Organisatie | Leudal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Controleprotocol accountant t.b.v. jaarstukken 2015 |
Citeertitel | Controleprotocol accountant t.b.v. jaarstukken 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2015 | 01-01-2017 | Nieuwe regeling | 15-12-2015 Gemeenteblad 2015, 124809 | Onbekend |
Bij besluit van 15 december 2014 heeft uw raad Deloitte Accountants BV te Maastricht aangewezen als accountant, belast met de controle van de jaarrekening 2015 (alsook voor de jaren 2016, 2017 en 2018, met als optie de mogelijkheid van een verlenging van die dienstverlening voor twee maal twee boekjaren) en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.
Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole moet de gemeenteraad telkenjare een aantal zaken nader regelen, hetgeen op hoofdlijnen in dit controleprotocol plaatsvindt.
Object van controle is de jaarrekening 2015 en daarmede tevens het financieel beheer over het jaar 2015 zoals uitgeoefend door of namens het college van de gemeente Leudal.
Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2015 van de gemeente Leudal.
De Gemeentewet, artikel 213, schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in artikel 393, eerste lid, Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.
In het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant kan de gemeenteraad nadere aanwijzingen geven voor te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Tevens zal in de opdrachtverstrekking duidelijk aangegeven moeten worden welke wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole zullen zijn.
De gemeenteraad heeft op 15 december 2009 de verordening ex artikel 213 Gemeentewet voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Leudal vastgesteld (de zogenoemde ‘Controleverordening gemeente Leudal 2010’).
Met het controleprotocol stelt de gemeenteraad nadere aanwijzingen vast die specifiek van toepassing zijn voor het controlejaar 2015.
Zoals in artikel 213 Gemeentewet is voorgeschreven zal de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening worden uitgevoerd door de, door de raad aangewezen, accountant en gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:
De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 15 december 2015 de volgende speerpunten voor onderzoek door de account vastgesteld: ‘de drie decentralisaties in het sociale domein’.
Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole decentrale overheden) alsmede de Controle- en Overige Standaarden (NIVRA) bepalend zijn voor de uit te voeren werkzaamheden.
De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet elk document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en financiële beheerhandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie1. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statische deelwaarnemingen en extrapolaties.
In het Besluit accountantscontrole decentrale overheden zijn minimumeisen voor de in de controle te hanteren goedkeuringstoleranties voorgeschreven. De gemeenteraad mag de goedkeuringstoleranties scherper vaststellen dan deze minimumeisen. Dit moet dan wel worden toegelicht in de accountantsverklaring. Deloitte Accountants BV brengt daarvoor dan wel extra, alsdan met haar nog overeen te komen, kosten in rekening.
Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling hanteren ('professional judgement'). De weging van fouten en onzekerheden vindt ook hierop plaats.
De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed.
De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming, de strekking van de af te geven accountantsverklaring.
De rapporteringtolerantie(s) is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. De rapporteringtoleranties kunnen zich verder toespitsen op die elementen die de gemeenteraad specifiek nader wil terugzien, zonder dat dit de controletoleranties zelf beïnvloedt. Voor het onderzoek in het boekjaar 2015 wordt van dat toespitsen geen gebruik gemaakt. Sinds het controlejaar 2012 wordt een percentage (namelijk 10%) van ‘de materialiteit’ gehanteerd. Zie voor de berekening daarvan: bladzijde 3 van dit protocol.
De rapporteringtolerantie wordt door de gemeenteraad vastgesteld, met inachtneming van onderstaande minimumeisen. De accountant richt de controle in, rekening houdend met de rapporteringtolerantie, om te kunnen waarborgen dat alle gesignaleerde onrechtmatigheden die dit bedrag overschrijden ook daadwerkelijk in het verslag van bevindingen worden opgenomen.
In het hierna opgenomen schema zijn de (minimum)eisen met betrekking tot de goedkeuringstolerantie en de rapporteringtolerantie(s) opgenomen voor het controlejaar 2015 (NB. De eisen m.b.t. de goedkeuringstolerantie zijn al sinds het ontstaan van de gemeente Leudal, in 2007, hetzelfde en overigens in overeenstemming met wat gebruikelijk is ‘in gemeenteland’) .
