Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ten Boer

Financiële verordening gemeente Ten Boer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTen Boer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingFinanciële verordening gemeente Ten Boer
CiteertitelFinanciële verordening gemeente Ten Boer
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vervallen van rechtswege

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 212 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200901-01-200901-01-2019Onbekend

25-02-2009

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Financiële verordening gemeente Ten Boer

Financiële verordening gemeente Ten Boer (artikel 212 Gemeentewet)

 

De raad van de gemeente Ten Boer;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Ten Boer d.d. 10 februari 2009,

Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet,

BESLUIT:

vast te stellen:

De verordening op de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Ten Boer

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. College

Burgemeester en wethouders van de gemeente Ten Boer

b. Organisatie-eenheid

De Unit bestuursondersteuning en de griffie.

c.financiële administratie:

Het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van

aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de

gemeente Ten Boer, teneinde te komen tot een goed inzicht in:

  • 1.

    de financieel-economische positie; .

  • 2.

    het financiële beheer;

  • 3.

    de uitvoering van de begroting;

  • 4.

    het afwikkelen van vorderingen en schulden;

  • 5.

    alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.

    • d.

      administratieve organisatie:

Het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.

e.financieel beheer:

Het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van de gemeente Ten Boer

f.rechtmatigheid:

Het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten.

g.doelmatigheid:

Het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.

h.doeltreffendheid:

De mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk

worden behaald.

i.Rapportagecyclus of Begrotingscyclus:

Een jaarplanning van de planning & control binnen de gemeente. Hierin zijn de data opgenomen, van aanbieding begroting, jaarrekening en jaarverslag en de tussentijdse rapportages, zoals is uitgewerkt in artikel 7 van deze verordening.

Artikel 2. Programmabegroting

  • 1.

    De raad kan bij de aanvang van de nieuwe raadsperiode de programma-indeling opnieuw vaststellen.

  • 2.

    De raad stelt per programma vast:

    • a.

      de beoogde maatschappelijke effecten - wat willen we bereiken?;

    • b.

      de te leveren goederen en diensten - wat gaan we ervoor doen en wat gaan we ervoor leveren?;

    • c.

      de baten en lasten - wat mag het gaan kosten / wat moet het opleveren?.

  • 3.

    Het college geeft per programma zo mogelijk de beoogde maatschappelijke effecten aan en de te leveren goederen en diensten. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van indicatoren.

Artikel 3. Producten

  • 1.

    Bij iedere begroting en jaarstukken kan een overzicht gegeven worden van de toedeling van de producten uit de productraming aan de programma's.

  • 2.

    De onderverdeling van de programma's in de producten staat voor de raadsperiode vast, tenzij er dringende redenen zijn tot wijzigen. Wijzigingen worden bij de aanbieding van de begroting expliciet vermeld.

Artikel 4. Kaders begroting

  • 1.

    Het college biedt de gemeenteraad uiterlijk 1 juni van het begrotingsjaar een nota aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. In deze nota worden de be-vindingen betrokken uit de rapportages bedoeld in artikel 7 en de jaarstukken bedoeld in artikel 8.

  • 2.

    De raad stelt deze nota uiterlijk 1 juli vast.

Artikel 5. Financiële positie

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor, dat al het beleid waartoe de raad heeft besloten, in de uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen bij de begroting, is opgenomen.

  • 2.

    Het totaalbedrag aan verleende garanties en waarborgen worden bij de uiteenzetting van de financiële positie expliciet vermeld.

  • 3.

    De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting en meerjarenbegroting de investeringskredieten.

  • 4.

    Voorstellen voor investeringskredieten, die aangeboden worden buiten de vaststelling van de financiële positie om, worden door de raad alleen geautoriseerd, wanneer aangetoond is, dat het meerjarenperspectief sluitend blijft.

Artikel 6. Uitvoering begroting

    • 1.

      Het college stelt regels die waarborgen dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.

    • 2.

      Het college draagt ten aanzien van de productenraming er zorg voor dat:

      • a.

        de lasten en baten, door middel van kostentoerekening, eenduidig zijn toegewezen aan de producten van de productraming;

      • b.

        de budgetten uit de productraming en kredieten voor investeringen passen binnen de kaders zoals geautoriseerd bij de vaststelling van de uiteenzetting van de financiële positie;

      • c.

        de baten en de lasten van de producten niet dusdanig in het negatieve achterblijven (baten) of worden overschreden (lasten) dat de realisatie van andere producten binnen hetzelfde programma onder druk komt.

    • 3.

      Het college draagt er zorg voor dat programma’s worden uitgevoerd binnen de taakstelling,

      overschrijdingen tijdig worden gemeld en door de raad bij de tussenrapportages of jaarrekening

      worden geautoriseerd.

