Organisatie | Rijssen-Holten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Rijssen-Holten 2016. |
Citeertitel | Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Rijssen-Holten 2016. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2016 | Vervangt de verordening clientenparticipatie Participatiewet / Wsw gemeente Rijssen-Holten 2015 | 17-12-2015 Overheid.nl (via GVOP), 24 december 2015 | 2015 - 0081 |
1.1In deze verordening wordt verstaan onder:
Platform: aan de adviesraad ondersteunende werkgroepen/klankbordgroepen, bestaande uit ervaringsdeskundigen op een voor de adviesraad relevant gebied.
1.2Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wetgeving betreffende het sociaal domein.
Artikel 4. Door het college te verstrekken informatie
Het college verstrekt de adviesraad tijdig de informatie die nodig is om haar taak uit te oefenen, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Het betreft alle informatie die nodig is om beleid en uitvoering te begrijpen en om te kunnen reageren op plannen voor ontwikkelingen en wijzigingen.
Artikel 6. Voorzitter en secretaris
De voorzitter en secretaris bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Rijssen-Holten, zijn geen lid van het college of de gemeenteraad en zijn geen ambtenaar van de gemeente Rijssen-Holten. Zij hebben geen zakelijke binding met de gemeente Rijssen-Holten, voor zover een dergelijke binding van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie.
De leden bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Rijssen-Holten, zijn geen lid van het college of de gemeenteraad en zijn geen ambtenaar van de gemeente Rijssen-Holten. Zij hebben geen zakelijke binding met de gemeente Rijssen-Holten, voor zover een dergelijke binding van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie.
Artikel 8. Voordracht, benoeming en zittingsduur
Wanneer een zittend lid om geldige redenen langdurig moet verzuimen, maar maximaal een half jaar, kan de adviesraad een tijdelijk plaatsvervangend lid voordragen. Om spoedige vervanging te verzorgen kan in een dergelijke situatie worden afgeweken van de procedure zoals beschreven in artikel 8 lid 3.
De voorzitter, secretaris en leden van de adviesraad hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot de inhoud van stukken waar door het college geheimhouding is opgelegd. Deze stukken worden als zodanig gelabeld. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door de beëindiging van het voorzitterschap, secretarisschap of lidmaatschap van de adviesraad
Artikel 13. Faciliteiten en budget
Het college stelt financiële middelen beschikbaar ten behoeve van uitgaven die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden van de adviesraad, zoals deskundigheidsbevordering; inhuur van deskundigen; het organiseren van bijeenkomsten; en relatieonderhoud. De hoogte hiervan wordt in de faciliteitenregeling vastgesteld.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Rijssen-Holten 2016.
Artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (hierna: Wmo) beschrijft dat de gemeente in een verordening moet vastleggen op welke manier burgers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, bijvoorbeeld door gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen.
Artikel 47 van de Participatiewet beschrijft dat een gemeente in een verordening moet vastleggen op welke wijze de doelgroepen van deze wet worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, bijvoorbeeld door gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen.
Artikel 2.10 van de Jeugdwet geeft aan dat artikel 2.1.3 lid 3 van de Wmo ook van toepassing is op het gebied van jeugdbeleid.
Met deze verordening neemt de gemeenteraad twee besluiten. Ten eerste het inwerking laten treden van deze Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Rijssen-Holten 2016.
Daarnaast wordt de Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet/Wsw Rijssen-Holten 2015 ingetrokken. De Adviesraad Sociaal Domein (ASD) vervangt de huidige Wmo/Jeugd Adviesraad, de Adviesraad Leerlingenvervoer Rijssen-Holten (ALRH) en de Cliëntenraad Participatiewet/Wsw. Wat de Wmo/Jeugd Adviesraad en de ALRH kunnen en mogen is vastgelegd in door het college vastgestelde reglementen. Voor de Cliëntenraad geldt een door de gemeenteraad vastgestelde verordening. Deze verordening moet dus door de gemeenteraad worden ingetrokken. Het intrekken van de genoemde reglementen valt onder de bevoegdheid van het college.
Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen. Begrippen die hier niet worden beschreven, hebben de betekenis zoals beschreven in de wetgeving betreffende het sociaal domein, met name de Wmo 2015, Jeugdwet en Participatiewet.
Dit artikel beschrijft de taken van de ASD. De ASD adviseert het college over beleid op het terrein van het sociaal domein, met name over de onderwerpen zorg en maatschappelijke ondersteuning; werk en inkomen; jeugd en leerlingenvervoer.
Artikel 3. Advisering en adviestermijnen
Dit artikel beschrijft de manier waarop advisering kan plaatsvinden en welke adviestermijnen hierbij van belang zijn. Gaandeweg kunnen in overleg tussen gemeente en ASD nieuwe manieren van advisering ontwikkeld worden, die gebruikt kunnen worden naast de bekende methode van schriftelijk adviseren.
Artikel 4. Door het college te verstrekken informatie
Dit artikel beschrijft hoe het college omgaat met informatieverstrekking richting de ASD. Het college verstrekt geen informatie over individuele personen aan de ASD.
Dit artikel beschrijft de samenstelling van de ASD. Omwille van de werkbaarheid is gekozen het aantal leden van de ASD laag te houden. De leden van de ASD zijn qua deskundigheid en ervaring evenwichtig verdeeld over de breedte van het sociaal domein waarop deze verordening van toepassing is, dus mensen met kennis/ervaring over leerlingenvervoer, de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Qua bevolkingskenmerken is wenselijk dat er zoveel mogelijk een afspiegeling wordt gevormd van de lokale samenleving, bijvoorbeeld de verhouding man/vrouw, Rijssen/Holten, allochtonen/autochtonen, verschillende leeftijden, et cetera.
