Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Reimerswaal

Verordening Cliëntenparticipatie gemeente Reimerswaal 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieReimerswaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie gemeente Reimerswaal 2015
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie gemeente Reimerswaal 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Participatiewet, art. 47

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-12-201501-01-2015Gewijzigde regeling

29-09-2015

Gemeenteblad 2015, 118770

15.004971

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie gemeente Reimerswaal 2015

De raad van de gemeente Reimerswaal;

Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van Reimerswaal van augustus 2015, stuknummer 15.021070;

Gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

Overwegende, dat artikel 47 Participatiewet voorschrijft dat iedere gemeente een verordening cliëntenparticipatie dient vast te stellen;

Overwegende, dat het gewenst is de op 18 november 2014 vastgestelde Verordening Cliëntenparticipatie gemeente Reimerswaal 2015 te wijzigen door in artikel 11 de leden 3, 4 en 5 te wijzigen en door een nieuw artikel 11a toe te voegen;

Besluit:

Vast te stellen de gewijzigde “Verordening Cliëntenparticipatie gemeente Reimerswaal 2015”

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • a.

    de cliëntenraad: de cliëntenraad bijstand en minima van de afdeling Werk, Inkomen

    a.en Zorg de Bevelanden;

  • b.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    de gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Reimerswaal;

  • d.

    de afdeling: de afdeling Werk, Inkomen en Zorg De Bevelanden (afdeling WIZ);

  • e.

    het afdelingshoofd: hoofd van de afdeling als onder d. genoemd;

  • f.

    de cliënt/klant: een inwoner van de gemeente Reimerswaal die cliënt is van de afdeling WIZ;

  • g.

    de overlegvergadering: de gezamenlijke vergadering van de cliëntenraad met gemeentelijke vertegenwoordigers.

Hoofdstuk 2. De cliëntenraad

Artikel 2.

Doel

Het doel van de cliëntenparticipatie is dat cliënten en hun vertegenwoordigers invloed kunnen uitoefenen op het beleid en de uitvoering en kwaliteit van dienstverlening van de afdeling WIZ door hierover gevraagd en ongevraagd te adviseren.

Artikel 3. Taak

  • 1.

    In het kader van de cliëntenparticipatie adviseert de cliëntenraad over het gemeentelijk beleid op het terrein van de Participatiewet en aanverwante regelingen, alsmede over aangelegenheden die de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening van de gehele afdeling betreffen.

  • 2.

    De cliëntenraad houdt zich niet bezig met:

    • -

      individuele klachten, bezwaarschriften, en andere zaken die een individueel

      karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele cliënten;

    • -

      verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschrif-

      ten voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid

      aanwezig is;

    • -

      de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, met uitzondering van de dienstver-

      lening.

Artikel 4. Bevoegdheden

  • 1.

    Initiatiefrecht

    • -

      De cliëntenraad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die het beleid en de uitvoering van de Participatiewet van de gemeente Reimerswaal raken in de overleggen met de afdeling aan de orde te stellen en hiervoor verbetervoorstellen te doen.

    • -

      De cliëntenraad stelt jaarlijks een werkplan en een jaarverslag op. In het jaarverslag zijn ten minste de in het afgelopen jaar door de cliëntenraad gegeven (gevraagde en ongevraagde) adviezen opgenomen. In het werkplan wordt onder andere vermeld welke andere vormen van cliëntenparticipatie worden toegepast om het raadplegen van cliënten te optimaliseren.

    • -

      De cliëntenraad kan ter uitvoering van zijn taken zelfstandig onderzoeken doen of laten doen, interne en externe deskundigen raadplegen en activiteiten ontplooien om de betrokkenheid van cliënten te bevorderen.

    • -

      De lokale verankering binnen de eigen gemeente dient de cliëntenraad zelf vorm te geven.

  • 2.

    Adviesrecht

    • -

      De cliëntenraad wordt tijdig betrokken bij de voorbereiding van beleid en uitvoeringsbeleid.

    • -

      De cliëntenraad geeft advies over: vorming, uitvoering, controle en evaluatie van het beleid waaronder ook wordt verstaan: zaken waarmee de cliënt in de uitvoering rechtstreeks wordt geconfronteerd zoals: formulieren, brochures, klachtenrapportages, enquêtes en klanttevredenheidsonderzoeken.

    • -

      De advisering door de cliëntenraad vindt zowel gevraagd als ongevraagd plaats en kan gericht zijn aan het afdelingshoofd, het college, de raadscommissie of de gemeenteraad.

