Organisatie | Deventer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere subsidieregels Meedoen; sociale activiteiten vrijwilligersorganisaties, (sport)verenigingen, buurthuizen en speeltuinverenigingen |
Citeertitel | Nadere subsidieregels Meedoen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening Deventer
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-12-2015 | 01-11-2015 | 04-02-2021 | Onbekend | 10-11-2015 Gemeenteblad, 22 december 2015 | Onbekend |
Deze nadere subsidieregels hebben tot doel (sociale) activiteiten die gericht zijn op de zelfredzaamheid en het sociale netwerk van wijken en/-dorpen te bevorderen. De activiteiten kunnen zowel gemeentebreed als wijkgericht zijn.
Artikel 5. Voorwaarden voor subsidieverlening
Artikel 6. Beslissing op de subsidieaanvraag
Indien de aanvrager subsidie heeft ontvangen van het college voor het eenmalig treffen van energiebesparende maatregelen, wordt de op basis van deze regeling te verstrekken subsidie verminderd met het in het betreffende jaar behaalde bedrag aan besparing op de energielasten als gevolg van die maatregelen, totdat het totale bedrag aan besparingen gelijk is aan de voor de genoemde maatregelen verstrekte subsidie.
Artikel 7. Niet besteden subsidie
Indien blijkt dat de subsidieontvanger de subsidie niet of niet volledig heeft besteed, kan het college, onverminderd het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, de subsidieverstrekking ten nadele van de subsidieontvanger intrekken of wijzigen en de onverschuldigd betaalde subsidie terugvorderen.
Artikel 9. Overgangsbepalingen
Op subsidies die voor de inwerkingtreding van deze regeling zijn verleend, maar nog niet zijn vastgesteld, blijven de in artikel 8, tweede lid genoemde nadere subsidieregels van kracht.
De regeling wordt aangehaald als Nadere subsidieregels Meedoen.
Toelichting nadere subsidieregels Meedoen; sociale activiteiten vrijwilligersorganisaties, (sport)verenigingen, buurthuizen en speeltuinverenigingen
Subsidiëren gebeurt op basis van beleid. Het verlenen van een subsidie is voor de gemeente namelijk een sturingsmiddel voor het bereiken van gewenste maatschappelijke effecten. Daarnaast geeft het voor de organisaties/verenigingen/stichtingen inzicht in de verwachtingen van de gemeente.
Door de subsidiëring direct te koppelen aan het bereiken van bepaalde doelen, kan beter gestuurd worden op de resultaten van de activiteiten.
Dit ligt in de lijn van de gedachte dat niet de gemeente als enig verantwoordelijk is voor het maatschappelijk gebeuren. Naast de eigen verantwoordelijkheid van burgers is er ook verantwoordelijkheid van andere overheden en instanties (provincie, zorgsector, woningcorporaties).
Het college hecht er aan dat het deelbudget voor de (sociale) activiteiten van de nadere subsidieregels Meedoen; sociale activiteiten vrijwilligersorganisaties, (sport)verenigingen, buurthuizen en speeltuinverenigingen primair wordt gebruikt voor sociale activiteiten die de zelfredzaamheid en het sociale netwerk van wijken/ dorpen bevorderen. De gemeente zal toetsen en toekennen, eventueel na afstemming met de wijkmanager. De wijkbudgetten worden ingezet voor initiatieven voor bewoners, waarbij zelfwerkzaamheid altijd voorwaarde is.
Sportverenigingen kunnen bij de gemeente een aanvraag voor subsidie uit het deelbudget sociale activiteiten indienen ingaande 1 november 2015, onder andere ter bevordering van sportdeelname. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan het aanbieden van sport voor nieuwe doelgroepen. Dit vervangt het automatisme dat enkel het hebben van jeugdleden recht geeft op subsidie. Toernooien voor de eigen leden zijn niet subsidiabel.
