Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dinkelland

Verordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Dinkelland 2004

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDinkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Dinkelland 2004
CiteertitelVerordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Dinkelland
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-04-200411-02-2020Nieuwe regeling

11-03-2004

DinkellandVisie, 18 maart 2004

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Dinkelland 2004

De raad van de gemeente Dinkelland;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 januari 2004;

gelet op de Gemeentewet;

Besluit

Vast te stellen de:

 

VERORDENING ADVIESRAAD LEERLINGENVERVOER GEMEENTE DINKELLAND 2004

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    leerlingenvervoer: ten behoeve van het schoolbezoek door het college op grond van de verordening leerlingenvervoer bekostigd vervoer van leerlingen;

  • c.

    cliënt: ouders van leerlingen woonachtig in de gemeente Dinkelland die gebruikmaken van het leerlingenvervoer;

  • d.

    de adviesraad: raad van cliënten.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • a.

    De adviesraad behartigt de collectieve belangen van cliënten

  • b.

    De adviesraad adviseert gevraagd en ongevraagd aan het college over alle onderwerpen die vorming, uitvoering, controle en evaluatie van het gemeentelijke beleid op het gebied van leerlingenvervoer betreffen.

  • c.

    Tot de onder het tweede lid genoemde onderwerpen horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin adviseert de adviesraad over de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.

Artikel 3 Samenstelling

De adviesraad bestaat uit tenminste vijf leden en ten hoogste 9 leden.

Artikel 4 Benoeming
  • 1.

    De adviesraad geeft zelf aan hoeveel mensen beschikbaar zijn voor het bestuur met inachtneming dat de drie kernen (voormalige gemeenten Denekamp, Ootmarsum en Weerselo vertegenwoordigd zijn.

  • 2.

    Bij instelling van de adviesraad worden leden door het college benoemd uit na een schriftelijke oproep aangemelde kandidaten.

  • 3.

    De adviesraad kiest uit zijn midden een voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en een secretaris (het dagelijks bestuur).

  • 4.

    Nieuwe of vervangende leden van de adviesraad worden benoemd door het college op voordracht van de adviesraad. De adviesraad is verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe kandidaten.

Artikel 5 Zittingsduur
  • 1.

    De zittingsduur van de leden is drie jaar.

  • 2.

    De leden zijn herbenoembaar.

  • 3.

    Het lidmaatschap eindigt indien het lid geen cliënt meer is. Het lid blijft de functie vervullen totdat in de vacature is voorzien (maximaal 1 jaar).

  • 4.

    De leden kunnen tussentijds aftreden.

  • 5.

    De tussentijdse vacature wordt zo snel mogelijk vervuld.

Artikel 6 Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming
  • 1.

    De adviesraad vergadert ten minste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als de adviesraad nodig oordeelt.

  • 2.

    De bijeenroeping geschiedt door de secretaris via een schriftelijke uitnodiging aan de leden.

  • 3.

    Besluiten kunnen worden genomen indien tenminste de meerderheid van de leden aanwezig zijn.

  • 4.

    Het college stelt op verzoek een vergaderruimte beschikbaar voor de vergaderingen van de adviesraad.

Artikel 7 Adviezen adviesraad

De adviezen van de adviesraad aan het college worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van de adviesraad. Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen. De adviezen dienen schriftelijk te worden aangeleverd.

Artikel 8 Overleg tussen de gemeente en adviesraad
  • 1.

    Het college voert ten minste tweemaal per jaar overleg met de adviesraad.

  • 2.

    De adviesraad en het college kunnen agendapunten aandragen voor dit overleg.

  • 3.

    Het college zal de adviesraad tijdig alle inlichtingen en gegevens verstrekken die redelijkerwijs nodig zijn voor een goede taakvervulling van de adviesraad.

  • 4.

    Het secretariaat van het overleg berust bij een nader door het college aan te wijzen ambtenaar.

  • 5.

    Het overleg wordt voorgezeten door de verantwoordelijke wethouder dan wel een nader door deze aan te wijzen ambtenaar.

  • 6.

    De leden van de adviesraad zijn verplicht tot geheimhouding van alle aangelegenheden die zij in hun hoedanigheid vernemen en waarvan die als vertrouwelijk zijn aangemerkt.

Artikel 9 Financiën

Het college stelt jaarlijks een budget van € 500,-- als bijdrage in de vergader kosten van de adviesraad leerlingenvervoer beschikbaar. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Van de uitgaven dient ieder jaar voor 1 april verantwoording te worden afgelegd.

Artikel 10 Huishoudelijk reglement

De adviesraad maakt een huishoudelijk reglement met inachtneming van de bepalingen uit deze verordening. In het reglement worden in elk geval de taken van de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en secretaris opgenomen. Een afschrift van het reglement wordt ter kennisneming gezonden aan het college.

Artikel 11

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 12

Deze verordening treedt in werking op de dag volgend op de datum van haar bekendmaking.

Artikel 13

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Dinkelland.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 11 maart 2004.

