Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hillegom

Het besluit kwijtscheldingsregels 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHillegom
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHet besluit kwijtscheldingsregels 2016
CiteertitelBesluit Kwijtscheldingsregels 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Toepassing van het besluit start met ingang van 1 januari 2016

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 255
  2. Invorderingswet 1990, art. 26

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-12-201501-01-2017nieuwe regeling

12-11-2015

www.officielebekendmakingen.nl, 17-12-2015

15-06062

Tekst van de regeling

Intitulé

Het besluit kwijtscheldingsregels 2016

De raad van de gemeente Hillegom;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 oktober 2015, voorstelnummer 6061;

gelet op artikel 255 van de Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990 en de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990;

overwegende dat het gewenst is om nadere regels te stellen voor het verlenen van kwijtschelding bij van gemeentelijke belastingen;

besluit:

vast te stellen

 

Het besluit kwijtscheldingsregels 2016

Artikel 1 Inkomensvrijstelling en kinderopvang

  • 1.

    Op grond van de krachtens artikel 26 van de Invorderingswet 1990 bij ministeriële regeling gestelde regels, wordt bij de invordering, in afwijking van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, het percentage van de kosten van bestaan vastgesteld op 100 percent van de bijstandsnorm.

  • 2.

    Op grond van de krachtens artikel 26 van de Invorderingswet 1990 bij ministeriële regeling gestelde regels, wordt bij de invordering, in afwijking van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, het percentage van de kosten van het bestaan voor personen die de pensioengerechtigde leeftijd, als bedoeld in artikel 7, onderdeel a van de Algemene ouderdomswet, hebben bereikt, vastgesteld op 100 percent van de toepasselijke netto AOW-norm verhoogd met de toepasselijke tegemoetkoming koopkracht oudere belastingplichtige (MKOB).

  • 3.

    Onderdelen 1 en 2 zijn van overeenkomstige toepassing op het vaststellen van de kosten van het bestaan bij kwijtscheldingsverzoeken van natuurlijke personen die geen verband houden met de uitoefening van een bedrijf of zelfstandig beroep door overeenkomstige toepassing van afdeling 2 van hoofdstuk II van de Uitvoeringregeling Invorderingswet 1990 in plaats van de afdelingen 3 en 4 van voornoemd hoofdstuk.

  • 4.

    Bij een verzoek om kwijtschelding wordt rekening gehouden met de netto-kosten voor kinderopvang.

Artikel 2 Verruimde kwijtschelding

Met toepassing van het in artikel 1 bepaalde, wordt kwijtschelding verleend voor:

  • a.

    afvalstoffenheffing;

  • b.

    rioolheffing;

  • c.

    onroerende-zaakbelastingen.

Artikel 3 Uitgesloten kwijtschelding

Bij de invordering van de volgende belastingen wordt geen kwijtschelding verleend:

  • a.

    precariobelasting en rechten;

  • b.

    marktgelden;

  • c.

    lijkbezorgingsrechten;

  • d.

    BIZ-bijdrage;

  • e.

    leges.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Het Besluit Kwijtscheldingsregels 2015 van 13 november 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum, met dien verstande dat zij van toepassing blijft de belastbare feiten en omstandigheden die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van dit besluit is 1 januari 2016.

  • 4.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit Kwijtscheldingsregels 2016.

     

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 12 november 2015.

 

drs. P.M. Hulspas Jordaan, griffier

A. van Erk, voorzitter