Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | SUBSIDIEVERORDENING ALGEMENE VOORZIENINGEN WMO 2015 |
Citeertitel | Subsidieverordening Algemene voorzieningen WMO |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | WMO |
Geen.
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-12-2015 | Nieuwe regeling | 14-12-2015 | Onbekend. |
De raad van de gemeente Enschede,
Overwegende dat aan het Beleidsplan Invoering Wmo 2015 en de Verordening maatschappelijke ondersteuning Enschede 2015 het uitgangspunt ten grondslag ligt dat maatschappelijke ondersteuning in Enschede waar mogelijk wordt geboden met behulp van algemene voorzieningen;
dat het noodzakelijk is regels vast te stellen voor het subsidiëren van deze algemene voorzieningen,
vast te stellen de volgende bijzondere subsidieverordening Algemene voorzieningen WMO 2015.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
De aanvraag gaat vergezeld van:
een afschrift van de oprichtingsakte, de statuten, het jaarverslag, de jaarrekening en de balans van het voorgaande jaar indien een aanvrager voor de eerste maal een subsidie aanvraagt of wanneer de statuten gewijzigd zijn. Indien de gevraagde subsidie € 50.000,- of meer bedraagt, wordt de jaarrekening voorzien van een accountantsverklaring;
Artikel 8. Beslistermijn aanvraag verlening
Het college beslist op een aanvraag om subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 7, tweede lid, binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag. 3. Het college kan de termijnen bedoeld in het eerste en tweede lid eenmalig met zes weken verlengen. Hiervan wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de subsidieaanvrager.
Artikel 9 Aanvullende weigeringsgronden
De subsidieverlening kan, naast de in artikel 4:25, 4:35 Awb en artikel 11 Asv genoemde gevallen, geheel of gedeeltelijk geweigerd worden indien naar het oordeel van het college:
Een subsidie ten laste van de begroting, die nog niet is vastgesteld, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen in de begroting beschikbaar zullen worden gesteld.
Artikel 13 Aanvraag subsidievaststelling na subsidieverlening
De aanvraag tot subsidievaststelling in geval van een subsidieverlening van € 50.000,- of meer gaat naast de stukken als bedoeld in het derde lid, vergezeld van een accountantsverklaring naar aanleiding van de opdracht tot onderzoek van het financiële verslag of financiële verslagen waarin tenminste is vermeld of de accountant van oordeel is dat de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de grootte en samenstelling van het vermogen op 31 december 20.. en het resultaat over 20.. in overeenstemming is met de algemeen aanvaarde grondslagen voor financiële verslaglegging. De accountant dient tevens te verklaren of de subsidie besteed is voor het doel en de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 14 december 2015
De griffier, De voorzitter,
R.M. Jongedijk G.O. van Veldhuizen
Toelichting op de Subsidieverordening Algemene voorzieningen WMO 2015
In de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (hierna: Wmo) wordt aangegeven dat het gemeentebestuur zorg draagt voor de maatschappelijke ondersteuning en de kwaliteit en continuïteit van de voorzieningen.
Met deze subsidieverordening algemene voorzieningen WMO 2015 wordt een wettelijke grondslag gecreëerd om subsidie te verstrekken voor bepaalde algemene voorzieningen binnen de kaders van de Awb, de Wmo, de Algemene Subsidieverordening 2009 (hierna: Asv), de Verordening maatschappelijke ondersteuning Enschede 2015 en het Beleidsplan Invoering Wmo 2015.
Deze subsidieverordening is geënt op het Beleidsplan Invoering Wmo 2015. Met het verstrekken van subsidies wordt beoogd om (een deel van) de in het beleidsplan geformuleerde beleidsdoelstellingen te realiseren. De Wmo geeft gemeenten de opdracht te zorgen voor een meer inclusieve samenleving. Dat betekent de samenleving zó inrichten dat “de gewone”, collectieve voorzieningen in de stad (verenigingen, bibliotheek, culturele instellingen etc.) voor zoveel mogelijk inwoners toegankelijk en bruikbaar zijn. Daarnaast moet een aanbod aan laagdrempelige ondersteuning ertoe leiden dat ook inwoners met beperkingen hun weg kunnen vinden en zich grotendeels zelf kunnen redden, zonder dat ze voor geïndiceerde zorg bij de gemeente hoeven aan te kloppen. In het coalitieakkoord “Duurzaam, Samen, Sterker” is deze lijn ook terug te vinden. De coalitie zet in op preventieve maatregelen om duurdere zorg te voorkomen, in de volgorde Zelfredzaamheid, Samenredzaamheid, Professionele hulp dichtbij.
In de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten was uitsluitend geïndiceerde zorg beschikbaar. In de Wmo is vastgelegd dat ondersteuning op maat voor een cliënt niet alleen hoeft te worden ingevuld met geïndiceerde zorg. Een algemene voorziening kan (mits dat past bij de betreffende cliënt) een volwaardig alternatief zijn.
