Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2016 |
Citeertitel | Verordening reinigingsheffingen 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Reinigingsheffing |
Deze Verordening vervangt de Verordening reinigingsheffingen 2015
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2017 | Nieuwe regeling | 14-12-2015 | Onbekend. |
De Raad van de gemeente Enschede, gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 16 november 2015,
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
vast te stellen de Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2016.
Hoofdstuk II Afvalstoffenheffing
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan de ingevolge artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 9 Termijn van betaling
In afwijking van het eerste lid kunnen op verzoek van de belastingplichtige de aanslagen worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de dagtekening van het aanslagbiljet nog maanden in het kalenderjaar overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen ten minste twee bedraagt en maximaal 10, indien aan het navolgende wordt voldaan:
De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
Onder de naam ‘reinigingsrechten’ worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
Het recht voor het gebruik van de weegbruggen op de afvalbrengpunten wordt geheven van de aanvrager van de dienst.
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 3 en 4 van de tarieventabel worden geheven bij wege van aanslag, gedagtekende bon, nota of andere schriftuur waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Als contante betaling van de rechten genoemd in hoofdstuk 4 wordt mede begrepen een rechtsgeldige ondertekende eenmalige incasso machtiging.
Artikel 16 Ontstaan van de belastingschuld en de heffing naar tijdsgelang voor de jaarlijks verschuldigde rechten
Artikel 17 Ontstaan van de belastingschuld en de heffing van de overige rechten
De rechten bedoeld in hoofdstuk 4 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.
Hoofdstuk IV Aanvullende bepalingen
Artikel 19 Nadere regels door het dagelijks bestuur van het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente
Het dagelijks bestuur van het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsheffingen.
Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 21, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de rechten hiervoor in die periode plaatsvindt.
TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE VERORDENING REINIGINGSHEFFINGEN 2016
Hoofdstuk 1 Maatstaf jaarlijks tarief afvalstoffenheffing
1.De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar:
Voor de toepassing van het bepaalde onder a. en b. is beslissend de gebruikssituatie bij de aanvang van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht. Onder de gebruikssituatie wordt verstaan het aantal personen dat deel uitmaakt van een particuliere huishouding die gebruik maakt van een perceel. Voor de vaststelling van die gebruikssituatie is beslissend hetgeen in de basisregistratie personen is geregistreerd tenzij blijkt dat de gebruik situatie anders is.
3. De belasting als bedoeld onder lid 1 wordt vermeerderd voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij de aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van één extra container (ongeacht 240 of 140 liter):
Hoofdstuk 2 Maatstaven en tarieven overige afvalstoffenheffing
1.De belasting voor het op aanvraag inzamelen van grove huishoudelijke afvalstoffen bedraagt:
tariefcat. A: STANDAARD TARIEF
voor restafval ad € 0,17 per kilogram te verhogen met een voorrijtarief van € 33,35per opdracht en € 6,90per blok van 5 minuten werktijd. Met dien verstande dat onder werktijd wordt verstaan de tijd welke is gelegen tussen het tijdstip van aankomst en het tijdstip van vertrek bij een perceel.
tariefcat. B: SPECIFIEK TARIEF
te verhogen met een voorrijtarief van € 33,35per opdracht en € 6,90per blok van 5 minuten werktijd. Met dien verstande dat onder werktijd wordt verstaan de tijd welke is gelegen tussen het tijdstip van aankomst en het tijdstip van vertrek bij een perceel.
tariefcat. C: GRATIS (NUL)TARIEF pakkettendienst
Per aansluiting mag maximaal 3 keer per kalenderjaar een hoeveelheid grof huisafval worden aangeboden welke overeenkomt met maximaal 5 pakketten met een maximale omvang zoals beschreven in artikel 6.3 van het uitvoeringsbesluit behorend bij de “afvalstoffenverordening Gemeente Enschede 2004”.
Voor zover er nog gratis stortquotum aanwezig is op de milieupas wordt per keer 100 kilogram afgeschreven van het gratis stortquotum op de milieupas. Bij ontbreken van voldoende quotum is tariefcategorie A of B van dit hoofdstuk van toepassing.
2. De belasting voor het achterlaten van (grove) huishoudelijke afvalstoffen op de afvalbrengpunten West (Binnenhaven 152), Zuid (Vlierstraat 105) en Oost (Lenteweg 44) bedraagt:
tariefcat. I: STANDAARD TARIEF
voor niet gescheiden restafval ad € 1,70 per 10 kilogram
voor naar afvalsoort als bedoeld in tariefcat.III gescheiden afval, welke met twee of meer soorten afval in combinatie aangeboden wordt ad € 0,50 per 10 kilogram.
tariefcat.III: SPECIFIEK TARIEF
voor gescheiden afvalfractie (mono-fractie) te onderscheiden in een tarief voor:
hout ad € 0,50 per 10 kilogram
zand ad € 0,50 per 10 kilogram
grof tuinafval ad € 0,50 per 10 kilogram
puin ad € 0,50 per 10 kilogram
tapijt ad € 0,50 per 10 kilogram
gft afval ad € 0,75 per 10 kilogram
bielzen ad € 1,70 per 10 kilogram
voertuigbanden (personenauto) ad € 1,70 per 10 kilogram
voertuigbanden (vrachtwagen) ad € 1,70 per 10 kilogram
voertuigbanden (tractor) ad € 1,70 per 10 kilogram
3. Voor het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen op de afvalbrengpunten is beneden de 300 kilogram geen recht verschuldigd. Deze vrijstelling geldt per perceel en per belastingjaar en is niet van toepassing voor het aanbieden van bovenbedoelde voertuigbanden.
4. Ingeval een nota of ander schriftuur voor het in rekening brengen van de kosten voor het brengen van huishoudelijk afval moet worden toegezonden, wordt hiervoor € 6,90 in rekening gebracht.
5. Indien de belastingplichtige wil wisselen van containervolume, dan bedragen de kosten voor de omwisseling per keer € 34,50
6. Indien de belastingplichtige bij verwijtbaar verlies of diefstal een nieuwe set containers aanvraagt, dan bedragen de kosten per keer € 65,00
Hoofdstuk 3 Maatstaven en tarieven jaarlijkse reinigingsrechten
Hoofdstuk 4 Maatstaven en tarieven overige reinigingsrechten
Voor het op verzoek gebruiken van de op de afvalbrengpunten aanwezige geijkte weegbruggen per weging € 8,90inclusief geijkte weegbon.