Organisatie | Neder-Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent het sociaal domein Algemene subsidieverordening sociaal domein gemeente Neder-Betuwe 2016 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening sociaal domein gemeente Neder-Betuwe 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Algemene subsidieverordening Welzijn Gemeente Neder-Betuwe 2008.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-02-2018 | 01-01-2018 | 21-05-2019 | artikel 8, 11 | 08-02-2018 | RAAD/17/02335 |
01-01-2016 | 27-02-2018 | nieuwe regeling | 10-12-2015 Elektronisch Gemeenteblad, 24-12-2015 | RAAD/15/01948 |
Hoofdstuk 2 De subsidieverlening
De subsidie kan - naast de in artikel 4:25 en artikel 4:35 van de in de wet genoemde gevallen - worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan aan te nemen dat:
Artikel 9. Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur
Het college kan de gevraagde subsidie weigeren of de verleende subsidie intrekken in het geval en onder de voorschriften, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur.
Hoofdstuk 3 Verplichtingen subsidieontvanger
Artikel 14 Toepasselijkheid afdeling 4.2.8 van de wet
Voor zover bij de subsidieverlening niet anders is bepaald, is afdeling 4.2.8 van de wet van toepassing op het aanvragen en verstrekken van subsidies.
Hoofdstuk 5 Intrekking, wijziging, opschorting en terugvordering van subsidies
Artikel 19a Intrekking, wijziging, opschorting en terugvordering
Op deze verordening zijn tevens van toepassing de artikelen 4:48, 4:49, 4:56 en 4:57 van de wet waarin onder meer is vastgelegd dat de subsidie in de aldaar omschreven gevallen (zoals het niet plaatsvinden van de gesubsidieerde activiteiten; het niet nakomen van verplichtingen; het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige gegevens; etc) kan worden ingetrokken, gewijzigd, opgeschort en/of teruggevorderd.
Aldus vastgesteld in de gemeenteraad op 10 december 2015.
de griffier, de voorzitter,
drs. E. van der Neut ir. C.W. Veerhoek
Artikelsgewijze toelichting bij de Algemene subsidieverordening gemeente Neder-Betuwe 2016
HOOFDSTUK I Inleidende bepalingen
Dit artikel bevat een aantal begripsbepalingen. Organisaties die een beroep doen op gemeentelijke subsidie dienen verder de verantwoording van een boekjaar gelijk te stellen met een kalenderjaar.
Alleen rechtspersonen kunnen subsidie aanvragen. Het moet echter mogelijk zijn dat in bijzondere gevallen ook natuurlijke personen subsidie kunnen aanvragen. Denk bij voorbeeld aan burgerinitiatieven.
Artikel 2 Reikwijdte van de verordening
De reikwijdte is gelijk aan de reikwijdte van de Algemene subsidieverordening welzijn gemeente Neder-Betuwe 2008.
In lid 2 is geregeld dat voor (delen van) afzonderlijke beleidsterreinen bijzondere verordeningen gemaakt kunnen worden en dat er beleidsregels worden vastgesteld. Een voorbeeld hiervan is de subsidieverordening Basisbibliotheek.
In dit artikel zijn de bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders opgenomen. Dit is gedaan om daar duidelijkheid over te geven. Het college besluit over subsidies met in achtneming van de kaderstelling in de verordening door de raad.
Dit artikel geeft de juridische basis voor het instellen van een subsidieplafond en de verdeling daarvan. Door het hanteren van een subsidieplafond en het begrotingsvoorbehoud kunnen ongewenste overschrijdingen van het beschikbare budget worden voorkomen.
HOOFDSTUK II De subsidieverlening
Artikel 5 Aanvragen jaarlijkse subsidies
In dit artikel is bepaald dat aanvragen voor subsidies vóór 1 juli van het jaar voorafgaande aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd ingediend moeten worden. Dit houdt verband met de voorbereiding van de gemeentebegroting.
Om toch enige flexibiliteit in te bouwen heeft het college de bevoegdheid om af te wijken van de uiterste inleverdatum van 1 juli.
Voor het aanvragen van subsidies zijn speciale formulieren beschikbaar.
De formulieren voor het aanvragen van een activiteitensubsidie dienen naar het juiste adres te worden gestuurd. Daarom is de subsidieontvanger verplicht om adreswijzigingen en/of bestuurswisselingen zo snel mogelijk door te geven.
Lid 5 van dit artikel is opgenomen om het mogelijk te maken dat ook andere manieren van aanvragen dan de schriftelijke mogelijk kunnen worden gemaakt. Een voorbeeld hiervan is de elektronische aanvraag.
Artikel 6 Aanvragen incidentele subsidies en nagekomen activiteitensubsidies
Dit artikel is opgenomen om te voorkomen dat aanvragen om subsidie worden ingediend wanneer al met de activiteiten is gestart. De gemeente wil namelijk vooraf invloed hebben op de subsidiabele activiteiten.
