Overheidsorganisatie | Gemeente Ten Boer |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2016 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2017 | Onbekend | 25-11-2015 Noorderkrant, 09-12-2015 | Onbekend |
Nr.De raad van de gemeente Ten Boer;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van
3 november 2015;
gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
b e s l u i t :
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2016
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder ‘gebruik maken’: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer;
1. Onder de naam 'afvalstoffenheffing' wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
2. De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
1 De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1. van de tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag.
2 De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2. van de tarieventabel wordt geheven bij wege van een mondelinge dan wel schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.
1 De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
2 Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
3 Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
4 Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt.
5.De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel is verschuldigd bij aanvang van de dienstverlening.
1. De aanslagen, opgelegd voor de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, moeten worden betaald in drie gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
2. De belastingschuldige kan machtiging tot automatische incasso verlenen. Het minimum termijnbedrag bedraagt € 10. Ingeval een machtiging tot automatische incasso is verleend, wordt het aantal termijnen bepaald door het totale bedrag van het gecombineerde aanslagbiljet gemeentelijke belastingen te delen door het minimum termijnbedrag, met dien verstande dat het aantal termijnen niet meer dan tien bedraagt. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
3. De in het tweede lid bedoelde machtiging tot automatische incasso wordt geacht niet te zijn verleend indien drie van de tien termijnen niet zijn betaald doordat automatische incasso van de betaalrekening van de belastingschuldige niet mogelijk blijkt dan wel binnen één maand na afschrijving zijn gestorneerd. Alsdan gelden de betaaltermijnen als bedoeld in het eerste lid.
4. De kennisgevingen, opgelegd voor de belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, moeten worden betaald op het tijdstip van uitreiking.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.
1 De ‘Verordening afvalstoffenheffing 2015’ van 26 november 2014, nr. 10, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2016, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
2 Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2016 welke datum tevens de datum van ingang van de heffing is.
3 Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening afvalstoffenheffing 2016’.
Aldus vastgesteld in de openbare
raadsvergadering van de gemeente
Ten Boer van 25 november 2015.
De voorzitter,
De griffier,
TARIEVENTABEL
Tarieventabel behorende bij de ‘Verordening afvalstoffenheffing 2016’
Algemeen
De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.
1.1.1 De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar € 128,25
1.1.2 De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1.1 wordt vermeerderd voor
het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht
later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen
hebben van een:
1.1.2.1 container van 140 liter, bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval,
per container met € 48,20
1.1.2.2 container van 140 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke
afvalstoffen, per container met € 71,10
1.1.2.3 container van 240 liter, bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval,
per container met € 58,90
1.1.1.4 container van 240 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke
afvalstoffen, per container met € 105,85
1.1.3 De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1.1 wordt vermeerderd voor
het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht
later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, gebruik maken
van een verzamelcontainer met € 119,30
1.2.1Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting
1.2.1 voor het op aanvraag inzamelen van grove huishoudelijke afvalstoffen:
1.2.1.1 per aanvraag voor een hoeveelheid tot en met 3 kubieke meter afval € 72,80
1.2.1.2 per aanvraag voor een hoeveelheid van meer dan 3 kubieke meter afval
het standaardtarief van € 72,80 vermeerderd met een toeslag.
De betreffende toeslag wordt van te voren aan de aanvrager bekend gemaakt.
Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het op
aanvraag inzamelen van elektrische en elektronische afvalstoffen per aanvraag € 35,70
Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het
aanbieden van bouw- en sloopafval, grof vuil en/of hout bij het
afvalbrengstation van de ARCG aan de Duinkerkenstraat in Groningen:
1.2.3.1 in geval van aanvoer in een personenauto € 19,00
per keer
1.2.3.2 in geval van aanvoer op een éénassige aanhangwagen € 58,50
per keer
1.2.3.3 in geval van aanvoer op een tweeassige aanhangwagen of in een bestelbus € 205,00
per ton met dien verstande dat de eerste vier bezoeken waarbij grof vuil en/of
hout wordt aangeboden, gratis zijn.
1.2.4Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het
aanbieden van schone deelstromen bij het afvalbrengstation van de ARCG
aan de Duinkerkenstraat in Groningen:
1.2.4.1 in geval van aanvoer in een personenauto € 6,50
per keer
1.2.4.2.in geval van aanvoer op een éénassige aanhangwagen € 12,50
1.2.4.2. per keer
1.2.4.3 in geval van aanvoer op een tweeassige aanhangwagen of in een bestelbus € 205,00
per ton
met dien verstande dat de eerste vier bezoeken waarbij schone deelstromen
worden aangeboden gratis zijn.
1.2.5Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het
aanbieden van autobanden met velg bij het afvalbrengstation van de ARCG
aan de Duinkerkenstraat te Groningen € 10,00
per stuk
Behoort bij het raadsbesluit van 25 november 2015.
De griffier