Artikel 6. Voorzitter en secretaris
Dit artikel beschrijft rol van de voorzitter en de secretaris van de ASD. Zij zijn samen verantwoordelijk voor het eindresultaat en het functioneren van de ASD. De leden adviseren het college, de voorzitter en secretaris coördineren deze advisering. De taken van beide personen zijn uitgewerkt in de faciliteitenregeling en het huishoudelijk reglement.
Dit artikel beschrijft de rol van de leden van de ASD. Leden zijn inwoners van de gemeente Rijssen-Holten met affiniteit en/of ervaring met het sociaal domein. Zij gebruiken hun kennis en ervaring om het college te adviseren. Hiervoor leggen zij actief contacten met (netwerken van) directe belanghebbenden, deskundigen en andere betrokkenen. Zij betrekken de informatie die zij hier ophalen bij de advisering.
Artikel 8. Voordracht, benoeming en zittingsduur
Dit artikel beschrijft de procedure rondom het benoemen van de voorzitter, secretaris en leden. De voorzitter en secretaris worden benoemd door het college, de leden niet. De werving van voorzitter, secretaris en leden gebeurt via een open sollicitatieprocedure. Alle inwoners van de gemeente Rijssen-Holten die voldoen aan de in artikel 6 en 7 genoemde eisen kunnen solliciteren. Hierdoor denken we een zo groot mogelijk bereik te hebben, waardoor een adviesraad gevormd kan worden van gemotiveerde mensen die een afspiegeling vormen van de samenleving. Bij het beoordelen van de sollicitanten maakt de sollicitatiecommissie gebruik van een functieprofiel.
Wanneer de voorzitter, secretaris en leden bekend zij, maken zij een rooster van aftreden zodat er gefaseerd kan worden afgetreden. Hiermee kan de ervaring en kennis van de ASD worden behouden. Bij het opzetten van de ASD wordt afgeweken van de in artikel 8 beschreven sollicitatieprocedure, aangezien er nog geen ASD is om een sollicitatiecommissie te vormen. Er wordt een aparte sollicitatieprocedure opgezet.
Dit artikel beschrijft de gang van zaken rondom de vergaderingen van de ASD. Nieuw is dat de vergaderingen openbaar worden. Verder is niet alles rondom de wijze van vergaderen vastgelegd, een groot deel van de gang van zaken kan bepaald worden door de ASD en worden vastgelegd in het door hen op te stellen huishoudelijk reglement.
Dit artikel beschrijft de besluitvorming in de ASD. Ook hier geldt dat niet alles is vastgelegd, het is aan de ASD om te bepalen hoe zij de besluitvorming exact willen regelen.
Artikel 11. Contact met de gemeente
Dit artikel beschrijft het contact tussen de ASD en de gemeente. Vanuit de ASD zullen vooral de voorzitter en secretaris dit op zich nemen. Zij kunnen in overleg met de leden bepalen hoe zij de voorbereiding en terugkoppeling van deze gesprekken organiseren. Vanuit de gemeente zal dit vooral de behandelend ambtenaar zijn. De ASD heeft ambtelijk één contactpersoon, die intern afstemt bij vragen over onderwerpen die meerdere beleidsterreinen beslaan. Naast het ambtelijk contact is er minimaal twee keer per jaar een overleg tussen de ASD en de wethouder(s) die verantwoordelijk is/zijn voor de portefeuilles binnen het sociaal domein. Indien wenselijk kan ook vaker per jaar overleg plaatsvinden tussen ASD en de verantwoordelijke portefeuillehouder(s).
Artikel 12. Contact met de achterban
Dit artikel beschrijft het contact tussen de ASD en de belanghebbenden. Om goed te adviseren haalt de ASD op verschillende manieren informatie op bij belanghebbenden. Gaandeweg kan de ASD in overleg met de belanghebbenden ontdekken welke aanpak het beste werkt. Een van deze manieren is gebruik te maken van platformen, die bestaan uit groepen ervaringsdeskundigen en/of belanghebbenden. Voorbeelden van platformen zijn een platform Participatiewet/Wsw, bestaande uit cliënten die te maken hebben met deze wetten, of een platform Leerlingenvervoer, bestaande uit ouders die met hun kinderen te maken hebben met leerlingenvervoer. Het aantal en de vorm van de platformen worden niet vastgelegd en kunnen veranderen afhankelijk van de behoeften die uit de samenleving naar voren komen.
Artikel 13. Faciliteiten en budget
Dit artikel beschrijft de faciliterende rol van de gemeente. Het college stelt een faciliteitenregeling vast, waar onder andere in wordt vastgelegd dat de voorzitter, secretaris en leden van de adviesraad een vrijwilligersvergoeding ontvangen. De leden van de platformen ontvangen geen vergoeding van het college.
Daarnaast stelt het college middelen beschikbaar ten behoeve van verschillende uitgaven die ten goede komen aan het werk van de ASD. Dit budget kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor deskundigheidsbevordering of inhuur van extern advies, zowel voor de ASD als voor de platformen. Het budget van de ASD is ook nadrukkelijk bedoeld om waardering te uiten voor het werk en de inzet van leden van de platformen, bijvoorbeeld in de vorm van een zomerborrel of een kerstpakket.
Dit artikel beschrijft de manier waarop de ASD wordt geëvalueerd. Een jaarverslag geeft jaarlijks inzicht in de werkwijze van de ASD. Eens in de vier jaar, wat overeenkomt met één keer per collegeperiode, wordt er uitgebreid geëvalueerd. Bij deze evaluatie worden ook de platformen en andere belanghebbenden betrokken.
Artikel 15. Nadere regels en huishoudelijk reglement
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
besluit genomen in de openbare vergadering van de raad van Rijssen-Holten op 17 december 2015