Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Veiligheidsregio Noord-Holland Noord 2015 |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- Holland Noord 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-12-2015 | 13-06-2018 | nieuwe regeling | 22-09-2015 Staatscourant, 24-12-2015 | Onbekend. |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel
gelet op de bepalingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Wet veiligheidsregio's en de Tijdelijke wet ambulancezorg
vast te stellen de gewijzigde gemeenschappelijke regeling “Veiligheidsregio Noord-Holland Noord 2015“.
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Onverminderd het bepaalde in artikel 1 van de Wet veiligheidsregio’s, wordt in deze regeling verstaan onder:
Doel van de regeling is het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied.
HOOFDSTUK 2: SAMENSTELLING EN WERKWIJZE BESTUUR
Het aantal stemmen dat door een lid van het algemeen bestuur wordt uitgebracht, is afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, waarvan het lid op dat moment vertegenwoordiger is. Het aantal stemmen is voor de gemeenten in de navolgende inwonersklassen als volgt:
gemeenten tot 10.000 inwoners: 1 stem,
gemeenten met 10000 tot 20000 inwoners: 2 stemmen,
gemeenten met 20000 tot 30000 inwoners: 3 stemmen,
Het dagelijks bestuur vergadert jaarlijks tenminste twee maal en voorts zo vaak als de voorzitter dit nodig acht of wanneer een lid van het dagelijks bestuur hem dit schriftelijk verzoekt onder opgave van de te behandelen onderwerpen. Indien een vergadering is gevraagd, wordt zij binnen twee weken gehouden.
De voorzitter is de overeenkomstig artikel 11, tweede lid van de Wet veiligheidsregio’s bij koninklijk besluit benoemde burgemeester. Onverminderd het bepaalde bij of krachtens artikel 11, tweede lid van de Wet veiligheidsregio’s kan de voorzitter uitsluitend bij koninklijk besluit worden geschorst en ontslagen.
HOOFDSTUK 3: BEVOEGDHEDEN BESTUURSORGANEN
aan een ander bestuursorgaan zijn opgedragen, behoren toe aan het algemeen bestuur.Het algemeen bestuur kan aan het dagelijks bestuur bevoegdheden overdragen, tenzij de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet. Het algemeen bestuur kan in ieder geval niet overdragen de bevoegdheid tot:
Voor zover niet bij of krachtens de wet of deze regeling aan een ander bestuursorgaan die bevoegd is opgedragen, is het dagelijks bestuur belast met en bevoegd tot:
HOOFDSTUK 5: FINANCIELE BEPALINGEN
De artikelen 186 tot en met 213 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op deVeiligheidsregio, voor zover daarvan niet bij of krachtens de wet is afgeweken.
Bij het vaststellen van de jaarrekening neemt het algemeen bestuur een besluit over de bestemming van het exploitatieresultaat. De artikelen 198, tweede lid, tot en met 201 Gemeentewet zijn voor zoveel nodig van overeenkomstige toepassing.
Voor het betalen van rente en aflossing van geldleningen en in rekening-courant opgenomen gelden staan de deelnemers garant voor zover ter zake door andere overheidsorganen geen garantie is verstrekt. De deelnemers nemen aan de garantie deel in de verhouding van de verdeelsystematiek zoals genoemd in artikel 28. Uit deze bepaling voortvloeiende betalingsverplichtingen worden met de deelnemers afgerekend.
Voor de vaststelling van deze bijdragen geldt vanaf de begroting voor het jaar 2016 het volgendeuitgangspunt: de bijdrage van een deelnemer wordt bepaald naar rato van het bedrag voor het subcluster brandweer en rampenbestrijding in de algemene uitkering die elke gemeente ontvangt en naar rato van de aanwezige belastingcapaciteit per gemeente.
Voor de berekening van de gemeentelijke bijdrage wordt gebruik gemaakt van het bestand “Verdeling uitkering gemeentefonds” van de Rijksoverheid geldend op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat waarvoor de bijdrage verschuldigd is. Voor begroting 2016 wordt daarbij uitgegaan van de indeling van het subcluster brandweer en rampenbestrijding, zoals dat wordt ingevoerd in 2016.
Bij de introductie van de in het derde lid genoemde verdeelsleutel vanaf de begroting voor het jaar2016 wordt de volgende ingroeiregeling gehanteerd:
Negatieve herverdeeleffecten voor individuele gemeenten bedragen maximaal €15 per inwoner per jaar. Als basis voor de ingroeiregeling wordt gebruik gemaakt van de ‘referentiepunten’, die zijn berekend in de impactanalyse. Een groter negatief herverdeeleffect wordt bekostigd door de voordeelgemeenten, die een tijdelijk minder positief herverdeeleffect hebben.
De vaststelling van de bijdrage als bedoeld in het eerste lid onder a voor de lasten vanambulancezorg vindt plaats naar rato van het aantal inwoners per gemeente op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat waarvoor de bijdrage verschuldigd is. Voor de vaststelling van het aantal inwoners worden de door het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend gemaakt bevolkingscijfer aangehouden.