Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aalten

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAalten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand
CiteertitelReglement burgerlijke stand Aalten 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpalgemeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand Aalten 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Burgerlijk Wetboek Boek 1, art. 16
  2. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 1 t/m 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Beleidsregels kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap; in werking getreden op 1 januari 2016

Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten ; in werking getreden op 1 april 2016

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2016Nieuwe regeling

08-12-2015

Gemeenteblad, 2015, 123961

Geen.

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

Besluiten:

vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

 

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900).

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

  • e.

    gemeentehuis: locatie Dinxperlo (Raadhuisstraat 8) en locatie Aalten (Markt 7 en Hofstraat 8) en alle huizen welke bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig (al dan niet eenmalig) zijn aangewezen.

  • f.

    college: het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Aalten.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Aalten;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2.

    Het college kan tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      personen, niet werkzaam bij de gemeente Aalten, voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties en de omzetting van een partnerschap in een huwelijk.

    • b.

      personen, die in een andere gemeente benoemd zijn als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van een bepaald huwelijk of geregistreerd partnerschap;.

    • c.

      leden van het college van Aalten voor het voltrekken van een bepaald huwelijk of geregistreerd partnerschap.

    • d.

      personen, in dienst van de gemeente Aalten, voor het voltrekken van een bepaald huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Artikel 3. Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen dat de ambtenaar in dienst is van de gemeente Aalten of een andere gemeente.

  • 2.

    Aanstelling van de ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt in vaste dienst of in tijdelijke dienst voor bepaalde tijd.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 4.

    Als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand lid is van het college, is de benoemingstermijn maximaal de termijn die samenvalt met de zittingsperiode van het betreffende collegelid.

  • 5.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan voor één dag worden benoemd als deze persoon al in een andere gemeente benoemd en beëdigd is. Het verzoek tot benoeming moet uiterlijk drie maanden van te voren schriftelijk worden ingediend.

Artikel 4. Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    De bevoegdheid voor het al dan niet eenmalig aanwijzen van een trouwlocatie tot huis der gemeente voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap is door de gemeenteraad gedelegeerd aan het college.

  • 3.

    Om al dan niet eenmalig als huis der gemeente te kunnen worden aangewezen voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen moet de locatie aan de criteria voldoen, die zijn opgenomen in de “Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten”.

  • 4.

    Als een huwelijksvoltrekking, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis, gelden de bepalingen die zijn opgenomen in de “Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten”.

  • 5.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5. Leiding van de dienst

De teamcoördinator Burgerzaken van de afdeling Samenleving is belast met de dagelijkse leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6. Openstelling

Het bureau burgerlijke stand is voor de burger geopend:

  • 1.

    Voor meldingen aangaan huwelijk/sluiting geregistreerd partnerschap en omzetting geregistreerd partnerschap naar huwelijk (voorheen aangifte) op afspraak op maandag tot en met donderdag van 08.30 tot 16.00 uur op de locatie Hofstraat 8 in Aalten.

  • 2.

    Voor overige werkzaamheden (geboorte, overlijden en attestatie de vita) op de locatie Hofstraat 8 in Aalten. Op maandag t/m vrijdag vrije inloop van 08.30 tot 12.30 uur, op dinsdag van 08.30 tot 19.00 uur.

  • 3.

    Het bureau burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of op andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend. Het college kan in bijzondere gevallen tijdelijke wijzigingen in de openingsuren aanbrengen.

  • 4.

    Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en geregistreerd partnerschappen vinden plaats op de locatie Hofstraat 8 in Aalten op maandagmorgen om 09.00 uur en 09.30 uur. Dit tenzij het een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is, in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. De plechtigheid beperkt zich tot het opmaken van de akte en de wettelijke formaliteiten die behoren bij het huwelijk of een geregistreerd partnerschap. De “Beleidsregels kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap” zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    Een ‘huwelijk zonder ceremonie’ vinden plaats op de locatie Hofstraat 8 in Aalten op maandag t/m donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur, voor zover deze dagen niet algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn. Een ‘huwelijk zonder ceremonie’ is ook van toepassing op het geregistreerde partnerschap of een omzetting van een partnerschap naar een huwelijk. De plechtigheid beperkt zich tot het opmaken van de akte en de wettelijke formaliteiten die behoren bij het huwelijk of een geregistreerd partnerschap. De “Beleidsregels kosteloos huwelijk/geregistreerde partnerschap” zijn op een ‘huwelijk zonder ceremonie’ van overeenkomstige toepassing. Voor een ‘huwelijk zonder ceremonie’ worden leges in rekening gebracht.

  • 6.

    Huwelijksvoltrekkingen, geregistreerd partnerschappen en het omzetten van geregistreerd partnerschappen in huwelijken waarvoor leges zijn verschuldigd vinden plaats op alle dagen tussen 9.00 uur en 16.00 uur, met uitzondering van eerste paasdag en eerste pinksterdag en de algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen, in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. In bijzondere gevallen kan het college toestemming geven om van genoemde tijden af te wijken. Hierbij geldt de voorwaarde dat de ceremonie niet plaatsvindt in het gemeentehuis.

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand Aalten 2016’.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking per 1 januari 2016.

  • 3.

    Het ‘Reglement burgerlijke stand Aalten 2010’ dat op 23 maart 2010 is vastgesteld komt te vervallen.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan het college in een afzonderlijk besluit afwijken van het reglement.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 8 december 2015.

