Organisatie | Aalten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten |
Citeertitel | Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Geen.
Reglement burgerlijke stand Aalten 2016
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-04-2016 | Nieuwe regels | 08-12-2015 | Geen. |
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid tot het aanwijzen van een ‘huis der gemeente’, als bedoeld in artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. (Gemeentewet, artikel 108, juncto 147). Het college heeft beleidsregels opgesteld voor de uitvoering van deze bevoegdheid.
Omdat er steeds meer vragen van burgers komen om te mogen trouwen in de buitenlucht is het nodig de bestaande beleidsregels te herzien. Daarnaast ontvangen wij verzoeken van eigenaren/beheerders van gebouwen die al regelmatig als trouwlocatie fungeren binnen de gemeente Aalten om een vaste aanwijzing te verkrijgen. Hieraan komen wij tegemoet.
Artikel 2 Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten
De aanwijzing van een locatie wordt beoordeeld aan de hand van onderstaande criteria:
Het (bruids)paar en de eigenaar/huurder/rechthebbende/beheerder van de locatie kunnen de voltrekking plaats laten vinden in de openlucht op het grondgebied van de aangewezen eenmalige of vaste trouwlocatie. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan, na overleg met de bode en het (bruids)paar besluiten de ceremonie naar binnen te verplaatsen.
Het (bruids)paar en de eigenaar van de locatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij de gemeente Aalten geen partij is. In deze overeenkomst wordt de clausule opgenomen dat de gemeente Aalten gevrijwaard wordt van problemen die zich zouden kunnen voordoen bijvoorbeeld op het gebied van toegankelijkheid, parkeerfaciliteiten en brandveiligheid van het gebouw.
Waar in de regeling wordt gesproken over huwelijken wordt ook het registreren van partnerschappen bedoeld.