Buurthuizen / speeltuinverenigingen
De gemeente ziet een belangrijke rol weggelegd voor buurthuizen en speeltuinverenigingen als centrum voor sociale activiteiten. De gemeente staat een manier van werken voor met deze buurthuizen dat ze worden beheerd door een bestuur van bewoners, met betrokkenheid van veel vrijwilligers, met eenzelfde speelveld ten aanzien van vastgoed waarbij de grond om niet in erfpacht wordt uitgegeven en het opstal het eigendom is van het buurthuis of speeltuinvereniging, en met een bijdrage van de gemeente aan de exploitatie. Buurthuizen en speeltuinverenigingen zijn soevereine organisaties en worden bestuurd door vrijwilligers uit de buurt, Buurthuizen zijn er voor sociale activiteiten voor bewoners van die buurt, dorp of wijk. Omdat buurthuizen er vóór bewoners zijn, is het ook logisch dat de buurthuizen dóór bewoners worden bestuurd. Een bewonersbestuur weet het best welke activiteiten wenselijk zijn, welke mensen kunnen worden betrokken als vrijwilliger, welke barprijzen kunnen worden gevoerd, etc.. Hiermee zijn buurthuizen soevereine organisaties met een eigen verantwoording naar de achterban. En ook zelfstandig in het maken van keuzes ten aanzien van de bedrijfsvoering van deze voorziening. De rol en betrokkenheid van de gemeente zit dan met name op de voorwaarden voor subsidiering.
De nadere subsidieregels Meedoen; sociale activiteiten vrijwilligersorganisaties, (sport)verenigingen, buurthuizen en speeltuinverenigingenvervangt de navolgende nadere subsidieregels:
Vooral speeltuinen en buurthuizen hebben een goed sociaal bereik voor doelgroepen kinderen, jongeren, ouderen en mensen die een steun in de rug nodig hebben. Zij voldoen bij het organiseren van activiteiten impliciet al aan de doelstelling.
De belanghebbenden die een beroep doen op de regeling zijn o.a. ook de aanvragers die tot 1 november 2015 gebruik hebben gemaakt van de samengevoegde subsidieregelingen. Deze aanvragers komen in aanmerking voor een subsidie indien zij aan de voorwaarden van deze regeling voldoen (voorbeelden: EHBO, Rode Kruis, Alzheimer Café, Café Doodgewoon, soos De Kuiperij enz.).
Er worden geen subsidies voor een langere periode dan een jaar toegekend. Aanvragers kunnen in een opvolgend jaar subsidie aanvragen voor dezelfde activiteit.
Een waarderingsubsidie is volgens de Algemene subsidieverordening Deventer een incidentele dan wel een structurele subsidie waarmee activiteiten worden beloond, die in belangrijke mate bijdragen aan het culturele en maatschappelijke leven in de gemeente, zonder deze naar aard en inhoud te
Bij een waarderingsubsidie vindt verlening en vaststelling op hetzelfde moment plaats.
Een subsidie moet vóór de start van een activiteit/project worden aangevraagd. Subsidie achteraf wordt niet verleend.
De raad stelt jaarlijks het bedrag vast dat ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies op basis van deze regeling. Dit gebeurt middels vaststelling van een subsidieplafond als bedoeld in artikel 4:22 van de Algemene wet bestuursrecht.Dit betekent dat er niet onbeperkt een beroep op deze regeling gedaan kan worden. De regeling is geen open/einde regeling.
De raad heeft het budget in twee delen opgesplitst. Eén deel is voor de in de toelichting aangegeven speeltuinverenigingen en buurthuizen. Het andere deel is voor de organisaties die activiteiten organiseren die aan de nadere subsidieregels Meedoen; sociale activiteiten vrijwilligersorganisaties, (sport)verenigingen, buurthuizen en speeltuinverenigingen voldoen.
De raad heeft de navolgende afwegingskaders voor buurthuizen en speeltuinvereniging vastgesteld. Hierbij zijn ook de maximum te verlenen subsidiebedragen vastgesteld.
Een jaarlijkse subsidie van maximaal € 10.000,-- voor buurthuizen en een jaarlijkse subsidie van maximum € 15.000,-- voor speeltuinverenigingen (exploitatie e.d. een maximumbedrag van € 10.000,-- en speeltuindeel een maximumbedrag van € 5.000,--) met een speeltuin op basis van een goed sociaal bereik voor doelgroepen kinderen, jongeren, ouderen en mensen die een steun in de rug nodig hebben.
De ervaring leert dat de exploitatie van een buurthuis of speeltuinvereniging moeilijk sluitend is te krijgen. Daarnaast hecht de gemeente veel waarde aan buurthuizen en speeltuinverenigingen als locatie voor sociale activiteiten. De gemeente wil dan ook buurthuizen en speeltuinverenigingen subsidiëren indien zij een belangrijke functie hebben voor de buurt of wijk met een pakket aan activiteiten voor specifieke doelgroepen als kinderen, jeugd, mensen met een beperking en ouderen.
