegd gezag, indien van toepassing na kennisneming van de ingediende zienswijze(n) van de functiehouder(s) en het advies van het managementteam, binnen acht weken schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en welke de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of bezoldiging.
ARTIKEL 8: OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Het bevoegd gezag kan nadere regels stellen omtrent hetgeen in deze procedureregeling is neergelegd voorzover aard en strekking van deze regeling zich daartegen niet verzet. Indienen voor zover bij nadere regels van deze regeling wordt afgeweken, dient hierover voorafgaand instemming te worden gevraagd aan de ondernemingsraad.
De “Procedureregeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Winsum” blijft na 1 juni 2014 van kracht voor de functies die op deze datum in een nazorgronde volgens de FUWA-met systematiek werden herbeschreven en gewaardeerd, totdat de nazorgronde is afgerond met een onherroepelijke waardering.