Organisatie | Dinkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Dinkelland 2004 |
Citeertitel | Verordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Dinkelland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-04-2004 | 11-02-2020 | Nieuwe regeling | 11-03-2004 DinkellandVisie, 18 maart 2004 | Onbekend |
VERORDENING ADVIESRAAD LEERLINGENVERVOER GEMEENTE DINKELLAND 2004
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
Tot de onder het tweede lid genoemde onderwerpen horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin adviseert de adviesraad over de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.
De adviezen van de adviesraad aan het college worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van de adviesraad. Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen. De adviezen dienen schriftelijk te worden aangeleverd.
Het college stelt jaarlijks een budget van € 500,-- als bijdrage in de vergader kosten van de adviesraad leerlingenvervoer beschikbaar. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Van de uitgaven dient ieder jaar voor 1 april verantwoording te worden afgelegd.
Artikel 10 Huishoudelijk reglement
De adviesraad maakt een huishoudelijk reglement met inachtneming van de bepalingen uit deze verordening. In het reglement worden in elk geval de taken van de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en secretaris opgenomen. Een afschrift van het reglement wordt ter kennisneming gezonden aan het college.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 11 maart 2004.
De griffier, De voorzitter,
Mr. O.J.R.J. Huitema, Mr. F.P.M. Willeme
In de verordening is ervoor gekozen uitsluitend ouders – als cliënten – deel te laten uitmaken van de adviesraad. In voorkomend geval kunnen de gemeente en/of de adviesraad eventueel andere partijen betrekken bij het overleg, zoals scholen of de vervoerder, maar formeel hebben deze partijen geen zitting in de adviesraad.
Voor de invulling van het begrip ‘ouders’ wordt aangesloten bij de Verordening Leerlingenvervoer gemeente Dinkelland (zie artikel 1 onder b). Het gaat om ouders, voogden of verzorgers van de leerlingen die van het leerlingenvervoer gebruikmaken.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
De adviesraad behartigt slechts collectieve belangen van de cliënten (de ouders/verzorgers waarvan kinderen gebruik maken van een vorm van vervoer bekostigd door het college van burgemeester en wethouders). Derhalve adviseert de adviesraad niet over individuele klachten, bezwaarschriften of andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Voor klachten geldt het klachtrecht van hoofdstuk 9 Awb. Tegen beschikkingen kan in bezwaar en beroep worden gegaan.
Afhankelijk van het schooltype kan de problematiek van leerlingen bij de uitvoering van het leerlingenvervoer verschillen. Derhalve is het raadzaam om ouders van verschillende schoolsoorten op te nemen in de adviesraad.
Bij de start van een adviesraad werft het college kandidaten via een schriftelijke oproep. Dit kan bijvoorbeeld door alle ouders van leerlingen die gebruikmaken van het leerlingenvervoer aan te schrijven. Na de instelling is de adviesraad verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe leden. De leden worden ook dan benoemd door het college.
Uitsluitend ouders met een of meer kinderen in het leerlingenvervoer kunnen zitting hebben in de adviesraad. Hierop is slechts één uitzondering, namelijk indien niet direct een opvolger gevonden kan worden voor een ouder die geen cliënt meer is. Dan bepaalt de verordening dat de ouder, zolang er nog geen vervanging is gevonden, de functie blijft vervullen (met de maximum van één jaar). Achtergrond hiervan is dat op deze manier de continuïteit van de adviesraad gewaarborgd is. Er kan een kortere of langere zittingsduur worden vastgesteld.
In de regeling is voorzien in ambtelijke ondersteuning en vergaderruimte om de adviesraad ook feitelijk in staat te stellen zijn werk te doen. Gemeenten zijn hiertoe niet verplicht aangezien ze ook niet wettelijk verplicht zijn een adviesraad in te stellen. Zo kan bijvoorbeeld het secretariaat van het overleg ook aan de adviesraad worden opgedragen. Verder kan in de regeling worden vastgelegd dat er minder of meer vergaderd wordt door de adviesraad. Overigens zijn leden van de adviesraad verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke gegevens waarmee zij in aanraking komen. Dit vloeit voort uit artikel 2:5 Awb (Algemene wet bestuursrecht). Alle adviezen dienen schriftelijk aan het college te worden aangeleverd.
Zoals ook al aangegeven onder de artikelen 6 tot en met 8 zijn gemeenten, aangezien ze ook niet verplicht zijn een adviesraad in te stellen, niet verplicht om de adviesraad een financiële bijdrage te geven. Niettemin kan een financiële vergoeding ertoe bijdragen dat de adviesraad feitelijk in staat is zijn werk te doen. De gemeente kan er ook voor kiezen om in plaats van een vergoeding de adviesraad gebruik te laten maken van gemeentelijke faciliteiten. In de verordening is voor een vergoeding op declaratiebasis gekozen. Het ligt voor de hand dat de leden gezamenlijk een declaratie bij de gemeente indienen voor de noodzakelijkerwijs gemaakte kosten. Uiteraard dienen daarbij bewijsstukken te worden aangeleverd waaruit blijkt dat de kosten daadwerkelijk zijn gemaakt, dat ze zijn gemaakt ten behoeve van de uitvoering van de taken van de adviesraad en dat de hoogte van de koste redelijk is. Het college kan bepalen wat het maximumbedrag aan vergoedingen is dat aan het totaal van de leden vertrekt wordt. Bij kosten die voor vergoeding in aanmerking komen kan vooral worden gedacht aan telefoon- en kopieerkosten.
Artikel 10 Huishoudelijk reglement
De adviesraad dient in een huishoudelijk reglement te regelen hoe de interne taken en bevoegdheden ingevuld worden. Het college ontvangt hiervan een afschrift.
Na vaststelling van de verordening moet deze worden bekendgemaakt en ter inzage worden gelegd. De regeling is pas na bekendmaking verbindend. Bekendmaking geschied door plaatsing in het Gemeenteblad of in een andere, in de gemeente algemeen verkrijgbare uitgave en door een mededeling in een huis-aan-huisblad of een plaatselijk dagblad.