Voor de bepaling van welke posten materieel zijn voor de oordeelsvorming over de getrouwheid en rechtmatigheid van de verantwoording is in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden de basis vastgelegd. Volgens dat besluit dient de door de accountant te hanteren goedkeuringstolerantie te worden vastgesteld op maximaal 1% van de omvangsbasis. De omvangsbasis voor gemeenten wordt in dat besluit gedefinieerd als ‘de totale lasten van de gemeente’. Gemeenten gaan met dat laatste verschillend om: in de ene gemeente bestaat de omvangsbasis uit de lasten inclusief de dotaties aan de reserves, in de andere exclusief. In Leudal wordt gerekend inclusief dotaties aan de reserves.
Op basis van de zogenoemde omvangsbasis van de begroting 2015 van de gemeente, totaal € 79.098.000 (in 2014: € 69.140.000; een stijging - in 2015 - van 14,4 %, vooral veroorzaakt door de 3 decentralisaties), bestaande uit de lasten volgens de begroting 2015 inclusief de toevoegingen aan de reserves (maar exclusief de begrotingswijzigingen), betekenen bovengenoemde percentages dat een totaalbedrag aan fouten in de jaarrekening van circa € 790.980 en een totaal van (dus: bij elkaar opgetelde) onzekerheden van circa € 2.372.940 de goedkeurende strekking van de accountantsverklaring niet zullen aantasten.
De rapporteringstolerantie is door de gemeenteraad vastgesteld op 10% ‘van de materialiteit’. Voor Leudal bedraagt die materialiteit 1% van de omvangsbasis van de begroting. Boven de tabel valt te lezen dat die omvangsbasis € 79.098.000 bedraagt, dus bedraagt de materialiteit € 790.980.
10% van die materialiteit levert een rapporteringstolerantie op van € 79.098.
Bij overschrijding van dit rapporteringstolerantiebedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen.
Het is mogelijk dat de gemeenteraad de rapporteringstolerantie strenger maakt. Dit betekent - in tegenstelling tot bij de goedkeuringstolerantie - echter niet dat de accountant meer werkzaamheden gaat verrichten. Een strengere rapporteringstolerantie hoeft niet voor de totale jaarrekening te gebeuren, maar kan ook voor bepaalde onderdelen van de jaarrekening worden gekozen.
In het Besluit accountantscontrole decentrale overheden wordt onderscheid gemaakt tussen het juridische begrip rechtmatigheid en de rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole. Het juridische begrip rechtmatigheid heeft betrekking op alle geldende wetten en regels. Rechtmatigheid is dan het handelen in overeenstemming met alle wetten en regels. Het begrip rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole is een minder omvattend begrip. Bij rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole bestaat er een duidelijke relatie met het financiële beheer. Er moet o.a. worden vastgesteld dat baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen.
In het kader van de rechtmatigheidcontrole worden 9 rechtmatigheidscriteria onderkend:
het begrotingscriterium, het voorwaardencriterium, het misbruik en oneigenlijk
gebruikcriterium, het calculatiecriterium, het valuteringscriterium, het adresseringscriterium,het volledigheidscriterium, het aanvaardbaarheidscriterium en het leveringscriterium.
In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt al aandacht besteed aan de meeste vandeze criteria. Voor de oordeelsvorming over de rechtmatigheid van het financieel beheermoet extra aandacht worden besteed aan de volgende rechtmatigheidscriteria:
Als blijkt dat de gerealiseerde lasten zoals weergegeven in de jaarrekening, hoger zijn dande geraamde bedragen met inbegrip van de laatste begrotingswijziging, is - voor zover hetde begrotingsoverschrijdingen betreft - mogelijk sprake van onrechtmatige uitgaven. Deoverschrijding kan namelijk in strijd zijn met het budgetrecht van de gemeenteraad zoalsgeregeld in de Gemeentewet. Voor de afsluitende oordeelsvorming is van belang inhoeverre de begrotingsoverschrijding past binnen het door de gemeenteraad geformuleerdebeleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten gerelateerde hogere inkomsten. Het
bepalen of respectievelijk welke begrotingsoverschrijdingen al dan niet verwijtbaar zijn, isvoorbehouden aan de raad bij de vaststelling van de jaarrekening. Begrotingsafwijkingen diepassen binnen het beleid van de raad betrekt de accountant niet bij de beslissing of al danniet een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven.
