Organisatie | Metropoolregio Rotterdam Den Haag |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | BeleidskaderToegangsovereenkomst |
Citeertitel | Beleidskader Toegangsovereenkomst |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 30 Wet Lokaal Spoor
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 05-09-2017 | nieuw | 16-11-2015 Blad gemeenschappelijke regeling | 15588 |
Op grond van artikel 30 van de Wet Lokaalspoor (WLS) dient de MRDH een beleidskader vast te stellen met toewijzingscriteria, dat de beheerder in acht dient te nemen bij verdeling van de vervoercapaciteit, waarbij voorrang wordt gegeven aan de capaciteit die redelijkerwijs benodigd is voor de uitvoering van de concessie, bedoeld in artikel 20, tweede lid, van de Wet personenvervoer 2000 (Wp 2000).
In de memorie van toelichting wordt vermeld dat de MRDH daarin moet opnemen welke vormen van vervoer, na het openbaar personenvervoer op grond van de concessie in de zin van Wp 2000, in aanmerking komen voor toegang tot het lokaal spoor. Vervolgens moet een uitspraak worden gedaan over de verdeling van de restcapaciteit die voor de overige vormen van vervoer resteert. Daarbij kan volgens de toelichting gedacht worden aan besloten personenvervoer of goederenvervoer.
Naast het openbaar personenvervoer kunnen de volgende vormen van vervoer worden toegelaten: besloten personenvervoer en goederenvervoer.
Indien de vervoerders niet tot overeenstemming komen ten aanzien van de verdeling van de capaciteit als onder a. en b. bedoeld, stelt de beheerder, de vervoerders gehoord en met instemming van de MRDH, deze vast, in afweging van een ieders belangen. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan vervoersverbindingen (lijnen) met een hoger aantal te vervoeren reizigers per uur.
De toegangsovereenkomst dient bepalingen te bevatten die waarborgen dat de capaciteitsverdeling genoeg tijd geeft voor het kwalitatief goed kunnen onderhouden van de infrastructuur, rekening houdend met de verplichtingen die voortvloeien uit de Concessie Rail.
De toegangsovereenkomst heeft vooralsnog een looptijd van 1 jaar. In de 1e helft van 2017 zal de beheerder een evaluatie opstellen van de werking van de toegangsovereenkomsten in relatie tot dit beleidskader, waarna in de 2e helft van 2017 mogelijke aanpassingen aan dit beleidskader kunnen worden voorgesteld.