Artikel 7. Tussentijdse rapportage en informatie

  • 1.

    Het college informeert de raad door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van de gemeente, zoals opgenomen in de rapportagecyclus.

  • 2.

    De in lid 1 genoemde rapportagecyclus wordt jaarlijks in het 1e kwartaal door het college samengesteld en ter kennisname aan de raad aangeboden.

  • 3.

    De inrichting van de 1e tussenrapportages aan de raad sluit aan bij de programma-indeling van de begroting. De 2e tussenrapportage heeft een eigen model.

  • 4.

    De 1e rapportage gaat in op afwijkingen met betrekking tot de door de raad beschikbaar gestelde budgetten en geeft de stand van zaken programma’s (Wat willen we bereiken, Wat gaan we doen en Wat mag het kosten). In de rapportage wordt ook aandacht besteed aan nieuwe ontwikkelingen en de middelen die daarvoor nodig zijn. De 2e rapportage beperkt zicht tot een financiële rapportage en geeft de afwijkingen die zijn ontstaan ten aanzien van de door de raad beschikbaar gestelde budgetten.

In beide rapportages wordt een actueel overzicht opgenomen van de reserves en voorzieningen en de ontwikkeling van de reserve KIIA.

  • 5.

    Het college informeert in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen voor zover het betreft niet bij begroting of bij begrotingswijziging vastgestelde afzonderlijke verplichtingen inzake: a. investeringen groter dan € 75.000,00; b. aankoop en verkoop van goederen en diensten groter dan € 75.000,00;

  • c.

    nieuwe meerjarige verplichtingen waarvan de jaarlijkse lasten groter zijn dan € 20.000,00

(m.u.v. kapitaallasten)

Artikel 8. Jaarstukken

  • 1.

    Het college draagt zorg voor een adequate vertaling van de verantwoording van de diensten naar de productenrealisatie en naar de programma verantwoording.

  • 2.

    Het college legt verantwoording af over de uitvoering van de programma's. In de verantwoording geeft het college aan:

    • a.

      wat is bereikt;

    • b.

      welke goederen en diensten zijn geleverd;

    • c.

      wat de kosten zijn;

    • d.

      hoe de resultaten zich verhouden tot de in de begroting gestelde doelen.

Artikel 9. Waardering & afschrijving vaste activa

  • 1.

    In de nota waardering & afschrijving worden de regels opgenomen voor de waardering en afschrijving van de vaste activa.

  • 2.

    Aan het begin van een nieuwe raadsperiode wordt de nota geijkt en zonodig herzien.

Artikel 10. Reserves en voorzieningen

  • 1.

    In de nota Reserves en voorzieningen worden de regels vermeld voor de reserves en voorzieningen van de gemeente Ten Boer.

  • 2.

    Aan het begin van een nieuwe raadsperiode wordt de nota geijkt en zonodig herzien.

  • 3.

    In de paragrafen en staat van reserves en voorzieningen wordt bij de begroting de verwachte ontwikkeling, inclusief de voorgenomen onttrekkingen en toevoegingen, van de reserves en voorzieningen aangegeven.

  • 4.

    In het jaarverslag wordt verantwoording afgelegd over het verloop van de reserves en voorzieningen.

Artikel 11. Kostprijsberekening

  • 1.

    Voor het bepalen van de geraamde kostprijs/ tariefbepaling van producten en diensten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.

  • 2.

    Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan reserves voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolrechten, reinigingsrechten en afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

  • 3.

    De omslagrente voor de rentetoerekening aan de activa wordt bepaald door het rentetotaal van de uitstaande leningen en de bij begroting vastgestelde gecalculeerde rente over het eigen vermogen en voorzieningen en over het financieringstekort.

Artikel 12. Financieringsfunctie

  • 1.

    Het college stelt regels inzake algemene doelstellingen en de te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie, alsmede inzake de administratieve organisatie van de financieringsfunctie, daaronder begrepen taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening en legt deze vast in een treasurystatuut, die ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden.

  • 2.

    Bij het uitoefenen van de financieringsfunctie handelt het college conform het treasurystatuut

Artikel 13. Lokale heffingen

  • 1.

    In de paragraaf lokale heffingen bij de begroting wordt opgenomen:

  • ·

    de samenstelling van het pakket aan gemeentelijke belastingen en heffingen;

  • ·

    de kostendekkendheid van de heffingen;

  • ·

    het kwijtscheldingsbeleid en het tarievenbeleid.

  • 2.

    In de paragraaf lokale heffingen bij de begroting en rekening wordt aandacht besteed aan:

  • ·

    de (verwachte) opbrengsten per lokale heffing;

  • ·

    het (verwachte) volume en bedrag aan kwijtscheldingen;

  • ·

    de (ontwikkeling van de) lokale lastendruk voor huishoudingen en bedrijven;

  • ·

    de waardeontwikkeling van onroerende zaken in de gemeente.

