Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aalten

Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAalten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten
CiteertitelBeleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpalgemeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Reglement burgerlijke stand Aalten 2016

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201601-04-2016Nieuwe regels

08-12-2015

Gemeenteblad, 2015, 123965

Geen.

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten.

Burgemeester en wethouders van Aalten;

gelet op het bepaalde in artikel 4, lid 4 van het Reglement burgerlijke stand Aalten 2016;

Besluiten:

vast te stellen de Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten.

Artikel 1 Inleiding

De gemeenteraad heeft de bevoegdheid tot het aanwijzen van een ‘huis der gemeente’, als bedoeld in artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. (Gemeentewet, artikel 108, juncto 147). Het college heeft beleidsregels opgesteld voor de uitvoering van deze bevoegdheid.

Omdat er steeds meer vragen van burgers komen om te mogen trouwen in de buitenlucht is het nodig de bestaande beleidsregels te herzien. Daarnaast ontvangen wij verzoeken van eigenaren/beheerders van gebouwen die al regelmatig als trouwlocatie fungeren binnen de gemeente Aalten om een vaste aanwijzing te verkrijgen. Hieraan komen wij tegemoet.

 

Artikel 2 Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten

De aanwijzing van een locatie wordt beoordeeld aan de hand van onderstaande criteria:

  • 1.

    De locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Aalten.

  • 2.

    De locatie mag niet in strijd zijn met de goede zeden.

  • 3.

    De locatie is een gebouw met het bijbehorende kadastrale grondgebied.’

  • 4.

    Het (bruids)paar en de eigenaar/huurder/rechthebbende/beheerder van de locatie kunnen de voltrekking plaats laten vinden in de openlucht op het grondgebied van de aangewezen eenmalige of vaste trouwlocatie. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan, na overleg met de bode en het (bruids)paar besluiten de ceremonie naar binnen te verplaatsen.

  • 5.

    Huwelijken moeten in de openbaarheid worden voltrokken. Daarom moet de locatie tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen, ook voor mindervaliden, vrij toegankelijk zijn.

  • 6.

    Als de locatie niet beschikt over een zogenoemde gebruiksvergunning geldt het maximaal aanwezige aantal van 50 personen.

  • 7.

    Als een (bruids)paar kiest voor een locatie anders dan de trouwzaal in het gemeentehuis, zijn de kosten van huur, inrichting, aankleding en benodigde verzekeringen voor haar rekening. Het (bruids)paar is aansprakelijk voor eventuele schade die aan de locatie wordt toegebracht.

  • 8.

    Het (bruids)paar en de eigenaar van de locatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij de gemeente Aalten geen partij is. In deze overeenkomst wordt de clausule opgenomen dat de gemeente Aalten gevrijwaard wordt van problemen die zich zouden kunnen voordoen bijvoorbeeld op het gebied van toegankelijkheid, parkeerfaciliteiten en brandveiligheid van het gebouw.

  • 9.

    De eigenaar/huurder/rechthebbende/beheerder van de locatie dient vooraf schriftelijk toestemming te geven.

  • 10.

    De huwelijksvoltrekking vindt plaats in aanwezigheid van de gemeentebode. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is samen met de bode gemeentelijke vertegenwoordiger en (uitsluitend) verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.

  • 11.

    In Nederland bestaat een scheiding tussen kerk en staat. Om deze reden is het niet toegestaan om op een en dezelfde locatie een huwelijk te voltrekken in één ceremonie waarbij het huwelijk tevens wordt ingezegend door een kerk- of geloofsgemeenschap.

 

Waar in de regeling wordt gesproken over huwelijken wordt ook het registreren van partnerschappen bedoeld.

 

Artikel 3 Overige bepalingen

Deze regeling kan worden aangehaald als “Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten” en treedt in werking op 1 januari 2016.

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten in de vergadering van 8 december 2015.

De voorzitter, G. Berghoef

De secretaris, J. Nobel