    • -

      Als de cliëntenraad om advies wordt gevraagd, wordt het advies binnen 4 weken uitgebracht.

    • -

      Alle adviezen, gevraagd en ongevraagd, informatieverzoeken en verbetervoorstellen worden door de cliëntenraad schriftelijk verstrekt en door het college en/of de gemeenteraad en/of de afdeling beoordeeld.

    • -

      Als het college, dan wel de gemeenteraad danwel de afdeling afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt de cliëntenraad daarvan schriftelijk en gemotiveerd in kennis gesteld.

    • -

      In het geval het college in een voorstel aan de raad afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van de cliëntenraad is afgeweken.

  • 3.

    Informatierecht

    • -

      De cliëntenraad krijgt tijdig, spontaan en op verzoek alle informatie die het voor de uitoefening van haar taken nodig heeft.

    • -

      Het college is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de cliëntenraad om toelichting te geven op de stukken waarover advies is gevraagd of die de cliëntenraad ter informatie heeft ontvangen. Zij kunnen zich daarbij laten vertegenwoordigen door een ambtenaar.

Artikel 5. Samenstelling

De cliëntenraad wordt samengesteld uit maximaal negen leden:

  • -

    één persoon uit de gemeente Borsele die een bijstandsuitkering of een andere

  • -

    tegemoetkoming van de gemeente Borsele ontvangt;

  • -

    één persoon uit de gemeente Goes die een bijstandsuitkering of een andere tegemoetkoming van de gemeente Goes ontvangt;

  • -

    één persoon uit de gemeente Noord-Beveland die een bijstandsuitkering of een andere tegemoetkoming van de gemeente Noord-Beveland ontvangt;

  • -

    één persoon uit de gemeente Kapelle die een bijstandsuitkering of een andere tegemoetkoming van de gemeente Kapelle ontvangt;

  • -

    één persoon uit de gemeente Reimerswaal die een bijstandsuitkering of een andere tegemoetkoming van de gemeente Reimerswaal ontvangt;

  • -

    vertegenwoordigers van maximaal vier maatschappelijke organisaties.

Artikel 6. Benoeming

  • 1.

    De leden worden benoemd door het college op voorstel van de cliëntenraad en/of de

    ambtelijk adviseur.

  • 2.

    De cliëntenraad kiest uit haar midden een voorzitter, een secretaris en een

    penningmeester.

  • 3.

    Leden van de cliëntenraad die cliënt zijn van de afdeling WIZ, worden in die hoeda-

    nigheid niet aangesproken op hun functioneren c.q. lidmaatschap.

Artikel 7. Zittingsduur leden cliëntenraad

  • 1.

    De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijdse aftreding, vier jaar.

  • 2.

    Na de zittingsduur van vier jaren treden alle leden af, ook de leden die eventueel tus sentijds zijn toegetreden.

  • 3.

    De leden kunnen zich na de zittingsperiode wederom beschikbaar c.q. herkiesbaar stellen.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt:

    • -

      aan het einde van de zittingsperiode als bedoeld in lid 1.;

    • -

      op eigen verzoek;

    • -

      indien het lid geen vertegenwoordiger meer is van een belangenorganisatie voor minima;

    • -

      indien het lid geen cliënt meer is van de afdeling WIZ,

    • -

      in voorkomende gevallen op voorstel van de organisatie die het lid vertegen- woordigt.

Artikel 8. Vergaderingen cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad stelt zelf jaarlijks een vergaderrooster op en voegt deze toe aan het werkplan.

  • 2.

    De vergaderingen van de cliëntenraad zijn in principe openbaar, tenzij de cliënte raad uitdrukkelijk besluit dat een bepaald onderwerp in een besloten zitting zal worden behandeld. Dit laatste is in ieder geval aan de orde wanneer over personen wordt vergaderd. Plaats en tijdstip worden bekendgemaakt op de website van de afdeling WIZ/GR de Bevelanden.

  • 3.

    De secretaris stelt in overleg met de voorzitter de agenda voor de vergadering op en verzendt deze onder bijvoeging van de vergaderstukken zo mogelijk tien dagen voor

    de vergadering aan de leden van de cliëntenraad, alsmede aan het afdelingshoofd.

  • 4.

    De vergadering wordt niet gehouden indien niet de meerderheid van de zitting heb- bende leden aanwezig is. De voorzitter bepaalt terstond de datum en het uur waarop de vergadering alsnog gehouden kan worden. De tweede vergadering wordt gehou- den, ongeacht het aantal opgekomen leden.

