Organisatie | De Fryske Marren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de Rekenkamercommissie De Fryske Marren |
Citeertitel | Verordening op de Rekenkamercommissie De Fryske Marren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2015 | 01-07-2020 | nieuwe regeling | 15-12-2015 | 2015/104 |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
onderzoek: een door de rekenkamer ingesteld onderzoek dat ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken inzicht te geven in de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het gevoerde beleid met inbegrip van de adequate voorbereiding en uitvoering daarvan;
Artikel 6. Taak en onderzoeksprotocol
De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.
De rekenkamercommissie stelt een onderzoeksprotocol op waarin wordt vastgelegd wat de werkwijze en de begroting is van de commissie bij de start en uitvoering van een onderzoek. In het onderzoeksprotocol wordt aandacht besteed aan de criteria voor de selectie van onderzoeksonderwerpen, het opstellen van de onderzoeksopzet, de samenwerking met externe onderzoekers en adviseurs, de gang van zaken inzake hoor en wederhoor, de dossiervorming, de wijze van rapportage, de openbaarmaking van rapporten, de organisatie van publiciteit en het nazorgtraject. Overigens is de Rekenkamercommissie onafhankelijk in de keuzes ten aanzien van voorgenomen of uitgezette onderzoeken.
Artikel 7. Verzoek tot onderzoek
De raad of het fractievoorzittersoverleg kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek binnen de in artikel 6, lid 2 vastgestelde criteria. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede argumenten aanvoeren.
Artikel 11. Budget en budgethouder
De rekenkamercommissie kan ook besluiten om werkzaamheden in het belang van onderzoek zelf uit te voeren. De leden van de commissie die zelf onderzoekswerkzaamheden uitvoeren kunnen hiervoor een vergoeding op uurbasis declareren ten laste van het budget. De hoogte van de uurvergoeding wordt door de Rekenkamercommissie vastgesteld doch bedraagt ten hoogste € 50,- per uur tot een maximum van in totaal 50 uur per jaar.
Artikel 12. Verantwoording budget en uitgaven
De rekenkamercommissie verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, derde lid van de Gemeentewet.
Artikel 13. Vergoeding leden van de rekenkamercommissie
De vergoeding bedraagt per vergadering van de commissie voor de leden van de commissie tweemaal het bedrag dat op basis van artikel 14, lid 1 jo tabel IV van het Rechtspositiebesluit Raads- en commissieleden door Minister van BZK jaarlijks wordt vastgesteld voor commissieleden van een gemeente met 50.000-100.000 inwoners.