Voor een algemene voorziening is geen indicatie nodig. Dat betekent overigens niet dat er geen voorwaarden gesteld kunnen worden aan de deelname of het gebruik van de voorziening.
Het aantal definities van artikel 1 is beperkt aangezien de Awb, de Wmo en de Asv al een flink aantal definities kennen die ook bindend zijn voor deze verordening. Voor zover begrippen niet zijn opgenomen in de begripsomschrijvingen en in de wettekst van de Awb, de Wmo of in de Asv wordt gebruikgemaakt van de begripsomschrijvingen in de Dikke Van Dale. In artikel 1 is vermeld “en de daarop rustende bepalingen”. Door die tekst hebben de gedefinieerde begrippen in uitvoeringsregelingen en beleidsregels die op deze verordening berusten dezelfde betekenis als in deze verordening. Afwijkingen worden hiermee voorkomen.
De gemeente Enschede heeft gekozen voor een gelaagde structuur van subsidieregelgeving. Algemene bepalingen uit de Awb, die dat mogelijk maken, zijn nader ingevuld door middel van de Asv. Daarnaast worden op grond van de Awb en artikel 3 van de Asv voor onderscheiden beleidsterreinen bijzondere subsidieverordeningen vastgesteld. Een daarvan betreft de onderhavige.
In dit artikel wordt aan het college de bevoegdheid gedelegeerd om de verordening uit te voeren. Dit houdt in dat het college bevoegd is op grond van deze verordening subsidie te verstrekken, te weigeren en alle besluiten te nemen die samenhangen met de subsidieverstrekking.
In artikel 4 wordt de bevoegdheid van de gemeenteraad om een subsidieplafond vast te stellen en vast te stellen hoe het beschikbare bedrag wordt verdeeld, gedelegeerd aan het college. Geregeld is dat het college per activiteit een subsidieplafond kan vaststellen. Een subsidieplafond is het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor subsidieverstrekking op grond van deze verordening (artikel 4:22 Awb). Een subsidieplafond moet bekend worden gemaakt (artikel 4:27 Awb). Het college zal eventuele subsidieplafonds in ieder geval bekendmaken in “Huis aan huis in Enschede”. Bij de bekendmaking van het subsidieplafond wordt aangegeven hoe het beschikbare budget wordt verdeeld (artikel 4:26 Awb). Bijvoorbeeld op volgorde van binnenkomst, een tendersysteem of een andere wijze.
Dit artikel legt vast welke activiteiten op grond van de verordening subsidiabel zijn. Activiteiten die niet onder de genoemde vallen, worden dus niet gesubsidieerd op grond van deze verordening.
Uitgangspunt van de verordening is, dat subsidies voor het tijdvak van een kalenderjaar worden verstrekt en niet op incidentele basis (tweede lid). Het derde lid maakt het mogelijk voor het college zo nodig toch subsidie voor een ander tijdvak te verlenen.
In artikel 6 wordt geregeld dat een subsidie slechts wordt verstrekt aan een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid en zonder winstoogmerk. De reden hiervoor is dat de gesubsidieerde activiteiten een structureel karakter hebben en alleen op verantwoorde en professionele wijze uitgevoerd kunnen worden wanneer de activiteiten goed zijn ingebed in een organisatie die niet afhankelijk is van een of enkele natuurlijke personen. Artikel 6, lid 1, onder b benadrukt de verbondenheid met Enschede. Het tweede lid moet voorkomen dat rechtspersonen zonder winstoogmerk subsidiegeld door kunnen sluizen naar rechtspersonen aan wie zij gelieerd zijn en waardoor als het ware toch rechtspersonen met winstoogmerk gesubsidieerd worden.
In dit artikel is geregeld waar een aanvraag om subsidie in ieder geval aan moet voldoen; de indieningstermijn, welke stukken moeten worden overgelegd en wanneer kan subsidie worden aangevraagd. Tevens is in dit artikel neergelegd dat het college bevoegd is af te wijken van de in het tweede lid neergelegde vereisten, indien dit voor het nemen van een beslissing op een aanvraag noodzakelijk, respectievelijk voldoende is. Hier kan bijvoorbeeld sprake van zijn indien het college reeds in het bezit is van een bepaald stuk.
Aanvragen voor activiteiten die in de regel gedurende het gehele kalenderjaar plaatsvinden, worden ingediend voor 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd. Het kan zich met name in de beginfase van de werking van deze verordening voordoen, dat nieuwe activiteiten worden ontwikkeld waarmee lopende een kalenderjaar wordt gestart. Voor die gevallen heeft het college de bevoegdheid af te wijken van de indieningstermijn van 1 oktober.