Ad 2. Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium)
De rechtmatigheidseis betreft ook de toetsing op juistheid en volledigheid van de gegevens,die door de belanghebbende zijn verstrekt om het voldoen aan voorwaarden aan te tonen.
Dit ter voorkoming en bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van wet- en
regelgeving. Om misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden te voorkomen zijnbeheersmaatregelen nodig die functioneren. De interne en externe controle is erop gerichtom dat vast te stellen. Gemeenten moeten een beleid hebben ter voorkoming en bestrijdingvan misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O-beleid). In het jaarverslag en/of de toelichting opde jaarrekening verantwoordt het college zich over de opzet, de uitvoering en de resultatenvan het M&O-beleid. Indien een gemeente geen toereikend M&O-beleid voert kan ditgevolgen hebben voor het accountantsoordeel. Indien bij een toereikend M&O-beleid, dat involdoende mate is uitgevoerd, toch een belangrijke (materiële) onzekerheid - die inherent is
aan de regeling - blijft bestaan met betrekking tot de rechtmatigheid van de uitgaven ofontvangsten en deze niet verder kan worden gereduceerd, dient de accountant tebeoordelen of deze onzekerheid in de toelichting bij de jaarrekening adequaat wordtweergegeven.
Besteding en inning van gelden door een gemeente zijn aan bepaalde voorwaarden
verbonden waarop door de accountant moet worden getoetst. Deze voorwaarden liggen vastin wetten en regels van hogere overheden en de (eigen) gemeentelijke regelgeving. Degestelde voorwaarden hebben in het algemeen betrekking op:
De precieze invulling verschilt per wet respectievelijk regeling respectievelijk verordening.
Voor alle geldstromen dient ondubbelzinnig vast te staan welke voorwaarden er op vantoepassing zijn. De door hogere overheden gestelde voorwaarden liggen volledig vast. Ditgeldt echter niet voor de voorwaarden in de gemeentelijke regelgeving. De raad is opgemeentelijk niveau kadersteller en wordt geacht de norm te stellen waaraan het collegemoet worden getoetst. De gemeenteraad dient dan ook op grond van een overzicht vanalle voor de betreffende gemeente geldende wet- en regelgeving het voorwaardencriteriumte operationaliseren. Concreet betekent dit dat door de gemeenteraad limitatief moet zijnbepaald aan welke in gemeentelijke wet- en regelgeving vastgelegde, voor de gemeente
relevante, voorwaarden de accountant moet toetsen.
Voor een toelichting op het begrip rechtmatigheid in relatie tot de accountantscontrole bij gemeenten en provincies wordt verwezen naar:
a.de Nota van toelichting bij het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Staatsblad 2002,68); ziehttp://wetten.overheid.nl/BWBR0015524
b.het NIVRA-discussierapport ‘Financiële rechtmatigheid(controle) bij gemeenten en provincies’; ziehttp://imagebase.ubvu.vu.nl/utils/getdownloaditem/collection/nib/id/982/filename/959.pdf/mapsto/pdf/type;
c.de ‘Kadernota Rechtmatigheid 2015’ van de Commissie BBV (zie http://www.commissiebbv.nl/rechtmatigheid/kadernota).
De accountantscontrole op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2015 is limitatief gericht op:
-De naleving van wettelijke kaders, zoals in de inventarisatie van de actuele/relevante regelgevingwordt verwoord. Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen.
- De naleving van de volgende kaders:
en de overige kaders zoals opgenomen in de inventarisatie van de actuele/relevante regelgeving. Ditlaatste voor zover van toepassing en uitsluitend voor zover deze directe financiële beheerhandelingen betreffen of kunnen betreffen. Ten aanzien van het voorwaardencriterium vindt voor de interne regelgeving uitsluitend een toets plaats naar de hoogte, duur en doelgroep/object van financiële beheerhandelingen, tenzij jegens derden (bijvoorbeeld in toekenningsbeschikkingen) aanvullende voorwaarden met directe financiële consequenties zijn opgenomen (dergelijke jegens derden geformuleerde (financiële)voorwaarden zijn immers ook al relevant voor de accountantscontrole inzake de getrouwheid van de jaarrekening).
