Organisatie | Tubbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit maatschappelijke ondersteuning 2015 |
Citeertitel | Besluit maatschappelijke ondersteuning 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015, artt. 8, 11, 12, 13, 16, 17 en 21
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-11-2015 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 10-11-2015 | I15.055653 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen,
overwegende dat het college van burgemeester en wethouders op grond van de Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015 nadere regels dient vast te stellen,
gelet op de artikelen 8, 11, 12, 13, 16, 17 en 21 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015,
Hoofdstuk 2. Voorzieningen in natura
De oppervlakte verhard pad tussen de openbare weg en de hoofdingang tot een woonruimte dan wel tussen een tweede ingang en een berging en/of tuinpoort dat bij het nieuw aanleggen van paden, dan wel bij het aanpassen van bestaande paden ten hoogste voor financiële tegemoetkoming in aanmerking komt, bedraagt 20 m².
Hoofdstuk 3. Persoonsgebonden budget (pgb)
De hoogte van een pgb voor een zaak wordt bepaald op basis van een afslag van 20% op de catalogusprijs van de zaak bij de door de gemeente gecontracteerde instelling die de aanvrager op dat moment zou hebben ontvangen als de zaak in natura zou zijn verstrekt. Als de naturaverstrekking een tweedehands zaak betreft, wordt pgb verstrekt ter hoogte van de feitelijke kostprijs van die zaak.
Artikel 11. Pgb voor woonvoorzieningen
Aan het pgb zijn in ieder geval de voorwaarden verbonden dat:
a. de door het college aangewezen personen toegang wordt verstrekt tot de woonruimte waar de woningaanpassing zal worden verricht;
b. aan de onder a genoemde personen inzicht wordt geboden in de vereiste bescheiden en tekeningen welke betrekking hebben op de woningaanpassing;
c. de onder a genoemde personen de gelegenheid wordt geboden tot het controleren van de woningaanpassing.
Artikel 19. Kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning
De kwaliteit van de voorziening is zodanig dat:
a. de dienstverlening veilig, doeltreffend doelmatig en cliëntgericht wordt verstrekt;
b. de dienstverlening tijdig en conform afspraak wordt verstrekt;
c. de dienstverlening is afgestemd op de reële behoefte van de cliënt en op andere vormen van zorg of hulp die de cliënt ontvangt;
d. de dienstverlening verstrekt wordt met respect voor en inachtneming van de rechten van de cliënt;
e. de aanbieder van zorg een actieve signaleringsplicht heeft ten aanzien van veranderingen in de gezondheid (fysiek en psychisch), de sociale situatie en de behoefte van de cliënt aan meer of andere zorg;
f. de ondersteuning wordt geleverd met gekwalificeerd personeel, passend bij de behoeften en persoonskenmerken van de cliënt;
g. de aanbieder zorg draagt voor scholing zodanig dat de medewerkers over kwalitatief verantwoorde kennis en kunde kunnen (blijven) beschikken;
h. medewerkers, indien van toepassing, geregistreerd zijn volgens de geldende beroepsregistratie;
i. de aanbieder zorg draagt voor het naleven van beroeps- en meldcodes door de medewerkers