Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Cultuurinitiatieven Nijmegen SCiN 2016 |
Citeertitel | Subsidieregeling Cultuurinitiatieven Nijmegen SCiN 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Nijmeegse Kaderverordening Subsidies, art. 2, 3e lid en art. 7.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-12-2015 | 01-01-2020 | Onbekend | 30-06-2015 GB 2015, 116906 | Cv 30-06-2015, nr. 3.15 |
Subsidieregeling Cultuurinitiatieven Nijmegen SCiN 2016
Burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen;
in de Cultuurvisie “Werken in Ketens 2012 - 2016” een nieuwe regeling voor subsidies is aangekondigd voor de ondersteuning van culturele activiteiten en projecten die een bijdrage leveren aan de realisatie van de drie speerpuntentalentontwikkeling, excellentie en experiment
gelet op artikel 4, derde lid en artikel 7 van de Nijmeegse Kaderverordening Subsidieverstrekking
Artikel 2 Subsidiecriteria en beoordeling aanvragen
Bij gelijksoortige cultuurinitiatieven verdienen instellingen die statutair gevestigd zijn in Nijmegen de voorkeur.
Onverminderd het bepaalde in artikel 10 van de NKS, wordt de subsidie in ieder geval geweigerd voor activiteiten:
Artikel 5 Niet-subsidiabele kosten
Als niet-subsidiabele kosten gelden:
Een ambtelijke adviesgroep bestaande uit minimaal 3 personen adviseert het college over de
beoordeling van de aanvragen op grond van deze regeling.
Artikel 8 Bij de aanvraag in te dienen stukken
De subsidie wordt digitaal aangevraagd door middel van een volledig ingevuld en digitaal ondertekend aanvraagformulier. Dit formulier is te vinden op het Digitaal Loket van de gemeentelijke website Nijmegen.nl.
Samen met de aanvraag moeten ook digitaal aangeleverd worden:
Artikel 9 Bevoegdheid college en beslistermijn
Artikel 11 Begrotingsvoorbehoud
Voor zover een subsidie wordt vastgesteld ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt zij verleend onder de voorwaarde dat voldoende gelden door de raad ter beschikking worden gesteld.
Artikel 12 Subsidieverplichtingen
Artikel 13: Afwijkingsmogelijkheid
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van een ofmeerdere bepalingen van deze regeling.
Artikel 14 Toepasselijkheid NKS
De NKS is van toepassing voor zover daarvan in deze regeling niet uitdrukkelijk is afgeweken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 30 juni 2015.
De Gemeentesecretaris, drs. B. van der Ploeg
Toelichting Subsidieregeling Cultuurinitiatieven Nijmegen SCiN 2016
In de Cultuurvisie “Werken in Ketens 2012 - 2016” is een nieuwe subsidieregeling aangekondigd voor de ondersteuning van culturele activiteiten en projecten die een bijdrage leveren aan de realisatie van de drie speerpunten talentontwikkeling, excellentie en experiment. De Subsidieregeling Cultuurinitiatieven Nijmegen (SCiN) is de uitwerking van deze beleidsdoelstelling.
Welke initiatieven komen in aanmerking voor subsidiëring
De regeling is bedoeld voor nieuwe en vernieuwende cultuurinitiatieven en activiteiten die een bijdrage leveren aan de invulling van de drie genoemde speerpunten. De initiatieven moeten een inhoudelijke aanvulling zijn op het bestaande reguliere aanbod van de instellingen die wij rekenen tot de culturele basisinfrastructuur en die daarvoor een vierjarige subsidie ontvangen.
De subsidie wordt ingezet als een positieve prikkel om nieuwe kunst- en cultuurinitiatieven op gang te brengen die bijdragen aan de vernieuwing van de cultuursector in Nijmegen. De activiteit staat centraal en niet het behoud van de instelling of organisatie die de activiteit uitvoert. Uit de aanvraag moet expliciet blijken dat het om een zelfstandige, afgeronde activiteit gaat met een eigen begroting die los staat van de eventuele reguliere exploitatie van de aanvragende organisatie.