Artikel 7 Hersteltermijn, te late ingediende aanvraag en korting
Het college dient de aanvrager de gelegenheid te bieden om binnen een te stellen (redelijke) termijn de aanvraag aan te vullen.
De termijnen, waarbinnen volgens de verordening op een aanvraag dient te worden beslist, worden opgeschort met ingang van de dag waarop het college de aanvrager heeft verzocht de aanvraag aan te vullen tot de dag waarop de aanvraag is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.
In lid 2 is geregeld dat wanneer men na deze hersteltermijn nog niet heeft voldaan aan de gestelde eisen, het college kan besluiten tot weigering. Dit kan tot gevolg hebben dat wanneer geen aanvraag is ingediend, ook niet binnen de hersteltermijn, het recht op subsidie voor dat jaar komt te vervallen. Ook heeft het college de bevoegdheid om een korting op de subsidie toe te passen. Dit laatste dient expliciet in de verordening te worden opgenomen om het college deze bevoegdheid te geven.
In de subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht worden enkele algemene gronden genoemd voor het weigeren van een subsidie (art. 4:25 en 4:35). Deze gronden hoeven daarom niet in de verordening opgenomen te worden. Artikel 8 bevat daarom een aantal aanvullende algemene weigeringsgronden.
Artikel 9. Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur
Dit artikel is opgenomen om het college de bevoegdheid te geven om subsidies niet te verlenen of in te trekken ingevallen van (vermoedelijke) relaties tussen de aanvrager en criminele handelingen. Er is een Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur. Dit bureau kan om advies gevraagd worden wanneer er een vermoeden bestaat dat er sprake is van een verband tussen de aanvrager en criminaliteit.
Artikel 10 Intrekking en wijziging
Een maatregel of een sanctie wordt toegepast als er al een subsidierelatie bestaat via subsidieverlening of vaststelling, deze grijpen achteraf in, in de subsidierelatie.
In dit artikel is de termijn opgenomen waarbinnen het college een besluit op een subsidieaanvraag dient te nemen. Het gaat om de algemene procedure zoals die in de Algemene Wet Bestuursrecht is vastgelegd.
Artikel 12 Minimum subsidiebedrag
Om veel administratieve handelingen te voorkomen is het college de bevoegdheid gegeven om een minimum subsidiebedrag te bepalen. Dat minimumbedrag kan verschillen per beleidsterrein.
Artikel 13 Verstrekken van voorschotten
Op grond van dit artikel kan het college voorschotten verstrekken.
In de beschikking tot subsidieverlening wordt aangegeven op welke wijze de voorschotten zullen worden uitbetaald.
HOOFDSTUK III Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 14 Toepasselijkheid afdeling 4.2.8 van de wet
De subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht bevat in afdeling 4.2.8 een standaardregeling voor per boekjaar verstrekte subsidies aan rechtspersonen.
In dit artikel wordt deze afdeling van toepassing verklaard op het aanvragen en verstrekken van (nagekomen) activiteitensubsidies. Bij de subsidieverlening kan bepaald worden dat één of meer bepalingen van afdeling 4.2.8 niet van toepassing zijn.
Artikel 15 Handelingen waarvoor de subsidieontvanger toestemming nodig heeft
In artikel 4:71 lid 1 onder a tot en met j van de Algemene wet bestuursrecht is een aantal handelingen opgesomd waarvoor de subsidieontvanger toestemming van het college nodig heeft; althans indien dat bij wettelijk voorschrift of bij de subsidieverlening is bepaald. Om die reden is het in deze verordening opgenomen.
Bij de subsidieverlening kan desgewenst vrijstelling van een aantal toestemmingsvereisten worden verleend, maar indien daar niets over wordt bepaald is het artikel in zijn geheel van toepassing.
In artikel 4:72 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn enkele bepalingen opgenomen over de vorming van een egalisatiereserve. Ook deze bepalingen zijn alleen van toepassing indien dat bij wettelijk voorschrift of bij de subsidieverlening is bepaald.
Artikel 17 Financieel verslag, balans en exploitatierekening
Subsidieontvangers die in aanmerking komen voor een subsidie van minder dan € 5.000 per jaar hoeven niet te voldoen aan de voorwaarden zoals genoemd in artikel 4:75 (financieel verslag en activiteitenverslag).
Artikel 18 Accountantsverklaring
Volgens artikel 4:78 van de Algemene wet bestuursrecht dient de subsidieontvanger een accountantscontroleverklaring te laten opstellen en deze over te leggen bij het verzoek tot subsidievaststelling. Het opstellen van een accountantsverklaring kost geld. Het zou daarom te ver gaan om steeds een dergelijke verklaring te verlangen.
