Organisatie | Bergen (L) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaat-, machtiging- en volmachtregeling Bergen 2016 |
Citeertitel | Mandaat-, machtiging- en volmachtregeling Bergen 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de mandaatregeling Bergen 2011
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-07-2017 | nieuwe regeling | 15-12-2015 Gemeenteblad 350, 15-12-2015 | 15-12-2015 |
Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van Bergen, ieder voor zover het hun of zijn bevoegdheden betreft;
overwegende dat het in het kader van de wijziging van de organisatie per 1 januari 2016 en de vaststelling van een nieuwe organisatiestructuur van de gemeente Bergen wenselijk is ter bevordering van een snelle, klantgerichte afdoening van de stukken, alsmede ter bevordering van de efficiency van de gemeentelijke organisatie daar waar mogelijk bevoegdheden te mandateren aan daartoe aan te wijzen ambtenaren op basis van het daarvoor op te stellen mandaatregister
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;
tot vaststelling van de Mandaat-, machtiging- en volmachtregeling Bergen 2016
Artikel 2 Uitoefening van bevoegdheden
Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten ook het beslissen over de besteding van budgetten inhoudt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover de daarbij te nemen besluiten niet leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke begroting. Bij de uitoefening van deze bevoegdheden dient rekening te worden gehouden met de budgethoudersregeling.
Ingeval van afwezigheid van een Afdelingsmanager aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, vindt de vervanging plaats door één van de andere Afdelingsmanagers (horizontale vervanging) of de directeur/secretaris (verticale vervanging). Aan Afdelingsmanagers gemandateerde bevoegdheden kunnen te allen tijde worden uitgeoefend door de directeur/secretaris.
1.De namens burgemeester en wethouders uitgevoerde bevoegdheden worden als volgt ondertekend:
“burgemeester en wethouders van Bergen, namens deze(n), gevolgd door de functieaanduiding, zijn handtekening, voorletters en achternaam van de mandaatontvanger”.
2.De namens de burgemeester uitgevoerde bevoegdheden worden als volgt ondertekend:
“de burgemeester van Bergen, namens deze, gevolgd door de functieaanduiding, zijn handtekening, voorletters en achternaam van de mandaatontvanger”.
Ingeval van uitoefening van ondermandaat worden besluiten overeenkomstig het bepaalde in artikel 7 ondertekend, met dien verstande dat de functieaanduiding, de handtekening, voorletters en achternaam van de mandaatontvanger in de plaats van de functieaanduiding, de handtekening, voorletters en achternaam van de eerst gemandateerde worden geplaatst.
Artikel 9 Volmacht, machtiging
Dit besluit is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een ander volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke handelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van feitelijke handelingen, die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke handeling zijn.
TOELICHTING mandaat-, machtigings- en volmachtsregeling
Het doel van mandaat, machtiging en volmacht is enerzijds het optimaliseren van de organisatie, anderzijds het bestuur in de gelegenheid te stellen zich met de hoofdlijnen van het uit te voeren beleid bezig te houden.
Bij de opzet van de mandaat-, machtigings- en volmachtsregeling (verder omwille van de eenvoud te noemen: mandaatregeling) is een viertal uitgangspunten gehanteerd:
Uitgangspunt is: mandaat daar waar mogelijk. In artikel 4 staat vermeld wanneer stukken worden geacht beleidsaspecten te bezitten en besluitvorming voorbehouden blijft aan het college c.q. de burgemeester. Is dit niet duidelijk dan dient hierover vooraf overleg en afstemming met de verantwoordelijk leidinggevende c.q. gemeentesecretaris plaats te vinden: dit is een kwestie van interne organisatie.
In de mandaatregeling is een onderscheid gemaakt naar de diverse niveaus van medewerkers waaraan mandaat kan worden verleend. Uitgangspunt is dat mandaat wordt verleend aan de afdelingsmanagers die verder mandaat kunnen verlenen aan andere medewerkers. Het ondermandaat is vooralsnog beperkt ingevuld. Het betreft o.a. medewerkers van de afdeling Dienstverlening (het KlantContactCentrum). Gelet op de doelstelling van het KlantContactCentrum dienen verklaringen, uittreksels en besluiten e.d. zoveel mogelijk direct aan de burger te worden verstrekt, hetgeen betekent dat deze medewerkers over de bevoegdheid om besluiten (in ondermandaat) te kunnen nemen, dienen te beschikken. Op termijn ligt het voor de hand dat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten in ondermandaat door de diverse senioren mogelijk wordt gemaakt. Vanuit het oogpunt van interne controle mogen geen bezwaren bestaan tegen het verlenen van ondermandaat.
Het beschikken over een budget en het hebben van een mandaat/volmacht wordt veelal op één lijn gesteld. Dit is niet juist. De budgethoudersregeling heeft een interne werking en is van belang voor de financiële verantwoording (fiatteren van een budget). Een mandaat/volmacht heeft een externe werking en is van belang voor de rechtmatigheid van de uitoefening van een bevoegdheid tot bijvoorbeeld het verlenen van een subsidie. Het is belangrijk om bij het uitoefenen van de bevoegdheden na te gaan wie bevoegd is op grond van de mandaatregeling en wie budgethouder is.
Het toetsen van besluiten heeft betrekking op de voorbereiding van een besluit: het besluitvormingsproces. Dit maakt geen deel uit van de mandaatregeling, maar is een aangelegenheid van de interne organisatie. Mandaat ziet enkel op het nemen van besluiten in opdracht van het bestuursorgaan.