Artikel 14. Weerstandsvermogen

1.Het college biedt aan het begin van een nieuwe raadsperiode de nota weerstandsvermogen en

risicomanagement aan. In deze nota wordt ingegaan op het risicomanagement, het opvangen

van risico’s door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins. In de

nota wordt tevens de gewenste weerstandscapaciteit bepaald.

2.Het college geeft in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken

de actuele risico’s van materieel belang aan en een inschatting van de kans dat deze risico’s

zich voordoen. Tevens wordt jaarlijks de gewenste weerstandscapaciteit bepaald en

opgenomen in de paragraaf.

Artikel 15. Onderhoud kapitaalgoederen

  • 1.

    In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen in de openbare ruimte geeft het college de kaders weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair, riolering en gebouwen en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettaire beslag.

  • 2.

    Bij de begroting en jaarstukken doet het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen verslag over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallige onderhoud aan openbaar groen, water, wegen, kunstwerken, straatmeubilair, riolering en gebouwen.

Artikel 16. Financieringsfunctie

  • 1.

    De paragraaf over de financiering bij de begroting geeft de beleidsvoornemens ten aanzien van het risicobeheer van de financieringsportefeuille weer.

  • 2.

    De paragraaf over de financiering bij de jaarstukken is een verantwoording van het college over de uitvoering van het treasurystatuut.

  • 3.

    In de paragraaf financiering bij de begroting en rekening zal in ieder geval ingegaan worden op:

  • ·

    de kasgeldlimiet

  • ·

    de renterisiconorm;

  • ·

    de liquiditeitspositie.

  • ·

    de rentevisie

  • ·

    de rentekosten en renteopbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie.

Artikel 17. Bedrijfsvoering

  • 1.

    In de paragraaf bedrijfsvoering van de begroting wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven;

  • 2.

    In de paragraaf bedrijfsvoering bij de jaarstukken wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering en over de nieuwe ontwikkelingen.

Artikel 18. Verbonden partijen

  • 1.

    In de paragraaf verbonden partijen wordt weergegeven het openbare belang, het eigen vermogen en het financiële belang en de zeggenschap van de gemeente.

  • 2.

    In de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf verbonden partijen in elk geval ingegaan op nieuwe verbonden partijen, het beëindigen van bestaande verbonden partijen, het wijzigen van bestaande verbonden partijen, de solvabiliteit, het financiële resultaat en eventuele problemen bij bestaande verbonden partijen.

Artikel 19. Grondbeleid

In de paragraaf grondbeleid van de begroting en jaarstukken plus de Nota Grondbeleid wordt het grondbeleid van de gemeente bepaald. In het beleid wordt aandacht besteed aan:

  • a.

    de relatie met de programma’s van de begroting;

  • b.

    de strategische visie op het toekomstig grondbeleid van de gemeente;

  • c.

    te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten;

  • d.

    de voorraadverwerving en uitgifte van gronden.

Aan het begin van een nieuwe raadsperiode wordt de nota geijkt en zonodig herzien.

Artikel 20. Verstrekking subsidies

In de paragraaf gemeentelijke subsidies van de begroting en jaarstukken geeft het college de kaders weer voor de verstrekking van gemeentelijke subsidies en een overzicht van de toegekende gemeentelijke subsidies.

Artikel 21. Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen binnen de gemeente als geheel en binnen de afdelingen;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen en schulden, enzovoorts.;

  • c.

    het verschaffen van informatie aan de budgethouders en voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het bevorderen van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

  • e.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

  • f.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.

Artikel 22. Financiële administratie

Het college draagt er zorg voor dat:

  • a.

    de inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wet- en regelgeving;

  • b.

    de vereiste informatie verstrekt wordt aan het rijk, de provincie en de Europese Unie, alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan gemeenten.

Artikel 23. Interne controle en misbruik en oneigenlijk gebruik.

  • 1.

    Het college draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

  • 2.

    Het college draagt zorg voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de gemeentelijke regelingen en eigendommen.

Artikel 24. Financiële organisatie

Het college draagt de zorg voor en legt in het organisatiebesluit, in de budgethoudersregeling of in een apart besluit vast:

  • a.

    een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

  • e.

    de te maken afspraken met de afdelingen over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;

Artikel 25. Inkoop en aanbesteding

Het college draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van goederen, werken en diensten.

Artikel 26 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2009;

  • 2.

    Bij de inwerkingtreding van deze verordening vervalt:

  • -

    De financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet), vastgesteld 6 november 2003.

Artikel 27. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Financiële verordening gemeente Ten Boer 2009”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad d.d. 25 februari 2009.

de burgemeester, de griffier,