Organisatie | Haaren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Uitwegen Gemeente Haaren 2016 |
Citeertitel | Beleidsregels Uitwegen Gemeente Haaren 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Meldingsformulier voor het maken en of veranderen van een uitweg Offerte perceel |
Op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling is deze regeling per 1 januari 2023 vervallen, tenzij de hierna genoemde bestuursorganen de betreffende regeling al eerder vervallen hebben verklaard.
- Het college van de gemeente Oisterwijk heeft op 8 januari 2021 besloten deze regeling vervallen te verklaren voor zover deze van kracht is voor het gebied binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Oisterwijk zoals dat per 1 januari 2021, op grond van de Wet van 8 juli 2020 tot splitsing van de gemeente Haaren, is ontstaan.
- Het college van de gemeente Boxtel heeft op 5 januari 2021 besloten deze regeling vervallen te verklaren voor zover deze van kracht is voor het gebied binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Boxtel zoals dat per 1 januari 2021, op grond van de Wet van 8 juli 2020 tot splitsing van de gemeente Haaren, is ontstaan.
Algemene plaatselijke verordening (APV) art. 2:12
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | Nieuwe regeling | 17-11-2015 | B&W-voorstel, 17 november 2015 |
Een uitweg, ook wel ‘uitrit’, 'inrit' of ‘oprit’ genoemd, is een aansluiting vanuit een perceel op de openbare weg. Deze notitie heeft uitsluitend betrekking op uitwegen van een ‘bestemming’ (bijvoorbeeld woningen, bedrijven of (landbouw)percelen) op de openbare weg.
Op grond van artikel 2:12 van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) behandelt de gemeente Haaren aanvragen voor het maken en/of veranderen van een uitweg.
Traditioneel verzorgt de gemeente bij verkoop van een perceel binnen een bestemmingsplan de aanleg van één uitweg. De kosten hiervan zijn verrekend in de prijs van de verkochte gemeentegrond. In sommige gevallen is zelfs ruimte voor een tweede inrit. Dit kan echter alleen als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Daarnaast worden binnen de bebouwde kom in bestaande situaties uitwegen gerealiseerd. Dit wordt door de gemeente uitgevoerd.
De belangrijkste wijziging met het vorige beleid, “Inrittenbeleid gemeente Haaren“, is dat de afmeting voor uitwegen voor woningen met een frontbreedte van meer dan 20 meter vergroot is.
Volgens de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) is voor het maken of veranderen van een uitweg in bestaande situaties, toestemming van het college van Burgemeester en Wethouders nodig. In dit geval worden de kosten voor het maken en of veranderen van een uitweg aan de aanvrager/eigenaar van het te ontsluiten perceel doorberekend.
Sinds de komst van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (Wabo) is B&W ook bevoegd gezag voor bijna alle provinciale uitwegen, dus ontheffingverlening en handhaving, inclusief gedogen. B&W zijn verplicht de provincie om advies te vragen.
Verder bepaalt de Wabo in art. 2.26, derde en vierde lid, dat het bevoegd gezag de bij de betrokken verordening aangewezen bestuursorganen in de gelegenheid stelt (=verplicht dus!) advies uit te brengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning. Alleen wanneer de uitweg behoort bij een project waarvoor de provincie bevoegd gezag is, blijft de provincie ook voor de uitweg het bevoegd gezag.
In de ‘Beleidsregels Uitwegen Gemeente Haaren’ geeft het college een concreet afwegingskader voor het weigeren of accepteren van uitwegmeldingen op grond van artikel artikel 2:12 ‘Maken, veranderen van een uitweg’ van de ‘Algemene plaatselijke verordening’ en haar eigendomsrecht. Daarmee verzekeren wij ons ervan dat meldingen uniform worden behandeld. Dat komt de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid ten goede. Het is het college van burgemeesters en wethouders toegestaan om gemotiveerd van deze regels af te wijken. De juridische grondslag voor deze afwijking van de beleidsregels is te vinden in artikel 4:84 Algemene wet bestuursrecht (Awb).
De notitie ‘Beleidsregels Uitwegen Gemeente Haaren’ bestaat achtereenvolgens uit een beschrijving van de wettelijke grondslag, procedure, vormgeving en uitvoering. Vervolgens komen kosten, overgangsrecht, hardheidsclausule, inwerkingtreding en citeertitel aan bod.
Op grond van artikel 14 van de Wegenwet moet de eigenaar van een weg, uitwegen op zijn weg gedogen. Uit jurisprudentie blijkt echter dat middels een verordening nadere regels gesteld mogen worden, bijvoorbeeld in het kader van de verkeersveiligheid. Doorgaans worden deze regels vastgelegd in de APV. In artikel 2:12 van de APV van de gemeente Haaren is opgenomen dat degene die voornemens is om een uitweg te maken en of te veranderen, tevoren melding dient te maken bij het college van Burgemeester en Wethouders. De uitweg kan door de Buitendienst van de gemeente worden gemaakt of veranderd indien het college toestemming heeft verleend. Het artikel 2:12 van de APV staat hieronder integraal weergegeven.
Artikel 2:12 Maken, veranderen van een uitweg
Het is verboden een uitweg te maken naar de weg of verandering te brengen in een bestaande uitweg naar de weg:
Indien degene die voornemens is een uitweg te maken naar de weg en of veranderen te brengen in een bestaande uitweg naar de weg daarvan niet van tevoren melding heeft gedaan aan het college, onder indiening van een situatieschets van de gewenste uitweg, materiaalgebruik en een foto van de bestaande situatie; ·b. indien het college het maken of veranderen van de uitweg heeft verboden.
De weigeringsgronden onder 2:12, lid 2 worden nader uitgewerkt in de toetsingscriteria in hoofdstuk 3 en 4 van deze beleidsnotitie.