Lid 1 van dit artikel geeft aan dat voor subsidies van minder dan € 50.000,-- per boekjaar geen accountantscontroleverklaring nodig is. Het kan echter zijn dat ook bij een lager subsidiebedrag toch behoefte is aan een accountantsverklaring, bijvoorbeeld bij een nieuwe subsidie, wanneer er sprake is van personeelskosten of wanneer er enige twijfel bestaat over de financiële gang van zaken bij de subsidieontvanger. In dat geval kan altijd in de subsidievoorwaarden om een accountantsverklaring worden gevraagd.
Indien een accountantsverklaring een te zwaar middel is, maar toch enige verantwoording gewenst is over de betrouwbaarheid van het financiële verslag, kunnen volgens lid 3 ook zo nodig andere voorschriften worden gesteld.
Verder dienen verenigingen volgens artikel 2:48 van het Burgerlijk Wetboek een kascommissie in te stellen als er geen accountantsverklaring is. In dat geval kan dus bijvoorbeeld om het verslag van de kascommissie worden gevraagd. In andere gevallen kan zo nodig inzage in de financiële administratie verlangd worden.
Artikel 4:79 van de Algemene wet bestuursrecht geeft nog de mogelijkheid om niet alleen een accountantsverklaring te verlangen, maar om de accountant ook te vragen een onderzoek in te stellen naar de naleving van de aan de subsidie verbonden verplichtingen. Dit verhoogt natuurlijk wel de kosten van de accountantsverklaring. Deze verplichting zal daarom niet zonder reden worden opgelegd.
Er kan daarom ook moeilijk een algemene bepaling daarover in de verordening worden opgenomen. Lid 2 geeft aan dat deze verplichting alleen geldt wanneer dit bij de subsidieverlening is bepaald.
HOOFDSTUK IV De subsidievaststelling
Artikel 19 Indienen aanvraag tot subsidievaststelling
Deze bepaling regelt dat de subsidieontvanger van een bedrag van € 50.000,-- of meer, voor 1 juli 2015 een aanvraag tot subsidievaststelling in moet dienen.
Het college kan overigens bij de subsidiebeschikking van minder dan € 50.000,-- eveneens bepalen dat een aanvraag tot subsidievaststelling dient te worden ingediend.
Eveneens kan het college een andere termijn stellen waarbinnen een aanvraag tot subsidievaststelling dient te worden ingediend.
In lid 3 wordt bepaald dat in bepaalde gevallen de subsidieaanvraag eveneens als aanvraag tot subsidievaststelling wordt beschouwd.
Hoofdstuk V Intrekking, wijziging, opschorting en terugvordering van subsidies
Artikel 19a Intrekking, wijziging, opschorting en terugvordering
In deze bepaling wordt gerefereerd aan de bevoegdheden van het college op grond van de artikelen 4: 48, 4:49, 4:56 en 4:57 van de Algemene Wet Bestuursrecht. In die bepalingen is onder meer vastgelegd dat de subsidie kan worden ingetrokken, gewijzigd, opgeschort en/of teruggevorderd als bv. de gesubsidieerde activiteiten niet worden uitgevoerd; als verplichtingen niet worden nagekomen; als onjuiste en/of onvolledige gegevens worden verstrekt; etc.
HOOFDSTUK VI Slot- en overgangsbepalingen
Uiteraard dient het bestuursorgaan zoveel mogelijk te handelen in overeenstemming met de geldende – door hemzelf opgestelde – regels, die niet voor niets worden betiteld als algemeen verbindende voorschriften.
Het kan echter voorkomen, dat het onverkort hanteren van deze regels zo onbillijk uitpakt, dat het afwijken van de regels geboden is.
Artikel 21 Vijfjaarlijks verslag
Artikel 4:24 van de Algemene wet bestuursrecht eist dat tenminste eenmaal in de vijf jaren een verslag worden gepubliceerd over de doeltreffendheid en de effecten van de subsidie in de praktijk. Bij wettelijk voorschrift kan daarvan worden afgeweken.
Het subsidiebeleid op de diverse beleidsterreinen zal in deze gemeente regelmatig worden geëvalueerd.
Een verslag zoals bedoeld in artikel 4:24 van de Algemene wet bestuursrecht heeft dan ook weinig toegevoegde waarde. Daarom is opgenomen om van dat artikel van de Algemene Wet Bestuursrecht af te wijken.
Artikel 22 Overgangsbepalingen
In dit artikel is vastgelegd dat de bepalingen van deze verordening niet gelden voor subsidies die verleend zijn voor het in werking treden van deze verordening niet. Dit geldt ook voor subsidies die nog niet afgehandeld zijn op het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening.
De Algemene Subsidieverordening Welzijn Gemeente Neder-Betuwe 2008 wordt ingetrokken met ingang van de inwerkingtreding van de nieuwe verordening. Voor nog niet afgehandelde aanvragen of verleningen van voor de vaststelling van de nieuwe verordening blijft de oude verordening van kracht.
Zo lang er nog geen nieuwe beleidsregels zijn vastgesteld blijven de huidige beleidsregels gelden. Deze verordening geeft daarvoor de juridische basis.