Deze subsidieregeling treedt in werking voor cultuurinitiatieven die vanaf 2015 van start gaan.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Het cultureel ondernemerschap kent een aantal aspecten:
de wijze waarop de aanvrager inkomsten verwerft (anders dan overheidssubsidies). Van belang is daarbij ook dat de aanvraag blijk geeft van een visie of strategie op het behalen en vergroten van de eigen inkomsten (niet alleen directe publieksinkomsten, maar ook andere inkomsten, zoals bijvoorbeeld van donateurs, vriendenstichtingen, sponsoring);
Initiatieven in alle kunstdisciplines en “mengvormen” daartussen komen in aanmerking voor subsidiëring.
De Nijmeegse Kaderverordening Subsidieverstrekking regelt de formele criteria, terwijl de
Cultuurvisie “Werken in Ketens 2012-2016” de uitgangspunten van het te voeren cultuurbeleid bevat.
De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd wordt beoordeeld aan de hand van de zeven genoemde criteria. Een activiteit hoeft, om voor subsidiëring in aanmerking te komen, niet aan alle criteria te voldoen, maar maakt uiteraard wel meer kans als het op een kwalitatief goed wijze aan meerdere criteria voldoet.
Artikel 3 Voorwaarden voor subsidieverlening
3.2Het minimumbedrag is ingevoerd omdat bij kleinere bedragen de kosten van afhandeling te hoog zijn in relatie tot de gevraagde subsidie en de ervaring heeft geleerd dat kleinere bedragen meestal ook op een andere wijze binnengehaald kunnen worden. Het maximumbedrag is ingevoerd omdat de gemeente Nijmegen met de regeling zoveel mogelijk kwalitatief goede activiteiten wil ondersteunen en subsidies van meer dan € 25.000,- een te groot deel van het beschikbare subsidiebedrag op zouden slokken.
3.3Om het cultureel ondernemerschap te stimuleren is maximaal 50% van de totale begroting subsidiabel.
3.2/3.3Het minimale te subsidiëren bedrag is € 2.500,- wat inhoudt dat de totale begroting minimaal € 5.000,- moet bedragen. Het maximale subsidiabele bedrag is € 25.000,-; hiervoor moet de totale begroting minimaal € 50.000,- bedragen.
3.4De subsidie is bedoeld voor eenmalige activiteiten en voorziet niet in structurele ondersteuning van activiteiten of instellingen. Maar sommige initiatieven zullen meer dan één jaar nodig hebben om een solide basis op te bouwen. In deze gevallen kan de subsidie met maximaal twee jaar verlengd worden, waarbij hij elk jaar weer opnieuw aangevraagd dient te worden. Wel zal de subsidie in principe gedurende de twee vervolgjaren afgebouwd worden zodat de organisator uitgedaagd wordt alternatieve financiering te vinden.
4.Fondsenwervende doelstelling: activiteiten waarvan de opbrengst gaat naar een “goed doel” komen niet in aanmerking voor subsidie. De gemeente kan dan geen invloed uitoefenen op de bestemming en de besteding van het ingezamelde geld. Het toepassen van “crowdfunding” om externe financiers te werven voor de uitvoering van het cultuurinitiatief is wel toegestaan.
5.Opleiding of studie: onderwijsinstellingen kunnen wel optreden als samenwerkingspartner, maar kunnen geen aanvraag indienen voor activiteiten die door en voor scholieren worden georganiseerd.
7.In de cultuurvisie worden 6 (keten)intendanten benoemd:
Deze zes instellingen kunnen geen aanvraag indienen, maar mogen wel fungeren als samenwerkingspartner.
2.Deelplafonds: het college kan elk jaar binnen het subsidieplafond een deel van het beschikbare budget bestemmen voor specifieke doelgroepen of doelstellingen.
3.De projecten die het meest aantoonbaar bijdragen aan het realiseren van de speerpunten in de cultuurvisie gaan vóór projecten waaruit dit minder blijkt. Wanneer na beoordeling het aantal geschikt bevonden aanvragen het subsidieplafond overschrijdt, kan dit leiden tot het verlenen van een lagere subsidie dan het gevraagde bedrag.