Het college beslist in de regel voor 1 januari op aanvragen om een subsidie voor een volgend kalenderjaar. Gaat het om aanvragen die lopende het kalenderjaar worden ingediend, dan beslist het college binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag. De beslistermijn kan in beide gevallen met zes weken worden verlengd.
De weigeringsgronden in dit artikel gelden naast de weigeringsgronden die zijn opgenomen in de artikelen 4:25, tweede lid en artikel 4:35 van de Awb en artikel 11 van de Asv.
Artikel 4:25, tweede lid Awb bepaalt dat een subsidie wordt geweigerd voor zover door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden.
De weigeringsgronden in artikel 4:35 van de Awb houden verband met vragen als:
•Zullen de activiteiten (geheel) plaatsvinden?
•Kan de aanvrager aan de subsidie verbonden verplichtingen voldoen?
•Kan de aanvrager rekening en verantwoording afleggen?
•Heeft de aanvrager juiste en volledige gegevens verstrekt? In artikel 7, lid 2 van deze verordening is aangegeven welke gegevens de aanvrager dient te overleggen. Indien de aanvrager onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste beschikking op de aanvraag zou hebben geleid, kan de subsidieverlening worden geweigerd.
•Verkeert de aanvrager in faillissement of surséance van betaling?
Op grond van artikel 11 Asv kan een subsidie geweigerd worden indien naar het oordeel van het gemeentebestuur:
a de te subsidiëren activiteiten van de aanvrager niet gericht zullen zijn op de gemeente of niet aanwijsbaar ten goede komen aan ingezetenen van de gemeente;
b de subsidieverstrekking niet past binnen het vastgestelde beleid;
c de subsidie niet of in onvoldoende mate besteed zal worden waarvoor deze is bedoeld;
d de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde;
e de grootte van het vermogen, dan wel de eigen inkomsten, dan wel de beschikbaarheid van middelen van derden daartoe aanleiding geven/geeft;
f de aanvrager de behoefte aan de activiteiten niet aannemelijk kan maken;
g een doublure ontstaat met activiteiten van een reeds door het gemeentebestuur gesubsidieerde (rechts)persoon;
h de door de aanvrager aan de deelnemers van de activiteiten gevraagde eigen bijdrage zo laag is gesteld, dat door een redelijke verhoging hiervan subsidieverstrekking achterwege kan blijven.
i het om activiteiten gaat van politieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke aard;
j de financiële continuïteit of de continuïteit van de bedrijfsvoering van aanvrager niet is gegarandeerd.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Het bestuursorgaan dat bevoegd is om te besluiten over verlening van subsidies heeft ook de bevoegdheid om aan de subsidies verplichtingen te verbinden (artikelen 4:37 t/m 4:39 van de Awb). Het tweede lid bevat een aanvullende bevoegdheidsgrondslag voor het college om aan de subsidie bepaalde ’bijzondere‘ doelgebonden verplichtingen te verbinden, in aanvulling op wat reeds mogelijk is direct op grond van de Awb en dit artikel.
Na het jaar waarin de te subsidiëren activiteiten worden uitgevoerd, moet de aanvraag om subsidievaststelling worden ingediend. Bij de aanvraag om subsidievaststelling toont de subsidieontvanger aan dat de activiteiten hebben plaatsgevonden en de aan de subsidie verbonden verplichtingen zijn nageleefd. De subsidieontvanger legt ook rekening en verantwoording af omtrent de aan de activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten, voor zover deze voor de subsidievaststelling van belang zijn (artikel 4:46 Awb). Zo kan het college controleren of alles goed is gegaan en verlopen is zoals afgesproken.
Voor zover het gaat om subsidies die niet voor een bepaald tijdvak dat loopt tot en met 31 december van een kalenderjaar zijn verleend, geldt een indieningstermijn van twaalf weken na afloop van de activiteiten.
De beslistermijn op aanvragen om vaststelling van een subsidie ligt op acht weken nadat de termijn voor indiening van een aanvraag is verstreken. In het geval van een aanvraag tot vaststelling van een subsidie die is verleend voor een tijdvak dat niet op 31 december van een kalenderjaar afloopt, geldt dat binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag wordt beslist.
Het artikel bevat een hardheidsclausule op grond waarvan de het college artikelen van de verordening buiten toepassing kan laten of kan besluiten daarvan af te wijken (eerste lid). Van de bevoegdheid mag het college alleen gebruik maken in het belang van het beschikbaar hebben en houden van algemene voorzieningen en toepassing zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Mogelijk doen zich in de toekomst situaties voor, waarin de verordening niet voorziet. In die gevallen is het college beslissingsbevoegd (tweede lid).
Voor inwerkingtreding van een verordening is bekendmaking vereist. Dit gebeurt elektronisch in het gemeenteblad. De verordening is makkelijk terug te vinden via overheid.nl