In vorige controleprotocollen stond in bovenstaande opsomming ook nog:
In een notitie van voormalig wethouder J. Smolenaars van 21 december 2011 aan het toenmalige auditcomité staat o.a. ‘Mede in het licht van de verdere deregulering worden in Leudal geen onderzoeken uitgevoerd in het kader van deze verordening’ en ‘In het kader van de herontwerp van de P&C cyclus en de verdere deregulering zal worden bezien of het mogelijk is om de raad een voorstel te doen om “Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal’ ex artikel 213a van de Gemeentewet” in te trekken.’.
1] De eerste uitzondering betreft wettelijke verplichte kaderstellende collegebesluiten waarbij is voorgeschreven dat een rechtmatigheidstoets moet worden uitgevoerd. Dit doet zich voor bij specifieke uitkeringen. Controle van de naleving van deze collegebesluiten hoort wel standaard onder de accountantscontrole. 2] De tweede uitzondering betreft die kaderstellende collegebesluiten inzake financiële en/of niet-financiële beheershandelingen (niet vallend onder de eerste uitzondering) die de raad (aanvullend) opneemt in de inventarisatie van de actuele/relevante regelgeving.
Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant hierna in het kort weergegeven als volgt:
In de tweede helft van het jaar wordt door de accountant een zogenoemde interim-controle uitgevoerd. Over de uitkomsten van die tussentijdse controle wordt o.a. aan de commissie bestuur en middelen een verslag uitgebracht (besproken in de vergadering van de commissie bestuur en middelen van 2 december 2015). Bestuurlijk relevante zaken worden - op grond van de overeengekomen rapportagewensen - ook aan de gemeenteraad gerapporteerd.
Overeenkomstig de Gemeentewet wordt omtrent de controle een verslag van bevindingen uitgebracht aan de raad en in afschrift aan het college (besproken in een vergadering van de commissie bestuur en middelen van - naar huidige verwachting – 18 mei 2016 respectievelijk van de gemeenteraad van 31 mei 2016).
In het verslag van bevindingen wordt gerapporteerd over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.
Uitgangspunten voor de rapportagevorm
Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).
Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen. De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.
In de accountantsverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven, zowel ten aanzien van de getrouwheid als de rechtmatigheid. Deze accountantsverklaring is bestemd voor de gemeenteraad, zodat deze een besluit kan nemen omtrent vaststelling van de door het college in concept opgestelde jaarrekening.
In bijlage 1 staat het normenkader t.b.v. de rechtmatigheidscontrole jaarrekening 2015 geduid.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2015.
Bijlage NORMENKADER T.B.V. RECHTMATIGHEIDSCONTROLE JAARREKENING 2015
Grondwet Burgerlijk WetboekGemeentewetBesluit Begroting en VerantwoordingAlgemene Wet Bestuursrecht | Financiële verordening gemeente Leudal 2010 (art. 212 Gemeentewet) (Leudal) [01-01-2010]Controleverordening gemeente Leudal 2010 (art. 213 Gemeentewet) (Leudal) [01-01-2010]Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal (art. 213a) (Leudal) [01-01-2008]Verordening delegatie raadsbevoegdheden Leudal 2007 (Leudal) [11-01-2007] [laatste wijziging 31-10-2013]Nota activabeleid gemeente Leudal (Leudal) [19-11-2009 laatste wijziging 10-12-2009] | ||
Ambtenarenwet Fiscale wetgevingSociale verzekeringswettenCAR/UWO (www.car-uwo.nl) | Bezoldigingsverordening gemeente Leudal (Leudal) [01-01-2007]Verordening rechtspositie raadsleden, commissieleden en wethouders (Leudal) [15-04-2014]Uitruil arbeidsvoorwaarden voor vakbondscontributie (Leudal) [01-01-2007]Vergoedingsregeling bedrijfshulpverlening Leudal [01-01-2013]Regeling opleidingsfaciliteiten gemeente Leudal [01-01-2013]Inconveniëntenregeling gemeente Leudal [01-09-2009]Uitvoeringsregeling reiskosten woon-werkverkeer gemeente Leudal [01-09-2009]Regeling reis- en verblijfskosten bij dienstreizen gemeente Leudal [01-09-2009]Verordening Wet Kinderopvang Leudal 2007 (Leudal) [26-04-2007]Vergoedingsregeling commissie bezwaarschriften 2007 (Leudal) [11-01-2007]Fietsregeling gemeente Leudal 2008 [18-12-2008]Regeling Generatiepact gemeente LeudalRegeling uitbetaling jaarlijks bedrag gemeente LeudalSociaal plan Gemeente Leudal 2013 | ||