  • 5.

    Een advies van de cliëntenraad wordt met meerderheid van stemmen van de leden

    uitgebracht. Het advies wordt schriftelijk vastgelegd. Desgewenst worden minder- heidsstandpunten in het advies vermeld. Bij staken van stemmen beslist de stem van de voorzitter.

  • 6.

    De cliëntenraad maakt van elke vergadering een verslag. Het verslag wordt vastge- steld in de eerstvolgende vergadering.

Artikel 9. Overlegvergaderingen

  • 1.

    Het hoofd van de afdeling WIZ heeft drie keer per jaar overleg met de cliëntenraad. Bij tenminste één van deze overleggen is ook de vertegenwoordiger namens het portefeuillehoudersoverleg aanwezig.

  • 2.

    Het hoofd van de afdeling WIZ wordt bij het overleg zoals genoemd in lid 1 door een door hem/haar aangewezen ambtenaar bijgestaan. Deze ambtenaar stelt de agenda op en maakt een verslag van het overleg. De agenda wordt minimaal 5 werkdagen voor het overleg en het verslag 14 dagen na het overleg aan alle deelnemers toegestuurd.

  • 3.

    Alle deelnemers aan het overleg zoals genoemd in lid 1 hebben de bevoegdheid om alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening raken op de agenda te laten zetten.

  • 4.

    De overlegvergaderingen zijn in principe openbaar, tenzij de cliëntenraad of het hoofd van de afdeling of de vertegenwoordiger uit het portefeuillehoudersoverleg het wenselijk acht dat een bepaalde vergadering, of een deel daarvan, in besloten zitting plaatsvindt. De agenda wordt bekendgemaakt via de website van de afdeling WIZ/GR de Bevelanden.

  • 5.

    Het afdelingshoofd WIZ zit de overlegvergaderingen voor.

  • 6.

    De overlegvergaderingen vinden plaats indien tenminste de helft van de leden van de cliëntenraad aanwezig is.

Hoofdstuk 3. Overige bepalingen

Artikel 10. Ambtelijke ondersteuning

Het college draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de cliëntenraad, te weten:

  • -

    het beschikbaar stellen van vergaderruimte zowel voor de eigen vergaderingen als voor overleggen met de achterban;

  • -

    het zorgdragen voor de notulen van de overlegvergaderingen;

  • -

    het vermenigvuldigen en verzenden van agenda, notulen, vergaderstukken van de overlegvergadering;

  • -

    het geven van advies over en toelichting op aan de orde zijnde onderwerpen.

Artikel 11. Financiële ondersteuning

  • 1.

    Het college zorgt er voor dat de cliëntenraad kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren.

  • 2.

    Het college stelt deze middelen zodanig ter beschikking dat de cliëntenraad redelijkerwijs in staat kan worden geacht namens een brede achterban gemeenschappelijke belangen te behartigen.

  • 3.

    Het college kent de faciliteiten jaarlijks toe in de vorm van een budget op basis van een activiteitenplan met een bijbehorende begroting.

  • 4.

    De cliëntenraad dient het activiteitenplan en de begroting in voor 1 november van het jaar voorafgaande aan het jaar waarop de begroting betrekking heeft.

  • 5.

    De cliëntenraad dient een financiële verantwoording en een jaarverslag in voor 1 februari over het voorafgaande jaar. Op basis van dat verslag wordt het budget over het voorafgaande jaar definitief vastgesteld en het nieuwe voorschot uitbetaald.

Artikel 11a. Onkostenvergoeding cliëntenraad

Aan de cliëntenraad wordt een door het dagelijks bestuur van Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking De Bevelanden vast te stellen onkostenvergoeding toegekend.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Artikel 12. Geheimhoudingsplicht

De cliëntenraad houdt zich aan de geheimhoudingsplicht van voor advies beschikbaar gestelde (concept) beleidsstukken dan wel mondeling overgebrachte beleidsvoornemens van de gemeenten.

Deze geheimhouding duurt tot het moment dat over het betreffende beleidsonderdeel een openbaar besluit is genomen door het college en/of de gemeenteraad.

Artikel 13. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Cliëntenparticipatie gemeente Reimerswaal 2015"

Artikel 14. Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 15. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2015.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Reimerswaal, gehouden op 29 september 2015.

T.Jansen A.J. Huisman

raadsgriffier voorzitter