Organisatie | Waddinxveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening participatieadviesraad sociaal domein Waddinxveen 2015 |
Citeertitel | Verordening participatieadviesraad sociaal domein Waddinxveen 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Regeling vervangt de Verordening Wmo-raad Waddinxveen 2010 en de Verordening cliëntenparticipatie Waddinxveen 2010
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-12-2015 | nieuwe regeling | 16-12-2015 Gemeenteblad, 23-12-2015 | 15/00466 |
De raad der gemeente Waddinxveen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 november 2015;
gelet op artikel 2.1.3, derde lid, van de Wmo 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 149 van de Gemeentewet;
gezien het advies van de Wmo-raad en van de Cliëntenraad PSW van 16 september 2015
- zij adequaat moet kunnen blijven reageren op de voortschrijdende ontwikkelingen rond de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Jeugdwet en Participatiewet;
- zij via cliënten- en burgerparticipatie het beleid rond Jeugdwet, Wmo en Participatiewet en de uitvoering ervan verder vorm en inhoud dient te geven;
- het uitbreiden naar het Sociale Domein van de Participatiewet en Jeugdwet een wijziging van de eerder vastgestelde “Verordening Wmo-raad 2010” en de “Verordening Cliëntenparticipatie 2010” noodzakelijk maakt
de Verordening participatieadviesraad sociaal domein Waddinxveen 2015 vast te stellen.
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
De participatieadviesraad is een commissie ex artikel 84 van de Gemeentewet.
Het doel van de participatieadviesraad is de gemeente goed en tijdig te voorzien van adviezen met betrekking tot het sociaal domein.
zorgt ervoor dat de raad tijdig een adviesaanvraag, met de bijbehorende documenten ontvangt. Dat wil zeggen dat het college in principe zes weken voor het verwachte advies die aanvraag aan de participatieadviesraad voorlegt. In uitzonderlijke gevallen treedt zij in overleg met het DB van de participatieadviesraad om te komen tot afspraken over een kortere termijn van advisering, ten einde besluitvorming in het college en de gemeenteraad tijdig te laten plaatsvinden.
De taak van de participatieadviesraad bestaat uit:
het college gevraagd en ongevraagd adviseren over de regelingen in het sociaal domein en in de breedste zin van het woord adviseren over vorming, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk Wmo-beleid, Jeugdwet en beleid inzake de socialezekerheidswetten, die ter uitvoering aan de gemeente zijn toegewezen;
De gemeente faciliteert de participatieadviesraad bij zijn taakuitvoering, via onder andere:
het onder de volgende voorwaarden toekennen van een jaarlijks vast te stellen werkbudget;
-de participatieadviesraad stelt binnen dat budget een begroting op ter dekking van de kosten voor onder andere: een vaste onkosten vergoeding van de leden; secretariële ondersteuning; opbouw en onderhoud website, deskundigheidsbevordering; professionele ondersteuning; lidmaatschappen, huur vergaderaccommodaties etc.
Onverminderd de bevoegdheid van het college om ter zake voorschriften te geven voor de verordening, regelt de participatieadviesraad zelf de wijze van werken, evenwel met inachtneming van het bepaalde in deze verordening.
De participatieadviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast, dat aan het college ter informatie wordt voorgelegd. In het huishoudelijk reglement wordt ten minste bepaald:
De wethouders die het sociaal domein in hun portefeuille hebben, wonen twee maal per jaar (een deel van) de algemene vergadering met alle leden van de participatieadviesraad bij. Daarnaast vindt er twee maal per jaar overleg plaats met de wethouder(s) en een vertegenwoordiging van de participatieadviesraad, waaronder in ieder geval de voorzitter. De voorzitter van de participatieadviesraad zit deze overleggen voor.
De Verordening Wmo-raad Waddinxveen 2010 en de Verordening cliëntenparticipatie Waddinxveen 2010 worden ingetrokken.
Evaluatie: De participatieadviesraad evalueert periodiek tezamen met de gemeente de samenwerking. Indien er op basis van deze evaluatieronde reden is de verordening aan te passen dan wordt hiertoe namens de gemeente en de participatieadviesraad door het college een voorstel ingediend bij de gemeenteraad; De participatieadviesraad kan naar aanleiding van een evaluatie het college gemotiveerd verzoeken de onafhankelijk voorzitter en de leden te vervangen, met dien verstande, dat een besluit daartoe de instemming behoeft van twee derde deel van de leden van de participatieadviesraad.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 16 december 2015
De griffier, De burgemeester,
(mr. F.W. van der Dussen) (Drs. H.P.L. Cremers)
Bijlage Toelichting op de Verordening participatieadviesraad sociaal domein Waddinxveen 2015
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan de artikelen 2.1.3, derde lid, van de Wmo 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet.