Aanbestedingsrichtlijn 2004/18/EGAanbestedingswet 2012Aanbestedingsbesluit 2012Wet op het BTW compensatiefonds]Algemene BTW wetgeving | |||
Wet basisregistratie personen (BRP)Wet rechten burgerlijke stand | |||
Legesverordening 2015Tarieventabel 2015 behorende bij de Legesverordening 2015 | |||
Statuten voor een Openbaar Lichaam Euregio Rijn-Maas-Noord (Leudal) [01-01-2007] | |||
Controleverordening gemeente Leudal 2010 (art. 213 Gemeentewet) (Leudal) [01-01-2010]Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal (art. 213a) (Leudal) [01-01-2008]Subsidieverordening publieksactiviteiten | |||
Legesverordening 2015Tarieventabel 2015 behorende bij de Legesverordening 2015]Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007]Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord en Midden Limburg (Leudal) [31-07-2008] | |||
Wegenverkeerswet 1994 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer | Legesverordening 2015Tarieventabel 2015 behorende bij de Legesverordening 2015]Wegenbeheersplan (Leudal) [onbekend] | ||
Wegenverkeerswet 1994Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer | Legesverordening 2015Tarieventabel 2015 behorende bij de Legesverordening 2015Wegenbeheersplan (Leudal) [onbekend] | ||
Legesverordening 2015Tarieventabel 2015 behorende bij de Legesverordening 2015 | |||
Verordening op de heffing en de invordering van een BIZ-bijdrage en op de subsidie voor de BI-zone bedrijventerrein Haelen 2012-2015 [21-06-2012] | |||
Verordening leerlingenvervoer gemeente Leudal 2013 [11-07-2013] | |||
Verordening leerlingenvervoer gemeente Leudal 2013 [11-07-2013 | |||
Wet op het voortgezet onderwijs Wet educatie- en beroepsonderwijs | Verordening leerlingenvervoer gemeente Leudal 2013 [11-07-2013 | ||
Wet op het voortgezet onderwijsWet educatie- en beroepsonderwijs | |||
Wet primair onderwijsBesluit doelstelling en bekostiging onderwijsachterstandenbeleid 2006-2010Wet ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie (Wet Oke) | VVE beleid - Voor- en vroegschoolse educatie gemeente Leudal 2015-2016 | ||
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015]Deelverordening subsidiëring kunst en cultuur 2010 van de gemeente Leudal [21-7-2015]Deelverordening subsidiëring leefbaarheid en ontmoeting gemeente Leudal [21-07-2015, laatste wijziging 22-09-2011 | |||
Wet gemeenschappelijke regelingenWet primair onderwijsWet op de expertisecentra | Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015]Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007]Deelverordening subsidiëring sport gemeente Leudal [21-07-2015]Beleidsregel bekostiging lokalen bewegingsonderwijs gemeente Leudal | ||
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015]Deelverordening subsidiëring kunst en cultuur 2010 van de gemeente Leudal [21-07-2015] | |||
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015]Erfgoedverordening Leudal 2011 [23-06-2011]Subsidieverordening cultuurhistorisch erfgoed 2010 Leudal [02-12-2010] | |||
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015]Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007]Gemeenschappelijke Regeling Maasland [25-08-2011]Gemeenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette [17-12-2009 | |||
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015]Deelverordening subsidiëring leefbaarheid en ontmoeting gemeente Leudal [21-07-2050, laatste wijziging 22-09-2011] | |||
Participatiewet (PW)Sociale en Fiscale wetgevingBesluit Bijstandverlening Zelfstandigen 2004 | Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015 gemeente LeudalVerordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik gemeente Leudal 2015Verkorte procedure bijzondere bijstand (Leudal) [niet in werking getreden] | ||
Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik gemeente Leudal 2015Re-integratieverordening Participatiewet 2015 gemeente LeudalGemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007] | |||