Voor de buurthuizen is de hoogte van de subsidie bepaald op maximaal € 10.000,-. Ook voor buurtvoorzieningen die voorheen meer dan dat bedrag ontvingen. Buurthuizen die een lager bedrag ontvingen behouden hun huidig subsidiebedrag. Dit betreffen Buurthuis De Bekkumer (maximum € 1.750,--), Buurthuis Raambuurt (maximum € 1.850,--) en Buurtvereniging Noordenbergkwartier (maximum € 1.750,--).
Het is niet zo dat de € 5.000 extra (t.o.v. buurtvoorzieningen) de kosten van de speeltuin dekt. Dat is namelijk geheel afhankelijk van de hoeveelheid en aard van de toestellen en de huidige staat van onderhoud. En dit is voor elke speeltuin verschillend. De totale bijdrage van de gemeente moet gezien worden als een bijdrage in de exploitatie van gebouw, activiteiten en speeltuin. Het is aan het bestuur om te bepalen op welke manier die exploitatie in elkaar zit, en hoeveel middelen er naar de diverse onderdelen van de exploitatie gaan. Zo kan het zijn dat in een kinderrijke wijk een groot deel van de subsidie naar de speeltuin gaat, en in andere wijken juist weer een andere afweging wordt gemaakt.
Er zitten een aantal belangrijke voordelen aan de speeltuinen. Allereerst is het niveau van schoon, heel en veilig er hoog. Dat is met name in de wijken die weinig openbaar groen kennen een belangrijke waarde. En er is wisselwerking met het gebouw waar andere activiteiten voor kinderen plaatsvinden.
Buurthuizen en speeltuinverenigingen die zich (ook) richten op activiteiten voor kinderen in de zomervakantie kunnen een extra gemeentelijke bijdrage hiervoor ontvangen. Het gaat hierbij om meerdaagse activiteiten voor kinderen om te spelen, bewegen, sporten, bouwen, enzovoort. Huidige voorbeelden hiervan zijn vakantiekampen, extra activiteiten in de speeltuin in de vakantie, et cetera. Zij kunnen de aanvraag ook bundelen en gezamenlijk een grotere activiteit organiseren.
De gemeente Deventer wil in 2030 energieneutraal zijn. Daarom is de gemeente voornemens om de investeringskosten voor energiemaatregelen eenmalig uit te keren en dit vervolgens in mindering te brengen op de jaarlijkse subsidie. Dit gebeurt dan net zoveel jaren totdat het eenmalige investeringsbedrag is gecompenseerd. Door de lagere energiekosten zal de exploitatie, na de compensatiejaren, een stuk makkelijker worden.
De activiteiten worden getoetst op de aangegeven voorwaarden (bereik, maatschappelijk belang enz.). De voorwaarden geven voldoende kader voor het afwijzen of verlenen van subsidieaanvragen maar zijn bewust niet uitputtend beschreven om voldoende flexibiliteit te behouden bij het beoordelen van aanvragen. Sportevenementen voor alleen de eigen achterban (o.a. werven van leden) komen niet voor een subsidie in aanmerking.
Speelplekken vallen niet onder de nadere subsidieregeling Meedoen.
De aanvraag voor subsidie wordt met de wijkmanager van WijDeventer besproken indien een mogelijke overlapping met een burgerinitiatief kan ontstaan of dat de activiteit puur op een wijk is gericht. Het is logischer dat de beoordeling dan door de wijkmanager en/of het wijkteam plaatsvindt.
Terugkoppeling en/of overleg naar het wijkteam wordt door de wijkmanager verzorgd.
Het is mogelijk dat blijkt dat een subsidieontvanger niet het volledige subsidiebedrag heeft besteed. Voor zover artikel 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) niet van toepassing is, biedt dit artikel een aanvullende grondslag de subsidieverstrekking ten nadele van de subsidieontvanger in te trekken of te wijzigen en de onverschuldigd betaalde subsidie terug te vorderen. Daarbij heeft het college de mogelijkheid om op grond van artikel 4:57 lid 3 Awb het terug te vorderen bedrag te verrekenen met een mogelijke subsidieverstrekking voor een volgend jaar.