Artikel 2.1.3, derde lid, van de Wmo 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet (waarin artikel 2.1.3, derde lid, van de Wmo van overeenkomstige toepassing wordt verklaard) dragen de gemeenteraad op bij verordening te bepalen op welke wijze ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wetten. Daarbij wordt in ieder geval geregeld op welke wijze zij:
Artikel 47 van de Participatiewet bevat een vergelijkbare bepaling, zij het dat de doelgroep personen betreft als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers.
Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
In de participatieadviesraad (Par) zullen cliëntenparticipatie en burgerparticipatie op de volgende terreinen verenigd worden: Jeugdwet(passend onderwijs), Wmo(zorg), Participatie (werk en inkomen), mantelzorgers/vrijwilligers, ouderen.
De taakgebieden per kamer zijn gebaseerd op de bovengenoemde terreinen. De verdeling kan op basis van ervaringen tussentijds en in overleg met het college door de participatieadviesraad worden aangepast.
- wordt aangestuurd door een voorzitter en vicevoorzitter, zij worden benoemd door het college als lid van de participatieadviesraad;
- de leden van de kamer ondersteunen de leden van de participatieadviesraad bij het voorbereiden van gevraagde en ongevraagde adviezen voor het college;
- de verschillende belangenorganisaties in Waddinxveen, zoals daar zijn Platform Gehandicapten Waddinxveen, Platform Sociaal Waddinxveen, Diaconaal Platform, Seniorenraad, VG-belang, Zorgvragers Organisatie Midden-Holland, Wijkplatforms, zijn nauw betrokken door:
- luistert en kijkt naar wat er in de gemeente gebeurt op het gebied van de Wmo/ Jeugdwet en Participatie wet;
- voedt de participatieadviesraad met informatie en ideeën, zodat deze snel en kundig kan participeren in de beleidsontwikkeling;
- heeft contact met de achterban en netwerk (inwoners van Waddinxveen);
De kamer Zorg en Welzijn, heeft als taakgebied:
• ondersteuning ouderen/mensen met een beperking;
• ondersteuning en respijtzorg;
• zorgbereidheid en zorgbeschikbaarheid;
Kamer: Leefbaarheid en Veiligheid
De kamer Leefbaarheid en Veiligheid, heeft als taakgebied
• versterken van maatschappelijke verbanden;
• bevorderen leefbaarheid en veiligheid;
• toegankelijkheid en infrastructuur;
• bevorderen maatschappelijke participatie;
Kamer: Jeugd, opvoeding en onderwijs
De kamer Jeugd, Opvoeding en onderwijs heeft als taakgebied:
• ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien;
• vrijetijdsbesteding en opvang jeugd;
• onderwijs, voor zover de gemeentelijke bevoegdheid
De kamer Werk en Inkomen heeft als taakgebied:
• Cliëntenvertegenwoordiging Sociale Zaken;
• informatievoorziening en advies.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Artikel 4 - Voordracht, benoeming en zittingsduur
Het college benoemt de voorzitter en de leden van de participatieadviesraad. De benoeming van de leden kan gemandateerd worden aan de verantwoordelijk wethouders.
Artikel 5 - Taken van het college
In dit artikel wordt bepaald welke taken het college heeft ten aanzien van de burger- en cliëntenparticipatie en welke termijnen daarvoor staan.
Om een advies te formulieren dat wezenlijk van invloed kan zijn op het te nemen besluit dient een adviesaanvraag tijdig bij de participatieadviesraad te worden ingediend.
De termijn wordt bepaald aan de hand van de tijd die minimaal nodig is voor de participatieadviesraad om dit advies vorm te geven waarbij tevens een zienswijze gevraagd kan worden aan de organisaties uit het netwerk van de participatieadviesraad. Tevens wordt rekening gehouden met tijd die nodig is om inwoners van Waddinxveen de mogelijkheid te bieden om tijdens een vergadering van de participatieadviesraad hun zienswijze te geven. Daarnaast is tijd nodig voor het ambtelijk apparaat om het advies te verwerken in het beleidsvoorstel aan het college en een antwoord aan de participatieadviesraad sociaal domein te formuleren. Een collegeadvies wordt een week voor behandeling in het college ingediend. Dit alles bij elkaar opgeteld betekent dat, dat de adviesaanvraag uiterlijk 6 weken voor de datum waarop het college voornemens is het beleid vast te stellen moet worden toegezonden aan de participatieadviesraad.