Volgens de APV is voor het maken, veranderen van een uitweg toestemming nodig van het college. Sinds 1 oktober 2010 is de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden. Het maken en of veranderen van een uitweg valt niet onder de Wabo.
Melden van het maken, veranderen van een uitweg
Degene die voornemens is een uitweg te maken of te veranderen, dient tevoren dit te aan het college te melden. Melding dient te geschieden d.m.v. het indienen van een ingevuld “Meldingsformulier voor het maken of veranderen van een uitweg”.
Dit formulier is te vinden op de gemeentelijke website of op te vragen bij de balie van de gemeentewinkel in het gemeentehuis.
Indieningvereisten aan melding
Beoordelen van de aanvraag door gemeente
De melding wordt door de gemeente, specifiek de afdeling Ruimte en Samenleving op verschillende punten getoetst:
Voor het beoordelen van de aanvraag wordt door de gemeente het onderstaande stappenplan gevolgd:
Relatie met aanvraag bouwvergunning
Wanneer een bouwvergunning voor bijvoorbeeld een garage of een carport wordt aangevraagd, dan is het te verwachten dat ook een uitweg nodig zal zijn om de garage of carport te ontsluiten. Uit jurisprudentie blijkt dat de gemeente in dergelijke situaties niet verplicht is om medewerking te verlenen, zelfs niet als het bouwwerk al is gebouwd.
Een uitweg is een aansluiting vanuit een perceel op de openbare weg. Deze notitie heeft uitsluitend betrekking op uitwegen van een ‘bestemming’ (woningen, bedrijven of (landbouw)percelen) op de openbare weg. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen:
1. Uitwegen naar woningen binnen en buiten de bebouwde kom:
In het huidige beleid rond uitwegen wordt de particuliere woningbouw onderverdeeld in:
Ad. a./b./c.) In de eerste drie gevallen is meestal voldoende ruimte op het perceel aanwezig om met één uitweg de ontsluiting van het perceel én het opstellen van een personenauto op eigen terrein mogelijk te maken. In sommige gevallen is zelfs ruimte voor een tweede uitweg. Dit kan echter alleen als:
Ad d.) In het geval van tussenwoningen ontbreekt vaak ruimte op het perceel om een personenauto, haaks op de rijrichting, op eigen terrein te plaatsen. Hiervoor is een minimale afstand tussen de perceelgrens en de bebouwing van
5,00 meter noodzakelijk. Dit komt ook overeen met de afmeting voor een parkeerplaats (2,50 m breedte en 5,00 meter lengte).
Wijzigingen in de Woningwet en de toename van het autobezit hebben geleid tot aanvragen om inritvergunningen in situaties waar dit wellicht ongewenst is. Voorbeelden hiervan zijn legio te vinden bij:
2. Uitwegen naar bedrijven (op bedrijventerreinen) binnen de bebouwde kom
Uitwegen voor bedrijven binnen de bebouwde kom worden onderverdeeld in:
a) uitwegen op bedrijventerreinen;
b) uitwegen buiten bedrijventerreinen.
Ad a) Er geldt dat buiten de bedrijventerreinen alleen dan uitwegen voor bedrijven worden aangelegd als de vestiging van het bedrijf is toegestaan binnen het vigerende bestemmingsplan en de parkeerdruk op straat hiermee wordt verlicht.
Ad b) Bij uitwegen buiten bedrijventerreinen wordt een onderscheid gemaakt tussen de zgn. aan-huis gebonden beroepen en de overige bedrijven. Daarbij staat de term aan-huis gebonden beroepen voor o.a. assurantiekantoortjes, thuiskappers, huisartsen, fysiotherapeuten en ontwerpbureautjes die veelal aan huis zijn gevestigd.
Bedrijven met een frontbreedte tot en met 50,00 meter kunnen volgens de bovenstaande richtlijnen maximaal één uitweg van 12,00 meter breed hebben. Twee uitwegen, die samen een breedte van maximaal 12,00 meter hebben, wordt toegestaan mits er minimaal 6,00 meter tussen beide uitwegen aanwezig is en de frontbreedte van het perceel tenminste 30,00 meter bedraagt.
50,00 meter frontbreedte van het bedrijvenperceel kan dat maximaal een uitweg van 12,00 meter breed zijn.
Op basis van de bijgevoegde: ‘Offerte perceel’, zal de aanvrager in kennis worden gesteld van de, met het maken en of veranderen van een uitweg, gepaard gaande kosten. Dit geldt voor alle kosten die met de aanleg/ verandering samenhangen. Bijvoorbeeld het aanpassen van groenvakken, kabels en leidingen en het verplaatsen van straatmeubilair of lichtmasten.
De, met het verlenen van de toestemming gepaard gaande leges, worden eveneens bij de aanvrager in rekening gebracht. Een en ander in overeenstemming met de jaarlijks door de gemeenteraad vastgestelde legesverordening. Kosten die de aanvrager maakt voor het verkrijgen van toestemming van derden dient de aanvrager rechtstreeks met derden te verrekenen.
De ‘Beleidsregels Uitwegen Gemeente Haaren’ zijn van toepassing op meldingen die na het in werkingtreden van deze beleidsregels: 1 januari 2016, zijn ontvangen.
Het is het college van Burgemeester en Wethouders toegestaan om gemotiveerd van de ‘Beleidsregels Uitwegen Gemeente Haaren’ af te wijken. De juridische grondslag voor deze afwijking van de beleidsregels is te vinden in artikel 4:84 Awb. Dit artikel luidt als volgt: “ Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen”.
De ‘Beleidsregels Uitwegen Gemeente Haaren’ treden op 1 januari 2016 in werking.
Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels Uitwegen Gemeente Haaren 2016’.