Organisatie | Assen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | TARIEVENTABEL BELASTINGEN, HEFFINGEN EN RECHTEN ASSEN 2016 |
Citeertitel | TARIEVENTABEL BELASTINGEN, HEFFINGEN EN RECHTEN ASSEN 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | belastingen |
Externe bijlagen | Bijlage 1 Bijlage 2 |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-03-2016 | 01-03-2016 | 01-01-2017 | Aanvulling hoofdstuk 9, tarieven reisdocumenten | 23-03-2016 | BB00154 |
01-01-2016 | 01-03-2016 | Aanvulling tarieventabel met hoofdstuk 10 en 11 | 17-12-2015 | BB | |
26-11-2015 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 05-11-2015 | BB |
Hoofdstuk 1 Tarieven behorend bij de Verordening op de heffing van onroerende-zaakbelastingen 2013
Hoofdstuk 2 Tarieven behorend bij de Verordening op de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing 2013
Hoofdstuk 3 Tarieven behorend bij de Verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting 2013
Hoofdstuk 4 Tarieven behorend bij de Verordening op de heffing en invordering van precariobelasting 2013
Hoofdstuk 6 Tarieven behorend bij de Verordening op de heffing en invordering van marktgelden 2013
Hoofdstuk 7 Tarieven behorend bij de Liggeldverordening gemeente Assen 2013
Hoofdstuk 8 Tarieven behorend bij Verordening parkeerbelastingen 2015
Hoofdstuk 9 Algemene rechtenverordening gemeente Assen 2014
Paragraaf I ALGEMENE DIENSTVERLENING
van maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 en 20.00 uur wordt extra in rekening gebracht aanvullende op het tarief genoemd onder a. |
van maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 en 20.00 uur wordt extra in rekening gebracht aanvullende op het tarief genoemd onder a. |
van maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 en 20.00 uur wordt extra in rekening gebracht aanvullende op het tarief genoemd onder a. |
Paragraaf II FYSIEKE LEEFOMGEVING
Paragraaf III DIENSTVERLENING VALLEND ONDER DE EUROPESE RICHTLIJN
Hoofdstuk 10 Tarieven behorend bij de Verordening op de heffing en invordering van lijkbezorgingsrechten op de Boskamp 2013
I. in te trekken de tarieventabel behorende bij de Verordening parkeerbelastingen 2015 voor zover het de daarin opgenomen tarieven voor 2016 betreft zoals vastgesteld op 5 maart 2015;
II. het college mandaat te verlenen voor het aanpassen van de tarieven voor residocumenten en rijbewijzen genoemd in de artikelen 9.6 tot en met 9.12 tot het wettelijk toegestane maximum.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 2 en 5 november 2015.
De raad voornoemd,
, voorzitter
, griffier
De toelichting op de tarieventabel gaat in op veranderingen in de belastbare feiten en tarieven aan de hand van de indeling van deze tabel per verordening.
De gemeente hanteert voor 2016 de volgende uitgangspunten voor de tariefberekening:
Vanaf 2016 dalen de kosten van de verwerking van huishoudelijk restafval als gevolg van de aanbesteding in 2014. Dit voordeel moet de gemeente teruggeven, omdat de afvalstoffenheffing kostendekkend is. Het gevolg zou dan zijn dat de belastingdruk daalt. In het kader van de bezuinigingsmaatregelen koos de gemeente ervoor om de belastingdruk niet te verlagen. Dit voorkomt dat de gemeente meer moet snijden in publieke voorzieningen. Dit betekent dat de tarieven voor de onroerende zaakbelastingen en de rioolheffing zo verhoogd worden, dat de gemiddelde belastingdruk - aangepast aan de inflatie - gelijk blijft en dus de verlaging van de afvalstoffenheffing compenseert. Daarbij hanteert de gemeente voor het begrip belastingdruk het totaal van onroerende zaakbelastingen, afvalstoffen en rioolheffing. De gemeente realiseert het voordeel van de kosten van de verwerking voor huishoudelijk restafval in 2016. Uitruil van belastingen zou in 2016 leiden tot een significante trendbreuk in de tarieven van de onroerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Om die reden wil de gemeente langs geleidelijke weg aanpassen tot het gewenste niveau in 2016.
In bijlage 1 treft u de tariefberekening voor de afvalstoffenheffing aan. Bij deze berekening is de belastingruil betrokken.
Deze algemene belasting is meer dan trendmatig en overeenkomstig het advies van het Recreatieschap Drenthe met € 0,05 verhoogd.
Deze algemene belasting is trendmatig verhoogd met 1,5%.
In bijlage 2 treft u de tariefberekening voor de rioolrechten aan. Bij deze berekening is de belastingruil betrokken.
De tarieven zijn kostendekkend en trendmatig met 1,5% verhoogd.
Deze algemene belasting is trendmatig met 1,5% verhoogd.
Deze parkeerbelastingen zijn overeenkomstig het raadsbesluit verhoogd en in deze tarieventabel opgenomen.
De tarieven in dit onderdeel van de Algemene rechtenverordening zijn met uitzondering van die voor de reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) en rijbewijzen trendmatig verhoogd. Voor de reisdocumenten en rijbewijzen is het beleid dat de tarieven voor de afgifte van deze documenten op het wettelijk toegestane maximum worden vastgesteld. Aangezien dit maximumtarief pas in december wordt bekendgemaakt heeft u het college gemandateerd deze tarieven op het wettelijk toegestande maximum vast te stellen.
Op basis van een globale calculatie van de kosten is gebleken dat de geldende tarieven voor het afwijken van een bestemmingsplan ( artikel 9.38 aanhef en onder sub l), het vaststellen of wijzigen van bestemmingsplan (artikelen 9.69 en 9.70) en het berekenen van grenswaarden op grond van de Wet Geluidhinder (artikelen 9.71 en 9.72) verre van kostendekkend zijn.
Onderstaande tabel geeft het verschil tussen de globaal geraamde werkelijke kosten en het tarief uit 2015 aan.
Op basis van deze indicaties van de kostprijs van deze producten zal nader onderzoek plaatshebben naar de werkelijke kosten van deze diensten door externe deskundigen. Vooruitlopend daarop heeft de gemeente de betreffende tarieven met afgerond 1/5 deel van de bovengenoemde verschillen verhoogd.
De hoogte van de tarieven voor de omgevingsvergunning zijn bepaald op basis van kostendekkendheid. Dit heeft er toegeleid dat de tarieven voor kapvergunningen (artikel 9.50), vergunningen voor handelsreclame (artikel 9.52), projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 (artikel 9.53) handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet (artikel 9.54) meer dan trendmatig verhoogd zijn.
B. Overige publiekrechtelijke dienstverlening fysieke leefomgeving
De tarieven voor het op verzoek vaststellen of wijzigen van een bestemmingsplan (artikelen 9.69 en 9.70) en het berekenen van grenswaarden op grond van de Wet Geluidhinder (artikel 9.71 en 9.72) zijn meer dan trendmatig verhoogd.
De tarieven in dit hoofdstuk zijn trendmatig verhoogd.
[1] Bij een toets heeft de aanvrager zelf een bestemmingsplan of wijzigingsplan geleverd.
[2] Bij een volledige beoordeling heeft de gemeente zelf het bestemmingsplan of wijzigingsplan gemaakt.