De raad van de gemeente Waalwijk heeft het voorstel over de belastingverordeningen 2016 van het college van burgemeester en wethouders van 22 september 2015 gelezen en besluit, gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet, de volgende verordening vast te stellen:
“Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten 2016”
Algemeen
De bedragen genoemd in deze verordening zijn exclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting.
Artikel 1 Begripsomschrijving
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
gescheiden aanlevering: het afzonderlijk aanbieden van afvalfracties waarvoor een ontvangstvoorziening op de milieustraat aanwezig is;
- b.
milieustraat: de milieustraat van de gemeente Waalwijk;
- c.
grof bedrijfsafval: afvalstoffen, niet zijnde huishoudelijke afvalstoffen, welke door
de aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld;
- d.
charitatieve instelling: een instelling die zich inspant voor goede doelen of die zich inzetten voor het algemeen maatschappelijk belang.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken en inrichtingen, die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
Artikel 3 Belastingplicht
De rechten worden geheven van degene op wiens naam de aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
- 1.
Het tarief voor het gebruik maken van de milieustraat voor het aanleveren van
bedrijfsafval, bedraagt:
- a.
voor afvalcomponenten, geschikt voor hergebruik, met uitzondering van puinen hout, voor zover deze gescheiden worden aangeleverd gratis
- b.
voor restafval, puin en hout, alsmede groente- en fruitafval, per kg € 0,23 met een minimum van € 1,00
- c.
per aangeleverde band met velg, afkomstig van een personenauto € 5,95
- d.
per (maximaal vier) aangeleverde band(en) zonder velg, afkomstig vaneen personenauto gratis
- e.
per aangeleverde band, afkomstig van een tractor of vrachtwagen € 23,80
- 2.
Het tarief bedraagt voor het op aanvraag ophalen van grof bedrijfsafval, per keer:
- a.
voor de eerste halve kubieke meter € 27,30
- b.
te vermeerderen met een bedrag voor elke volgende halve kubieke metermet € 13,70
- c.
het tarief bedraagt voor het op aanvraag ophalen van restafval per halve kubieke meter € 13,70
- 3.
Het tarief voor het beschikbaar stellen en wekelijks ledigen van minicontainers voor afval, afkomstig van kantoren, winkels en diensten, bedraagt per container, per jaar € 294,65
- 4.
Het tarief voor het op aanvraag beschikbaar stellen en ledigen van extra mini-containers voor afval, afkomstig van kantoren, winkels en diensten bedraagt per minicontainer, per jaar, indien het ledigen per week plaatsvindt € 232,95
- 5.
Het tarief voor het beschikbaar stellen en tweewekelijks ledigen van mini-containers voor afval, afkomstig van kantoren, winkels en diensten, bedraagt per container, per jaar € 180,65
- 6.
Tenzij omwisseling geschiedt binnen een maand na verhuizing, bedraagt het tarief voor het omwisselen van een grijze minicontainer voor afval, afkomstig van kantoren, winkels en diensten van groot naar klein of van klein naar groot € 27,40
Artikel 5 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 6 Wijze van heffing
De rechten worden geheven door middel van een gedagtekende kennisgeving, nota, bij wege van aanslag of andere schriftuur, waarop het verschuldigde bedrag is vermeld.
Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
- 1.
De belasting die naar het jaartarief wordt geheven is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
- 2.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de naar het jaartarief geheven belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat tijdvak verschuldigde belasting als er in dat tijdvak, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
- 3.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor de naar de jaartarieven geheven belasting voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat belastingjaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 5,00.
- 4.
Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist.
- 5.
Belastingbedragen van minder dan € 5,00 worden niet geheven.
Artikel 8 Termijnen van betaling
De rechten moeten worden betaald:
- 1.
indien de kennisgeving, nota of andere schriftuur wordt uitgereikt: op het moment van uitreiken;
- 2.
indien de kennisgeving, nota of andere schriftuur wordt toegezonden: binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving, nota of andere schriftuur.
- 3.
indien een aanslagbiljet wordt verzonden: de aanslag moet worden betaald uiterlijk op de laatste dag van de maand, volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
Artikel 9 Kwijtschelding
Bij de invordering van reinigingsrechten wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsrechten.
Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
De "Verordening reinigingsrechten 2015" van 13 november 2014 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2016, maar blijft van toepassing op de belastbare feiten die zich vóór 1 januari 2016 voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.
- 3.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.
- 4.
De verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsrechten 2016”.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 november 2015.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE WAALWIJK
De griffier, De voorzitter
G.H. Kocken drs. A.M.P. Kleijngeld