Het kan zijn dat in het voortraject van de vorming van een collegeadvies de participatieadviesraad al zover is meegenomen in de voorbereidingen, dat de termijn van 6 weken verkort kan worden. Het kan echter ook zijn dat voor adviesvorming een uitgebreide raadpleging van meerdere partijen nodig is die meer tijd vergt. In dergelijke situaties kunnen tussen de participatieadviesraad en de gemeente vroegtijdig afspraken worden gemaakt over een aangepaste termijn.
De inwoners van Waddinxveen en maatschappelijke organisaties worden op deze wijze op de hoogte gesteld van de adviesvraag betreffende het voorgenomen beleid en kunnen via de vergaderingen van de participatieadviesraad hun input leveren ten behoeve van de adviesvorming.
De participatieadviesraad ontvangt binnen 4 weken na het collegebesluit een reactie op haar advies. Mocht de reactie van het college de termijn van 4 weken overschrijden na het ingediende advies van de participatieadviesraad, dan wordt de raad hiervan tijdig op de hoogte gesteld en geïnformeerd over de uiterste datum waarop zij alsnog een reactie op het advies kunnen verwachten.
Artikel 6 - Taken en bevoegdheden participatieadviesraad
Behalve de taken en bevoegdheden van de participatieadviesraad wordt in dit artikel ook de inspraak van burgers en Waddinxveense organisaties geregeld.
De participatieadviesraad zorgt voor een effectieve en efficiënte handels- en werkwijze. De wijze waarop dit gebeurt wordt nader uitgewerkt in het huishoudelijk reglement.
Uitgangspunt van de advisering is dat er sprake is van een gewogen maatschappelijk draagvlak binnen de beleidsterreinen op het gebied van het sociaal domein.
Voor de adviesvorming worden de (belangen-)organisaties in de Waddinxveense samenleving gevraagd naar hun zienswijze en de signalen vanuit de samenleving.
De leden van de participatieadviesraad hebben enerzijds oog voor beleid en bestuur en vervullen anderzijds een brugfunctie naar de Waddinxveense samenleving.
Behalve organisaties uit het netwerk kunnen ook andere organisaties reageren en hun zienswijze geven. Evenals de inwoners van Waddinxveen worden zij via berichtgeving op de gemeentepagina op de hoogte gesteld van deze adviesaanvraag en kunnen zij reageren tijdens de openbare vergadering van de participatieadviesraad.
Rond de participatieadviesraad wordt een 'netwerk’ samengesteld van representatieve Waddinxveense maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk of politieke doelstelling die sociaal maatschappelijke betrokken zijn en deskundig op (een deel van) het sociaal domein. Leden van dit netwerk kunnen door de participatieadviesraad om hun zienswijze worden gevraagd ten behoeve van een te vormen advies op beleidsvoornemens van het college die van invloed zijn op de doelgroep en de dienstverlening van deze organisaties. Het is daarbij van belang dat de te geven zienswijze gevormd wordt vanuit cliënt- of burgerperspectief en niet ingezet wordt om strategische doelen van de eigen organisatie te behalen.
Binnen dit netwerk hebben de volgende organisaties zitting:
Wanneer de adviesaanvragen regionaal beleid betreffen worden ook organisaties vanuit de regio betrokken.
Artikel 7 - Financiële en inhoudelijke verantwoording
Het college stelt een budget vast voor de participatieadviesraad .
Artikel 10 - Huishoudelijk reglement
Met betrekking tot de inrichting van de vergaderingen wordt in het huishoudelijk reglement tevens beschreven op welke wijze de openbaarheid van vergaderingen geregeld wordt zodat Waddinxveense burgers en organisaties in de gelegenheid zijn hun zienswijze te geven op een te vormen advies. Verder wordt opgenomen hoe de adviesvorming gebeurt bij adviezen waar een embargoperiode voor afgesproken is en de wijze waarop, indien van toepassing, de bescherming van de privacy in gewaarborgd van burgers en cliënten die zich tot de participatieadviesraad wenden.
Tevens worden de afspraken opgenomen over de begroting en de in- en externe communicatie.
Artikel 13 - Intrekken oude verordeningen
De Verordening Wmo-raad Waddinxveen 2010 en de verordening clientenparticipatie Waddinxveen 2010 welke door de gemeenteraad van Waddinxveen zijn vastgesteld dienen te worden ingetrokken.