De griffier, De voorzitter,

Mr. O.J.R.J. Huitema, Mr. F.P.M. Willeme

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijving

In de verordening is ervoor gekozen uitsluitend ouders – als cliënten – deel te laten uitmaken van de adviesraad. In voorkomend geval kunnen de gemeente en/of de adviesraad eventueel andere partijen betrekken bij het overleg, zoals scholen of de vervoerder, maar formeel hebben deze partijen geen zitting in de adviesraad.

Voor de invulling van het begrip ‘ouders’ wordt aangesloten bij de Verordening Leerlingenvervoer gemeente Dinkelland (zie artikel 1 onder b). Het gaat om ouders, voogden of verzorgers van de leerlingen die van het leerlingenvervoer gebruikmaken.

 

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

De adviesraad behartigt slechts collectieve belangen van de cliënten (de ouders/verzorgers waarvan kinderen gebruik maken van een vorm van vervoer bekostigd door het college van burgemeester en wethouders). Derhalve adviseert de adviesraad niet over individuele klachten, bezwaarschriften of andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Voor klachten geldt het klachtrecht van hoofdstuk 9 Awb. Tegen beschikkingen kan in bezwaar en beroep worden gegaan.

 

Artikel 3 Samenstelling

Afhankelijk van het schooltype kan de problematiek van leerlingen bij de uitvoering van het leerlingenvervoer verschillen. Derhalve is het raadzaam om ouders van verschillende schoolsoorten op te nemen in de adviesraad.

 

Artikel 4 Benoeming

Bij de start van een adviesraad werft het college kandidaten via een schriftelijke oproep. Dit kan bijvoorbeeld door alle ouders van leerlingen die gebruikmaken van het leerlingenvervoer aan te schrijven. Na de instelling is de adviesraad verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe leden. De leden worden ook dan benoemd door het college.

 

Artikel 5 Zittingsduur

Uitsluitend ouders met een of meer kinderen in het leerlingenvervoer kunnen zitting hebben in de adviesraad. Hierop is slechts één uitzondering, namelijk indien niet direct een opvolger gevonden kan worden voor een ouder die geen cliënt meer is. Dan bepaalt de verordening dat de ouder, zolang er nog geen vervanging is gevonden, de functie blijft vervullen (met de maximum van één jaar). Achtergrond hiervan is dat op deze manier de continuïteit van de adviesraad gewaarborgd is. Er kan een kortere of langere zittingsduur worden vastgesteld.

 

Artikel 6 tot en met 8

In de regeling is voorzien in ambtelijke ondersteuning en vergaderruimte om de adviesraad ook feitelijk in staat te stellen zijn werk te doen. Gemeenten zijn hiertoe niet verplicht aangezien ze ook niet wettelijk verplicht zijn een adviesraad in te stellen. Zo kan bijvoorbeeld het secretariaat van het overleg ook aan de adviesraad worden opgedragen. Verder kan in de regeling worden vastgelegd dat er minder of meer vergaderd wordt door de adviesraad. Overigens zijn leden van de adviesraad verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke gegevens waarmee zij in aanraking komen. Dit vloeit voort uit artikel 2:5 Awb (Algemene wet bestuursrecht). Alle adviezen dienen schriftelijk aan het college te worden aangeleverd.

 

Artikel 9 Financiën

Zoals ook al aangegeven onder de artikelen 6 tot en met 8 zijn gemeenten, aangezien ze ook niet verplicht zijn een adviesraad in te stellen, niet verplicht om de adviesraad een financiële bijdrage te geven. Niettemin kan een financiële vergoeding ertoe bijdragen dat de adviesraad feitelijk in staat is zijn werk te doen. De gemeente kan er ook voor kiezen om in plaats van een vergoeding de adviesraad gebruik te laten maken van gemeentelijke faciliteiten. In de verordening is voor een vergoeding op declaratiebasis gekozen. Het ligt voor de hand dat de leden gezamenlijk een declaratie bij de gemeente indienen voor de noodzakelijkerwijs gemaakte kosten. Uiteraard dienen daarbij bewijsstukken te worden aangeleverd waaruit blijkt dat de kosten daadwerkelijk zijn gemaakt, dat ze zijn gemaakt ten behoeve van de uitvoering van de taken van de adviesraad en dat de hoogte van de koste redelijk is. Het college kan bepalen wat het maximumbedrag aan vergoedingen is dat aan het totaal van de leden vertrekt wordt. Bij kosten die voor vergoeding in aanmerking komen kan vooral worden gedacht aan telefoon- en kopieerkosten.

 

Artikel 10 Huishoudelijk reglement

De adviesraad dient in een huishoudelijk reglement te regelen hoe de interne taken en bevoegdheden ingevuld worden. Het college ontvangt hiervan een afschrift.

 

Artikel 12

Na vaststelling van de verordening moet deze worden bekendgemaakt en ter inzage worden gelegd. De regeling is pas na bekendmaking verbindend. Bekendmaking geschied door plaatsing in het Gemeenteblad of in een andere, in de gemeente algemeen verkrijgbare uitgave en door een mededeling in een huis-aan-huisblad of een plaatselijk dagblad.