De burgemeester, G. Berghoef

De secretaris, J. Nobel

Toelichting  

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

 

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de ambtenaar moet in dienst van de gemeente of van een andere gemeente zijn;

  • b.

    de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16a, eerste lid, Boek 1 Burgerlijk Wetboek).  

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.

    de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente of een andere gemeente;

  • c.

    de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en het vastleggen van partnerschapregistraties (artikelen 16a tweede lid, 45, 45a, 63, 64, 65, 67, 77a, 80a derde lid, 80g van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). 

 

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Dit artikel bepaalt welke (buitengewone) ambtenaren in de gemeente benoemd kunnen worden (artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

 

Lid 1 bepaalt dat burgemeester en wethouders de mogelijkheid hebben ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen die in dienst zijn van de gemeente Aalten of in dienst van een andere gemeente.

 

Lid 2 bepaalt dat het college buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kan benoemen.

Lid 2 onder a bepaalt dat het college buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand kan benoemen, die huwelijken en geregistreerd partnerschappen voltrekken.

Lid 2 onder b, c en d bepaalt dat het college voor het voltrekken van een bepaald huwelijk of geregistreerd partnerschap personen kan benoemen, die in een andere gemeente als (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand zijn benoemd, die lid zijn van het college of werkzaam zijn bij de gemeente Aalten.

 

Artikel 3. Benoeming

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk wetboek).

 

Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of andere gemeente.

 

Lid 2 bepaalt dat de aanstelling van de ambtenaar burgerlijke stand geschiedt in vaste of tijdelijke dienst.

 

Lid 3 bepaalt dat de periode van de benoeming van de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand wordt vastgelegd in een benoemingsbesluit.

Buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand, die huwelijken en geregistreerd partnerschappen voltrekken, worden benoemd voor een periode van maximaal 5 jaar. Deze periode kan worden verlengd.

Personen, die in een andere gemeente als (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand zijn benoemd en personen die lid zijn van het college of werkzaam zijn bij de gemeente Aalten kunnen als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand worden benoemd voor één dag.  

 

Artikel 4. Locatie

Lid 1 van dit artikel bepaalt dat de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden verricht in het gemeentehuis.

 

Lid 2 vermeldt dat de gemeenteraad de bevoegdheid voor het al of niet eenmalig aanwijzen van een gemeentehuis voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen heeft gedelegeerd aan het college. Het besluit hiertoe heeft de gemeenteraad genomen op 9 september 2008.

 

Lid 3 bepaalt dat locaties die al of niet eenmalig als gemeentehuis kunnen worden aangewezen aan de criteria moeten voldoen, die zijn opgenomen in de “Beleidsregels trouwlocatie gemeente Aalten”.

 

Lid 4 bepaalt dat de bepalingen die gelden bij huwelijksvoltrekkingen en geregistreerd partnerschappen die niet plaatsvinden op het gemeentehuis zijn opgenomen in de “Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten”.

 

Lid 5 bepaalt dat, als daartoe gewichtige redenen bestaan, de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente mag verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). Gewichtige redenen kunnen gelegen zijn in ziekte, ongeval of verblijf in een strafinrichting. 

 

Artikel 5. Leiding van de dienst

Dit artikel bepaalt wie belast is met de leiding van de burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994). 

 

Artikel 6. Openstelling

De leden 1 tot en met 3 van dit artikel bepalen wanneer het bureau van de burgerlijke stand geopend is (artikel 16c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek). In deze leden worden zowel de reguliere dagelijkse openingstijden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.

 

In lid 4 zijn de locaties en de tijden opgenomen, waarop de gelegenheid wordt gegeven om kosteloos in het huwelijk te treden of een partnerschap te registreren. Hiermee wordt voldaan aan de verplichting genoemd in artikel 4 van de “Wet van 23 april 1879 tot regeling der heffing van regten wegens de verigtingen van den ambtenaar van den burgerlijken stand” waarin is geregeld dat tenminste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking, registratie van een partnerschap.

 

In lid 5 wordt het ‘huwelijk korte ceremonie’ behandeld, die ook op een geregistreerd partnerschap van toepassing is. Het ‘huwelijk korte ceremonie’ is vergelijkbaar met een kosteloos huwelijk / geregistreerd partnerschap, maar kan worden afgesloten op maandag t/m donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur, voor zover deze dagen niet algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn. Voor een ‘huwelijk korte ceremonie’ worden leges in rekening gebracht.

 

In lid 6 zijn de tijden opgenomen waarop huwelijken worden voltrokken, partnerschappen worden geregistreerd en geregistreerde partnerschappen worden omgezet in huwelijken, waarvoor leges verschuldigd zijn. Dit kan op alle dagen (ook zaterdag en zondag) tussen 09.00 uur en 16.00 uur met uitzondering van eerste Paasdag en eerste Pinksterdag en de algemeen erkende en daarmee gelijkgestelde feestdagen.

In overleg met de ambtenaar van de burgerlijke stand kan van genoemde tijden worden afgeweken als de ceremonie niet plaatsvindt in het gemeentehuis. De beperking dat de ceremonie niet plaats kan vinden op een gemeentelijke locatie heeft te maken met organisatorische aspecten die verbonden zijn aan het openstellen van een gemeentelijke kantoor in de avonduren al of niet naast andere activiteiten (zoals vergaderingen). 

 

Artikel 7. Slotbepalingen

 

Dit artikel bepaalt onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.