Participatiewet (PW)Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkeloze werknemers (IOAW) Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)Sociale en Fiscale wetgeving | Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015 gemeente LeudalVerordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive gemeente Leudal 2015Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik gemeente Leudal 2015Verordening loonkostensubsidie gemeente Leudal 2015Beleidsregel persoonlijk participatiebudget pensioengerechtigden 2015Beleidsregels maatschappelijk actief bonus 2015Beleidsnotitie aanpassing armoedebeleid minimabeleidVerordening tegenprestatie Participatiewet 2015 gemeente LeudalRe-integratieverordening Participatiewet 2015gemeente LeudalVerordening individuele studietoeslag 2015 gemeente LeudalVerordening individuele inkomenstoeslag 2015 gemeente Leudal | ||
Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik gemeente Leudal 2015. Verkorte procedure bijzondere bijstand (Leudal) [niet in werking getreden] | |||
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015Uitvoeringsbesluit maatschappelijke ondersteuning 2015 | Verordening maatschappelijke ondersteuning Gemeente Leudal 2015Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Leudal 2015Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Leudal 2015Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015]Deelverordening subsidiëring leefbaarheid en ontmoeting gemeente Leudal [21-07-2015, laatste wijziging 21-07-2015 | ||
Verordening Wet inburgering (Leudal) [28-06-2007]Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] | |||
Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Leudal 2015Besluit nadere regels maatschappelijke ondersteuning (Leudal) [08-01-200], laatste wijziging 12-01-2012 | |||
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015]Deelverordening subsidiëring kunst en cultuur 2010 van de gemeente Leudal [21-07-2015]Deelverordening subsidiëring leefbaarheid en ontmoeting gemeente Leudal [21-07-2010, laatste wijziging 22-09-2011]Deelverordening subsidiëring jubilea en bijzondere prestaties Gemeente Leudal [21-07-2015]Regeling Leefbaarheidsfonds gemeente Leudal (12-09-2013)Subsidieverordening investeringskosten in maatschappelijke accommodaties ingetrokken (21-07-2015) | |||
Verordening Wet kinderopvang (Leudal) [26-04-2007]Deelverordening subsidiëring educatie en ontwikkeling gemeente Leudal [21-07-2015] | |||
Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Leudal 2015Besluit nadere regels maatschappelijke ondersteuning 2015 (Leudal) [08-01-2009, laatste wijziging 12-01-2012]Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] | |||
Verordening jeugdhulp gemeente Leudal 2015Nadere regels Jeugdhulp gemeente Leudal 2015Mandaatbesluit stichting Centrum voor jeugd en gezin Midden-Limburg ‘toeleiding gespecialiseerde jeugdhulp’ Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015]Deelverordening subsidiëring jeugdhulp gemeente Leudal | |||
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Limburg Noord [31-07-2008]Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] | |||
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Limburg Noord [31-07-2008]Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] | |||
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015]Gemeenschappelijke Regeling Maasland [29-11-2007]Verordening afvalstoffenheffing 2015 | |||
Wet bodembescherming Wet milieubeheerWet Gemeenschappelijke Regelingen | |||
Verordening lijkbezorgingsrechten 2009 [01-01-2009]Verordening lijkbezorgingsrechten 2009 Tarieventabel [01-01-2009] | |||
Legesverordening 2015Tarieventabel 2015 behorende bij de Legesverordening 2015 | |||
Legesverordening 2015Tarieventabel 2015 behorende bij de Legesverordening 2015 | |||
Legesverordening 2015Tarieventabel 2015 behorende bij de Legesverordening 2015 | |||
Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2015 | |||
Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2015 | |||
Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2015 | |||
Baatbelasting gasdistributienet buitengebied (Hunsel) [01-01-2007]Baatbelasting gasdistributienet buitengebied - Napoleonsweg (Hunsel) [01-01-2007]Verordening op de heffing en invordering van een baatbelasting aardgas buitengebied I (Hunsel) [01-01-2007]Baatbelasting gasdistributienet buitengebied fase 2 (Hunsel) [01-01-2007}Verordening baatbelasting Dorpstraat/Stationstraat (Heythuysen) [01-01-2007]Verordening aardgas buitengebied sector Napoleonsweg (Hunsel) [01-01-2007]Baatbelasting riolering buitengebied sector Catertstraat (Hunsel) [01-01-2007]Baatbelasting riolering buitengebied fase 1 (Hunsel) [01-01-2007]Baatbelasting riolering buitengebied fase 2 (Hunsel) [01-01-2007]Verordening rioolheffing 2015 | |||